  • 1. Data: 2012-06-16 11:34:13
    Temat: router athlon xp 2600+ vs. atom D2500 - wydajność?
    Od: RD <r...@g...com1>

    Witajcie,

    Jest działający 24/7/365 w małej sieci router - PC:

    model name : AMD Athlon(tm) XP 2600+
    cpu MHz : 1920.500
    cache size : 512 KB

    MemTotal: 514636 kB
    MemFree: 7132 kB
    Buffers: 204640 kB
    Cached: 86232 kB

    load average: 0.06, 0.10, 0.09

    Tenże router pracuje za NAT dla sieci, statystyki, mała baza danych do
    kontroli dostępu. Radzi sobie dobrze, z tym, co ma.

    Pomysł jest taki, aby zamienić ten leciwy sprzęt PC (który zresztą
    trafił na to miejsce w wyniku awarii poprzednika w 2009r.) na coś z
    Atomem - myślę o Intel D2500CC:
    - Intel Atom D2500 1,86 GHz Dual Core
    - 2x Intel 82574L 10/100/1000 Mb/s
    - dorzuciłbym jakiś dysk SSD, zamiast obecnego starego Samsunga 80GB
    7200rpm.

    http://downloadmirror.intel.com/20718/eng/D2500CC_Te
    chProdSpec03.pdf

    Czy można powiedzieć, że ten Atom wyjdzie korzystniej od starego
    Athlona XP pod względem wydajności?
    Czy też mam spodziewać się spadku wydajności, zwiększonego loadu?

    Szukałem porównań, ale te, które znalazłem, dotyczą starszego Atoma
    D510. Wzrosłaby prędkość magistrali (ze 166 na 667), L2 cache (z 256 na
    1024), ilość rdzeni z 1 na 2, obsługa DDR3 SODIMM, a nie DDR2, a
    spadłoby nieco taktowanie i mnożnik, ale i TDP [W] ze 68,3 na 10.

    Co chcę osiągnąć? Znacznie mniejsze zużycie energii (ciągła praca
    przez rok - powinno przynieść oszczędność) oraz zmniejszyć ilość
    zajmowanego miejsca.
    Pasywne chłodzenie i dysk SSD wpłynie też na bezgłośną pracę, ale
    traktuję to jako dodatkowy atut.

    Pozdr,
    Rafał

  • 2. Data: 2012-06-16 11:37:17
    Temat: Re: router athlon xp 2600+ vs. atom D2500 - wydajność?
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2012-06-16 11:34, RD pisze:

> [...]
    > miejsca.
    > Pasywne chłodzenie i dysk SSD wpłynie też na bezgłośną pracę, ale

    Acha, jeśli nie ta płyta z Atomem, to może jakaś inna propozycja?
    Może w ogóle nie-Atom? Budżet niewielki ok. 1tys. zł (całość, czyli z
    obudową, zasilaczem, dyskiem, pamięcią). Może w tym budżecie lepiej
    złożyć "składaka PC" na nowych podzespołach? Jakiego?

  • 3. Data: 2012-06-16 12:09:09
    Od: AnonimGall <n...@p...com>

    > Pozdr,
    > Rafał

    Wstaw jakiegos Linksyfa z OpenWRT i wyjdzie taniej i ciszej i mniej
    miejsca zajmie.

    Bele PC to krowa w porownaniu do jakiegos routera z linuxem.

  • 4. Data: 2012-06-16 12:44:56
    Od: DooMiniK <b...@p...pl>

    On 16/06/2012 10:34, RD wrote:
    > Witajcie,
    >
    > Jest działający 24/7/365 w małej sieci router - PC:
    >
    > model name : AMD Athlon(tm) XP 2600+
    > cpu MHz : 1920.500
    > cache size : 512 KB
    >
    > MemTotal: 514636 kB
    > MemFree: 7132 kB
    > Buffers: 204640 kB
    > Cached: 86232 kB
    >
    > load average: 0.06, 0.10, 0.09
    [...]
    Napisz co to za sieć, ilu użytkowników... Pchać w takie coś wielkiego
    peceta? Jak wspomniano, jakiś Linksys nie wystarczy? 'Z pudełka' tyle
    opcji przecież masz...

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 5. Data: 2012-06-16 12:49:02
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-06-16 11:37, RD pisze:

> [...]
    > obudową, zasilaczem, dyskiem, pamięcią). Może w tym budżecie lepiej
    > złożyć "składaka PC" na nowych podzespołach? Jakiego?
    Wszystko zależy od celu i budżetu, zwłaszcza jak w budżecie wliczasz
    oprócz ceny sprzętu - cenę prądu przez rok, ewentualnie wartość
    niezawodności...
    Athlon to przeważnie już leciwy sprzęt, który lubi już mieć problemy z
    kondensatorami na płycie, w dodatku grzałka trochę... A po loadzie tego
    Athlona widać, że maszyna i tak się nudzi - więc Atom dwurdzeniowy
    (nawet starszy) będzie na pewno lepiej się sprawował, bo mocy
    przerobowych mu wystarczy z pewnością, a dwa rdzenie i szybsze i/o dadzą
    lepszą "responsywność". Sieciówki intelowskie też nie są tu obojętne -
    jakoś lepiej to chodzi niż stare realteki 8139 ;)

    Ale jeśli masz kupować nową intelowską płytę z nowym atomem, do tego
    nową obudowę z nowym zasilaczem... to pojawia się problem - skąd
    weźmiesz zasilacz o małej mocy np 100W (sensownej sprawności przy małej
    mocy, bo wstawianie tu 400W i obciążanie 40W nie ma sensu, bo sprawność
    nieobciążonego zasilacza zje ci cały zysk), a równocześnie by był to
    zasilacz z "serwerową niezawodnością i wytrzymałością 24/7"...

    Ja tu widzę dwa rozwiązania:
    a) Taniość plus wkład własny:
    - jakaś tania płyta mATX na np G31/G41 czipsecie, może nawet na 945, to
    do 50zł się zmieścisz, choć lepiej G41 z pamięciami DDR3 - będą tańsze.

    - do płyty zestaw sieciówek intela/marvela -co tam lubisz, by mieć tyle
    interfejsów co potrzebujesz

    - najtańszy celeron s775 jakiego znajdziesz, dwurdzeniowy, czyli coś
    typu E1200 (używka, pewnie do 50zł coś trafisz z upgradu) - prądu też
    bierze szczątkowo, chłodzić da się pasywnie, a wydajność w okolicy atoma

    - zamiast szczątkowego radiatorka+wentylatora z box celerona -
    największy radiator jaki znajdziesz z innego s775 ale bez wiatraka. Po
    szafach się poniewiera pełno boxowych chłodzeń z jakichś Q6600 itp,
    które zostały zastąpione jeszcze wydajniejszymi radiatorami...

    - zmiana chłodzenia na czipsecie płyty na coś poważniejszego, by nie
    było nigdy problemu z przegrzewaniem (oryginalne jest przystosowane do
    tego, że wichura z wentylatora od procesora go omiata i jakoś chłodzi).

    - zamiast pomysłów na SSD (który nawet biedny 32GB będzie jednak te
    250-300zł kosztować, a jego żywotność serwerowa będzie wątpliwa) - dwa
    tanie pendrive. Jeden na system, bo będzie praktycznie tylko read-only
    do startu, drugi na tą twoją "małą bazę do kontroli dostępu", na logi
    itp - by nie ubijać systemowego. Razem wyjdzie poniżej 50zł a ewentualna
    wymienialność dużo elastyczniejsza...

    - największy problem to zasilacz, proponuje poszukać jakiegoś fortron
    fsp/delta o niskiej mocy, ale specyfikacji atx 2.1/2.2 conajmniej...

    b) rozwiązanie fabryczne, ale też niedrogie: HP Proliant Microserver -
    jest na dwurdzeniowym x64 procku AMD porównywalnym z tym atomem, ma DDR3
    do 8GB, miejsce na pendrive w środku, jedna sieciówka 1Gbit
    Marvel/Broadcom na płycie, miejsce na 2 kolejne PCIe (ale low-profile
    śledz!). Malutki _serwerowy_ zasilacz (podają 150 lub 200W, ale realnie
    wszystko pobiera 28-35W z 4 dyskami!), wszystko chłodzone pasywnie a
    tylko cała skrzyneczka przewiewana dużym wentylatorem "na wszelki
    wypadek". Całość mała - o połowę mniejsza niż typowa obudowa
    mikro-atx... i cena - z 1GB ramu i 250GB dyskiem gratis dostaniesz to
    nowe na gwarancji za jakieś 700zł jak dobrze poszukasz.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2012-06-16 13:37:01
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości grup
    > w dodatku grzałka trochę... A po loadzie tego

    Jak każdy AMD...
> [...]
    > nieobciążonego zasilacza zje ci cały zysk), a równocześnie by był to zasilacz
    > z "serwerową niezawodnością i wytrzymałością 24/7"...

    Może jakiś Sea Sonic 250 W (mają brązowy certyfikat), bądź FSP 250 W (złoty
    certyfikat).

  • 7. Data: 2012-06-16 13:44:40
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "DooMiniK" napisał w wiadomości grup
    > Napisz co to za sieć, ilu użytkowników... Pchać w takie coś wielkiego
    > peceta? Jak wspomniano, jakiś Linksys nie wystarczy? 'Z pudełka' tyle
    > opcji przecież masz...

    Linksys pewnie nie da rady, tp-link będzie miał problemy - lepiej brać d-link
    825.

  • 8. Data: 2012-06-16 13:56:04
    Od: DooMiniK <b...@p...pl>

    On 16/06/2012 12:44, qwerty wrote:
    > d-link 825

    Autor nic nie pisze o wymaganiac, D-Link dużo droższy.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 9. Data: 2012-06-17 11:20:11
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2012-06-16 12:49, BartekK pisze:

> [...]
    > nieobciążonego zasilacza zje ci cały zysk), a równocześnie by był to
    > zasilacz z "serwerową niezawodnością i wytrzymałością 24/7"...

    Myślałem nad PicoPSU do tej D2500CC:
    Zasilacz picoPSU 12V 80W 20pin + Zasilacz stabilizowany 12V 5A 60W,
    ale razem to koszt prawie 300zł

    > Ja tu widzę dwa rozwiązania:
    > a) Taniość plus wkład własny:
    > - jakaś tania płyta mATX na np G31/G41 czipsecie, może nawet na 945, to
    > do 50zł się zmieścisz, choć lepiej G41 z pamięciami DDR3 - będą tańsze.

    [ciach]

    Ta opcja z uwagi na cenę bardzo mi się podoba, ale niestety jest to
    sprzęt używany, trochę się tego obawiam - potrzebuję czegoś
    pewniejszego/nowego.

    Sieciówki - z uwagi na wbudowane dwa interfejsy intela na płycie
    D2500CC - właśnie tę brałem pod uwagę. Do wykorzystania pozostaje jedno
    PCI - albo kontroler RAID albo dodatkowa sieciówka 2-4port.

    Co do SSD i systemu na pendrive - jest to jakiś pomysł, ale jeszcze
    nigdy nie stosowałem takiego rozwiązania. Nie jest to rzeźba? ;) Ten
    router działa produkcyjnie w sieci.

    Przyglądałem się także płycie mATX Asrock H61 LGA1155 + Celeron G530
    (z uwagi na TDP) - zaletą byłaby możliwość wymiany procesora w
    przyszłości na i5/i7. Nie wiem tylko, jak pomogłoby to w oszczędzeniu
    energii - w porównaniu do obecnego Athlona XP/klocka PC.

> [...]
    > mikro-atx... i cena - z 1GB ramu i 250GB dyskiem gratis dostaniesz to
    > nowe na gwarancji za jakieś 700zł jak dobrze poszukasz.

    A tu mnie zaskoczyłeś, ciekawa propozycja. Skąd masz dane nt. poboru
    prądu? Podoba mi się, że jest hot-swap.
    Szukałem też ceny, o której pisałeś, ale niestety wszystko, co
    znalazłem oscyluje pow. 1tys. netto. U dwóch dystrybutorów moje ceny też
    nie są na takim poziomie, żeby z tego produktu zejść poniżej 1tys. ;)

  • 10. Data: 2012-06-17 11:46:59
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-06-17 11:20, RD pisze:

    > [ciach]
    >
    > Ta opcja z uwagi na cenę bardzo mi się podoba, ale niestety jest to
    > sprzęt używany, trochę się tego obawiam - potrzebuję czegoś
    > pewniejszego/nowego.
    Płytę tego rodzaju możesz kupić nową - na wyprzedażach w
    hurtowniach/sklepach się trafiają, jako już troszkę zabytek.
    Procesor - jak ktoś go nie podeptał, to się s775 nie zużywa, a celerony
    itp słabizny są jednak czasem zmieniane na coś mocniejszego...

    > A tu mnie zaskoczyłeś, ciekawa propozycja. Skąd masz dane nt. poboru
    > prądu? Podoba mi się, że jest hot-swap.
    Z własnych pomiarów, mam kilka sztuk tego czegoś (w przedziwnych
    zastosowaniach, jako host vmware esxi, jako NAS, jako serwerek win2008
    dla małej firmy, itp)

    > Szukałem też ceny, o której pisałeś, ale niestety wszystko, co
    > znalazłem oscyluje pow. 1tys. netto. U dwóch dystrybutorów moje ceny też
    > nie są na takim poziomie, żeby z tego produktu zejść poniżej 1tys. ;)
    A bo są obecnie na rynku 2 wersje - starsza N36L i nowsza N40L. Nowa ma
    niezdrową cenę, a stara bardzo fajną, np (pierwsze wyniki wyszukiwania):
    http://www.net-s.pl/index.php?id=3&c=594&g=177155&n=
    HP-Micro-Server-Dual-Core-13GHz-Athlon-II250GB-LFF-S
    ATA-1GB&w=c
    677.80 zł
    http://www.ram.net.pl/product_info.php?products_id=9
    0713 680zł
    itd.
    Powstaje pytanie czym się stara od nowej różni - procesor 1.5GHz vs
    1.3GHz i to chyba tylko tyle. Jak pośledzisz trochę temat, to się okaże
    że N40L można będzie też taniej kupić, bo nadchodzą już dwa nowe modele
    - N43L oraz N53L (wydajność prawie i5)... Tylko pytanie po co, skoro za
    <700zł można mieć maszynkę już terazz

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173