  • 1. Data: 2010-03-07 23:05:39
    Temat: regulacja wentylatora CPU
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    Pytanie dotyczy leciwej już płyty Gigabyte GA-K8NMF-9 nForce4 4X /
    Socket 939.
    BIOS pozwala na ustawienie 128 poziomów napięcia zasilającego wentylator
    CPU dla trzech przedziałów temperatur, niby pięknie, bo np ustawiam
    sobie do 40 stopni - 0 (wentyl się nie kręci), do 50 stopni - 32, do 60
    stopni - 64 (czyli napięcie na 50%), powyżej 70 stopni - max. Tymczasem
    po przekroczeniu pierwszego progu wentyl zaczyna się kręcić na maxa, bez
    względu na to jaki poziom napięcia wybiorę. Można temu jakoś skutecznie
    zaradzić? W tej chwili stosuję połowiczne rozwiązanie ustawiając ów
    pierwszy próg na 60 stopni. Dobrze wentylowana obudowa sprawia, że
    wentylator CPU uruchamia się sporadycznie i na chwilę, jest to jednak
    dość upierdliwe, bo budzi sąsiadów, dmuchając na 100%. Wentylator jest
    boxowy, 3pin. ZTCP dawniej ta regulacja działała i była niezależna od OS
    (testowane w biosie).

  • 2. Data: 2010-03-07 23:53:44
    Temat: Re: regulacja wentylatora CPU
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@w...o2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przekroczeniu pierwszego progu wentyl zaczyna się kręcić na maxa, bez
    > względu na to jaki poziom napięcia wybiorę. Można temu jakoś skutecznie

    A co się dzieje jak pierwszy stopień ustawisz nie na FAN OFF, ale na
    minimalne obroty? Czy wtedy wchodząc na drugi stopień zwiększa obroty na 32
    poziom czy też odrazu na maxa?
    I ile wynosi napięcie (tzn. prędkość wiatraków) na poziomie 1 lub10?

> [...]
    > się sporadycznie i na chwilę, jest to jednak dość upierdliwe, bo budzi
    > sąsiadów, dmuchając na 100%. Wentylator jest boxowy, 3pin.

    To lekko obniż napięcie zasilające procesor. Skoro na nominalnym napięciu
    tylko sporadycznie przekracza 60°, to na vcore 0.1V niższym przestanie
    wogóle wychodzić poza 60°C. Stabilność na 99% sie nie obniży (szczególnie
    jeśli CPU nie jest podkręcony). Alternatywnie możesz obniżyć (mnożnikiem)
    częstotliwość CPU. Skoro na nominalnej częstotliwości tylko sporadycznie
    przekracza 60°, to na częstotliwości 100 MHz niższej przestanie wogóle
    wychodzić poza 60°.

    > ZTCP dawniej ta regulacja działała i była niezależna od OS (testowane w
    > biosie).

    Upgradowałeś od tego czasu bios? Albo wrzuć najnowszy bios.

  • 3. Data: 2010-03-08 08:54:06
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > A co się dzieje jak pierwszy stopień ustawisz nie na FAN OFF, ale na
    > minimalne obroty?

    W takim przypadku rusza z max prędkością.

    > I ile wynosi napięcie (tzn. prędkość wiatraków) na poziomie 1 lub10?

    Tyle samo na każdym (testowałem wyrywkowo, np 1, 128, 10) poziomie.

    > Skoro na nominalnej częstotliwości tylko sporadycznie przekracza 60°,
    > to na częstotliwości 100 MHz niższej przestanie wogóle wychodzić poza
    > 60°.

    W normalnym użytkowaniu tak, ale jak user zapuści jakiś program który
    korzysta ze 100% zasobów procesora...

    > Upgradowałeś od tego czasu bios? Albo wrzuć najnowszy bios.

    Spróbuję uaktualnić. Dzięki!