    From: Paweł Gąska <c...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: najprostszy telefon na którym "pójdzie" VoIP
    Date: Sun, 08 May 2011 22:37:32 +0200

    Witam,

    Dzięki za pomoc, widać, we mgle poszedłem w dobrą stronę w Nokie. :D

    W odpowiedzi na maila od MarekM
    z dnia: 2011-05-08 22:08:
    > Nie znam żadnej wyszukiwarki telefonów, w której jako kryterium można
    > podać obsługę SIP. Z doświadczenia wiem, że na pewno każdy telefon Nokii
    > z Symbianem z serii E obsługuje połączenia VoIP protokołem SIP: używałem
    > w Nokii E61i, E71, E72. Jeśli ma to działać po sieci komórkowej, to
    > przyda się obsługa HSDPA. Wybrałbym któryś spośród tych:
    > http://fkn.pl/o67
    A po co temu AŻ takie prędkości?

    > Rozwiązanie Nokii jest o tyle wygodne, że obsługa jest wbudowana w
    > aparat telefoniczny: do dzwonienia korzysta się ze standardowej książki
    > adresowej, połączenia są logowane w historii itd.-zupełnie jak zwykłe
    > połączenia komórkowe. Ba, można nawet ustawić, by domyślnie telefon
    > dzwonił przez VoIP.
    No właśnie po męce wygooglałem opis do E63 jak zrobić, żeby to działało
    defaultowo i spodobał mi się.

    > Kilka uwag:
    > - przyda się obsługa WiFi, bo jeśli telefon non-stop będzie przesyłał
    > dane przez sieć operatora, to baterię trzeba będzie ładować kilka razy
    > dziennie
    Jak będzie w firmie to ma stacjonarny. Po McDonaldach i galeriach
    handlowych się nie włóczy gdzie jest WiFi za darmo. Raczej są to miejsca
    gdzie w ogóle nie ma WiFi, no chyba, że mu założę router GSM-WiFi w
    samochodzie? (nie wiem jaki to ma zasięg) :]

    > - konfiguracja SIP dla różnych modeli znacznie się od siebie różni, mogę
    > pomóc więcej, jeśli napiszesz, jaki model wybrałeś (czy starszy, typu:
    > E71, E51, E63, czy też nowszy: E72, E52, E55, E66). Nie mam
    > doświadczenia z E5/E6/E7.
    Dzięki wielkie :) na razie grzebałem w E63, przegooglam resztę.

    > Alternatywnie do powyższego można wybrać dowolny telefon, który pozwoli
    > zainstalować dodatkową aplikację VoIP typu Fring, NimBuzz - jednak jest
    > to mniej wygodne rozwiązanie, bo numer VoIP będzie działał tylko po
    > uruchomieniu takiego programu, obsługa połączeń będzie też tylko z
    > poziomu programu (a nie zintegrowana, jak w natywnym kliencie Nokii).
    > Tutaj w grę wchodzą wszelkie Symbiany, Androidy, Windows Mobile, ale nie
    > mam doświadczenia.
    Tego chciałbym uniknąć, ja mam co robić/nie nudzę się w robocie i
    rozwiązanie Nokii zaczyna mi się podobać, tylko nie wiem jak to działa w
    praktyce. :/

    > Generalnie VoIP w telefonie komórkowym ja raczej traktowałbym jako
    > dodatek, a nie podstawowy numer ze względu na powyższe ograniczenia.
    Jedyne gdzie widzę problem to z baterią... najwyżej się mu kupi uchwyt
    do samochodu z ładowaniem i będzie go ciągle tam wsadzał.

    Paweł