  • 1. Data: 2009-06-06 16:42:16
    Temat: Gdzie w Internecie?
    Od: Tata <k...@k...net.pl>

    Gdzie w Internecie znajdę schematy układów elektronicznych? Zasilanie z
    instalacji elektrycznej samochodu 12V, układ włącza przetwornik piezo i
    diodę LED po ok. 5 sek. od włączenia zasilania i wyłącza przetwornik
    piezo i diodę LED po ok. 5 sek. działania. Chcę zrobić przypominacz o
    nie zapięciu pasów bezpieczeństwa lub o nie włączeniu świateł mijania
    samochodu. Proszę o możliwie nie skomplikowane schematy. W razie pytań
    służę dalszymi informacjami. Nie jestem elektronikiem.

    Z poważaniem
    MJ

  • 2. Data: 2009-06-06 18:04:57
    Temat: Re: Gdzie w Internecie?
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "Tata" <k...@k...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > samochodu. Proszę o możliwie nie skomplikowane schematy. W razie pytań
    > służę dalszymi informacjami. Nie jestem elektronikiem.

    Przypominanie o włączeniu i wyłączeniu świateł mijania:
    Generator piezo (taki który piszczy po podłączeniu do bateryjki (tłumaczę
    jak nieelektronikowi :-) ) - można w szereg z nim dać migającą diodę (nie
    musi być widoczna - służy do uatrakcyjnienia dźwięku). Ten zestaw podłączamy
    do mostka prostowniczego, do + i -
    Wyprowadzenia mostka oznaczone ~ podłączamy na bezpiecznik świateł pozycji
    tył, a drugi na zapłon (napięcie po stacyjce).

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-06-06 18:17:22
    Od: Tata <k...@k...net.pl>

> [...]
    > Wyprowadzenia mostka oznaczone ~ podłączamy na bezpiecznik świateł pozycji
    > tył, a drugi na zapłon (napięcie po stacyjce).

    Wielkie podziękowania za informację. Ale co z tym 5 sekundowym
    opóźnieniem zadziałania, od momentu podania napięcia, i 5 sekundowym
    działaniu, po którym układ powinien sam się wyłączyć? Generatory
    ("piszczki") można bez problemu kupić w sklepach motoryzacyjnych i
    elektronicznych, ale działają one natychmiast po włączeniu zasilania i
    "piszczą" do momentu wyłączenia zasilania.

    Z poważaniem
    MJ

  • 4. Data: 2009-06-06 19:47:03
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > elektronicznych, ale działają one natychmiast po włączeniu zasilania i
    > "piszczą" do momentu wyłączenia zasilania.

    Układ jest prosty i nie ma 5 sek opóźnienia.
    Kiedyś robiłem robiłem takie układy seryjnie i 15 sekundowe opóźnienie
    zaskutkowało mandatem. Sam uzywałem ten układ co powyżej.
    Po przekręceniu zapłonu zaczyna piszczeć i przestaje w momencie włączenia
    świateł. Po zgaszeniu silnika piszczy do momentu wyłączenia świateł.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2009-06-06 19:53:18
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Tata" <k...@k...net.pl> napisał w wiadomości
    > Gdzie w Internecie znajdę schematy układów elektronicznych? Zasilanie z
    > instalacji elektrycznej samochodu 12V, układ włącza przetwornik piezo i

    To piszczenie doprowadza do szału :) Wycinam we wszystkich autach jakie mam.
    Zrób sobie światła załączane razem z zapłonem, a do pasów zastosuj odruch
    Pawłowa.
    Wojtek
    --
    Nie każde piwo to Żywiec!
    .... Na szczęście :)

  • 6. Data: 2009-06-06 21:23:06
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Tata pisze:

> [...]
    > diodę LED po ok. 5 sek. od włączenia zasilania i wyłącza przetwornik
    > piezo i diodę LED po ok. 5 sek. działania.

    Najprostszy schemat: stabilizator 5V (LM78L05) z dopiętym ATtiny10. Może
    być ATtiny12/13 itp. Łączny koszt części poniżej 10 zł.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2009-06-07 05:39:47
    Od: "wujcio" <t...@w...pl>

> [...]
    > Po przekręceniu zapłonu zaczyna piszczeć i przestaje w momencie włączenia
    > świateł. Po zgaszeniu silnika piszczy do momentu wyłączenia świateł.

    http://bezswiatel.ath.cx/

    Sam dość często celowo jeżdżę bez świateł, jedyne co jest uciążliwe to
    ciągłe mruganie jadących z przeciwka.

    Wuj

  • 8. Data: 2009-06-07 11:03:24
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

    > Najprostszy schemat: stabilizator 5V (LM78L05) z dopiętym ATtiny10. Może
    > być ATtiny12/13 itp. Łączny koszt części poniżej 10 zł.

    + wsad :( Nie zapominaj, że nie wszyscy umieją napisać program :(
    Wojtek
    --
    Nie każde piwo to Żywiec!
    .... Na szczęście :)

  • 9. Data: 2009-06-07 23:34:56
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    wowa pisze:

    > + wsad :( Nie zapominaj, że nie wszyscy umieją napisać program :(
    > Wojtek

    Grupa może, grupa pomoże. :)
    Będzie tego kilka linijek na krzyż.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2009-06-07 23:37:30
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Sam dość często celowo jeżdżę bez świateł, jedyne co jest uciążliwe to
    > ciągłe mruganie jadących z przeciwka.

    Życzę Ci aby jak najczęściej migały niebieskie światła :)...

    Pozdrawiam
    Konop