  • 91. Data: 2010-06-16 12:11:06
    Temat: Re: no more WD! [narzekanie]
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Wed, 16 Jun 2010 10:30:08 +0200, Hades napisał(a):

    > Rozumiem tym samym ze RAID poziomu 30, 50 lub 100 juz sie nie stosuje.
    > Pytam bo wydaje sie ze powinienes wiedziec.

    Raid 3 nigdy nie byl popularny, wiec 30 (3+0) tez.
    Generalnie krzyzowki (10,30,50) to ulamek zastosowan, RAID 100 to juz wogole
    abstrakcja -RAIDY 1 polaczone w kilka RAID0, a calos jeszcze w RAID 0.
    Przerost formy nad trescia. Nie bardzo widze zastosowanie do tego
    Z moich obserwacji sprawa teraz jest prosta. Klient chce miec bezpieczny
    RAID - wybiera 5.
    Klient chce miec dwa razy bardziej bezpieczny RAID, bierze lepszy kontroler
    z dodatkowa bateria, i wybiera RAID6
    I ewentualnie w oparciu o te poziomy robi krzyzowki.

    --
    Mark

  • 92. Data: 2010-06-16 12:16:26
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Wed, 16 Jun 2010 11:11:27 +0200, Maciek "Babcia" Dobosz napisał(a):

    > Albo robiło sie to nawet bez kontrolera programowo. Np. pod Linuxem
    > mdadm-em.

    Hm.. znam takiego jednego co sobie chcial obnizyc koszty i podpial 6 dyskow
    2TB do softwarowego de facto intelowskiego ICH10R. Po miesiacu sie potulnie
    przesiadal na Adapteca, bo mu nie wydalalo;)

    --
    Mark

  • 93. Data: 2010-06-16 13:55:28
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Wed, 16 Jun 2010 14:16:26 +0200, Mark <t...@a...w.pl> wrote:

    >Hm.. znam takiego jednego co sobie chcial obnizyc koszty i podpial 6 dyskow
    >2TB do softwarowego de facto intelowskiego ICH10R. Po miesiacu sie potulnie
    >przesiadal na Adapteca, bo mu nie wydalalo;)

    Bo to sie robi programowo a nie na programowej protezie do sprzętu.
    ;-) Pod linuxem mam dyski zmirrorowane w paru serwerach od paru lat i
    po prostu to działa. A dla odmiany z jednej maszynie co chodzi pod XP
    mam 8 dysków SCSI 18GB w RAID5 na kontrolerze sprzętowym Adapteca.
    Kupiłem taka maszynę za 400PLN i nei chciało mi się w niej grzebać.

    Zdrówko

  • 94. Data: 2010-06-17 08:58:51
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Wed, 16 Jun 2010 15:55:28 +0200, Maciek "Babcia" Dobosz napisał(a):

    > Bo to sie robi programowo a nie na programowej protezie do sprzętu.
    > ;-) Pod linuxem mam dyski zmirrorowane w paru serwerach od paru lat i
    > po prostu to działa.

    No ba. Zeby to byl mirror, to ICH10R pwnie by sie nie zajaknal:)
    Ale mirror to za duza strata powierzchni, wiec wpakowal RAID5. Dla ICH10R to
    jzu bylo zaduzo.. 6 dyskow w RAID5 nie wydolil:)

    --
    Mark

  • 95. Data: 2010-06-18 21:29:54
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl> wrote:

    > Problem w tym że w wielu miejscach jest kilka (2, 3, 5 itp) starszych
    > serwerów doskonale pełniących swoje funkcje bo aplikacje tam pracujące
    > nie są wcale najnowsze.

    To akurat nie jest problem (nienajnowsze aplikacje) dopóki ktoś to ogarnia.
    Jeżeli nikt tego nie ogarnia to za co tam płacą menadżerom?

    > Gdy przeliczy się jakie koszty trzeba ponieśc by kupić odpowiednią maszynę
    > plus system dyskowy i to zwirtualiować to często okazuje się ze nawet po
    > policzeniu kosztów prądu w skali kilku lat nie jest to rozwiązanie wcale
    > tańsze.

    Przy mniejszej ilości maszyn oczywiście te korzyści nie będą tak widoczne ale
    generalnie 5 sztuk dziesięcioletnich serwerów spokojnie zmieści się
    zwirtualizowane na jednym średniej klasy nawet towerowym (wystarczy doposażyć
    go w odpowiednią ilość RAM i dostatecznie wydajny system dyskowy - czytaj
    włożyć ile wlezie szybkich dysków i dobry kontroler).

    > Nie zawsze ten ktoś decyduje.

    Ten ktoś kto decyduje - to chyba oczywiste.

    > Znam realia polskich uczelni i tam koszty prądu - mimo że wyższe w skali paru
    > lat niż wymiana sprzętu - nie są decydujące bo prąd idzie z innej kratki
    > budżetu niż zakup sprzętu/softu.

    To tylko potwierdza tezę, że uczelnie powinny być płatne bo inaczej trwonią
    pieniądze podatników w wyniku indolencji pociotnych pracowników.

    (...)

    > Wbrew pozorom na prywatnych uczelniach nie jest lepiej

    Chyba tych biznesu i sukcesu.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 96. Data: 2010-06-18 21:44:26
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Hades <w...@v...pl> wrote:

    > Zwiazku z serwerami na jednym z wydzialow PW ma to oczywiscie niewiele, ale
    > twoja wypowiedz jasno pokazala jak bardzo masz ograniczony umysl (nie jest to
    > oczywiscie to samo co ograniczonie umyslowe).

    Twoja stara. Czytaj niżej.

    (...)

    > Tak wiec US Navy do swoich obliczen kupia 2000 konsol PlayStation 3 i za ich
    > pomoca robila potrzebne jej obliczenia.

    Nie US Navy (USN) tylko US Air Force (USAF) ale widocznie dla Ciebie to bez
    różnicy. Nie w tym roku ale w 4 kwartale 2009 (a 9 miesięcy w HPC to dużo).

    > Tak wlasnie. Konsola PlayStation 3. Nie serwery Intela, nie SUN a po prostu
    > zwykle konsole do gier.

    Stawiając w jednej linii serwery Intela i Sun robisz z siebie kompletnego
    idiotę. Intel nie produkuje serwerów - określenie Intel to *klasa* serwerów
    czyli architektura, a dostarczają je wszyscy... nawet Sun.

    Ale po prostu zielonego pojęcia nie masz o czym piszesz bo jedyne porównanie
    tutaj to jest IBM/POWER vs. PlayStation.

    > Takie rozwiazanie okazalo sie najbardziej oplacalne.

    Do bardzo nietypowego przetwarzania. Owszem być może.

    > Na PW moze byc wiec podobnie.

    Tak kurwa 15-letnie serwery na Xeonach na PW robią tam HPC. Człowieku weź się
    przedstaw.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 97. Data: 2010-06-19 14:03:35
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

    > Użytkownik "Konrad Kosmowski"
    [ciach]

    > Do bardzo nietypowego przetwarzania. Owszem być może.

    No tak. Ale ty od razu zalecal bys kupowanie serwera za kilkanascie
    tysiecy dolarow.

    > Tak kurwa 15-letnie serwery na Xeonach na PW robią tam HPC.
    > Człowieku weź się przedstaw.

    To naprawde nie moja wina ze ty sobie cos dopowiadasz. Ja poza tym ze
    na jednym z wydzialow PW pracuja wiekowe serwery nie wiecej nie pisalem.
    Widze jednak ze mozna miec bujna wyobraznie i dopowiadac sobie to co
    akurat najbardziej pasuje do swojej teori.
    AM

  • 98. Data: 2010-06-19 14:08:44
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

> [...]

    > To tylko potwierdza tezę, że uczelnie powinny być płatne bo inaczej trwonią
    > pieniądze podatników w wyniku indolencji pociotnych pracowników.

    Napisales to moze z perspektywy absolwenta panstwowej uczelni ktora
    wyksztalcial cie na koszt panstwa. Czy tak? Jesli tak to mysle ze zgodnie z
    twoimi pogladami powinienen dobrowolnie zaplacic za swoje wyksztalcenie.
    Bedziesz mial lepsze samopoczucie.

  • 99. Data: 2010-06-19 15:09:48
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 18.06.2010 23:29, Konrad Kosmowski wrote:

> [...]
    > go w odpowiednią ilość RAM i dostatecznie wydajny system dyskowy - czytaj
    > włożyć ile wlezie szybkich dysków i dobry kontroler).

    Trzeba miec tez swiadomosc, ze tego typu migracja tworzymy w zasadzie
    slownikowy SPOF...

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 100. Data: 2010-06-21 11:58:40
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Fri, 18 Jun 2010 23:44:26 +0200, Konrad Kosmowski
    <k...@k...net> wrote:

    >Stawiając w jednej linii serwery Intela i Sun robisz z siebie kompletnego
    >idiotę. Intel nie produkuje serwerów - określenie Intel to *klasa* serwerów
    >czyli architektura, a dostarczają je wszyscy... nawet Sun.

    Dość ciekawe stwierdznie że Intel nie produkuje serwerów... Pewnie
    sami o tym nie wiedzą i na swoim WWW kłamią. O tu na przykład:
    http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/s
    erver/319986.htm

    Zdrółko