  • 81. Data: 2011-03-14 22:25:43
    Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "Tomek Kańka" <t...@t...eu.org> napisał w wiadomości
    news:slrninst01.umm.tom@tv2.dom.local...

    > W zderzeniach niesprężstych pęd jest zachowany. Niezachowana jest
    > energia.

    Niezupełnie, ponieważ w przypadku zderzeń niesprężystych, suma algebraiczna
    pędów po zderzeniu jest równa sumie algebraicznej pędów przed zderzeniem,
    czyli mamy tu spełnioną zasadę zachowania pędu.

    W przypadku zderzeń niesprężystych wektory pędów są skierowane w przeciwnych
    kierunkach i dlatego się znoszą, a wynikowy pęd układu połączonych ciał jest
    różnicą algebraiczną obydwu pędów.
    Jeżeli obydwa ciała miały identyczne wartości pędów to układ połączonych
    obydwu ciał na skutek zderzenia niesprężystego traci całkowicie pędy i
    pozostaje on statyczny.

    W pierwszym przypadku następuje gwałtowna zmian kierunku ruchu ciał co
    doprowadza do ogromnych przeciążeń, zaś w drugim przypadku zmiana kierunku
    ruchu dotyczy tylko i wyłącznie ciała o mniejszym pędzie, a występujące tu
    przeciążenia są o wiele mniejsze.

  • 82. Data: 2011-03-14 22:36:58
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Problem polega na tym, ze ten "wynalazek" nie dziala tak jak obiecuje
    > "wynalazca". Powod - zasada zachowania pedu.

    Hm..... ? Ciekawe ?
    A fizyka jednak twierdzi coś innego.
    Twierdzi, że po zderzeniu niesprężystym dwóch ciał o identycznych pędach,
    obydwa pędy się wzajemnie zniosą i obydwa ciała pozostaną w spoczynku po
    zderzeniu. Czyżby jednak zasada zachowania pędu w tym przypadku się nie
    sprawdzała ? A może jednak to jakaś magia lub kłamstwo ?
    Jak więc widać problem polega jednak na tym, że niedowiarkowie nie rozumieją
    do końca zasad fizyki oraz zjawisk jakie tu zachodzą.

  • 83. Data: 2011-03-14 23:59:19
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    Alexy <a...@o...com.pl> napisał(a)
> [...]
    > pędów po zderzeniu jest równa sumie algebraicznej pędów przed zderzeniem,
    > czyli mamy tu spełnioną zasadę zachowania pędu.

    Nie wiem po co wprowadasz jakąś bełkotliwą interpretację zasady
    zachowania pędu, podczas gdy jest to bardzo proste:

    - pęd jest wektorem,
    - jeśli na ukłąd nie działają siły zewnętrzne, pęd jest zachowany.

    Nie ma, żadnego sensu we wprowadzaniu "algebraicznej sumy" pędów. To czy
    zderzenie jest sprężyste, czy nie - nie zmienia powyższych punktów.
    Sprężystość zderzenia oznacza jedynie zachowania energii *mechanicznej*
    (po przemyśleniu sprawy dochodzę do wniosku, że w wątku o Łagiewce
    lepiej wyrażać się ultra-precyzyjnie).

    PS. Energii cieplnej nie zaliczam do energii mechanicznej:).

    --
    Tomek

  • 84. Data: 2011-03-15 01:04:36
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-03-14, Alexy <a...@o...com.pl> wrote:

    > Słyszałeś o zderzeniach niesprężystych ?

    Powiedzmy, że parę razy.

    > Zdajesz sobie sprawę z tego, że podczas zderzeń dwóch pędzących z
    > naprzeciwka obiektów, ich wektory pędów są skierowane w przeciwnych
    > kierunkach i się wzajemnie znoszą ?

    No i?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 85. Data: 2011-03-15 07:24:01
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Mon, 14 Mar 2011 19:09:31 +0100, Krzysiek Kielczewski
    <k...@g...com> wrote:

> [...]

    Nieśmiało zauważę, że pasażerom pojazdu jednak bardziej szkodzi ich własna
    energia kinetyczna i pęd.

    > Nie chciałbym psuć panom humoru, ale fizyka zna jeszcze takie jedno
    > krótkie pojęcie: pęd. On ma dwie, bardzo niemiłe dla tego wynalazku,
    > cechy: 1) obowiązuje go zasada zachowania, 2) jest wielkością wektorową.

    Wynalazca o niej słyszał. Co więcej:

    "Łągiewka odrzuca zasadę zachowania pędu oraz inne jej sformułowanie:
    trzecią zasadę dynamiki Newtona."

    Jest nawet ładny eksperyment z deską i kulkami który to elegancko ilustruje.

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba

  • 86. Data: 2011-03-15 14:18:02
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 14 Mar 2011 22:36:58 +0100, Alexy napisał(a):

> [...]
    Problem polega na tym, ze ten "wynalazek" nie dziala tak jak obiecuje
    "wynalazca". Powod - zasada zachowania pedu.

    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 87. Data: 2011-03-15 16:44:18
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 15 Mar 2011 14:18:02 +0100, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

    > Problem polega na tym, ze ten "wynalazek" nie dziala tak jak obiecuje
    > "wynalazca". Powod - zasada zachowania pedu.

    I jeszcze prawo Ohma.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 88. Data: 2011-03-15 16:49:37
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "Mariusz Chwalba" <m...@c...net> napisał w wiadomości

    > Wynalazca o niej słyszał. Co więcej:
    >
    > "Łągiewka odrzuca zasadę zachowania pędu oraz inne jej sformułowanie:
    > trzecią zasadę dynamiki Newtona."

    Wskaż w którym miejscu on to robi ?

  • 89. Data: 2011-03-15 16:50:59
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    > Problem polega na tym, ze ten "wynalazek" nie dziala tak jak obiecuje
    > "wynalazca". Powod - zasada zachowania pedu.

    Problem Twój polega w tym, że to działa wbrew temu co Ty piszesz.
    Powód - wszystko jest zgodne z prawami fizyki.

  • 90. Data: 2011-03-15 17:19:05
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    > Nie wiem po co wprowadasz jakąś bełkotliwą interpretację zasady
    > zachowania pędu, podczas gdy jest to bardzo proste:
    >
    > - pęd jest wektorem,

    Tylko jak to wytłumaczyć oponentom, którzy nie rozróżniają zderzenia
    sprężystego, w którym po zderzeniu jest zachowana cała energia kinetyczna, a
    suma pędów jest taka sama jak przed zderzeniem od zderzenia niesprężystego,
    w którym energia kinetyczna zamienia się w ciepło, a wektory pędów wzajemnie
    się odejmują?

    > Nie ma, żadnego sensu we wprowadzaniu "algebraicznej sumy" pędów. To czy
    > zderzenie jest sprężyste, czy nie - nie zmienia powyższych punktów.

    Próbuję innymi drogami wyjaśnić, że zderzenie sprężyste ma całkiem inny
    charakter niż zderzenie niesprężyste.
    Próbuję też wytłumaczyć, że Łągiewka budując swój zderzak próbuje osiągnąć
    idealne zderzenie niesprężyste o idealnie liniowej charakterystyce sił
    hamujących, niezaleznej od prędkości pojazdów.
    Próbuję też wyjaśnić, że dotychczasowym strefom zgniotu bardzo daleko jest
    jeszcze do zderzeń niesprężystych, a ich charakterystyka sił hamujących jest
    bardzo nieliniowa.

    Ludzie sobie nawet nie zdają sprawy, że strefy zgniotu są projektowane dla
    określonej, maksymalnej prędkości zależnej od klasy samochodu i jest to
    prędkość 45-65 km/h. Powyżej tej prędkości cała strefa zgniotu ulega
    zniszczeniu i po zgnieceniu stref zgniotu pozstaje jeszcze bardzo duża ilość
    energii kinetycznej, która bierze udział w zderzeniu niesprężystym, w którym
    występują ogromne przeciążenia.
    Łągiewka budując swój zderzak chce osiągnąć mechanizm, który niezaleznie od
    prędkości zderzenia zachowa charakter zderzenia niesprężystego. Stąd się
    właśnie biorą te ogromne różnice przeciążeń pomiędzy zderzakiem Łągiewki, a
    obecnie stosowanymi strefami zgniotu.