  • 81. Data: 2012-04-16 18:15:53
    Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    > Małe osobówki są mniejsze, lżejsze, mniej załadowane pewnie.
    > Z ciekawości podaj, gdzie występuje temperatura plus 55 stopni i jest
    > długi stromy podjazd, bo ja sobie takiego miejsca nie wyobrażam.

    w azji oraz w afryce. na dole jest czasem te 55, na gorze moze mniej ale
    napewno powyzej 40(wybacz nie robie pomiarow i nie zapisuje :) ).
    roznica poziomow w jednym miejscu prawie 2tys metrow przy dystansie
    niecale 20km i miejscami tak stromo ze przy predkosci 40km/h wrzucenie
    luzu daje wrazenie jakbys depnal hamulec lekko.

    > Z innych rozwiązań, ręczne załączanie wentylatora przed rozpoczęciem
    > podjazdu równoległym włącznikiem do termowłącznika - na dłużej starczy,
    > ewentualnie wymiana obecnego wentylatora na wentylator o większej
    > przepływności powietrza. Podaj jaki jest tam model wentylatora, a pewnie
    > uda się znaleźć taki, co więcej powietrza jest w stanie przepompować.
    > Lub może wymiana tego jednego wentylatora na np dwa mniejsze? Sprawdzić
    > czy wlot powietrza dobrze kieruje na chłodnicę. Zrobić tunel pod maską,
    > który będzie zasysał gorące powietrze z komory silnika i wydmuchiwał pod
> [...]

    nie przygotowales sie do odpowiedzi, nie czytasz watku na ktory
    odpowiadasz. nie mam wentylatora elektrycznego, ktory na probe kiedys
    wsadzilem i nic to nie daje a jest wrecz gorzje w przelotach po plaskim.

  • 82. Data: 2012-04-16 18:28:44
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Sun, 15 Apr 2012 01:55:26 +0200, marcin wrote:

    > Otoz potrzebuje troche lepszy niz standardowy plyn chlodniczy poniewaz
    > standardowe w pewnych warunkach nie daja rady. Od razu uprzedzam aby nie
    > pisac o zakamienionej chlodnicy czy zuzytej pompie wody, bo wszystko w
    > silniku jest sprawne i nowe, lecz temperatura otoczenia czesto siega 55C
    > i to wszystko w polaczeniu z podjazdem pod stroma i dluga gore ciezkim i
    > zapakowanym autem powoduje gotowanie chlodziwa.
    >
    > Koncentrat prestone mozna zmieszac z woda w proporcjach 7:3 i wg
    > producenta temperatura wrzenia bedzie 136 st.
    > http://www.prestone.pl/produkty/uklad-chlodzenia/kon
    centrat-plynu.html

    > i to by bylo ok, ale mam obawy czy taka mikstura, pomimo ze wytrzyma
    > wyzsza temperature, to czy przypadkiem nie bedzie gorzej odbierac i
    > oddawac cieplo niz taka 50:50 i w konsekwencji uzyskiwac wyzsza temperature?

    Sposobem na przegrzewające się silniki stosowanym w motorsporcie jest po
    prostu woda (destylowana) i korek podnoszący ciśnienie (i pamiętać żeby
    wymienić na płyn na zimę).

    Tylko w sumie nie wiemy z czym tak naprawdę masz problem i w którą stronę
    powinieneś go rozwiązywać. Bo przyczyny mogą być dwie - niewystarczająca
    wydajność odbierania ciepła od silnika albo niewystarczająca wydajność
    oddawania ciepła przez chłodnicę.

    Pierwsze (i to zazwyczaj tu jest problem w sportowych autach) rozwiązuje
    właśnie woda - duża pojemność cieplna i zjawisko wrzenia w miejscu styku
    wody z blokiem które odbiera dużo ciepła tu pomagają.

    Drugi problem rozwiąże tylko większa chłodnica i/lub większy wymuszony
    przepływ powietrza przez nią.

    Tajniaczysz się z modelem samochodu jakby to niewiadomo co było -
    zainteresuj się (poszukaj na forach) w jakiej konfiguracji ten samochód
    szedł na rynki afrykańskie, Arabię Saudyjską i inne pustynie. Tam zazwyczaj
    samochody mają inny układ chłodzenia który daje radę w warunkach dużo
    gorszych niż to z czym się zmagasz.
    Jak poznasz numery części, to bywa że kupisz to nawet w ASO.

    Tak miedzy wierszami wyczytałem że to będzie cośtylnonapędowego, pewnie
    BMW, a skoro się grzeje, to pewnie mocna benzyna.
    Poszukaj na jakiś forach o driftingu. Tam zazwyczaj mają takie problemy -
    inna sprawa że rozwiązują je często w sposób niezbyt akceptowalny w
    warunkach drgoowych, ale może coś podpowiedzą.

    Przy okazji pamiętaj że do grzejącego się silnika należy stosować inny olej
    - są syntetyki 10W50, albo 15W60, właśnie do eksploatacji w takich
    warunkach.

  • 83. Data: 2012-04-16 18:34:51
    Od: marcin <l...@k...cwo>

> [...]
    >
    > Przy okazji pamiętaj że do grzejącego się silnika należy stosować inny olej
    > - są syntetyki 10W50, albo 15W60, właśnie do eksploatacji w takich

    auto juz mam przerobione na czesciach afrykanskich.
    jest to turbodizel.
    olej stosuje 15W50 mineralny. o 15W60 nie slyszalem. w ameryce sprzedaja
    fajny olej 25W60 :-)

  • 84. Data: 2012-04-16 19:22:18
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "marcin" <l...@k...cwo> napisał w wiadomości

    > jest sprawne. w temp do 40st nie da sie go zagotowac

    > stary turbodizel konstrukcyjnie z konca lat '70

    Chwyt powietrza do turbo jest pod maską czy wyprowadzony na zewnątrz?
    Koce azbestowe, to może być

    We wcześniejszym poście pisałeś, że większa chłodnica nie wejdzie z uwagi na
    maglownicę i maskę. Trochę dziwne, albo maglownica jest przed silnikiem albo
    chłodnica za silnikiem.
    Spróbuj pojeździć bez maski, ochłodzisz trochę silnik przepływem powietrza.
    Jeśli to pomoże, to zrobisz w masce otwory na dodatkowe chwyty powietrza i
    wylot dołem.

    Jakie masz obroty przy tych podjazdach pod górę?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 85. Data: 2012-04-16 19:33:05
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    > Chwyt powietrza do turbo jest pod maską czy wyprowadzony na zewnątrz?

    co to jest "chwyt powietrza do turbo" ? na masce jest wlot do IC

> [...]
    > uwagi na
    > maglownicę i maskę. Trochę dziwne, albo maglownica jest przed silnikiem

    tam jest kolumna kierowmicza przymocowana do ramy

> [...]
    > i wylot dołem.
    >
    > Jakie masz obroty przy tych podjazdach pod górę?

    nieduze, max 2krpm na 2 biegu. na trojce nie da sie jechac bo za stromo.

  • 86. Data: 2012-04-16 19:36:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Mon, 16 Apr 2012 18:15:53 +0200, marcin wrote:

> [...]
    > niecale 20km i miejscami tak stromo ze przy predkosci 40km/h wrzucenie
    > luzu daje wrazenie jakbys depnal hamulec lekko.

    Jeżeli jedziesz te 40km/h, to dokładanie wentylatorów niewiele Ci już
    pomoże, bo przepływ powietrza jakiś tam masz.
    Możesz się zaintereswować czy masz odpowiednią ilość wylotów tego powietrza
    (np. czy pod silnikiem nie jest jakoś zbyt szczelnie zabudowane osłonami).

    Wspominasz gdzieś tam o chłodnicy klimy - powinieneś klimę wyłączać na
    takim podjeździe na którym silnik Ci się przegrzewa. Raz że silnikowi
    będzie lżej, dwa że klima nie będzie Ci wstępnie podgrzewać powietrza przed
    chłodnicą (zwłaszcza jak jeździsz gdzieś po górach gdzie jest już mało
    powietrza w powietrzu).

    Co do samego układu chłodzenia - upewnij się jeszcze na 110% czy ukłąd Ci
    się nie zapowietrza. Zwłaszcza taki regularnie przegrzewany może mieć
    tendencje do zaciągania gdzieś powietrza podczas stygnięcia.

    Modyfikacje to wspomniane już przez ciebie bandaże na kolektor wydechowy
    czy inne osłony które odseparują chłodnicę od gorąca w silniku.
    Pompę wody żeby przyspieszyć trzeba założyć mniejsze kółko napędowe.
    Albo dalej powiększać chłodnicę.

    Tylko tu powinieneś pomierzyć jak sprawuje się obecna chłodnica - jeżeli
    spadek temperatury na chłodnicy jest niewielki, to pomoże zwiększanie jej
    powierzchni, bo to oznacza że ona się nie wyrabia. Jeżeli woda wraca z
    chłodnicy wyraźnie chłodniejsza niż do niej wchodzi, to znak że nie wyrabia
    się czynnik (czyli zalej wodą, lub zwiększ wydajność pompy).

    Bo domyślam się że różne kombinacje typu jazda wolniej na niższym biegu,
    szybciej na wyższym itp. to już ćwiczyłeś?

  • 87. Data: 2012-04-16 19:37:24
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 04/16/2012 06:34 PM, marcin wrote:

    > auto juz mam przerobione na czesciach afrykanskich.
    > jest to turbodizel.
    > olej stosuje 15W50 mineralny. o 15W60 nie slyszalem. w ameryce sprzedaja
    > fajny olej 25W60 :-)

    To spróbuj wlać jakiś syntetyk czy olej typu power saving. Mają dodatki
    zmniejszające tarcie, więc mniej ciepła będzie do oddania.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 88. Data: 2012-04-16 19:46:36
    Od: marcin <l...@k...cwo>

> [...]
    > (np. czy pod silnikiem nie jest jakoś zbyt szczelnie zabudowane osłonami).

    oslony pod silnikiem juz dawno nie mam

> [...]
    > chłodnicą (zwłaszcza jak jeździsz gdzieś po górach gdzie jest już mało

    klimy w ogole nie uzywam, bo w tropikach ona nic nie daje. bardzo slaba
    jest a kubatura wnetrza ogromna. mam zamiar ja wywalic (chlodnice)

    > Co do samego układu chłodzenia - upewnij się jeszcze na 110% czy ukłąd Ci
    > się nie zapowietrza. Zwłaszcza taki regularnie przegrzewany może mieć
    > tendencje do zaciągania gdzieś powietrza podczas stygnięcia.

    na 1000% jest wszystko tak jak ma byc. pincet razy juz grzebalem przy
    ukladzie wymieniajac chlodnice, weze, termostaty i inne cuda.

    ale jest jedno ale. auto posiada tylna nagrzewnice pod fotelem.
    zastanawiam sie czy ona nie zaburza przeplywu wody. w sensie ze woda nie
    idzie w calosci z glowicy do chlodnicy, tylko czesc marnuje sie w
    niepotrzebnej nagrzewnicy. moze sprobuje ja wywalic.

> [...]
    > czy inne osłony które odseparują chłodnicę od gorąca w silniku.
    > Pompę wody żeby przyspieszyć trzeba założyć mniejsze kółko napędowe.

    podobno zwiekszanie obrotow po jakiejs tam wartosci powoduje spadek
    przeplywu? wyczytalem na jakims forum.

> [...]
    >
    > Bo domyślam się że różne kombinacje typu jazda wolniej na niższym biegu,
    > szybciej na wyższym itp. to już ćwiczyłeś?

    cwiczylem. tylko jazda na jedynce z obrotami 1,5k ale wtedy predkosc mam
    ponizej 20 :)

  • 89. Data: 2012-04-16 19:51:06
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    > To spróbuj wlać jakiś syntetyk czy olej typu power saving. Mają dodatki
    > zmniejszające tarcie, więc mniej ciepła będzie do oddania.

    w tym roku zastosuje motul 15w50. jakos boje sie wlac cos ponizej SAE50

  • 90. Data: 2012-04-16 20:12:42
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > co to jest "chwyt powietrza do turbo" ? na masce jest wlot do IC

    Tak, o to mi chodziło. To dobrze, że zasysa zimniejsze powietrze.

    Koce azbestowe, to może być dobry pomysł. Owinąć nimi rury z powietrzem.
    Turbiny lepiej nie owijać, bo musi się chłodzić.
    Odizolować kolektor wydechowy od reszty silnika.

    > tam jest kolumna kierowmicza przymocowana do ramy

    Land Cruiser? Range Rover?

    > nieduze, max 2krpm na 2 biegu. na trojce nie da sie jechac bo za stromo.

    Spróbuj jechać z wyższymi obrotami. Co prawda daje to więcej energii do
    wyrzucenia przez chłodnicę, ale poprawia przepływ powietrza, a wyższe
    ciśnienie doładowania to wyższa sprawność silnika. W ogólnym bilansie może
    wyjść na plus.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba