    From: Yakhub <y...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: przejsciowka HDMI <----> ETH
    Date: Wed, 13 Apr 2011 23:14:04 +0200

    Dnia Wed, 13 Apr 2011 17:44:12 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > "Yakhub" 439bj2fnj9ge$....@w...pl

    > To mniej niż najnowsze SATAnizmy.

    SATA 3 to 6GBit/s, ale na dystansie do 1m, w praktyce - mniejszym.
    DVI to 4,4GBit/s na dystansie 10m, z możliwością wydłużenia przy użyciu
    regeneratorów sygnału (w życiu czegoś takiego nie widziałem, ale
    specyfikacja zawiera taką opcję).

    > Telewizory Samsunga odświeżają z częstotliwością 800 Hz. :)

    Czym innym są transmisje pomiędzy kilkoma sąsiadującymi ze sobą scalakami,
    a czym innym są transmisje na odległości liczone w metrach, pomiędzy
    sprzętem różnych producentów, przy użyciu ustandaryzowanych protokołów i
    połączeń wykonywanych przez użytkownika...

    > I pomiędzy klatki otrzymywane, wkładają swoje, a te swoje
    > nie są wierną kopią, ale jakąś interpolacją tych, pomiędzy
    > które klatka ma trafić.

    ... a jeszcze czym innym jest moc obliczeniowa procesorów sygnałowych.

    > Zobacz, jakie szybkości trzeba osiągać w aparatach strzelających
    > zdjęcia z szybkością nie 200 na minutę (jak amatorska lustrzanka
    > sprzed 4 lat -- Canon 450 D) ale na przykład 700 zdjęć na minutę. :)
    > Zdjęcie w RAWce nie za zajmuje tyle, ile w TIFFce 32 bitowej, ale
    > jednak zajmować może ponad 30 MBajtów. Te szybkości są stosowane
    > od dawna, od paru lat -- choć to odległości mikro.

    1. Te aparaty potrafią faktycznie zrobić te 700 zdjęć jedno po drugim, czy
    też może zrobią ich kilkanaście-kilkadziesiąt w jednej serii, w odstępach
    0,1s ?
    2. Wbrew pozorom, 700 zdjęć po 30MB w ciągu minuty, to zaledwie 2,8GBit/s.
    A odległości liczone w milimetrach.

    > Zostaje szybkość ethernetu. 1 Gb/s to szybkość w miedzi sprzed 10 lat.

    Niby sprzed 10 lat, a wciąż zdecydowana większość sieci to Fast Ethernet,
    czyli co najwyżej 100MBit/s. A w dodatku w praktyce (optymistycznie)
    kilkanaście procent to narzuty protokołów.

    > Nie każda ramka trafia do celu? Nie każda, ale szybkie to jest.

    Nie każda ramka trafia do celu, żaden poziom transferu nie jest tak
    naprawdę gwarantowany - nie masz stałej, jednostajnej, wysokiej
    przepływności. Żeby sensownie transmitować obraz bez skoków, musiałbyś mieć
    na końcu jakiś bufor. A to generuje opóźnienia.

    > Jak podaje Wikipedia -- 10GBASE-T daje 10 Gb/s po skręcę na 100 metrów.

    Jak wyżej - skoki, przerwy, opóźnienia. A skrętka taka dosyć nietypowa, bo
    kategorii 6A. Grube jak palec, sztywne jak patyk. W dodatku drogie.

    Zbliżamy się tutaj do górnej granicy możliwości miedzianych kabli. Już
    tutaj traci to sens. Szkło jest tańsze, wygodniejsze, i co najmniej równie
    szybkie.

    > Moduł do instalowania w przełącznikach Catalyst 6500 (oparty na motorze
    Supervisor 720)
    > zawiera 16 portów, może obsługiwać połączenia wykonane z miedzianej skrętki
    nieekranowanej
    > o maks. długości 1 km i kosztuje 22 500 USD

    A przez DVI/HDMI możesz połączyć plajer za 100 USD z telewizorem za 200
    USD.

    > Audio to już małe piwo bezalkoholowe. ;)

    W obec obrazu - owszem.
    Ale z drugiej strony warto popatrzeć na to z innej strony - ~20 lat temu
    opracowano Dolby Digital. Pomimo, że jest to "zaledwie" 640kbit/s, od razu
    przewidziano przesyłanie tego światłowodem (TOSLINK).

    > Ale HDMI 1.3 to chyba 10 Gb/s -- z ethernetem 10 Gb/s może wygrać. :)

    Ani HDMI nie wygra z Ethernetem, ani Ethernet nie wygra z HDMI. Inne pole
    zastosowań, inne wymagania, inne potrzeby.

    > Tyle tylko, że i 100GBASE-T jest już w drodze...

    Ale już nie po miedzi.
    100GBit będzie, ale raczej bez literki T na końcu.

    --
    Yakhub