    From: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: najprostszy telefon na którym "pójdzie" VoIP
    Date: Sun, 08 May 2011 22:08:16 +0200

    W dniu 08.05.2011 21:11, Paweł Gąska pisze:

    > Mam zerową wiedzę o VoIPie na telefonach GSM, a dostałem "bojowe"
    > zadanie jednemu z pracowników uruchomić taka "usługę". :|
    >
    > Poszukuję phona najprostszego, żeby po wsadzeniu karty typu Orange Free
    > z jakimiś GBajtami na pół roku, działał mu VoIP po tym.
    >
    > Nie musi to być wypasiony smartphone z milionem wodo(wy)trysków. Im
    > prostszy tym lepszy.
    >
    > Doradźcie coś, bo głupi w temacie jestem i macam google jak ślepy we
    > mgle. :]

    Nie znam żadnej wyszukiwarki telefonów, w której jako kryterium można
    podać obsługę SIP. Z doświadczenia wiem, że na pewno każdy telefon Nokii
    z Symbianem z serii E obsługuje połączenia VoIP protokołem SIP: używałem
    w Nokii E61i, E71, E72. Jeśli ma to działać po sieci komórkowej, to
    przyda się obsługa HSDPA. Wybrałbym któryś spośród tych:
    http://fkn.pl/o67
    (swoją drogą, czy ktoś jeszcze pamięta, czym było fkn.pl kiedyś...?
    Łezka się w oku kręci)

    Rozwiązanie Nokii jest o tyle wygodne, że obsługa jest wbudowana w
    aparat telefoniczny: do dzwonienia korzysta się ze standardowej książki
    adresowej, połączenia są logowane w historii itd.-zupełnie jak zwykłe
    połączenia komórkowe. Ba, można nawet ustawić, by domyślnie telefon
    dzwonił przez VoIP.

    Kilka uwag:
    - przyda się obsługa WiFi, bo jeśli telefon non-stop będzie przesyłał
    dane przez sieć operatora, to baterię trzeba będzie ładować kilka razy
    dziennie
    - standardowo klient SIP Nokii nie działa z połączeniem pakietowym,
    trzeba to włączyć grzebiąc w ustawieniach dostępnych po zainstalowaniu
    programu SIPVoipSettings - do ściągnięcia ze stron Nokii: http://fkn.pl/m14
    - w tymże programie warto też ustawić NAT Refresh na niską wartość, np.
    60, jeśli telefon ma być używany w sieci WiFi z prywatnym adresem IP
    (czyli w 99% przypadków)
    - klient wymaga połączenia 3G, nie będzie działał z GPRS/EDGE
    - trzeba też pamiętać, że telefon jest wyjątkowo nieskłonny
    automatycznie "przełączyć się" z połączenia 3G na WiFi, trzeba mu czasem
    w tym pomagać
    - konfiguracja SIP dla różnych modeli znacznie się od siebie różni, mogę
    pomóc więcej, jeśli napiszesz, jaki model wybrałeś (czy starszy, typu:
    E71, E51, E63, czy też nowszy: E72, E52, E55, E66). Nie mam
    doświadczenia z E5/E6/E7.

    Alternatywnie do powyższego można wybrać dowolny telefon, który pozwoli
    zainstalować dodatkową aplikację VoIP typu Fring, NimBuzz - jednak jest
    to mniej wygodne rozwiązanie, bo numer VoIP będzie działał tylko po
    uruchomieniu takiego programu, obsługa połączeń będzie też tylko z
    poziomu programu (a nie zintegrowana, jak w natywnym kliencie Nokii).
    Tutaj w grę wchodzą wszelkie Symbiany, Androidy, Windows Mobile, ale nie
    mam doświadczenia.

    Generalnie VoIP w telefonie komórkowym ja raczej traktowałbym jako
    dodatek, a nie podstawowy numer ze względu na powyższe ograniczenia.

    Pozdrawiam,
    Marek