    Date: Thu, 03 Jun 2010 16:00:06 +0200
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: napięcie zasilania UL149x a głośność

    Kiedyś z nudów złożyłem sobie ten odbiorniczek superreakcyjny:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/84-Nw-06-Superreakcyjn
    y_odbiornik.pdf
    Raczej z ciekawości i dla samej przyjemności złożenia czegoś takiego, a
    nie dla jakichś realnych "praktycznych" efektów. Układ uruchomiłem -
    udało mi się złapać PR1, Radio Maryja (najsilniejsze stacje w okolicy) i
    coś jeszcze (nie udało mi sie zidentyfikować stacji) jednak odbiór był
    dość słaby i cichy. Wtedy zrzuciłem to na odległość od nadajnika.
    Płytka wylądowała w szufladzie i tak przeleżała kilka miesięcy. Wyjąłem
    ją ostatnio i z nudów jeszcze raz podłączyłem. Tym razem coś rzuciło mi
    się w oczy (a raczej uszy) - gdy dotykam śrubokrętem trzymanym w palcach
    wejścia UL1496 słyszę brzęczenie 50Hz, słychać je jednak dosyć cicho.
    Już parę razy korzystałem z układów z serii UL149x w różnych
    rozwiązaniach i za każdym razem testowany w ten sposób wzmacniacz dawał
    o wiele większy hałas. Tyle tylko, że wtedy układy były zasilane
    napięciem 12V. Zasilanie tego odbiorniczka to 6V (4xAAA). Czy tutaj
    powinienem się dopatrywać tak diametralnej różnicy?

    Moją uwagę zwrócił też fakt, że rezystor przy nóżce 5 układu
    (określający wzmocnienie) ma 10 omów. W takim trnsceiverze Bartek było
    47 omów a pomimo tego sygnał był znacznie głośniejszy. Zastanawia mnie
    też nieco inny schemat w porównaniu do tego z karty katalogowej:
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/CEMI/mXyzt
    xvs.pdf

    Krótko mówiąc: Wiem, że niedoskonałości odbiornika superreakcyjnego
    (czułość, selektywność) nie przeskoczę, ale może dałoby się coś
    poradzić na problem cichego odbioru po stronie toru m.cz.?