eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikatakie pytano o sterowanie silnikiem DC...Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!news.glorb.com!peer02.iad.highwinds-media.c
    om!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media.com!nx02.iad01.newshosting.
    com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-
    a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Sat, 12 Apr 2014 13:03:32 +0200
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    Reply-To: p...@w...up.wroc[kropka]pl
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:24.0) Gecko/20100101 Thunderbird/24.4.0
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: takie pytano o sterowanie silnikiem DC...
    References: <liab9p$e06$1@node2.news.atman.pl>
    In-Reply-To: <liab9p$e06$1@node2.news.atman.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 43
    Message-ID: <53491d84$0$2156$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.21.171.207
    X-Trace: 1397300612 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2156 83.21.171.207:49668
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 2809
    X-Received-Body-CRC: 3345205938
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:662911
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2014-04-12 05:14, sundayman pisze:
    > Jest sobie taki układ - uC za pośrednictwem mosfeta reguluje prędkość
    > silnika szczotkowego DC.
    >
    > W układzie mosfeta jest jeszcze rezystor pozwalający na pomiar prądu
    > pobieranego przez silnik - żeby wyłączyć przy przeciążeniu silnika.
    > Znaczy banał.
    >
    > I teraz - silnik zasilany jest napięciem w zakresie 20-30v (no takie
    > nietypowe źródło zasilania) - nie ma dokładnej stabilizacji.
    > Ale - ponieważ chcemy zachować jaką-taką stałą prędkość obrotową, to MCU
    > mierzy to napięcie zasilające, i odpowiednio reguluje via PWM prędkość
    > silnika.
    >
    > Przy czym robi to "na ślepo" w oparciu o pomiary i wyliczoną tablicę
    > napięcie/PWM. I generalnie toto działa.
    >
    > Niemniej fajnie by było, gdyby można zrobić to porządnie - czyli mierząc
    > faktyczną prędkość silnika.
    > Sam silnik pobiera około 1A - i z oscylogramu prądu wynika, że prąd ten
    > delikatnie oscyluje z częstotliwością ok. 400Hz - zapewne z taką
    > szybkością obraca się wał silnika - tego nie wiadomo zresztą, ponieważ
    > silnik zamknięty jest w obudowie z przekładnią zmniejszającą obroty do
    > ok. 1 / sek.
    > Delikatnie oscyluje - znaczy jak pamiętam - to przy 1A są to oscylacje
    > na może 20 mA - coś koło tego. Sinusoida zresztą.
    >
    > No i teraz - żeby wykryć rzeczywistą prędkość silnika, należałoby
    > odczytać te wahania prądu. Przychodzą mi tu do głowy jakieś rozwiązania
    > "normalne" - czyli odseparować składową stałą, wzmocnić itp.
    >
    > Ale może - i tu docieram do clue - jest jakiś wynalazek (driver
    > silnika), który takie cudo ma zaimplementowane ?


    TPIC2101 Texasa.
    Jest na "samochodowe" napięcie, ale jeśli trochę pokombinujesz, to
    wykombinujesz :-)
    Zrobiłem na nim sterownik wiertarki do płytek zasilany transformatorem
    24V. Działa super, żadnych oscylacji.

    Paweł

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: