  • 11. Data: 2024-09-19 11:34:17
    Temat: Re: powodz
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Sep 2024 08:49:45 +0200, PD wrote:

    > No nie. Zobacz co to za kostka. To nie zeszło z linii produkcyjnej, że
    > każda identyczna. Bardziej jaskiniowiec to łupał, każda trochę inna.

    Ja z Wrocławia - typowa kostka, takich bruków mam pełno :-)
    Owszem, niezbyt równa.

    > Nieregularne płaszczyzny, nie da się tego ułożyć tak, by od dołu nie
    > było szczelin, szczelinek w które wpłynie woda i już kostka waży mniej o
    > ciężar wody swojej objętości.

    Betonowych kostek IMO też tak "bez szczelin" nie ułożysz, woda rzadka
    jest. Jak trochę wpłynie ... pod spodem piasek, musi wpłynąć więcej,
    aby się nasycił.

    ? Jeszcze ta woda, może nie szybko ale
    > płynie, nieregularny kształt, każda kostka trochę inna, więc na każdą
    > inaczej siły działają.

    Może i działają, ale kostka nadal sporo waży. Granit ma 2.7-3g/cm3,
    w wodzie 1.7-2.

    Musiałby być IMO bardzo szybki prąd, żeby taki bruk wzruszyc.

    > Co więcej, w każdej sekundzie te siły się
    > zmieniają. Robi się sytuacja analogiczna do - chcesz coś wyrwać więc
    > szarpiesz to w każdą możliwą stronę.

    Chyba az tak bardzo nie.

    J.

  • 12. Data: 2024-09-19 19:36:16
    Od: PD <p...@g...pl>

    W dniu 19.09.2024 o 11:34, J.F pisze:

> [...]
    > w wodzie 1.7-2.
    >
    > Musiałby być IMO bardzo szybki prąd, żeby taki bruk wzruszyc.

    Ja nie twierdzę, że tam jakieś mega siły działały, pewnie masz rację że
    raczej mniejsze niż większe. Rzecz w tym że działały relatywnie długo.
    WTC też nie zawaliły się od razu tylko jakieś 2 godziny po wlocie.

    PD

  • 13. Data: 2024-09-19 21:31:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Sep 2024 19:36:16 +0200, PD wrote:

    > Ja nie twierdzę, że tam jakieś mega siły działały, pewnie masz rację że
    > raczej mniejsze niż większe. Rzecz w tym że działały relatywnie długo.

    Raczej nie tak długo. Podejrzewam ze woda wpłynęła, a pózniej
    wypłynęła.
    Z rzadka może być układ taki, ze "woda płynie przez miasto".

    > WTC też nie zawaliły się od razu tylko jakieś 2 godziny po wlocie.

    No ale tam sprawa jest znana - pożar podgrzał stalową konstrukcje,
    jak się nagrzała to zmiękła i pusciła, bo siły olbrzymie.

    J.

  • 14. Data: 2024-09-22 06:14:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-19, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Raczej nie tak długo. Podejrzewam ze woda wpłynęła, a pózniej
    > wypłynęła.
    > Z rzadka może być układ taki, ze "woda płynie przez miasto".

    MZ tam płynął strumien przez miasto i to silny strumien, który
    spokojnie lokalnie taką kostkę przerzucał. WIdać kostkę i podkład z
    piasku/żwiru wyczyszczony praktycznie do gołego poniżej poziomu jezdni.
    Dalej widać po prawej wał utworzony właśnie z mieszaniny kostek i
    piachu. No chyba, że to już jakieś prace podrządkowe.

    --
    Marcin