  • 21. Data: 2009-05-20 12:04:12
    Temat: Re: tania lampa na slub
    Od: jurekk <j...@o...pl>

    Maciej K. aka Sesjusz pisze:
    > Witam!

    > No wlasnie nie placilem za taka zgode i nie zamierzam, najwyzej bede
    > niegrzeczny, bede blyskac z uporem maniaka, przeciez mnie nie wyrzuca
    chyba , że trafisz na upierd.... księdza, to do przysięgi nie dotrwasz.
    Bo powie, albo daję slub, albo on(czyli Ty) robi fotki i co zrobisz wtedy???
    czego Ci nie życzę.

    > a przyjaciel
    podziękuje Ci i najesz się wstydu

    i jego zadowolenie ze zdjec wazniejsze mi niz opinia
    > ksiedza.
    i tu się możesz grubo pomylic, widać, że w ogóle nie miałeś do czynienia
    z duchownymi na ślubach

  • 22. Data: 2009-05-20 15:38:18
    Od: Bernard Wybierała <b...@g...com>

    marcin.STIG.saldat pisze:
    > [...]
    >
    > Zapomniales uscislic; "moga byc lepsze niz z nieumiejetnym uzyciem lampy".

    Ej.. Marcinie :)
    Powiedz mi jak w starym drewnianym kościele (bo takie też są ;)), nie
    mając nic jako powierzchnie odbijającą bo wszystko z czarnego starego
    niepolakierowanego drewna, nie mając asystenta z blenda (bo niby jak?)
    zrobić w tłumie ludzi zdjęcie z lampa (umiejętnie jej używając), którego
    bym nie poddał miażdżącej krytyce :)?

    Dodam, że miałem taką sytuację... I dodam że po dwóch próbnych strzałach
    miałem ochotę wyć... lampę schowałem :)... I jedyne co można było zrobić
    - to właśnie jasne szkła, światło zastane, monopod...

    W takich sytuacjach lampa staje się bezużyteczna - no chyba że ktoś lubi
    b. duże zróżnicowanie doświetlenia planów (pierwszy plan jasny pozostale
    czarna noc:).
    Lampa jest dobra w takich sytuacjach gdzie oświetlenie jest w miarę ok.
    do doświetlenia 1 planu - i to o najwyżej jedną przysłonę

    A do autora wątku, co do szumiącego 40D przy ISO 1600 - to bzdura -
    szumieć szumi... ale to nie ma znaczenia - potraktuj to jako środek
    artystyczny ;)

    Poza tym przy rozmiarach papieru 15x21 te szumy to drobiazg... nawet
    przy rozmiarze 20x30...

    --
    Bernard Wybierała
    B&W Studio

  • 23. Data: 2009-05-20 16:09:28
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

> [...]
    > niepolakierowanego drewna, nie mając asystenta z blenda (bo niby jak?)
    > zrobić w tłumie ludzi zdjęcie z lampa (umiejętnie jej używając), którego

    ISO 1600, 1/30, f/3.5, palnik w sufit. Tak, tak -- domyslam sie, ze
    sufit czarny jak wszystko inne, ale jak to w malych, drewnianych
    kosciolkach bywa, na pewno nie jest na wysokosci 15 metrow. Wbrew
    pozorom da sie odbic swiatlo od takiego sufitu, i je wykorzystac. Przyklady:
    wnetrze sredniowiecznego zamku:
    http://www.um-swiecie.pl/stig/nocne2006/images/nocne
    -006.jpg (tu widac
    jaka jest wysokosc i material odbijajacy. :)
    z innej perspektywy:
    http://www.um-swiecie.pl/stig/nocne2006/images/nocne
    -018.jpg
    wnetrze sali kinowej:
    http://www.um-swiecie.pl/stig/pit/1/images/pit1_014.
    jpg (jarzeniowki,
    ktore widac na laczeniu scian ze sklepieniem, dawaly tylko poswiate,
    dzieki ktorej czlowiek idacy pod scianami w dol sali widzial tylko gdzie
    koncza sie rzedy foteli).

    > W takich sytuacjach lampa staje się bezużyteczna - no chyba że ktoś lubi
    > b. duże zróżnicowanie doświetlenia planów (pierwszy plan jasny pozostale
    > czarna noc:).

    I tu wlasnie wkracza myslenie i wiedza. Caly myk polega na zrownowazeniu
    swiatla z lampy, ze swiatlem zastanym (i oczywiscie jak najlepsze
    wylapanie zastanego, odpowiednia ekspozycja).

    > Lampa jest dobra w takich sytuacjach gdzie oświetlenie jest w miarę ok.
    > do doświetlenia 1 planu - i to o najwyżej jedną przysłonę

    Lampa jest dobra w kazdej sytuacji. Szczegolnie uwielbiam ja w sloneczne
    dni:
    http://saldat.pl/html/fot-sport5.htm
    http://saldat.pl/html/fot-sport6.htm

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 24. Data: 2009-05-20 19:47:12
    Od: "Krzysztof L" <l...@w...pl>

    A wiesz jakie napięcie ma ten Barun na stopce?
    Więc się nie odzywaj!

  • 25. Data: 2009-05-20 21:17:39
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 20 Maj, 21:47, "Krzysztof L" <l...@w...pl> wrote:
    > A wiesz jakie napięcie ma ten Barun na stopce?
    > Więc się nie odzywaj!

    Jeżeli aparat jest odporny to jakie to ma znaczenie.
    A jest odporny?

  • 26. Data: 2009-05-21 05:24:44
    Od: "Krzysztof L" <l...@w...pl>

    Ale jaka jaskółka? afrykańska czy europejska?

  • 27. Data: 2009-05-21 06:48:27
    Od: Bernard Wybierała <b...@g...com>

    marcin.STIG.saldat pisze:
> [...]
    > http://www.um-swiecie.pl/stig/nocne2006/images/nocne
    -006.jpg (tu widac
    > jaka jest wysokosc i material odbijajacy. :)

    Ja mówiłem o czarnych starych dechach ;) i o prawie zupełnej ciemności
    ;), ale fakt - zbyt dobrze to te zdjęcia doświetlone nie są, szczególnie
    pierwsze ;) BTW uwierz mi od czarnej niepolakierowanej starej deski,
    światło odbija się tak jak od aksamitu.

> [...]
    > ktore widac na laczeniu scian ze sklepieniem, dawaly tylko poswiate,
    > dzieki ktorej czlowiek idacy pod scianami w dol sali widzial tylko gdzie

    Eee.. no tam jest całkiem jasno ;)

    > I tu wlasnie wkracza myslenie i wiedza. Caly myk polega na zrownowazeniu
    > swiatla z lampy, ze swiatlem zastanym (i oczywiscie jak najlepsze
    > wylapanie zastanego, odpowiednia ekspozycja).

    Oczywita oczywistość ;) zresztą jak napisałem niżej

    > Lampa jest dobra w kazdej sytuacji. Szczegolnie uwielbiam ja w sloneczne
    > dni:
    > http://saldat.pl/html/fot-sport5.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-sport6.htm

    W słoneczne dni to jest kolejna oczywista oczywistość... Nigdy nie robię
    zdjęć bez lampy w słońcu. Tudzież wieczorem lub rano. Czasem używam
    nawet dwóch na radiu ;).

  • 28. Data: 2009-05-21 07:01:58
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

> [...]
    > ;), ale fakt - zbyt dobrze to te zdjęcia doświetlone nie są, szczególnie
    > pierwsze ;) BTW uwierz mi od czarnej niepolakierowanej starej deski,

    Jesli istnieje miejsce, w ktorym nie mozna zrobic zdjec bo jest tak
    ciemno, to nawet AF Ci nie zlapie, wiec nie podawaj takich przykladow.
    Wtedy nie pomoze nawet obiektyw ze swiatlem 1.2, ISO 25600 i monopod, bo
    tam sie nic nie wyrysuje przy sensownie krotkich czasach naswietlania. A
    i zadna deska obojetnie jak czarna nigdy nie bedzie tak pochlaniac
    swiatla jak aksamit. :)

    jpg (jarzeniowki,

    > Eee.. no tam jest całkiem jasno ;)

    Bo to jest oswietlone przez lampe, wlasnie. :) Przeciez pokazalem Ci
    przyklad po blysku, a nie tego jak jest ciemno. :P

    > Oczywita oczywistość ;) zresztą jak napisałem niżej

    A zobacz co napisales wyzej (wczesniej).:D
    Dlatego tlumacze, ze nie ma sytuacji, w ktorych lampa staje sie
    bezuzyteczna, a zastepuje ja jasne szklo. Chyba, ze trzeba zrobic
    zdjecie na taka odleglosc, na ktora zadna lampa nie blysnie.

    > W słoneczne dni to jest kolejna oczywista oczywistość... Nigdy nie robię
    > zdjęć bez lampy w słońcu. Tudzież wieczorem lub rano. Czasem używam
    > nawet dwóch na radiu ;).

    Gdybym mial trzy rece, tez bym pewnie uzywal. :P Mowimy tu o sytuacjach
    stricte reporterskich, a nie takich, gdzie mamy mozliwosc postawienia
    statywow, i jakiegos zaawansowanego kombinowania z oswietleniem.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 29. Data: 2009-05-21 10:40:19
    Od: Bernard Wybierała <b...@g...com>

    marcin.STIG.saldat pisze:
> [...]

    Reasumując - bo nasza dyskusja ma charakter czysto teoretyczny, lampa
    jest potrzebna, trening z lampą jest potrzebny. Lampy trzeba umieć
    używać. I trzeba jej używać.
    Czasem trzeba ją wyłączyć ale trzeba ciągle mieć ją na aparacie, bo
    zawsze może się okazać że jednak kiedy jest włączona - efekt jest lepszy.
    A nauczenie się używania lampy tak, żeby nie "zabijała" klimatu zdjęcia
    i światła zastanego - to coś co wymaga sporej praktyki :)

  • 30. Data: 2009-05-21 13:53:30
    Od: "Maciej K. aka Sesjusz" <posesjusz@_spam_gazeta.pl>

    Witam!

    W liście datowanym 20 maja 2009 (18:09:28) napisano:

    Dobrze napisane. Thx za rady.

    --
    Pozdrowienia,
    Maciej aka Sesjusz