  • 1. Data: 2011-05-08 19:11:00
    Temat: najprostszy telefon na którym "pójdzie" VoIP
    Od: Paweł Gąska <c...@o...pl>

    Witam,

    Mam zerową wiedzę o VoIPie na telefonach GSM, a dostałem "bojowe"
    zadanie jednemu z pracowników uruchomić taka "usługę". :|

    Poszukuję phona najprostszego, żeby po wsadzeniu karty typu Orange Free
    z jakimiś GBajtami na pół roku, działał mu VoIP po tym.

    Nie musi to być wypasiony smartphone z milionem wodo(wy)trysków. Im
    prostszy tym lepszy.

    Doradźcie coś, bo głupi w temacie jestem i macam google jak ślepy we
    mgle. :]

    Paweł

  • 2. Data: 2011-05-08 20:08:16
    Temat: Re: najprostszy telefon na którym "pójdzie" VoIP
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 08.05.2011 21:11, Paweł Gąska pisze:

> [...]
    > prostszy tym lepszy.
    >
    > Doradźcie coś, bo głupi w temacie jestem i macam google jak ślepy we

    Nie znam żadnej wyszukiwarki telefonów, w której jako kryterium można
    podać obsługę SIP. Z doświadczenia wiem, że na pewno każdy telefon Nokii
    z Symbianem z serii E obsługuje połączenia VoIP protokołem SIP: używałem
    w Nokii E61i, E71, E72. Jeśli ma to działać po sieci komórkowej, to
    przyda się obsługa HSDPA. Wybrałbym któryś spośród tych:
    http://fkn.pl/o67
    (swoją drogą, czy ktoś jeszcze pamięta, czym było fkn.pl kiedyś...?
    Łezka się w oku kręci)

    Rozwiązanie Nokii jest o tyle wygodne, że obsługa jest wbudowana w
    aparat telefoniczny: do dzwonienia korzysta się ze standardowej książki
    adresowej, połączenia są logowane w historii itd.-zupełnie jak zwykłe
    połączenia komórkowe. Ba, można nawet ustawić, by domyślnie telefon
    dzwonił przez VoIP.

    Kilka uwag:
    - przyda się obsługa WiFi, bo jeśli telefon non-stop będzie przesyłał
    dane przez sieć operatora, to baterię trzeba będzie ładować kilka razy
    dziennie
    - standardowo klient SIP Nokii nie działa z połączeniem pakietowym,
    trzeba to włączyć grzebiąc w ustawieniach dostępnych po zainstalowaniu
    programu SIPVoipSettings - do ściągnięcia ze stron Nokii: http://fkn.pl/m14
    - w tymże programie warto też ustawić NAT Refresh na niską wartość, np.
    60, jeśli telefon ma być używany w sieci WiFi z prywatnym adresem IP
    (czyli w 99% przypadków)
    - klient wymaga połączenia 3G, nie będzie działał z GPRS/EDGE
    - trzeba też pamiętać, że telefon jest wyjątkowo nieskłonny
    automatycznie "przełączyć się" z połączenia 3G na WiFi, trzeba mu czasem
    w tym pomagać
    - konfiguracja SIP dla różnych modeli znacznie się od siebie różni, mogę
    pomóc więcej, jeśli napiszesz, jaki model wybrałeś (czy starszy, typu:
    E71, E51, E63, czy też nowszy: E72, E52, E55, E66). Nie mam
    doświadczenia z E5/E6/E7.

    Alternatywnie do powyższego można wybrać dowolny telefon, który pozwoli
    zainstalować dodatkową aplikację VoIP typu Fring, NimBuzz - jednak jest
    to mniej wygodne rozwiązanie, bo numer VoIP będzie działał tylko po
    uruchomieniu takiego programu, obsługa połączeń będzie też tylko z
    poziomu programu (a nie zintegrowana, jak w natywnym kliencie Nokii).
    Tutaj w grę wchodzą wszelkie Symbiany, Androidy, Windows Mobile, ale nie
    mam doświadczenia.

    Generalnie VoIP w telefonie komórkowym ja raczej traktowałbym jako
    dodatek, a nie podstawowy numer ze względu na powyższe ograniczenia.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2011-05-08 20:37:32
    Od: Paweł Gąska <c...@o...pl>

    Witam,

    Dzięki za pomoc, widać, we mgle poszedłem w dobrą stronę w Nokie. :D

    W odpowiedzi na maila od MarekM
    z dnia: 2011-05-08 22:08:
> [...]
    > w Nokii E61i, E71, E72. Jeśli ma to działać po sieci komórkowej, to
    > przyda się obsługa HSDPA. Wybrałbym któryś spośród tych:
    A po co temu AŻ takie prędkości?

> [...]
    > adresowej, połączenia są logowane w historii itd.-zupełnie jak zwykłe
    > połączenia komórkowe. Ba, można nawet ustawić, by domyślnie telefon
    No właśnie po męce wygooglałem opis do E63 jak zrobić, żeby to działało
    defaultowo i spodobał mi się.

    > Kilka uwag:
    > - przyda się obsługa WiFi, bo jeśli telefon non-stop będzie przesyłał
    > dane przez sieć operatora, to baterię trzeba będzie ładować kilka razy
    > dziennie
    Jak będzie w firmie to ma stacjonarny. Po McDonaldach i galeriach
    handlowych się nie włóczy gdzie jest WiFi za darmo. Raczej są to miejsca
    gdzie w ogóle nie ma WiFi, no chyba, że mu założę router GSM-WiFi w
    samochodzie? (nie wiem jaki to ma zasięg) :]

> [...]
    > pomóc więcej, jeśli napiszesz, jaki model wybrałeś (czy starszy, typu:
    > E71, E51, E63, czy też nowszy: E72, E52, E55, E66). Nie mam
    Dzięki wielkie :) na razie grzebałem w E63, przegooglam resztę.

> [...]
    > poziomu programu (a nie zintegrowana, jak w natywnym kliencie Nokii).
    > Tutaj w grę wchodzą wszelkie Symbiany, Androidy, Windows Mobile, ale nie
    Tego chciałbym uniknąć, ja mam co robić/nie nudzę się w robocie i
    rozwiązanie Nokii zaczyna mi się podobać, tylko nie wiem jak to działa w
    praktyce. :/

    > Generalnie VoIP w telefonie komórkowym ja raczej traktowałbym jako
    > dodatek, a nie podstawowy numer ze względu na powyższe ograniczenia.
    Jedyne gdzie widzę problem to z baterią... najwyżej się mu kupi uchwyt
    do samochodu z ładowaniem i będzie go ciągle tam wsadzał.

    Paweł

  • 4. Data: 2011-05-08 21:06:29
    Od: Paweł Gąska <c...@o...pl>

    Witam,

    W odpowiedzi na maila od Paweł Gąska
    z dnia: 2011-05-08 22:37:

    no dobra albo E51, albo E63 mu załatwię

    Paweł

  • 5. Data: 2011-05-09 09:48:01
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 2011-05-08 23:06, Paweł Gąska pisze:

    > no dobra albo E51, albo E63 mu załatwię

    Konfiguracja samego telefonu - na przykładzie Freeconet: http://fkn.pl/b32
    Po skonfigurowaniu, program SIP Voip Settings w wersji 2.x. A tam:

    VoIP services -> nazwa -> Profile Settings:
    Allow VoIP over WCDMA: ON
    Ignoring domain part: Numbers-only (przydaje się, by rozmowy
    przychodzące z numeru typu +...@s...provider.com były
    rozpoznawane jako +48501234567)
    NAT firewall settings -> Domain parameters -> nazwa:
    TCP/UDP NAT bind. refresh: ja mam 70, może być mniej. Być może nie
    będzie to konieczne, jeśli adres IP uzyskiwany od operatora jest
    publiczny. Ja używam tylko z WiFi.
    Czasem może być konieczne także wpisanie adresu serwera STUN - adres
    albo dostaniesz od operatora VoIP, albo użyjesz jakiegoś
    "ogólnodostępnego", jak stun01.sipphone.com

    Generalnie nie ma chyba jednej dobrej recepty: trzeba trochę
    poeksperymentować, żeby wszystko ruszyło, ale powinno się udać :)

    Jeszcze jedna sztuczka w Nokii, o której mało kto wie. Jeśli jako typ
    domyślnego połączenia zostanie ustawione połączenie komórkowe, to i tak
    szybko można wykonać połączenie VoIP. Po wpisaniu numeru na klawiaturze
    wystarczy do numeru dodać znaczek '@' - wówczas po wciśnięciu zielonej
    słuchawki telefon będzie dzwonił przez VoIP. Może to być przydatne
    zwłaszcza w E63 z pełną klawiaturą, gdzie znaczek '@' łatwo wprowadzić.
    Oczywiście jeśli telefon ma być wykorzystywany TYLKO do VoIP, to lepiej
    ustawić domyślnie połączenie internetowe.

    Marek

  • 6. Data: 2011-05-09 10:05:36
    Od: Paweł Gąska <c...@o...pl>

    Witam,

    W odpowiedzi na maila od MarekM
    z dnia: 2011-05-09 11:48:
    > Konfiguracja samego telefonu - na przykładzie Freeconet: http://fkn.pl/b32
    Wielkie dzięki za pomoc :)

    Paweł

  • 7. Data: 2011-05-09 12:16:00
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>

    Paweł Gąska wrote:

    > Witam,
    >
    > W odpowiedzi na maila od Paweł Gąska
    > z dnia: 2011-05-08 22:37:

    > no dobra albo E51, albo E63 mu załatwię

    gorąco głosuję za E51. identycznie ustawione E51 i E63.
    E51: dzwoni i odbiera, E63: dzwoni, odebrać się nie da.

    nie wykluczam jakiegoś głupiego błędu ze swojej strony*
    ale o podobnych problemach słyszałem tez w wypadku C6 i
    paru innych modeli..

    * którego nie zauważam, jednak trochę w to wątpie, dobre
    n razy ustawienia były sprawdzane krok po kroku, pozycja
    po pozycji porównywane..

    Albert Einstein (1879-1955)

  • 8. Data: 2011-05-09 15:14:52
    Od: AL <a...@s...tam>

    W dniu 2011-05-08 22:37, Paweł Gąska pisze:

    > Tego chciałbym uniknąć, ja mam co robić/nie nudzę się w robocie i
    > rozwiązanie Nokii zaczyna mi się podobać, tylko nie wiem jak to działa w
    > praktyce. :/

    Na e51 i e66 (takie mamy z zona) VoIP dziala b.dobrze (uzywamy na
    wakazjach i w domu).

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 9. Data: 2011-05-11 09:03:23
    Od: "cpt. Nemo" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Gąska" <c...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Mam zerową wiedzę o VoIPie na telefonach GSM, a dostałem "bojowe"
    > zadanie jednemu z pracowników uruchomić taka "usługę". :|

    Acha :)
    Dzieki pewnym udogodnieniom SKYPE dziala na kazdym telefonie i nawet nie
    trzeba sie laczyc z internetem :)
    Prosciej juz sie nie da.

    Nemo

  • 10. Data: 2011-05-12 09:46:06
    Od: "Mentos" <m...@p...internetdsl.pl>

    Użytkownik "MarekM" <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska> napisał w
    wiadomości news:iq8d8h$9at$1@news.net.icm.edu.pl...
    >W dniu 2011-05-08 23:06, Paweł Gąska pisze:
    > Ignoring domain part: Numbers-only (przydaje się, by rozmowy przychodzące
    > z numeru typu +...@s...provider.com były rozpoznawane jako
    > +48501234567)

    To mi nie chce działać w IPFONIE i telefonie Nokia E51
    Przychodzące połaczenie clipuje zawsze z nazwą domeny i nie pobiera nazy
    kontaktu z ksiązki.
    Natomiast jak wchodzę w połaczenia odebrane i nieodebrane to mam juz bez
    domeny ale tez nie pobiera nazwy.
    Jak na takim numerze dam zadzwon to dzwoni przez VOIP

    Pozdrawiam:
    Mentos