  • 1. Data: 2009-06-07 15:03:43
    Temat: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    witam

    Poraz drugi podchodze do budowy czegoś w rodzaju strzelnicy. Strzelać
    sie będzie wiażka z laserka do czegoś w rodzaju batreii słonecznych. sęk
    w tym ze powinno to działać w jasnym otoczeniu. Czyli oświetlony pokój,
    albo na dworze, w cieniu. Piloty do TV działają, wiec powinno sie z
    laserkiem udać. Myśle aby swiatło laserka nie było stałe tylko
    przerywane, np 1khz. czy to sie da w jakiś prosty sposób wyłapać?
    Dokłaniej mówiac, zrobić układ którynie zareaguje na swiatło otoczenia,
    laserek ciagły a zareaguje na ten przerywany 1khz. Druga sprawa, czym to
    swiatło odebrać? Próbowałem z fotorezystorem ( i swiatłęm ciągłym) -
    działa, ale odpada przez zbyt małą powieżchnie czujnika - nikt tak
    precyzyjnie nie trafi. Najlepsza była by bateria sloneczna z tych lamp
    ogrodowych z diodką. Ma powierzchnie paczki zapałek. Niemam jednak
    takiej baterii. jak myślicie - da sie tak zrobić? a moze jakieś inne
    roziwazanie podpowiecie?

    ToMasz

    PS pistolet musi być emiterem światła, cele muszą być pasywne - takie są
    załozenia.

  • 2. Data: 2009-06-07 16:08:26
    Temat: Re: strzelnica 2 - bariera optyczna w słońcu
    Od: grg12 <g...@c...at>

    ToMasz pisze:

> [...]
    > Dokłaniej mówiac, zrobić układ którynie zareaguje na swiatło otoczenia,
    > laserek ciagły a zareaguje na ten przerywany 1khz. Druga sprawa, czym to

    Dobry pomysł, to czego szukasz to "filtr górnoprzepustowy". Ewentualnie
    - użyć gotowego odbiornika podczerwieni (takiego jak w telewizorze) i
    "zasilić" laser ze starego pilota tv.

> [...]
    > ogrodowych z diodką. Ma powierzchnie paczki zapałek. Niemam jednak
    > takiej baterii. jak myślicie - da sie tak zrobić? a moze jakieś inne

    Bateria słoneczna nie jest najlepszym pomysłem - są dość powolne i nie
    będą przenosiły sygnałów szybkozmiennych a używanie światła ciągłego nie
    jest dobrym pomysłem - pomyśl o ile zmieni się prąd takiej baterii po
    oświetleniu 5 miliwatowym laserkiem kiedy słońce pakuje na ten sam
    obszar (całej baterii) coś w okolicy 500mW? Najprościej jako celu użyć
    jakiegoś półprzeźroczystego przedmiotu (np. przeciętej na pól piłeczki
    pingpongowej) a sensor (fotodiodę, fototranzystor) zamontować kawałek z
    tyłu.
    Pozdrawiam
    Grg

  • 3. Data: 2009-06-07 16:52:06
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    ToMasz pisze:
> [...]
    > Dokłaniej mówiac, zrobić układ którynie zareaguje na swiatło otoczenia,
    > laserek ciagły a zareaguje na ten przerywany 1khz.

    Możesz próbować z filtrem ale jedyny skuteczny sposób to detekcja
    homodynowa. Poszukaj w necie na ten temat. Taki detektor wydobywa
    słabiutki sygnał z bardzo silnego tła ale musi mieć doprowadzony sygnał
    referencyjny i działa jakby w takt jego. W twoim wypadku byłoby to
    sygnał modulujący czyli ten 1kHz. Musiałbyś go jakoś dostarczyć do
    odbiornika np. przy pomocy nadajnika radiowego. Nadajniki i odbiorniki
    radiowe są już od około 20-30 pln - zobacz w TME czy Seguro. Czyli da
    się, ale pytanie czy będzie ci się chciało wkładać w to trochę wysiłku.

    MD

  • 4. Data: 2009-06-07 17:48:50
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Poraz drugi podchodze do budowy czegoś w rodzaju strzelnicy. Strzelać
    > sie będzie wiażka z laserka do czegoś w rodzaju batreii słonecznych. sęk
    > w tym ze powinno to działać w jasnym otoczeniu.

    Zastosuj rozwiązanie odwrócone. W strzelbie zamontuj małą kamerę z
    teleobiektywem. Będzie potrzebny jeszcze monitor z możliwością zrobienia
    stopklatki. Pozwoli to trenować strzelanie do dowolnych obiektów nawet
    poruszających się.

    Paweł

  • 5. Data: 2009-06-07 18:55:37
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    grg12 pisze:
    > Najprościej jako celu użyć
    > jakiegoś półprzeźroczystego przedmiotu (np. przeciętej na pól piłeczki
    > pingpongowej) a sensor (fotodiodę, fototranzystor) zamontować kawałek z

    Najprościej - to mi sie podoba. Rozumiem ze pingpong były rozszerzeniem
    pola powierzchni sensora? Mógłbyś rozwinąć swój pomysł?

    ToMasz

  • 6. Data: 2009-06-07 19:02:52
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Paweł pisze:

> [...]
    > teleobiektywem. Będzie potrzebny jeszcze monitor z możliwością zrobienia
    > stopklatki. Pozwoli to trenować strzelanie do dowolnych obiektów nawet

    Myślałem nad tym; Pistolet byłby skomplikowany, cele - nawet drukowane.
    Sęk w tym ze to naprawde za trudne do zbudowania i uruchomienia, dwa-
    cel trafiony, mógłby być trafiany ponownie.
    JA to chce zrobić inaczej. 10 celów - każdy autonomiczny, szybko je
    mozńa poprzestawiać - tak aby strzelec nie wiedział gdzie są. Cel
    odezwie sie pipnieciem i przez 3 sekundy będzie gotów na przyjęcie
    strzału. Po tym czasie - pauza na ok 30 sekund i restart. Cel po
    trafieniu - przechodzi do stanu pauzy.
    Teoretycznie NAjfajniej byłoby zrobić pistolet z kamerką usb, optyką,
    podłączyć do kompa, uruchomić program i strzelać do czegoś takiego jak
    "fotokody" widoczne na dole po prawej na stronach orange

    Tyle ze ja programu tez nie napisze....

    ToMasz

  • 7. Data: 2009-06-07 20:13:14
    Od: grg12 <g...@c...at>

    ToMasz pisze:

    > Najprościej - to mi sie podoba. Rozumiem ze pingpong były rozszerzeniem
    > pola powierzchni sensora? Mógłbyś rozwinąć swój pomysł?
    >
    > ToMasz

    Zwyczajnie - przeciąć piłeczkę na pół, połówkę ustawić wypukłością do
    strzelca a za nią dać fotodiodę "patrząca" na wnętrze. Odległość dobrać
    eksperymentalnie w taki sposób aby fotodioda "widziała" całe wnętrze.
    Czułość sporo spadnie w porównaniu do bezpośredniego trafinie diody
    promieniem laser będzie dużo mniejsza ale powinno działać. Jeśli czułość
    będzie zbyt mała (a to bardzo możliwe) - można spróbować z fotodiodą w
    ognisku soczewki. Cel będzie kierunkowy - ale jeśli wiesz gdzie będzie
    stanowisko "strzelca" możesz odpowiednio zorientować cele.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 8. Data: 2009-06-07 20:14:39
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > odezwie sie pipnieciem i przez 3 sekundy będzie gotów na przyjęcie
    > strzału. Po tym czasie - pauza na ok 30 sekund i restart. Cel po

    Na początku myślałem, że chodzi o określenie w jakie miejsce tarczy ktoś
    trafił. Teraz jednak nie bardzo wiem co chcesz osiągnąć. Chcesz tak
    zrobić aby cel po trafieniu się chował ?

    Paweł

  • 9. Data: 2009-06-07 20:44:56
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Paweł pisze:

    > Na początku myślałem, że chodzi o określenie w jakie miejsce tarczy ktoś
    > trafił. Teraz jednak nie bardzo wiem co chcesz osiągnąć. Chcesz tak
    > zrobić aby cel po trafieniu się chował ?
    >
    > Paweł
    nie, to zatrudne. Chce w domu, piwnicy, lesie.... porozmieszczać 10 "celów"
    Każdy z celów ma zroibić pip i poczekać parę sekund na trafienie. Jak
    strzelec spudłuje - poczeka na okazje 30 sekund. Dlaczego tak? bo przy
    następnej próbie "sędzia" pozamienia lokalizacje celów. Oczywiście w
    ciemnym pokoju, na 16m2 bedzie łatwo zmusić układ do działania, łatwo
    trafić.. Ale strych ( stary blok) ma ze 150m2 - to już jest fajna
    strzelnica, ale stosunkowo jasna. 10 celów - moze byc mało, wiec fajnie
    zeby były tanie. Znalazłem taki układ : AVT730. Niestety niewiem czy
    mogę zastosować w nim laserek i.... fotodiodę? A moze odbiornik
    podczerwieni "zobaczy" czerwony laserek?

    ToMasz

  • 10. Data: 2009-06-07 21:11:49
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > ogrodowych z diodką. Ma powierzchnie paczki zapałek. Niemam jednak
    > takiej baterii. jak myślicie - da sie tak zrobić? a moze jakieś inne

    Mozesz mala fotodiode/fotorezystor (nie jestem pewien czy fotorezystor
    bedzie szybki) umiescic za soczewka skupiajaca (w jej ognisku). Przy
    zalozeniu ze strzelac bedziesz w miare prostopadle (czyli z pewnej
    odleglosci), to wszystko co przechodzi przez ta soczewke powinno
    wyladowac w jej ognisku.

    --
    Jerry1111