  • 121. Data: 2024-10-23 15:14:09
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl> wrote:

    > Wystarczy popatrzeć na konsekwencje równań Maxwella i wektor tego pana
    > na P, którego nazwisko sam diabeł wie, jak się wymawia.

    Tak, wektor Poyntinga to jest coś, czego nie rozumiem. Ale może kiedyś
    zrozumiem.

    Równania Maxwella wiążą elektryczność i magnetyzm w elektromagnetyzm. Co
    one mają do tego zjawiska, o którym mówimy? (Nie mówię, że nic, tylko
    pytam :) )

    --
    Na sali wykladowej :
    Wykladowca pisze na tablicy, w pewnej chwili zabraklo miejsca. Lapie

  • 122. Data: 2024-10-24 08:17:00
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-23 06:51, J.F wrote:

    > Nie nie.
    >
    > Tam jest tak, że para z kotła wylatuje przez dyszę, ciśnienie spada,
    > więc zasysa zimną wodę, skrapla się, i dzięki wysokiej prędkości woda
    > wtłacza się do kotła.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Injector
    >
    > Co z kotła wyleciało, to do niego wraca. Strat energii więc nie ma.
    > A woda się napompowała.

    Nie wczytywalem sie ale to nie jest nijak magiczne czy nawet trudno
    wyjasnialne.

    Z tego co tam widze to tak naprawde zasada berbulliego i nieco kryz/dysz.
    A energii aby wtloczyc te wode tez tam jest pod dostatkiem bo jest
    goraca para.

    A strata energii jak najbardziej jest. W zbiorniku overflow woda sie
    bedzie pomalu nagrzewac.

    Tak czy siak, jest troche mechanizmow ktore w finezyjny aczkolwiek
    prosty sposob rozwiazuja problemy - pompa dyfuzyjna, trubina tesli, te
    jego zawijane zawory, ten inzektor jak i ten co rozdziela szybkie i
    wolne czastki gazu itp. Nie zawsze te rozwiazania sa najsprawniejsze ale
    czesto sa na tyle dobre ze gdzies tam sie nadaja do uzycia.

    Mnie tu w temacie bardziej chodzi o fakt ze ludzie czasem poniekad
    niezle wyksztalceni i jednak nieco myslacy wpadaja w tok myslenia
    magicznego. I o ile rozumiem fascynacje magnesami, pradami wirowymi,
    zjawiskami kwantowymi o tyle nie rozumiem tego uparcia sie w szukaniu
    magicznych wlasciwosci.
    Rozumiem potrzebe drążenia tematu bo jednak od tego pojawiaja sie nowe
    rozwiazania ale w przypadku pola magnetycznego nie ma mozliwosci jego
    uksztaltowania tak aby wyjscie z jego obszaru wymagalo mniej energii niz
    uzyskiwane na wejscie. I wlasnie relatywnie znosnie wyedukowany ludek
    powinien rozumiec ze tak jak nie da sie skrotem na pietro wejsc tak i
    nie da sie z magnesu zrobic popychadla co by wachadlo rozchustywalo bez
    wlozenia energii.

    No, czasem mozna zacudowac i pozyczyc troche energii tak jak to robi
    pompa ciepla ale niestety w aspekcie magnetyzmu tego sie narazie nie
    udalo i raczej sie nie uda.

    A ja dalej dumam jak zaizolowac tanio 120 ton piachi u temperaturze 700
    stopni tak aby straty takiego zbiornika byly nizsze niz 2-3kW

    --
    Lukasz

  • 123. Data: 2024-10-25 15:34:48
    Od: Dąbrowski <r...@a...pl>

    W dniu 16.10.2024 o 09:27, J.F pisze:

    > A koń czy krowa śpią na stojąco i się nie męczą.

    A człowieka śpiącego na stojąco widziałeś? W wojsku zdarzało się, że
    wartownik spał na stojąco. Nie stał sztywno tylko kiwał się z boku na
    bok, do tego miał lekko zgięte kolana. Skąd wiadomo że spał? Bo staliśmy
    koło niego i mówiliśmy do niego a on nas nie widział i nie słyszał.
    Dopiero jak dostał w hełm to się obudził. Mi samemu za młodego zdarzyło
    się zasnąć idąc. Nocny posterunek na ulicy Królewskiej. chodziło się pod
    arkadami i pilnowało GZP. No i się zdarzyło, że obudziłem się jak
    walnąłem głową w filar. Głowa była w hełmie więc nic mi się nie stało
    ale huk był tak głośny, że wartownik z sąsiedniego posterunku przyszedł
    zobaczyć co się wydarzyło. A mógłbym przysiąc że nie zasnąłem.

  • 124. Data: 2024-10-25 19:41:53
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.10.2024 08:17, ptoki wrote:

    > A ja dalej dumam jak zaizolowac tanio 120 ton piachi u temperaturze 700
    > stopni tak aby straty takiego zbiornika byly nizsze niz 2-3kW

    Wełna szklana chyba wytrzyma, skalna też.
    Na spód płytki z wahadłowca, jakiś pumeks czy coś.
    Ale nie wiem czy jest sens - piasek sam w sobie dobrze izoluje - daleko
    od grzałek dużej temperatury nie będzie.

    --
    Mirek

  • 125. Data: 2024-10-25 19:54:00
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.10.2024 15:34, Dąbrowski wrote:

    > A człowieka śpiącego na stojąco widziałeś? W wojsku zdarzało się,
    Ja zasnąłem w pociągu stojąc na korytarzu - zasztauowany między kątem a
    poręczą drzwi.
    A raz położyłem się w pustym przedziale w Krakowie i po chwili obudziłem
    się w Kołobrzegu. Normalnie teleport :D

    --
    Mirek

  • 126. Data: 2024-10-25 20:18:19
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.10.2024 08:17, ptoki wrote:

    > A strata energii jak najbardziej jest. W zbiorniku overflow woda sie
    > bedzie pomalu nagrzewac.

    No właśnie, a z czego wynika naprzemienne używanie inżektorów?
    https://youtu.be/wp3SVXPUlX8?t=711
    Za bardzo rozgrzany nie będzie działać?

    --
    Mirek

  • 127. Data: 2024-10-25 21:22:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Oct 2024 20:18:19 +0200, Mirek wrote:

    > No właśnie, a z czego wynika naprzemienne używanie inżektorów?
    > https://youtu.be/wp3SVXPUlX8?t=711
    > Za bardzo rozgrzany nie będzie działać?

    Na ile zrozumiałem zasadę działania - jest takie ryzyko.
    Para musi się skroplić, bo inaczej nie da rady wpłynąć do kotła.

    Ale czy tu nie ma innych przyczyn, to nie wiem.

    w 8:45 mówi się o napełnianiu - ale juz tylko o inżektorze w liczbie
    pojedynczej, i ani słowa o przemieności.

    J.

  • 128. Data: 2024-10-26 15:01:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Wełna szklana chyba wytrzyma, skalna też.
    > Na spód płytki z wahadłowca, jakiś pumeks czy coś.
    > Ale nie wiem czy jest sens - piasek sam w sobie dobrze izoluje

    To też. Ale zacząć najlepiej od ciepła właściwego:

    kwarc -- 670 J/gK
    woda -- 4190 J/gK

    Ponad sześć razy więcej. Energia przechowywana we wodzie podgrzanej od
    20 do 100 stopni jest niewiele mniejsza od tej w piachu o temperaturze
    700°C. Jeśli uwzględnić straty w *możliwym* do uzyskania zbiorniku,
    nawet większa. Ale ludzie dają się owładnąć jakiejś idei, potem tylko
    dumaja i dumają. A tak poza tym, to jako zbiornik ciepła najlepsza jest
    parafina. Nie ze względu na ciepło właściwe, ale ogrone ciepło topnienia.
    Parafin jest wiele, można sobie wybrać, przy jakiej temperaturze pracuje
    zbiornik (doprowadzamy i odprowadzamy ciepło, a temperatura wciąż ta sama;
    co dla wielu też pewnie jest niepojęte).

    > daleko od grzałek dużej temperatury nie będzie.

    To co się stanie z energią doprowadzoną do grzałki?

    --
    Jarek

  • 129. Data: 2024-10-26 15:20:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    [...]
    > Parafin jest wiele, można sobie wybrać, przy jakiej temperaturze pracuje
    > zbiornik (doprowadzamy i odprowadzamy ciepło, a temperatura wciąż ta sama;
    > co dla wielu też pewnie jest niepojęte).

    Nie bardzo. Parafina to dzika mieszanina różnych węglowodorów, topi się
    w pewnym zakresie temperatur w którym jest równowaga między fazą stałą i
    fazą ciekłą.

    Paweł

  • 130. Data: 2024-10-26 16:25:16
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 26.10.2024 15:01, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ale ludzie dają się owładnąć jakiejś idei, potem tylko
    > dumaja i dumają. A tak poza tym, to jako zbiornik ciepła najlepsza jest
    > parafina.

    A bierzesz pod uwagę koszt samej parafiny?
    Do tego jak grzać tą parafinę i jak odbierać od niej ciepło - wydaje mi
    się, że jedynym sensownym rozwiązaniem byłby kosztowny wymiennik wodny z
    gęstą siatką rurek, bo przecież parafina ma niewielką przewodność
    cieplną. Jedyna zaleta jaką widzę to to, że można by to grzać
    bezpośrednio kolektorem słonecznym, ale wobec dzisiejszej ceny paneli
    fotowoltaicznych ta zaleta mogła by być cenna jeśli ktoś ma naprawdę
    mało powierzchni do wykorzystania.
    Piasek jest tani, bezproblemowy, można wręcz gołe druty oporowe zasypać,
    a ciepło odbierać powietrzem, kanałami z rurek metalowych czy kształtek
    ceramicznych.

    --
    Mirek