  • 11. Data: 2011-10-01 00:17:28
    Temat: Re: piątkowo w poniedziałek :-)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2011, Krzysiek Kielczewski wrote:

    > A tutaj już nie. Jak rzucisz płasko coś ciężkiego (i w miarę owalnego)
    > to po paru uderzeniach/otarciach o ziemię zacznie się krecić, nie?

    Ano będzie.

    > Prędkość postępowa niewiele się zmieni, nie? A prędkość krawędzi będzie
    > duża,

    Patrz wyżej: sugerujesz że prędkość postępowa obwodu w ruchu
    obrotowym będzie większa niż prędkość postępowa całego pojazdu
    przed "akcją"?

    > zwłaszcza wzlędem ziemi.

    Nie bardzo, względem ziemi to ona była maksymalna w momencie rozpoczęcia
    "akcji" i później tylko maleje, w miarę jak ruch posuwisty jest
    zastępowany przez toczenie.
    Do tego sporo energii "rozchodzi się" niesprężyście po otoczeniu.

    > Moim zdaniem źle sumujesz bądź rozdzielasz siły. Wylot w górę zależy
    > (prawie) tylko od prędkości obrotowej, ruch "do przodu" zależy od
    > prędkości postępowej osi obrotu (tutaj samochodu)

    Ale nieprawdą jest jakoby owa prędkość postępowa nie spadała lub
    spadała niewiele. Po pierwsze energia ruchu obrotowego musi się
    "skądś" wziąć, po drugie patrz straty, po trzecie patrz w jakim
    czasie wrak zatrzymuje się CAŁKOWICIE.

    > oraz kąta przy którym
    > nastąpiło oddzielenie manekinu od samochodu.

    To prawda, z braku filmiku robionego z góry ocena "na oko"
    może być mocno zafałszowana.
    Ale... czy ja coś pisałem o konieczności spytania motocyklistów
    jak to jest ze szlifami? ;)

    > Wylot w górę mało zależy od
    > prędkości postępowej układu "obracający się samochód z pasażerami".

    ???
    Zasadniczo - nie ma innego źródła składowej pionowej niż
    przekształcenie prędkości początkowej!
    Na >3m mi wychodzi (acz o północy mogę coś palnąć) że trzeba by
    >20kmph 100% skierowane *bezstratnie* w górę, włącznie z odliczeniem
    strat wypychania przez okno.
    A tych strat trochę w okolicy widać (po czasie zatrzymania
    wraku szczególnie).

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2011-10-01 02:02:40
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-09-30, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Patrz wyżej: sugerujesz że prędkość postępowa obwodu w ruchu
    > obrotowym będzie większa niż prędkość postępowa całego pojazdu
    > przed "akcją"?

    Oczywiście. Zwróć uwagę na prędkość postępową obwodu toczącego się koła.

> [...]
    > zastępowany przez toczenie.
    > Do tego sporo energii "rozchodzi się" niesprężyście po otoczeniu.

    Zgoda, maleje.

> [...]
    > spadała niewiele. Po pierwsze energia ruchu obrotowego musi się
    > "skądś" wziąć, po drugie patrz straty, po trzecie patrz w jakim

    Oczywiście, że prędkość spada, a energia nie bierze się z kapelusza.

    > To prawda, z braku filmiku robionego z góry ocena "na oko"
    > może być mocno zafałszowana.

    Z boku by wystarczyło.

    > Ale... czy ja coś pisałem o konieczności spytania motocyklistów
    > jak to jest ze szlifami? ;)

    Przy szlifie nie masz obrotów.

    > ???
    > Zasadniczo - nie ma innego źródła składowej pionowej niż
    > przekształcenie prędkości początkowej!

    Tutaj znowu mieszasz energię z prędkościami.

    > Na >3m mi wychodzi (acz o północy mogę coś palnąć) że trzeba by
    > strat wypychania przez okno.

    A 20km/h obwodu koła to przy jakiej prędkości osi będzie?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski