  • 161. Data: 2017-12-25 20:01:35
    Temat: Re: pytanie z qt
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/25/2017 6:50 PM, slawek wrote:
    > Nie znasz się.

    Ja sie na niczym nie znam.

    > Potentegolone było przełączanie zadań: 80286 miał umieć
    > to robić.

    To niezwykle ważne w DOSie było. Nie to żeby był na szybko ukradziony z
    CP/M, tylko to przełączanie jednego tasku.

    > szansy na cokolwiek mądrzejszego niż DOS. Xenix mógł ruszyć dopiero od
    > 80386, co osobiście sprawdziłem swego czasu.

    Gówniany procesor zgodny częściowo z ZX Spectrum blokował rozwóg DOSa.
    Niedobry procesor, niedobry. Całe szczęście MS zdawal sobie sprawę z
    ograniczeń 286 i nie zrobił w DOSie żadnej istotnej funkcjonalności
    *sprytnie* czekając na 386. No no, szacun dla kreatywnej innowacji.

    > Co do pamięci: NDP Fortran i pamięć była widziana płasko.

    Pewno. Po prostu Fortran miał magiczne tryby pracy 8086 w których pamięć
    robiła sie nagle liniowa wbrew hardware. Dobry ten Fortran był.

  • 162. Data: 2017-12-25 20:04:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/25/2017 7:51 PM, slawek wrote:
    > ideologicznie,
    > ludzkości w
    > Było copy (bez exe, bo "polecenie wewnętrzne") i xcopy.exe oraz
    > mcopy.exe. Aby było śmieszniej: mcopy.exe robiło się copy xcopy.exe
    > mcopy.exe. Jeszcze było diskcopy.com.

    Tak, to zasadniczo podnosiło komfort pracy bo przecież głównym zadaniem
    OSa bylo kopiowanie plikow z lewa na prawo. Ludzie w ten sposób
    pracowali, sadząc po wspaniałych narzedziach jakie przygotował MS do
    tego celu.

    > I tyle w temacie,  "expercie 2.0".

    Zawsze mnie zastanawiało skąd sie bierze ta ideologiczna miłośc do
    miernych rozwiązań. Jak widać mimo lat nie ustaje. Ciekawy przypadek.

  • 163. Data: 2017-12-25 20:06:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/25/2017 7:56 PM, slawek wrote:
    > A jak chcesz ubić zawieszonego TSR w DOS?

    Po windowsem 3.0 ubijano programy poprzez restart.

    Pod DOSem odwrotnie: poprzez restart.

    To kwalifikuje DOSa do zbioru systemów nienajgorszych w swoim czasie w
    przeciwieństwie do Windowsa 3.0. Przepraszam, ja tylko podkreślam i
    eksponuje Twoje tezy o lepszości DOSa względem preemptive czy
    cooperative multitaskingu.

  • 164. Data: 2017-12-25 21:15:57
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 25 Dec 2017 19:55:26 +0100, Borneq
    <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Jakby nie było Norton Commander był lepszy (a jego następca Total
    > Commander jest) niż standardowe jednopanelowe drzewko w Windows 10.

    No bo lamy nie potrafią otworzyć na raz dwóch pojedynczych paneli i
    ułożyć je obok siebie...

  • 165. Data: 2017-12-25 21:24:37
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 25 Dec 2017 20:04:21 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Zawsze mnie zastanawiało skąd sie bierze

    Ale co że co?

    Po prostu mi wisi jaki jest system: winda, andek czy unices. Ważne
    aby się dało pracować. (A jakbyś przeczytał to wcześniej napisałem że
    Windows robi się dead) Kiedyś używałem DOS i TP/TC i było fajnie.
    Teraz zdarza mi się używać MCU bez systemu i też jest fajnie. Czasem
    program puszczam na XP, a potem ten sam program (po kompilacji) na
    Linuksie.

  • 166. Data: 2017-12-25 21:48:45
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 25 Dec 2017 20:06:44 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Po windowsem 3.0 ubijano programy poprzez restart.

    > Pod DOSem odwrotnie: poprzez restart.

    Nie przez restart. Przez naciśnięcie guzika z napisem reset. W Atari
    też miałeś chyba taki - a może po prostu wyciągałeś wtyczkę
    zasilacza?!

    A DOS był (czas przeszły) calkiem niezły, choć było to w czasie gdy
    ty nosiłeś pampersy. C64 miał wtedy totalnie prymitywny Basic z Load
    "program", 8, 1 Co z systemem operacyjnym niewiele ma.

    Dziś używanie DOS nie ma sensu. A za parę lat Windows 10 będzie
    obsolete. Taka to właśnie jest.

  • 167. Data: 2017-12-25 21:55:05
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 25 Dec 2017 20:01:35 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Gówniany procesor

    A tak zupełnie szczerze: zrobiłeś kiedyś jakiś procesor? Jakikolwiek?
    Bo jedyne o czym możemy być pewni to że to co zrobiłeś w swoim życiu
    zapewniło niejedno szambo.

  • 168. Data: 2017-12-25 22:07:07
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/25/2017 9:55 PM, slawek wrote:
    > A tak zupełnie szczerze: zrobiłeś kiedyś jakiś procesor?

    Wiesz, mam wrażenie że w PL będzie ciezko znaleźc kogokolwiek kto
    zrobił. W tym sensie że Ci od odropodobnych już wymarli, a od tamtego
    czasu postęp technologiczny nie nastapił w tym kraju. Pechowo nikt tu
    nie robi niczego uzytecznego z piasku. Ah, zapomnialem, mamy
    osiągnięcie, najszybszy na świecie 8051 z Bytomia. Wszystkie zegary
    szkolne już sie nie moga doczekać kiedy dostana kopa.

    Zafascynowała mnie również porzeba robienia procesorów aby móc je
    krytykować. Serio, to tak ma działać? Kurcze, a ja myslalem że taki
    kibic może sobie krytykować piłkarza a tu się okazuje ze nie wolno. No
    nic, czas zaprzestac najwidoczniej.

    > Jakikolwiek?

    A wiesz, zabawne że o to pytasz. Tak, jakis czas temu zrobiłem 6502. Coś
    na ksztalt emulacji i symulacji w hardware. Może to nie jest jakieś
    specjalne osiągnięcie, ale jakoś tam mi się skojarzylo podobnym levelem
    co 8086/8080.

    > Bo
    > jedyne o czym możemy być pewni to że to co zrobiłeś w swoim życiu
    > zapewniło niejedno szambo.

    Jasne, brak argumentów zawsze można czymś zastapić :) Z tego jasny
    wynika wniosek że model programowy x86 to fiołki i lawenda. Cóż, być
    fanboyem 30 letnich miernych technologii które były mierne wtedy i
    dzisiaj to się nazywa wiara.

  • 169. Data: 2017-12-25 22:13:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/25/2017 9:48 PM, slawek wrote:
    > Nie przez restart. Przez naciśnięcie guzika z napisem reset.

    Tak, masz rację to kluczowa różnica choć nie mam najmniejszej szansy
    uzasadnić w czym.

    > W Atari też
    > miałeś chyba taki - a może po prostu wyciągałeś wtyczkę zasilacza?!

    Nie, miałem reset albo restart. Do wyboru ale skutek podobny.

    Zaznaczam że jeśli chcesz się uczepić róznicy między restartem a resetem
    to poczekaj aż zrobie sobie popcorn bo jestem ciekaw niezmiernie co
    można tutaj wymyśleć co spowoduje nienajgoszość DOSu wzgledem reszty
    świata w kwesti restartowania/resetowania.

    > A DOS był (czas przeszły) calkiem niezły, choć było to w czasie gdy ty
    > nosiłeś pampersy. C64 miał wtedy totalnie prymitywny Basic z Load
    > "program", 8, 1 Co z systemem operacyjnym niewiele ma.

    Serio? A co lepszego miał DOS? I tu i tu filesystem. I tu i tu MEMTOP.
    Koniec ficzerów. CP/M ubrany w x86 dalej jest CP/M. A DOSy atari i
    commodore były bardzo, bardzo zbliżone do CP/M. A taki C128 to miał CPM
    razem z ta masa profesjonalnych aplikacji.

    Możliwe że nie miałeś Commodore/Atari8 ze stacją dyskow stad niejasny
    problem rozumienia identyczności DOSa i tych systemów oraz poziomu
    kamienia łupanego w porównaniu z czymkolwiek na zewnatrz.

    > Dziś używanie DOS nie ma sensu. A za parę lat Windows 10 będzie
    > obsolete. Taka to właśnie jest.

    Super, ale my nie o tym.

  • 170. Data: 2017-12-25 22:16:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/25/2017 9:24 PM, slawek wrote:
    > Po prostu mi wisi jaki jest system: winda, andek czy unices. Ważne aby
    > się dało pracować.

    No więc w DOSie nie da się pracować chyba że ta praca to kopiowanie
    plików z lewa na prawo. Nie posiadał żadnych innych narzedzi. Wszystko
    co niezbędne do pracy było pisane miliony razy w kółko przez programy
    realizujące swoje własne warstwy OSów.

> [...]
    > zdarza mi się używać MCU bez systemu i też jest fajnie. Czasem program
    > puszczam na XP, a potem ten sam program (po kompilacji) na Linuksie.

    No ale co z tego wynika? Kazdy z nas używa róznych systemów do
    realizacji róznych zagadnień. Problem w tym że jeśli potrzebowaleś w
    latach 80tych wykonać jakiekolwiek zadanie inne niż kopiowanie plików to
    DOS był tylko bootloaderem. Nijak nie zasłuzył sobie na nazywanie
    "niezłym". Kupa g. bez żadnych rozsadnych narzędzi.