eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikatakie pytano o sterowanie silnikiem DC...
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 38

  • 11. Data: 2014-04-12 13:00:48
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-04-12 12:13, J.F. pisze:
    > Dnia Sat, 12 Apr 2014 05:14:53 +0200, sundayman napisał(a):
    >> Jest sobie taki układ - uC za pośrednictwem mosfeta reguluje prędkość
    >> silnika szczotkowego DC.
    >> Niemniej fajnie by było, gdyby można zrobić to porządnie - czyli mierząc
    >> faktyczną prędkość silnika.
    >
    > Te wspomniane magnetofony mierzyly troche inaczej
    > Napiecie na silniku U=I*R+E, gdzie E - napiecie samoindukcji.
    > E=k*n, gdzie n - predkosc obrotowa, k - stala silnika.
    >
    > Wystarczy wiec policzyc E=U-I*R i stabilizowac to E.
    >
    > Niestety - metoda nie jest zbyt dokladna, a w obecnosci PWM wszystko
    > sie komplikuje.
    >
    >> No i teraz - żeby wykryć rzeczywistą prędkość silnika, należałoby
    >> odczytać te wahania prądu. Przychodzą mi tu do głowy jakieś rozwiązania
    >> "normalne" - czyli odseparować składową stałą, wzmocnić itp.
    >
    > A nie da sie dolozyc jakiegos enkodera ?

    Pisał że bez przeróbek mechanicznych. ATSD do stabilizacji obrotów
    silników DC stosuje się zazwyczaj tachometry. Małe prądniczki zapięte na
    wał silnika.


    --
    pozdrawiam
    MD


  • 12. Data: 2014-04-12 13:03:32
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-12 05:14, sundayman pisze:
    > Jest sobie taki układ - uC za pośrednictwem mosfeta reguluje prędkość
    > silnika szczotkowego DC.
    >
    > W układzie mosfeta jest jeszcze rezystor pozwalający na pomiar prądu
    > pobieranego przez silnik - żeby wyłączyć przy przeciążeniu silnika.
    > Znaczy banał.
    >
    > I teraz - silnik zasilany jest napięciem w zakresie 20-30v (no takie
    > nietypowe źródło zasilania) - nie ma dokładnej stabilizacji.
    > Ale - ponieważ chcemy zachować jaką-taką stałą prędkość obrotową, to MCU
    > mierzy to napięcie zasilające, i odpowiednio reguluje via PWM prędkość
    > silnika.
    >
    > Przy czym robi to "na ślepo" w oparciu o pomiary i wyliczoną tablicę
    > napięcie/PWM. I generalnie toto działa.
    >
    > Niemniej fajnie by było, gdyby można zrobić to porządnie - czyli mierząc
    > faktyczną prędkość silnika.
    > Sam silnik pobiera około 1A - i z oscylogramu prądu wynika, że prąd ten
    > delikatnie oscyluje z częstotliwością ok. 400Hz - zapewne z taką
    > szybkością obraca się wał silnika - tego nie wiadomo zresztą, ponieważ
    > silnik zamknięty jest w obudowie z przekładnią zmniejszającą obroty do
    > ok. 1 / sek.
    > Delikatnie oscyluje - znaczy jak pamiętam - to przy 1A są to oscylacje
    > na może 20 mA - coś koło tego. Sinusoida zresztą.
    >
    > No i teraz - żeby wykryć rzeczywistą prędkość silnika, należałoby
    > odczytać te wahania prądu. Przychodzą mi tu do głowy jakieś rozwiązania
    > "normalne" - czyli odseparować składową stałą, wzmocnić itp.
    >
    > Ale może - i tu docieram do clue - jest jakiś wynalazek (driver
    > silnika), który takie cudo ma zaimplementowane ?


    TPIC2101 Texasa.
    Jest na "samochodowe" napięcie, ale jeśli trochę pokombinujesz, to
    wykombinujesz :-)
    Zrobiłem na nim sterownik wiertarki do płytek zasilany transformatorem
    24V. Działa super, żadnych oscylacji.

    Paweł


  • 13. Data: 2014-04-12 13:08:45
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Apr 2014 13:00:48 +0200, Mario napisał(a):
    > W dniu 2014-04-12 12:13, J.F. pisze:
    >> A nie da sie dolozyc jakiegos enkodera ?
    >
    > Pisał że bez przeróbek mechanicznych. ATSD do stabilizacji obrotów
    > silników DC stosuje się zazwyczaj tachometry. Małe prądniczki zapięte na
    > wał silnika.

    Ale to rozwiazanie analogowe, niedokladne.
    Impulsator lepszy i malutki.

    J.





  • 14. Data: 2014-04-12 13:44:33
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-04-12 13:08, J.F. pisze:
    > Dnia Sat, 12 Apr 2014 13:00:48 +0200, Mario napisał(a):
    >> W dniu 2014-04-12 12:13, J.F. pisze:
    >>> A nie da sie dolozyc jakiegos enkodera ?
    >>
    >> Pisał że bez przeróbek mechanicznych. ATSD do stabilizacji obrotów
    >> silników DC stosuje się zazwyczaj tachometry. Małe prądniczki zapięte na
    >> wał silnika.
    >
    > Ale to rozwiazanie analogowe, niedokladne.

    Do stabilizacji prędkości wystarczy. Typowe drivery do sterowania
    silników DC mają wejścia do sprzężenia zwrotnego z tachometru. Enkoder
    raczej służy do ustalania położenia.

    > Impulsator lepszy i malutki.

    Tachometr ma około 20 mm średnicy a enkoder 45.



    --
    pozdrawiam
    MD


  • 15. Data: 2014-04-12 15:27:48
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    Dorzucę jeszcze, że robiłem stabilizator obrotów według Application Note
    292 Nationala, LM3524 z odczytem napięcia generowanego przez silnik w
    przerwach PWM. Przy obciążonym silniku działa fajnie, ale bez obciążenia
    silnik dostawał kota. Być może sama przekładnia obciąży silnik w
    wystarczającym stopniu.

    P.P.


  • 16. Data: 2014-04-12 15:54:56
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 12 kwietnia 2014 13:08:45 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Sat, 12 Apr 2014 13:00:48 +0200, Mario napisał(a):
    >
    > > W dniu 2014-04-12 12:13, J.F. pisze:
    >
    > >> A nie da sie dolozyc jakiegos enkodera ?
    >
    > >
    >
    > > Pisał że bez przeróbek mechanicznych. ATSD do stabilizacji obrotów
    >
    > > silników DC stosuje się zazwyczaj tachometry. Małe prądniczki zapięte na
    >
    > > wał silnika.
    >
    >
    >
    > Ale to rozwiazanie analogowe, niedokladne.
    >
    > Impulsator lepszy i malutki.
    >
    >
    >
    > J.

    faktycznie 0,3% to niedokładnie.


  • 17. Data: 2014-04-12 17:41:57
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > >> Nie bardzo - łatwiej badać spadek napięcia Uds.
    > > A przy otwartym kluczu?
    >
    > Albo mamy jakiś problem definicyjny albo nie zrozumiałeś. Spójrz do
    > PDFa układów IR2127/28 - tam akurat badają spadek napięcia na IGBT -
    > jest wyższy więc łatwiej.
    Wydaje mi się, że ani jedno, ani drugie.
    Po prostu nie wiedziałem co robią, aby High Voltage nie zniszczyło wejścia
    pomiarowego.
    Odpowiedź:
    Przy otwartym kluczu jest dioda, która polaryzuje się zaporowo, a napięcie
    jest ściągane do potencjału bramki w stanie wyłączonym.
    Dzięki Roman.
    S.


  • 18. Data: 2014-04-12 19:02:52
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sylwester,

    Saturday, April 12, 2014, 5:41:57 PM, you wrote:

    >>>> Nie bardzo - łatwiej badać spadek napięcia Uds.
    >>> A przy otwartym kluczu?
    >> Albo mamy jakiś problem definicyjny albo nie zrozumiałeś. Spójrz do
    >> PDFa układów IR2127/28 - tam akurat badają spadek napięcia na IGBT -
    >> jest wyższy więc łatwiej.
    > Wydaje mi się, że ani jedno, ani drugie.
    > Po prostu nie wiedziałem co robią, aby High Voltage nie zniszczyło wejścia
    > pomiarowego.

    Ach, nieporozumienie :(

    > Odpowiedź:
    > Przy otwartym kluczu jest dioda, która polaryzuje się zaporowo, a napięcie
    > jest ściągane do potencjału bramki w stanie wyłączonym.

    Często stosuje się też dwie diody - jedna do drenu (kolektora w
    przypadku IGBT) a druga do pomiaru - w ten sposób kompensuje się dryft
    termiczny.


    --
    Best regards,
    RoMan
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 19. Data: 2014-04-12 19:28:45
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Już patrzę na tego TPIC'a...

    Co do reszty uwag - żadne enkodery, impulsatory itp. - jak mówiłem , nie
    ma fizycznie dostępu do silnia i koniec tematu.
    Gdyby to było możliwe, to bym nie kombinował z wykrywaniem obrotów po
    skokach prądu...

    Regulatory analogowe "z kaseciaka" może i są dobre w kaseciaku, ale :
    1) nie sądzę, żeby to się sprawdzało przy tak dużej rozpiętości napięcia
    zasilającego
    2) silnik tak czy owak musi być sterowany PWM - chociażby dlatego , że
    musi być softstart
    3) zmiany obciążenia silnika są w bardzo dużym zakresie (jest to pompa,
    która jest bardzo różnie obciążana - czasem wręcz do "zatrzymania" )

    Poza tym, ta regulacja która jest (czyli napięcie/PWM) działa, i jest to
    jak dotąd wystarczające. Więc jeśli zmieniać, to tylko na FAKTYCZNY
    pomiar obrotów - zmiana na inną "protezę" sensu nie ma.

    ***

    TPIC2101 - no fajnie, ale to jest "tylko" regulator PWM. On nie ma
    "zwrotnego" pomiaru prędkości obrotowej via pomiar prądu silnika.
    A właściwie, nie via "prądu silnika" tylko wahań tego prądu,
    spowodowanych przez działanie komutatorów silnika.

    Czyli nic to nie wnosi.

    Może się niejasno wyraziłem - te oscylacje prądu pobieranego przez
    silnik, nie wynikają z pracy PWM, tylko są cechą samego silnika i
    występują także przy zasilaniu bezpośrednio z zasilacza - po prostu
    przełączanie uzwojeń w silniku powoduje takie minimalne wahania prądu -
    ale korzystne jest to, że te wahania odzwierciedlają rzeczywistą
    prędkość obrotową. Trzeba tylko je "wyciągnąć" i wykorzystać.

    tutaj jest opis tego mechanizmu :
    http://dat.etsit.upm.es/~pabloj/motor.pdf

    Nawet się zgadza wygląd tych oscylacji.



  • 20. Data: 2014-04-12 20:01:51
    Temat: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Sat, 12 Apr 2014 05:14:53 +0200, sundayman napisał(a):
    >> Jest sobie taki układ - uC za pośrednictwem mosfeta reguluje prędkość
    >> silnika szczotkowego DC.
    >> Niemniej fajnie by było, gdyby można zrobić to porządnie - czyli mierząc
    >> faktyczną prędkość silnika.
    >
    > Te wspomniane magnetofony mierzyly troche inaczej
    > Napiecie na silniku U=I*R+E, gdzie E - napiecie samoindukcji.
    > E=k*n, gdzie n - predkosc obrotowa, k - stala silnika.
    >
    > Wystarczy wiec policzyc E=U-I*R i stabilizowac to E.
    >
    > Niestety - metoda nie jest zbyt dokladna, a w obecnosci PWM wszystko
    > sie komplikuje.

    Albo wręcz ułatwia, w czasie wyłączonego klucza można mierzyć E.


    --
    AlexY
    http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: