  • 31. Data: 2011-04-13 15:44:12
    Temat: Re: przejsciowka HDMI <----> ETH
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Yakhub" 439bj2fnj9ge$....@w...pl

    > Pojedynczy kanał DVI to:
    > 1920*1200*32*60 =~ 4,4GBit/s
    > (nieskompresowany sygnał w rozdzielczości WUXGA przy 32-bitowej głębi
    > kolorów i odświeżaniu 60Hz).

    To mniej niż najnowsze SATAnizmy.

    Telewizory Samsunga odświeżają z częstotliwością 800 Hz. :)
    I pomiędzy klatki otrzymywane, wkładają swoje, a te swoje
    nie są wierną kopią, ale jakąś interpolacją tych, pomiędzy
    które klatka ma trafić.

    Zobacz, jakie szybkości trzeba osiągać w aparatach strzelających
    zdjęcia z szybkością nie 200 na minutę (jak amatorska lustrzanka
    sprzed 4 lat -- Canon 450 D) ale na przykład 700 zdjęć na minutę. :)
    Zdjęcie w RAWce nie za zajmuje tyle, ile w TIFFce 32 bitowej, ale
    jednak zajmować może ponad 30 MBajtów. Te szybkości są stosowane
    od dawna, od paru lat -- choć to odległości mikro.

    Zostaje szybkość ethernetu. 1 Gb/s to szybkość w miedzi sprzed 10 lat.
    Nie każda ramka trafia do celu? Nie każda, ale szybkie to jest.

    Jak podaje Wikipedia -- 10GBASE-T daje 10 Gb/s po skręcę na 100 metrów.

    Cisco prezentuje nowe moduły z portami 10GBase-T

    16 lutego 2010 06:49

    http://www.networld.pl/news/355974/Cisco.prezentuje.
    nowe.moduly.z.portami.10GBase.T.html

    Cisco podejmuje produkcję dwóch nowych modułów sieciowych (przeznaczonych dla
    użytkowników
    przełączników Catalyst 6500 i 4900M), które obsługują miedziane połączenia
    Ethernet 10 Gb/s
    (standard 10GBase-T).

    Moduł do instalowania w przełącznikach Catalyst 6500 (oparty na motorze Supervisor
    720)
    zawiera 16 portów, może obsługiwać połączenia wykonane z miedzianej skrętki
    nieekranowanej
    o maks. długości 1 km i kosztuje 22 500 USD

    > HDMI to DVI + cyfrowy wielokanałowy dźwięk.

    Audio to już małe piwo bezalkoholowe. ;)

    Ale HDMI 1.3 to chyba 10 Gb/s -- z ethernetem 10 Gb/s może wygrać. :)
    A HDMI 1.3 to nie koniec HDMI -- jest chyba jeszcze szybsze.

    Tyle tylko, że i 100GBASE-T jest już w drodze...
    Tu będziesz miał z 50 Gbajtów na sekundę... :)
    (tyle, co film w blureju)
    Wielu będzie miało w swoich komputerach dyski niewiele większe... ;)

    -=-

    Pytaniem dobrym jest pytanie o cenę. :)
    Ale zapewne nie każdy potrzebuje zaklinania najszybszych HDMI w Ethenret.
    Wielu zadowoli się szybkościami dawanymi przez DVD -- 4Gbajty na godzinę. ;)

    4700/3600=1,30555555555556 [megabajtów per sekunda]

    I akurat jest to szybkość obecnych łączy podwórkowych sieci komputerowych.
    Moja mikro sieć dzisiaj (po odbiciach i w czasie deszczu) daje poniżej 1 megabita
    na sekundę. :) W nocy szalała szybciej. Zmieniła się mi koncepcja zawieszenia hybrydy
    (anteny+APka) na balkonie -- drożej, ale łatwiej zamontować hybrydę opaskami
    stalowymi
    bezpośrednio do filarów balkonowych... Na dodatek zyska czystość łącza.

    Oczekuję szybkości do 50 Mbitów na sekundę. :)
    Na najnowsze HDMI to kropla w szklance, ale i cena niska,
    i potrzeb do najnowszych HDMI nie mam żadnych. :)

    Po skrętce -- jak najbardziej szybkości Ethenretu pasują do HDMI.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 32. Data: 2011-04-13 15:45:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Yakhub" 1ttw10ltwy23j$....@w...pl

    > Pytanie, które zadałeś w pierwszym poście (przynajmniej ja) odebrałem jako
    > kompletnie kuriozalne, i cisnęła mi się od razu krótka odpowiedź: "nie da
    > się". Sugerowało, że albo sobie robisz jaja, albo nie wiesz, o czym piszesz

    A ja twierdzę, że da się na pewno.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 33. Data: 2011-04-13 15:56:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > się". Sugerowało, że albo sobie robisz jaja, albo nie wiesz, o czym piszesz

    I może nawet jakieś telewizory z wejściami HDMI będą mogły dawać ów sygnał (obraz
    i dźwięk -- w skrócie) na Ethernet. To jest mało prawdopodobne z uwagi na niski
    poziom przesieciowania telewidzów -- telewizor należałoby jakoś skonfigurować,
    a jak widzę, telewidzowie mają jakąś awersję do numeracji ,,internetowej''. ;)

    Ta niechęć jest posunięta tak daleko, że mamy smutny USB, zamiast... Ethernetu.
    Wszystko w komputerze mogłoby iść po Ethernecie? I dyski, i drukarki, i pałer?...
    Drukarki na WiFi już są, a WiFi jest jakby przedłużeniem ethernetu. Telewizory
    z RJ45 podłączanym do internetu bezpośrednio tez już są od dawna. Są i takie,
    które łączą się z netem po WiFi -- nie wiem, dlaczego ich karty radiowe są takie
    drogie. (ale zawsze można postawić APCka po drodze -- za 60 złotych)

    W pewnym sensie HDD po ethernecie już jest faktem -- ino, że przejściówki
    (serwerami zwane) są drogie. ;)

    Gdy świadomość ludzka wzrośnie a ceny spadną -- być może wreszcie
    ethernet (z jego bezprzewodową odmianą -- WiFi) zawojuje światem
    łącz na dobre. :) Jeśli do tego dojdzie przekazywanie energii bez
    drutów (widziałem na filmach tak zasilaną żarówkę o mocy 60 watów,
    podczas gdy mój netbook w szczytach zabiera kilkanaście watów na
    jednoczesne ładowanie baterii i pracę na najwyższych obrotach)
    świat może się zmienić nie do poznania...

    To, co 25 lat temu uważane było za absurd, może stać się rzeczywistością. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 34. Data: 2011-04-13 21:14:04
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Wed, 13 Apr 2011 17:44:12 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > "Yakhub" 439bj2fnj9ge$....@w...pl

    > To mniej niż najnowsze SATAnizmy.

    SATA 3 to 6GBit/s, ale na dystansie do 1m, w praktyce - mniejszym.
    DVI to 4,4GBit/s na dystansie 10m, z możliwością wydłużenia przy użyciu
    regeneratorów sygnału (w życiu czegoś takiego nie widziałem, ale
    specyfikacja zawiera taką opcję).

    > Telewizory Samsunga odświeżają z częstotliwością 800 Hz. :)

    Czym innym są transmisje pomiędzy kilkoma sąsiadującymi ze sobą scalakami,
    a czym innym są transmisje na odległości liczone w metrach, pomiędzy
    sprzętem różnych producentów, przy użyciu ustandaryzowanych protokołów i
    połączeń wykonywanych przez użytkownika...

    > I pomiędzy klatki otrzymywane, wkładają swoje, a te swoje
    > nie są wierną kopią, ale jakąś interpolacją tych, pomiędzy
    > które klatka ma trafić.

    ... a jeszcze czym innym jest moc obliczeniowa procesorów sygnałowych.

> [...]
    > jednak zajmować może ponad 30 MBajtów. Te szybkości są stosowane
    > od dawna, od paru lat -- choć to odległości mikro.

    1. Te aparaty potrafią faktycznie zrobić te 700 zdjęć jedno po drugim, czy
    też może zrobią ich kilkanaście-kilkadziesiąt w jednej serii, w odstępach
    0,1s ?
    2. Wbrew pozorom, 700 zdjęć po 30MB w ciągu minuty, to zaledwie 2,8GBit/s.
    A odległości liczone w milimetrach.

    > Zostaje szybkość ethernetu. 1 Gb/s to szybkość w miedzi sprzed 10 lat.

    Niby sprzed 10 lat, a wciąż zdecydowana większość sieci to Fast Ethernet,
    czyli co najwyżej 100MBit/s. A w dodatku w praktyce (optymistycznie)
    kilkanaście procent to narzuty protokołów.

    > Nie każda ramka trafia do celu? Nie każda, ale szybkie to jest.

    Nie każda ramka trafia do celu, żaden poziom transferu nie jest tak
    naprawdę gwarantowany - nie masz stałej, jednostajnej, wysokiej
    przepływności. Żeby sensownie transmitować obraz bez skoków, musiałbyś mieć
    na końcu jakiś bufor. A to generuje opóźnienia.

    > Jak podaje Wikipedia -- 10GBASE-T daje 10 Gb/s po skręcę na 100 metrów.

    Jak wyżej - skoki, przerwy, opóźnienia. A skrętka taka dosyć nietypowa, bo
    kategorii 6A. Grube jak palec, sztywne jak patyk. W dodatku drogie.

    Zbliżamy się tutaj do górnej granicy możliwości miedzianych kabli. Już
    tutaj traci to sens. Szkło jest tańsze, wygodniejsze, i co najmniej równie
    szybkie.

> [...]
    nieekranowanej
    > o maks. długości 1 km i kosztuje 22 500 USD

    A przez DVI/HDMI możesz połączyć plajer za 100 USD z telewizorem za 200
    USD.

    > Audio to już małe piwo bezalkoholowe. ;)

    W obec obrazu - owszem.
    Ale z drugiej strony warto popatrzeć na to z innej strony - ~20 lat temu
    opracowano Dolby Digital. Pomimo, że jest to "zaledwie" 640kbit/s, od razu
    przewidziano przesyłanie tego światłowodem (TOSLINK).

    > Ale HDMI 1.3 to chyba 10 Gb/s -- z ethernetem 10 Gb/s może wygrać. :)

    Ani HDMI nie wygra z Ethernetem, ani Ethernet nie wygra z HDMI. Inne pole
    zastosowań, inne wymagania, inne potrzeby.

    > Tyle tylko, że i 100GBASE-T jest już w drodze...

    Ale już nie po miedzi.
    100GBit będzie, ale raczej bez literki T na końcu.

    --
    Yakhub

  • 35. Data: 2011-04-13 22:45:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Yakhub" o...@w...pl

    > 1. Te aparaty potrafią faktycznie zrobić te 700 zdjęć jedno
    > po drugim, czy też może zrobią ich kilkanaście-kilkadziesiąt
    > w jednej serii, w odstępach 0,1s ?

    Nie wiem. :)

    > 2. Wbrew pozorom, 700 zdjęć po 30MB w ciągu minuty, to zaledwie 2,8GBit/s.
    > A odległości liczone w milimetrach.

    Nie wiem, czy pojmujesz mój tok rozumowania -- opisuję pewien postęp. :)
    Jeśli zaś chodzi o HDMI --> ethernet -- pokazuję Ci 10GBASE-T oraz
    100GBASE-T -- czyli ethernet 10 Gb/s i 100 Gb/s.

    > Niby sprzed 10 lat, a wciąż zdecydowana większość sieci to Fast Ethernet,

    Niby od dawna wiadomo o tym, że picie alkoholu
    szkodzi zdrowiu, a jednak nadal ten i ów chla na umór. :)

    Nie ma potrzeby powszechnego łączenia z taką (1 Gb/s) szybkością.
    Ja ma w notebooku 1 Gb/s od połowy sierpnia 2008 -- i ani razu
    nie sprawdziłem, czy to działa. :)

    > czyli co najwyżej 100MBit/s. A w dodatku w praktyce (optymistycznie)
    > kilkanaście procent to narzuty protokołów.

    Podobnie jest z HDMI -- niewielu potrzebuje najwyższych szybkości.

> [...]
    > przepływności. Żeby sensownie transmitować obraz bez skoków, musiałbyś mieć
    > na końcu jakiś bufor. A to generuje opóźnienia.

    Zawsze są bufory i zawsze są opóźnienia.
    Akurat w obrazie to nie jest bolesne. :)

    Nawet telewizja kablowa ma przesunięcia w czasie,
    bo w drutach szybkość jest większa niż w powietrz.
    (dlatego nie wolno wkładać kanału CATV w kanał ,,powietrzny'')

    > Jak wyżej - skoki, przerwy, opóźnienia. A skrętka taka dosyć nietypowa, bo
    > kategorii 6A. Grube jak palec, sztywne jak patyk. W dodatku drogie.

    Ja widziałem wyższe kategorie 9 lat temu -- ani grube, ani sztywne...

    > Zbliżamy się tutaj do górnej granicy możliwości miedzianych kabli.
    > Już tutaj traci to sens. Szkło jest tańsze, wygodniejsze, i co
    > najmniej równie szybkie.

    A jednak ludzkość buduje kolejny ethernetowy standard miedziowy...
    (100GBASE-T -- czyli 100 Gb/s)

    Supervisor 720)

    > A przez DVI/HDMI możesz połączyć plajer za 100 USD z telewizorem za 200 USD.

    Pierwsze fotograficzne aparaty cyfrowe dawały
    mniej niż jedną trzecią część miliona pikseli,
    a kosztowały majątek, podczas gdy analogowe dawały
    20 megapikseli i kosztowały odpowiednio mniej. :)

> [...]
    > opracowano Dolby Digital. Pomimo, że jest to "zaledwie" 640kbit/s, od razu
    > przewidziano przesyłanie tego światłowodem (TOSLINK).

    S/PDIF był montowany w kieszonkowych urządzeniach amatorkiej klasy. :)

    > Ani HDMI nie wygra z Ethernetem, ani Ethernet nie wygra z HDMI. Inne pole
    > zastosowań, inne wymagania, inne potrzeby.

    Wygrać, czyli mieć większą szybkość. (bo rozważamy
    tutaj szybkości oferowane przez te standardy)

    Co do zastosowań? Już są dyski zewnętrzne z łączami ethernetowymi.
    Głównie do przesyłu Video. :) (ja na pólkach widuje tylko takie do
    przesyłu Video -- zowią się odtwarzaczami) NASki to sprawa ostatnich
    miesięcy, a i tutaj dominują zastosowania związane ze słaniem Video.

    > Ale już nie po miedzi.
    > 100GBit będzie, ale raczej bez literki T na końcu.

    Wróżki mówią, że nie masz racji. Wróćmy do tematu
    za 5 lat, aby sprawdzić, czy mówią prawdę. :)

    -=-

    Reasumując: do przesyłu obrazu z płyty DVD (skompresowanego) nie
    trzeba prawie żadnej dużej przepustowości. Aby przesłać MPEG2/4
    po dekompresji -- chyba wystarczy mieć łącze o przepustowości
    gigaethernetu. Postęp sprawia, że ethernet będzie i szybszy,
    i tańszy. O tym, jak mocno potanieje, zadecydują odbiorcy, bo
    obniżenie ceny jest warunkowane powszechnością używania. :)

    Tak zwane FullHD jest w TV używane tak rzadko, że aż nigdy.
    HD (HDReady) występuje, ale rzadko -- choć nie aż tak rzadko
    jak FHD. :)

    1280x 720 HDR = 921600
    1920x1080 FHD =2073600

    2073600/921600 = 2,25

    Zakładając, że FullHD potrzebuje 4.4 Gb/s, HDReady potrzebuje 2 Gb/s.

    4.4/2.25=1,95555555555556 [Gb/s]

    Ale obraz TV bywa znacznie gorszej jakości, więc zdekompresowana TV
    może iść po ethernecie istniejącym powszechnie (i tanim) od 10 lat. :)

    O tym, jak tani będzie ethernet o przepustowości 10 Gb/s zadecyduje rynek. :)
    Tak, jak filmy w FHD wymusiły istnienie tanich dysków o ogromnych pojemnościach,
    choć niekoniecznie szybkich (postęp w pojemności dysków jest dużo szybszy niż
    w transferach czy czasach dostępu, jeśli nie liczyć ,,dysków'' na kościach)
    tak teraz te filmy mogą wymusić obniżenie ceny ethernetu 10GBASE-T. Na razie
    i gigaethernet może być dostatecznie szybkim do słania obrazków telewizyjnych. :)

    Obok kompresji stratnej, jest także bezstratna. I zanim informacja z HDMI trafi
    do ethernetu, może być poddana takiej właśnie kompresji, aby po przejściu
    z ethernetu do HDMI (bo jak inaczej z tego skorzystać?) była możliwość
    rozkompresowania do sygnału takiego, jaki był przed zamianą HDMI w ethernetowy. :)

    -=-

    Rozmowę chcę zakończyć -- bo zmierza donikąd.
    Co najwyżej mogę dowiedzieć się, jakie są rozdzielczości w MPEG4
    i MPEG2 oraz czym (ale w skrócie) różnią się te dwa standardy. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'