  • 11. Data: 2020-08-18 10:24:10
    Temat: Re: technologiczny koszt RAM vs SSD
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-08-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > I czemu ma to byc plik tymczasowy, a nie trzymac w RAM ...

    Bo to już chyba wymaga pomyślunku ze strony twórców oprogramowania. To nie
    jesy tak, że plik tymczasowy robi za swap, a wkażdym razie
    niekoniecznie.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2020-08-18 10:42:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-08-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Bo to już chyba wymaga pomyślunku ze strony twórców oprogramowania.
    >To nie
    >jesy tak, że plik tymczasowy robi za swap, a wkażdym razie
    >niekoniecznie.

    A to juz zalezy do czego. Czasem wygodniej, czy bardziej naturalnie
    jest miec dane w plikach, chocby na pare sekund, a czasem zapisywali,
    bo brakowalo RAM :-)

    J.

  • 13. Data: 2020-08-18 16:04:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Aug 2020 10:42:05 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A to juz zalezy do czego. Czasem wygodniej, czy bardziej naturalnie
    > jest miec dane w plikach, chocby na pare sekund, a czasem
    > zapisywali,
    > bo brakowalo RAM :-)

    No ale teraz "dane w plikach choć na chwilę" ma tylko znaczenie jako
    pewna uniwersalna struktura IOa nie konkretne miejsce przechowywania
    (dysk).

    --
    Marek

  • 14. Data: 2020-08-18 19:45:41
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 15 sierpnia 2020 16:26:58 UTC-5 użytkownik Marek napisał:

    > Mylisz bufor dyskowu z cache procesor, a inicjator wątku zapewne pyta
    > w kontekście bufora dyskowego.. Od samego początku kernel używał cały
    > dostępny wolny ram na bufor dyskowy i nigdy nie było potrzeby
    > tworzenia ramdysku bo _zawsze istniał_ na całej dostępnej pamięci.

    Niczego nie myle. Napisalem to w kontekscie ograniczen plyty/chipsetu.

    Przeczytaj jeszcze raz co napisalem i zrozum przeslanie.

  • 15. Data: 2020-08-18 20:06:06
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 18 sierpnia 2020 03:24:14 UTC-5 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Bo to już chyba wymaga pomyślunku ze strony twórców oprogramowania. To nie
    > jesy tak, że plik tymczasowy robi za swap, a wkażdym razie
    > niekoniecznie.

    Chlopaki, mieszacie sobie w glowach.

    Primo: od dawna swap byl swego rodzaju zabezpieczeniem przed "Out of Memory" i
    wywaleniem sie programu. Nie byl sposobem na efektywne wykonanie programu.
    Moze poza czasami amigi albo 386 kiedy sie czlowiek przelaczal z worda na excela i w
    kazym z nich pracowal chwile.
    W praktyce swap byl wykorzystywany do relatywnie dlugo okresowego przemiecenia
    pamieci tak aby nie trzeba bylo kombinowac z gaszeniem i odpalaniem na nowo programow
    w czasie korzystania z dwu-trzech naraz.

    Secundo: Swap stosowany jest rowniez do wywalenia z ram stron z ktorych korzystac nie
    bedziemy ale musza byc zaladowane do systemu. Dajmy na to ze mamy uruchomiona obsluge
    Bluetooth ale nawet nie mamy sprzetu do tego. A sterownik i jakis tam program jednak
    zaladowano do systemu. Podobnie z jakas biblioteka sieciowa co BT obsluguje. Nie ma
    sensu aby to siedzialo w RAM jak i tak az do wylaczenia kompa ani bajt nie bedzie z
    tego odczytany/zapisany/wykonany.
    Wtedy pamiec z takimi stronami wpada do swapa jak tylko OS zdecyduje ze potrzebuje
    pamieci dla programu albo na bufory dyskowe. I tam se lezy az do rebootu.

    Tertio: Duze swapy byly kiedys proponowane bo ktos durnie zalozyl ze jak ktos ma 1GB
    ram to z dupy powodu musi miec tyle samo swapa.
    I do czasu pojawienia sie hibernacji to bylo zalozenie z dupy.
    Jak sie pojawila hibernacja to to zalozenie nadal jest z dupy pod windowsem bo on
    sobie zaklada osobny plik na hibernacje ale ma sens pod linuxem ktory uzywa swapa do
    hibernowania.

    W rezultacie:
    Nigdy swapa nie trzeba bylo miec duzo. Trza bylo go miec tyle ile programy zajmowaly
    sumarycznie na wypadek kiedy pamieci RAM mamy ledwo na OS plus 2-3 srednie programy.
    Swap sensownie skonfigurowany to doslownie pare GB pod windowsem i ilosc ram pod
    linuxem jesli uzywamy hibernacji.

    Programisci aplikacyjni tu nie maja za wiele do gadania. Jada na slepo i dopoki nie
    dostana bledu przy alokacji pamieci to wogole sie nie przejmuja czy swap jest czy
    nie. I to od usera/admina zalezy czy jednak chce aby ten 40GB plik sie dal obrobic na
    komputerze z 16GB ram. A ze bedzie mu sie to liczyc 6h zamiast 10 minut w sytuacji
    kiedy by sobie pamieci dolozyl to tez sprawa admina a nie programisty.

    trend jest wrecz odwrotny. I bazy danych same sobie implementuja swapowanie (w
    postaci tymczasowych tablespaces), i przegladarki sobie cachuja dane na dysku, i
    jakies fotoszopy czy inne gimpy pracuja na swoich plikach tymczasowych nie trzymajac
    wszystkich danych w ram i tak dalej...

    W sytuacji kiedy sie hibernacji nie uzywa swap moze byc symboliczny.

    Podsumowujac, dzis swap jest uzywany glownie do hibernacji i do trzymania w nim stron
    pamieci ktorych nikt do niczego nie uzywa a musza byc zaladowane (jest tego srednio
    pare-parenascie-paredziesiat MB).

    I na koniec:
    Swap dysku SSD nie zabije. Po prostu nie ma tam az tylu zapisow zeby nabic licznik.

    SSD moze zuzyc... przegladarka. Bo te maszkarony zapisuja w cholere smieci na dysku.
    Da sie to od biedy ogarnac ale i tak beda zapisywac jakies dane ktorych niekoniecznie
    mozemy potrzebowac w dobie szybkiego internetu.
    Ale to juz nawiasem.

  • 16. Data: 2020-08-19 02:05:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-08-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A to juz zalezy do czego. Czasem wygodniej, czy bardziej naturalnie
    > jest miec dane w plikach, chocby na pare sekund, a czasem zapisywali,
    > bo brakowalo RAM :-)

    Jeśli przy stałej wielkości RAM (jako RAM) i nieistniejącym systemowym
    pliku swap ustawi się katalog dla operacji tymczasowych na RAMdysk to ma
    się niejako gwarancje operacji z użyciem tego RAM/dysku bez wzgledu na
    intencje autorów oprogramowania.* Jeśli dla odmiany będzie wyłącznie
    dostępny RAM to już takiej gwarancji nie ma.

    *) no chyba, że autorzy łżą jak psy lub nie mówią całej prawdy.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2020-08-19 15:13:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Aug 2020 11:06:06 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
> [...]
    > zaladowane
    > (jest tego srednio pare-parenascie-paredziesiat MB).

    Nie wolno tego tak generalizować bo to zależy od użycia. Na typowym
    laptopie, 8GB ram, dysk SSD, najnowszy Debian, dwie przeglądarki web
    wyłączyłem swap bo wydawało się, że 8GB powinno wystarczyć. To
    spowodowało, że co kilka dni miałem oom-killer, który robił totalny
    zwis na kilkanaście minut (zanim posprzątał i odżył). Dodanie swapa
    rozwiązało problem.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2020-08-19 15:45:40
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 15.08.2020 um 11:52 schrieb Piotr Wyderski:

    > Pan Cray sprzedawał takie ramdyski 30-40 lat temu. Kilka rocznie. :-)
    > Cena może i zabijała w sensie metaforycznym, ale produkty wynikające
    > obliczeń na tym sprzęcie zabijały już jak najbardziej dosłownie.
    Pisałem do pracy dyplomowej program na Cray XMP, w Fortranie. Co się
    nagimnastykowałem, by optymalnie wykorzystać procesor. Numeryczna
    integracja 3D. Udało mi się wyciągnąć 98% teoretycznej mocy przerobowej
    procesora. Ale musiałem optymalizować wszystkie pętle, by nie przerwać
    pipelines. To było w 1986 roku ;-)

    Waldek

  • 19. Data: 2020-08-19 18:13:46
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 19 sierpnia 2020 08:13:55 UTC-5 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > spowodowało, że co kilka dni miałem oom-killer, który robił totalny
    > zwis na kilkanaście minut (zanim posprzątał i odżył). Dodanie swapa

    Przeciez dokladnie to opisalem we fragmencie ktory wyciales.
    Ale dam ci hinta gdzie zawaliles: Trza bylo zobaczyc co ci ram zjadlo.
    Bo dodales 8GB swapa i teraz zuzywasz SSD zamiast zobaczyc ze jakas stronka ci zjada
    ram w przegladarce i ja okresowo ubic zeby sie nie pasla.

    Zgeneralizowales ze dwie przegladarki i tyle a nalezy zajrzec glebiej. W FF i w
    chrome jest task manager ktory ci pokaze ktora zakladka zjada ram. Jak jakas ciagle
    grubnie to masz problem z stronka a nie z ramem. Oczywiscie dodanie swapa pomoze ale
    i nieco zamuli i jak nie wykonasz rebootu albo zamkniecia przegladarki/zakladki to
    zamiast paru dni to samo sie powtorzy po kilkunastu.

    U siebie ogarnalem temat tak ze przed hibernacja zamykam FF i sesje mi sie zapisuja.
    Po odhibernowaniu (zamkniety FF nie leci do swapa czyli jest nieco szybciej)
    uruchamiam FF i on pamieta wszystkie zakladki ale wczytuje tylko te na ktorej bylem
    ostatnio. Reszte wczyta jak sie na nia pierwszy raz przelacze.

    Dzieki temu moge miec otwarta cala moja prace wlacznie z VM-kami, eclipse, arduino
    itp.

    Ogolnie wylaczenie swapa kompletnie, sensu nie ma. Ani na linuxie ani na windowsie.
    Windows jest przy tym bardziej upierdliwy, choc nie wiem czy 10-ka tez...

  • 20. Data: 2020-08-19 21:20:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 19 Aug 2020 09:13:46 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
    > Bo dodales 8GB swapa i teraz zuzywasz SSD zamiast zobaczyc ze jakas
    > stronka
    > ci zjada ram w przegladarce i ja okresowo ubic zeby sie nie pasla.

    Chyba śmiesz żartować, że czymś takim będę sobie głowę zawracał.

    > U siebie ogarnalem temat tak ze przed hibernacja zamykam FF i sesje
    > mi sie

    Bo hibernacja to głupi pomysł, tylko suspned do ram ma sens

    --
    Marek