  • 81. Data: 2010-06-14 23:42:17
    Temat: Re: no more WD! [narzekanie]
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

    > Użytkownik "Konrad Kosmowski"
    [ciach]

> [...]

    > dostępności
    > mocy przetwarzania jest kluczowe.
    > Dalej na tym spektrum mamy normalne systemy wspierające działalność operacyjną
    > (wyobraź sobie, że US Navy również ma systemy np. HR bo to normalna firma w
    > zasadzie).
    > Kolejno mamy normalne systemy bazowej infrastruktury.
    > I kończymy na najmniej krytycznych systemach do np. modelowania, rozwoju,
    > symulacji itd.

    > Więc jakiej klasy infrastrukturę masz na myśli? I jaki związek - do ciężkiej
    > cholerci - ma to z eksploatowaniem dziesięcioletnich serwerów na jakiejś

    Zwiazku z serwerami na jednym z wydzialow PW ma to oczywiscie niewiele, ale
    twoja wypowiedz jasno pokazala jak bardzo masz ograniczony umysl (nie jest to
    oczywiscie to samo co ograniczonie umyslowe). Nie da sie ukryc ze rozwiazania
    o ktorych napisales mialy bez watpienia zastosowanie, ale przyjmij to do
    wiadomosci
    ze ludzie myslacy najpierw licza a dopiero potem wydaja pieniadze. Nie
    odwrotonie.
    Tak wiec US Navy do swoich obliczen kupia 2000 konsol PlayStation 3 i za ich
    pomoca
    robila potrzebne jej obliczenia. Tak wlasnie. Konsola PlayStation 3. Nie serwery
    Intela, nie SUN a po prostu zwykle konsole do gier. Takie rozwiazanie okazalo
    sie
    najbardziej oplacalne. Na PW moze byc wiec podobnie. Eksploatowanie starych
    muzealnych serwerow jest tansze niz ich wymiana na nowy sprzet. Jesli trudno ci
    w to uwierzyc to nic na to nie poradze.
    AM

  • 82. Data: 2010-06-15 01:11:29
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 15-06-2010 o 01:42:17 Hades <w...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > starych
    > muzealnych serwerow jest tansze niz ich wymiana na nowy sprzet. Jesli

    Tylko teraz maja problem, bo Sony w najnowszym oprogramowaniu zablokowalo
    mozliwosc instalacji innych systemow... Zatem US Navy jest w plecy o te
    kilka tysiecy konsol ;-P Niby ktos tam umial liczyc, ze te konsole maja
    ogromna moc i niska cene, ale nie byl na tyle inteligentny, ze nie wpadl
    na pomysl, ze to sprzet zalezny tylko i wylacznie od Sony ;-)

    Wracajac do tematu, nad ktorym tak dyskutujecie, to oboje macie racje. Sa
    sytuacje, ze nie warto trzymac starego trupa, bo moze byc pradozerne. Ale
    ale... twierdzenie, jakoby stare bylo bardziej pradozerne niz nowe, jest
    czasami bzdura ;-) Otoz stare pentiumy pobieraly o wiele mniej pradu niz
    obecne procki w idle. Kiedys byly pomiary komputerow bodajze od p133 po
    (bodajze) c2d. Okazalo sie, ze te stare lacznie z bebechami pobieraly
    stosunkowo malo pradu. Jasne, ze stosunek mocy byl nieporownywalny, ale
    mimo wszystko nie sialbym demagogii, jakoby te nowe to takie oszczedne -
    owszem, oszczedne sa, ale w stosunku do swoich pradozernych "braci".

    Atomy to nic innego, jak lekko zmodyfikowane stare poczciwe PIII.

    Z drugiej zas strony trzymanie starego sprzetu moze byc nie tyle drogie,
    co ryzykowne. Pal licho, jesli da sie szybko zastapic nowymi, np. switche
    itp Ale co, jesli mamy jakis archaiczny sprzet, w ktorym jak sie cos
    popsuje, to czesci jedynie na demobilu (bez gwarancji), albo kosztuja
    tyle, ze moznaby bylo za to zakupic taki sprzet, ktory posluzylby na
    kolejne dwie dekady? Fajnie, jesli ma sie czesci na podmiane, ale jak
    padnie jakis np. czytnik / karta na ISA/VLB i nie ma na szybko zamiennika,
    to nie chcialbym byc w skorze tego admina, ktory ma piecze nad czyms takim.

    Kolejna sprawa, to "cwaniactwo" adminow/firm i zerowanie na niewiedzy
    pozostalych osob. Sam niedawno sie spotkalem z sytuacja, gdzie szukano
    admina SCO v5. Po co? A no po to, ze firma za to kosila niebotyczne
    pieniadze, tylko dlatego, ze stoi tam zabytek ;-) Ktos dyrektorowi w hucie
    nawciskal bzdur, ze tak musi byc, ze nie ma juz nowego softu na inne
    systemy i trzeba tego trupa utrzymywac. A o wiele taniej wyszloby zlecenie
    napisania odpowiedniego modulu pod dowolny, obecnie rozwijany system i
    znalezienie admina za pol darmo, do tego. No ale po co, skoro jest
    licencja na SCO i trzeba sie z tym brandzlowac ;-)

    Tak oto stare przezywa swoja druga mlodosc, dzieki takim wlasnie
    cwaniakom, ktorzy wciskaja kit, ze tak musi byc... Dzieki temu maja niezle
    utrzymanie ;-)

    Sam mam do dzisiaj serwer na Athlonie XP i nie zamierzam sie przesiadac na
    nowy sprzet, bo i po co? Tylko po to, zeby miec nowe? I tak sie zazwyczaj
    procek nudzi... Jedynie co boli, to koszt RAM, ale to i tak
    niewspolmiernie mniejszy koszt, niz zakup nowego sprzetu. Bedzie potrzeba,
    to sie sprzet wymieni - teraz nie widze potrzeby.

    Mozna by dluugo dyskutowac, czy stare jest zle, czy dobre, ale wszystko
    zalezy od zastosowan i od sprzetu.

  • 83. Data: 2010-06-15 01:40:20
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 12-06-2010 o 16:19:25 Hades <w...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Wiesz co. Jakbys mial troche ambicji to klepnal bys od reki w google i
    > zaraz bys wiedzial cos o pojemnosciach dyskow SCSI. Podpwoiem od
    > razu ze dyskow SCSI o pojemnosci 180 GB nie ma.

    > Chocby na takiej ze we wszystkich powaznych zastosowaniach serwerowych
    > do niedawna stosowano wylacznie dyski SCSI. To oczywiscie tylko jeden z
    > powodow. Drugi byl o wiele wazniejszy. Tylko magistrala SCSI pozwalala (i
    > chyba nadal tylko ta pozwala) na budowanie RAID na naprawde zaawansowanym
    > poziomie czyli nie tylko RAID 0 i 1.

    > Tak z ciekawosci. Masz jakiekolwiek pojecie o SCSI?

    1) SCSI to juz zabytek od ktorego sie odchodzi ;-)
    2) Nawet IBM ostatnio zaczyna promowac dyski SSD. Niedawno na szkoleniu
    byl przedstawiany nowy sprzet, jaki ma wejsc/wchodzi na rynek i wszystkie
    [chyba;-) na bank znaczna wiekszosc] rozwiazania byly na SATA/SSD :) I
    tak: RAID musi byc, backupy tez sa obowiazkowe... Skladowanie danych to
    nie jak dawniej, ze kazdy serwer musial miec swoj dysk - teraz storage
    nawet w domach sie stosuje, zatem tam raid 1 lub wyzszy jest zastosowany
    (chyba ze to tania zabawka udajaca storage z jednym dyskiem, to juz inna
    sprawa)
    3) zamiast SCSI jesli juz potrzeba, uzywa sie SAS i FC (o innych
    kosmicznych rozwiazaniach niech sie geeki wypowiadaja)

    Stare SCSI nie jest zle, bo faktycznie niejednokrotnie produkowano je w
    zupelnie innych fabrykach niz ide i sata, co nie zmienia faktu, ze to
    zabytki. Starym Mercedesem do dzisiaj czesto wygodniej sie jezdzi, niz
    nowym Seicento(czy jakims jego nastepca). Mimo wszystko ten merc pali
    niemilosiernie wiecej(stare dyski jednak pobieraja wiecej pradu), oplaty
    za niego sa o wiele wieksze(jak jeszcze gdzies produkuja plyty/kontrolery
    z scsi, to kosztuja tyle, ze szkoda to kupowac), a i czesci tylko z
    demobilu(jak padnie taki dysk, to zycze powodzenia w _szybkim_ odzyskaniu
    danych), jest potwornie glosny(te 10k mimo wszystko slychac, szczegolnie w
    zabytkach) ;-)

    etc etc

  • 84. Data: 2010-06-15 01:45:06
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 12-06-2010 o 01:11:24 W.P. <l...@w...pl> napisał(a):

    > I obrazu NIE zrobiłem....??
    >
    > W.P.

    > Mi już 3ci WD 160 "JB" wymieniają... Tym razem NIE dam sobie wcisnąć
    > tego chłamu.... (byle co byle nie WD...).
    >
    > W.P.

    Z tymi 160G od WD, to faktycznie i ja mam niemile doswiadczenia. 4x byl
    wymieniany... Teraz niby od roku chodzi, ale jako dysk na /tmp i pierdoly
    ;-) A niby seria serwerowa to byla... ech...

  • 85. Data: 2010-06-15 09:57:01
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Mon, 14 Jun 2010 16:16:33 +0200, Konrad Kosmowski
    <k...@k...net> wrote:

    >Mowa była o *serwerach* (liczba mnoga). Jeżeli to jest kilka takich starych

    Podałem Ci przykład serwerów a nei jednego :-P

    >serwerów to jest to muzeum, które ciągnie nieproporcjonalnie dużo prądu (i
    >grzeje - wymaga klimatyzatorów, okupuje porty na przełącznikach, tworzy
    >cable-salad oraz prawdopodobnie jest bardo zawodne) do oferowanej mocy
    >przetwarzania.

    Problem w tym że w wielu miejscach jest kilka (2, 3, 5 itp) starszych
    serwerów doskonale pełniących swoje funkcje bo aplikacje tam pracujące
    nie są wcale najnowsze. Gdy przeliczy się jakie koszty trzeba ponieśc
    by kupić odpowiednią maszynę plus system dyskowy i to zwirtualiować to
    często okazuje się ze nawet po policzeniu kosztów prądu w skali kilku
    lat nie jest to rozwiązanie wcale tańsze.

    >Ktoś kto mając kilkanaście słoików w serwerowni twierdzi, że "bo on umie liczyć
    >pieniądze" jest po prostu śmieszny i wcale nie zarządza IT tylko tworzy
    >skansen/muzeum właśnie (na dzisiejsze standardy). :-)

    Nie zawsze ten ktoś decyduje. Znam realia polskich uczelni i tam
    koszty prądu - mimo że wyższe w skali paru lat niż wymiana sprzętu -
    nie są decydujące bo prąd idzie z innej kratki budżetu niż zakup
    sprzętu/softu. Skrajny przykład to wspomniany tu klaster obliczeniowy
    na jednej z polskich uczelni pań stwowych który nie ma ani
    zabezpieczenia prądowego ani klimatyzacji. Kombinowąłem w oparciu o
    czujniki temperatury na płytach głównych by przy określonej wartości
    temperatury się systemy się zamykały z troski o sprzęt. Bo
    klimatyzacja i zasilanie to inna działka budżetu. I na klaster grant z
    jakiegoś programu był a na reszte nie. Jak sie wyłączy prąd to
    przyjdzie pan Czesio i według kartki odpali procedurę rozruchu.
    Żałosne? Oczywiście. Ale prawdziwe i wbrew pozorom cześto spotykane.
    Informatyk na nieinformatycznym wydziale zwykle do gadania ma niewiele
    bo nawet inżynierowie neiwiel rozumieją z tych sieci i komputerów.
    Wbrew pozorom na prywatnych uczelniach nie jest lepiej - zwykle na
    start uczelni jest zakup jakichś maszyn a potem łata się powstające
    dziury najmniejszym kosztem zakupów. A prąd znów idzie z innej kratki
    i wpada w koszty cłąego budynku wiec nikt tego nie liczy.

    Zdrówko

  • 86. Data: 2010-06-15 10:22:36
    Od: "jurajski Jaskiniowiec" <j...@j...na.jurze>

    Dnia 15-06-2010 o 11:57:01 Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > dziury najmniejszym kosztem zakupów. A prąd znów idzie z innej kratki
    > i wpada w koszty cłąego budynku wiec nikt tego nie liczy.

    Ha! Idealnie to wyjasniles! :) Niestety tak sie dzieje... Dodam, ze nie
    tylko na uczelniach, ale i w wielu firmach (prywatnych i dosyc sporych)
    jest podobnie, albo wrecz tak samo...

  • 87. Data: 2010-06-16 08:00:18
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Fri, 11 Jun 2010 20:24:08 +0200, Hades napisał(a):

    > Ja mam inny sposob. Nie uzywam po prostu dyskow IDE / SATA.
    > Quantum Atlas V jakiego uzywam to dysk SCSI 18 GB

    Rownie dobrze na czyjes zale ze ma problemy z wtryskiem paliwa, odpowiesz mu
    ze ty takich problemow nie masz go wciaz jezdzisz samochodem z gaaznikiem.
    Po pierwsze SCSI to juz przezytek. Takjak IDE. Jak juz chcesz polecac, to
    SAS.
    Po drugie dyski SATA tez dziela sie na dwie grupy - dla "zwyklego" usera, i
    "profesjonalne", serwerowe.
    Po trzecie, nie ma zadnej "cudownej" technlologii ktora sprawia ze dyski
    SCSI za niezawodne. Bebechy maja wlasciwie te same, roznia sie interfejsem i
    elektronika. Robione w tych samych fabrykach

    --
    Mark

  • 88. Data: 2010-06-16 08:17:54
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Sat, 12 Jun 2010 16:19:25 +0200, Hades napisał(a):

    > Wiesz co. Jakbys mial troche ambicji to klepnal bys od reki w google i
    > zaraz bys wiedzial cos o pojemnosciach dyskow SCSI. Podpwoiem od
    > razu ze dyskow SCSI o pojemnosci 180 GB nie ma.

    Wlasnie "zniknales" ten dysk:
    Dysk twardy Cheetah? 15K.5 Ultra320 SCSI o pojemności 300 GB
    ST3300655LW
    Moze warto najpierw samemu pogooglac?
    Wiem, zaraz sie przyczepisz ze to U320..

    > Chocby na takiej ze we wszystkich powaznych zastosowaniach serwerowych
    > do niedawna stosowano wylacznie dyski SCSI.

    "do niedawna"? to juz przeszlosc od dluzszego czasu.
    Mniej wiecej do momentu gdy SCSI konkurowal z IDE - wtedy rzeczywiscie wybor
    byl prosty.
    Teraz mozesz sie zastanawiac miedzy SATA a SAS, przy czym SATA wcale nie
    jest na przegranej pozycji

> [...]
    > chyba nadal tylko ta pozwala) na budowanie RAID na naprawde zaawansowanym

    WYbacz, ale bzdury piszesz ze az czytac przykro. To nie magistrala pozwala
    na budowanie RAID, lecz kontroler - naprawde, warto to zapamietac..
    To wiedza z zakresu elementarnych raczej
    A jak doczytasz, to moze Cie zaszokuje wiadomosc, ze wspolczesne kontrolery
    (mowie oczywiscie o tych profesjonalnych, a nie soft-raidach) najczesciej
    obsluguja i SAS, i SATA
    Sam stawialem niejedna macierz na RAID 5, czasami na RAID 6, na SATA. Jakos
    nie bylo problemu..

    > Tak z ciekawosci. Masz jakiekolwiek pojecie o SCSI?
    > AM

    A Ty? Jakas nowsza wiedza niz sprzed 10 lat?

    --
    Mark

  • 89. Data: 2010-06-16 08:30:08
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

    > Użytkownik "Mark"
    [ciach]

> [...]
    > obsluguja i SAS, i SATA
    > Sam stawialem niejedna macierz na RAID 5, czasami na RAID 6, na SATA. Jakos

    Rozumiem tym samym ze RAID poziomu 30, 50 lub 100 juz sie nie stosuje.
    Pytam bo wydaje sie ze powinienes wiedziec.

    > A Ty? Jakas nowsza wiedza niz sprzed 10 lat?

    Mam pojecie o SAS i FC. Pojecie co nie znaczy wiedze tajeman bo
    ta nie byla mi dotad potrzebna.

    > Mark

    AM

  • 90. Data: 2010-06-16 09:11:27
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Wed, 16 Jun 2010 10:17:54 +0200, Mark <t...@a...w.pl> wrote:

    >"do niedawna"? to juz przeszlosc od dluzszego czasu.
    >Mniej wiecej do momentu gdy SCSI konkurowal z IDE - wtedy rzeczywiscie wybor
    >byl prosty.

    Nawet wcześniej. W budżetowych serwerach "entry level" dyski IDE nie
    były niczym dziwnym. Sam mam jeszcze 3 sztuki serwerów opartych o
    płytę Intel SCB2 w dedykowanej obudowie gdzie chodzą takie dyski.
    Najnowszy BIOS do tej płyty jest z 2003 roku ;-)

    >WYbacz, ale bzdury piszesz ze az czytac przykro. To nie magistrala pozwala
    >na budowanie RAID, lecz kontroler - naprawde, warto to zapamietac..

    Albo robiło sie to nawet bez kontrolera programowo. Np. pod Linuxem
    mdadm-em.

> [...]
    >obsluguja i SAS, i SATA
    >Sam stawialem niejedna macierz na RAID 5, czasami na RAID 6, na SATA. Jakos

    Dodam jeszce że są kontrolery do dysków IDE z taką funkconalnością.
    Mam w szafie sprawny Escalade 6000 na PCI który obłsuguje 4 dyski IDE.
    Drugi taki kontroler - ale bez RAID-u tylko jako kontroler IDE -
    działa mi nadal w jednej maszynie.

    Zdrówko