  • 11. Data: 2010-12-20 00:41:33
    Temat: Re: mieszanka LPG
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2010-12-19 15:54, p?rform?rka pisze:
> [...]
    > Sporo rozumiem z tego co mi tu Panowie tłumaczycie, ale
    > nadal nie pojmuje dlaczego na tej ubogiej mieszance samochód pali
    > mniej. Facio z servisu podłączył komputer i poprawił usterkę, ale
    > wspomniał, że może się zaświecić, wiec najlepiej jechać do Siedlec
    > do servisu gazowego na regulacje. Wnoszę, również po waszych
    > wskazówkach, ze będzie to jednak zabieg nieodzowny.
    > Więc raz jeszcze. Dlaczego samochód pali mniej, choć
    > komputer teoretycznie alarmuje nieprawidłowość?
    > A i zapomniałam dodać. Mnie się zdaje, ze ta kontrolka
    > ma tendencje do zaświecania sie w okresie jednak zimowym-

    A może check engine uruchamia tryb awaryjny, który powoduje zmniejszenie
    mocy silnika i dlatego mniej pali?

  • 12. Data: 2010-12-20 11:03:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "p?rform?rka" <m...@i...pl> napisał w
    >No ja to rozumiem, tylko czy to zjawisko spalania mniej mojego
    >samochodu na tej mieszance
    >może świadczyć że:
    >- samochód jest na wtrysku wiec zawsze podaje tyle samo mieszanki
    >ale
    >ponieważ komputer "z góry" ma określoną
    >jakąś tolerancje na tę mieszance i gdy tylko ona różni sie od
    >standardu to
    >wychwytuje on najmniejsze nieprawidłowości i się zaświeca?

    To bys musiala podac pare szczegolow odnosnie auta, silnika i
    instalacji.
    Jest pare roznych kombinacji, ale domyslam sie ze:

    -auto jest "na wtrysku"
    -w zaleznosci od ilosci zassanego przez silnik powietrza komputer
    dawkuje odpowiednio benzyne,
    -sonda lambda mierzy ile zostalo tlenu w spalinach i komputer
    koryguje dawke benzyny zeby miec prawidlowy sklad mieszanki, jak
    jest zbyt uboga, to wtryskujemy nieco wiecej benzyny.
    -ale na gazie benzyna nie leci :-)
    -instalacja gazowa dawkuje gaz, i tu sa dwa popularne rozwiazania,
    -z jakis powodow tego gazu leci za malo.
    -komputer w samochodzie stwierdza ze on coraz wiecej benzyny leje,
    a mieszanka ciagle zbyt uboga - wiec wyswietla blad.

    I teraz wlasciwym krokiem jest wyjasnienie czemu za malo gazu leci
    .. a moze przypadkowy zbieg okolicznosci i sonda lambda sie
    uszkodzila ..

    J.

  • 13. Data: 2010-12-20 12:56:32
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-12-19 22:19, p?rform?rka pisze:

> [...]
    > obroty sa wieksze i samochód ma lżej, ale
    > przez to silnik bardziej dostaje w .....?

    W uproszczeniu:
    Jest coś takiego jak optymalny skład mieszanki. Wtedy powierza jest w niej
    teoretycznie dokładnie tyle, ile potrzeba do spalenia się paliwa (np. gazu).
    Wtedy też najlepiej działa katalizator i spaliny są najczystsze.
    Sonda lambda - taki czujnik w wydechu - podaje komputerowi informację
    o składzie spalin, czyli de facto o składzie mieszanki.

    Niemniej ten skład "optymalny" nie jest w praktyce najoszczędniejszy.
    Nieco bardziej oszczędna jest mieszanka uboga - powstająca przy nieco większym
    udziale powietrza, a mniejszym paliwa. Tylko że wtedy: spalanie trwa
    dłużej i wypalają się zawory, a w spalinach pojawia się sporo substancji
    szkodliwych. Taki stan wykrywa sonda lambda i komputer zapala "check engine".

    Pytanie, dlaczego u ciebie mieszanka jest zbyt uboga?
    A, to zależy od konkretnego typu instalacji gazowej (II czy IV generacja)
    W instalacji II generacji może to być tylko kwestia rozregulowania się jej.
    W instalacji IV generacji (tzw. wtrysk gazu) jest to mniej prawdopodobne,
    bo tam dawką gazu steruje oryginalny komputer samochodu (a nie instalacji).
    Złe dawkowanie, bez innych oznak jak np. wyraźny spadek mocy, oznaczać może
    np. uszkodzenie sondy lambda.
    Wiele się wyjasni po sprawdzeniu jak samochód zachowuje się na benzynie - jeśli
    na benz. skład spalin jest ok, to usterki trzeba szukać w instalacji LPG,
    i, oczywiscie, na odwórt.

  • 14. Data: 2010-12-20 14:01:17
    Od: p?rform?rka <m...@i...pl>

    On 20 Gru, 12:56, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> wrote:

> [...]
    >     z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    > gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

    :))))) O! wreszcie ktoś mówiący babskim polskim ;)
    Dziękuję, to bardzo pomocne wyjaśnienia.
    Mój samochód ma wtrysk.
    I czy dobrze zrozumiałam, że jeżeli ta kontrolka się zaświeci znów
    to powinnam(w servisie sprawdzić skład spalin) ew pojeździć trochę na
    samej benzynie i jak
    zgaśnie to problem leży w instalacji gaz a jak nie zgaśnie to w
    sondzie
    lambda, która jest w wydechu?Czy jednak na tego typu sprawdzenie
    trzeba dokonać w servisie lpg bo na oko to się nie da?
    --
    p?rform?rka

  • 15. Data: 2010-12-20 14:12:01
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-12-20 14:01, p?rform?rka pisze:

    > :))))) O! wreszcie ktoś mówiący babskim polskim ;)
    > Dziękuję, to bardzo pomocne wyjaśnienia.
    > Mój samochód ma wtrysk.

    To że samochód ma wtrysk nie oznacza że instalacja LPG w nim zamontowana
    jest również wtryskowa. Do silnika z wtryskiem można też zakładać gaz II generację
    czyli instalację "mieszalnikową".

> [...]
    > lambda, która jest w wydechu?Czy jednak na tego typu sprawdzenie
    > trzeba dokonać w servisie lpg bo na oko to się nie da?

    Ja bym zrobił odwrotnie: najpierw pojeździł na benzynie dłuższy czas
    i patrzył czy nic się nie zaświeci, a potem dopiero przełączył na gaz.
    Bo raz zapalona kontrolna może już nie zgasnąć.

    Ale tak po prawdzie, to bym zamiast tego pojechał bym chyba na stację kontroli
    pojazdów albo do gazownika i zbadał spaliny najpierw na benzynie a potem na lpg.

    Niestety sonda nie jest jedyną możliwą usterką... to był tylko typowy przykład.

  • 16. Data: 2010-12-20 21:58:49
    Od: p?rform?rka <m...@i...pl>

    Dziękuje wszystkim za wskazówki.
    pozdrawiam