  • 21. Data: 2009-04-20 10:56:34
    Temat: Re: obiektyw do krajobrazu ,pomocy!!!
    Od: j...@a...at

    On 20 Apr., 11:27, "artur" <a...@p...onet.pl> wrote:

    >  z krótkich ogniskowych to mam tylko kita canona 18-55 i sigmę 50 macro mnożac
    > to przez 1,6 to nie bardzo sie da tym objąc coś szerszego
    >
    > --

    zmieniajac z 18-55 na 18-250 wpadniesz z deszczu pod rynne.
    najlepiej scharakteryzowal taki obiektyw Jakub Jewula ( mam nadzieje
    ze nie pomylilem autora , jesli tak to przepraszam).
    szybko kupil , jeszcze szybciej sprzedal .
    Fotografowanie osob we wnetrzu na krotszych gniskowych od 18 mm jest
    juz problematyczne ze wzgledu na znieksztalcenia perspektywy. Owszem
    niekiedy jest konieczne.
    Obiektyw 10 mm jest juz extremalnym - bardziej do efektow specjalanych
    niz fotografowania krajobrazu i na tych ogniskowych wystpuje nizka
    rozdzielczosc. W ocenach i testach spotkasz pewnie opinie " jak na
    ten zakres ogniskowych jest b dobry" , nie oznacza to , ze obiektyw
    jest bezwzglednie dobry.
    Co do objecia czegos szerszego to w krajobrazie mozna zrobic panorame
    czesto i we wnetrzach tez ( np muzea).

    Pytales o 3-cie rozwiazanie , wiec nasunalem jedno z mozliwych -
    panoramy.

    MOim zdaniem jesli masz juz 18-55 to obsluzysz nim krajobraz lepiej
    niz 10-20 .
    Zamiast pakowac sie w uniwersalny zoom moze lepiej doskloadac na
    obiektyw przyzwoitej jakosci o mniejszym zakresie ogniskowych np 70 -
    200 /4 is albo 17-55 /2,8 IS

    Kazdy ma inne doswiadczenia , ale z moich wynika co tanie to drogie ,
    ostatecznie laduje w szufladzie i ustepuje miejsca temu co lepsze.

    XXX

  • 22. Data: 2009-04-20 11:19:19
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    artur wrote:

    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/08/18/1.htm
    > i takie;
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/08/37/2.htm
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/08/46/2.htm
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/08/47/1.htm

    No i gdzie tu masz szeroki kąt? :>

    Jak widzisz twój problem się rozwiązał :>

  • 23. Data: 2009-04-20 11:42:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Apr 2009, b...@n...pl wrote:

    > Zwykłe też zniekształcają, mniej widocznie niż rybie oko, ale czasami
    > wystarczająco.

    Pytaniem jest które zniekształcenia masz na myśli.
    Znieszktałcenia *prostych linii* czy znieszktałcenia *proporcji*.
    Co do tego że "czasami" trzeba by chyba dopisać "niektóre" :D
    (jeśli chodzi o proste, a wartosc dystorsji bywa podawana w różnych
    testach, temu że np. 3% znieszktałcenia bardzo dobrze widać nie zaprzeczam).

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2009-04-20 11:56:13
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > (jeśli chodzi o proste, a wartosc dystorsji bywa podawana w różnych
    > testach, temu że np. 3% znieszktałcenia bardzo dobrze widać nie

    Chodzi mi o dystorsję. Przy krajobrazie przerysowanie perspektywiczne
    nie ma takiego znaczenia.

    wer

  • 25. Data: 2009-04-20 12:32:34
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Masz kita więc nic nie zyskasz.

> [...]

    Po co? Dwoch Jankow Muzykantow to o jednego za duzo ;)

  • 26. Data: 2009-04-20 12:37:21
    Od: j...@a...at

    On 20 Apr., 13:56, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

    > Chodzi mi o dystorsję. Przy krajobrazie przerysowanie perspektywiczne
    > nie ma takiego znaczenia.
    >
    > wer

    to zalezy od krajobrazu
    akurat znieksztalcenia geometryczne krajobrazu da sie latwo
    skorygowac w dalszej obrobce.
    usuniecie dystorsji czy tzw walacych sie lini nie jest dzisiaj zadnym
    problemem.
    gorzej gdy poslugujac sie b szerokim obiektywem fotografujemy osoby -
    tutaj znieksztalcenia sylwetki , proporcji twarzy nie sa tak latwe do
    skorygowania.

  • 27. Data: 2009-04-20 13:15:34
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    j...@a...at napisał(a):

> [...]
    > gorzej gdy poslugujac sie b szerokim obiektywem fotografujemy osoby -
    > tutaj znieksztalcenia sylwetki , proporcji twarzy nie sa tak latwe do

    Akurat każde zniekształcenia i przebarwienia na ludziach są najbardziej
    widoczne. To kwestia mózgu. Najwcześniej uczymy się rozpoznawać twarze.
    I to jest najmocniej zakodowane w mózgu. Poza tym interakcje społeczne
    wymagają rozpoznawania ludzi. Przez co każde odchylenie w kształcie czy
    kolorze jest szybkow wychwytywane.

    wer

  • 28. Data: 2009-04-20 13:35:14
    Od: "artur" <a...@p...onet.pl>

    dzieki za udział w dyskusji,zaoszczędziłem masę kasy czytając Wasze
    posty .Poszukam jakiegoś jasnego szkła o umiarkowanych ogniskowych plus zoom
    na nogach i do roboty ,maj juz tuż tuż...

  • 29. Data: 2009-04-20 14:04:32
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    artur pisze:

    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/08/18/1.htm
> [...]

    No to wystarczy Ci coś z zakresu 30-120 (czyli ~po cropie 18-80),
    właściwie to nawet dłużej, ostatnio używam zakresu eq.35-200.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 30. Data: 2009-04-20 15:50:41
    Od: j...@a...at

    On 20 Apr., 15:35, "artur" <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > posty .Poszukam jakiegoś jasnego szkła o umiarkowanych ogniskowych plus zoom
    > na nogach i do roboty ,maj juz tuż tuż...

    prosze bardzo.
    Rozmowa z Toba to przyjemnosc,

    warto poszukac nieco jasniejszego obiektywu .
    obiektywy maja to do siebie , ze zaczynaja dobrze rysowac po
    przymknieciu o 1 , 2 przyslony
    czyli z obiektywu o jasnosci np 6,3 , zeby zaczal dobrze rysowac robi
    sie ok 11- to troche za ciemno

    z kolei majac obiektyw o jasnosci np 2,8 ma sie juz obiektyw
    przyzwoicie rysujacy od przyslony ok 4.0

    XXX