    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: nurtuje mnie
    Date: Sat, 26 Oct 2024 15:01:10 +0200

    Pan Mirek napisał:

    > Wełna szklana chyba wytrzyma, skalna też.
    > Na spód płytki z wahadłowca, jakiś pumeks czy coś.
    > Ale nie wiem czy jest sens - piasek sam w sobie dobrze izoluje

    To też. Ale zacząć najlepiej od ciepła właściwego:

    kwarc -- 670 J/gK
    woda -- 4190 J/gK

    Ponad sześć razy więcej. Energia przechowywana we wodzie podgrzanej od
    20 do 100 stopni jest niewiele mniejsza od tej w piachu o temperaturze
    700°C. Jeśli uwzględnić straty w *możliwym* do uzyskania zbiorniku,
    nawet większa. Ale ludzie dają się owładnąć jakiejś idei, potem tylko
    dumaja i dumają. A tak poza tym, to jako zbiornik ciepła najlepsza jest
    parafina. Nie ze względu na ciepło właściwe, ale ogrone ciepło topnienia.
    Parafin jest wiele, można sobie wybrać, przy jakiej temperaturze pracuje
    zbiornik (doprowadzamy i odprowadzamy ciepło, a temperatura wciąż ta sama;
    co dla wielu też pewnie jest niepojęte).

    > daleko od grzałek dużej temperatury nie będzie.

    To co się stanie z energią doprowadzoną do grzałki?

    --
    Jarek