eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodylegendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)Re: legendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!news.supermedia.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.internetia.pl!no
    t-for-mail
    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: legendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)
    Date: Thu, 31 Jan 2013 11:53:56 +0100
    Organization: Netia S.A.
    Lines: 48
    Message-ID: <kediub$vmg$1@mx1.internetia.pl>
    References: <ke6bje$qau$1@node2.news.atman.pl>
    <1b61mdzislf$.177skq4d0tpjs$.dlg@40tude.net>
    <ke6ncn$66v$1@node2.news.atman.pl>
    <5vtt00gl4o6z$.124qs0hbbwgks.dlg@40tude.net>
    <ke6pjc$kp5$1@mx1.internetia.pl>
    <q55mwgfngpe6$.b0nyfjw3cge8.dlg@40tude.net>
    <9306720689$20130129020931@squadack.com>
    <ked9bh$oh0$1@news2.ipartners.pl>
    NNTP-Posting-Host: 83.238.197.12
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: mx1.internetia.pl 1359630091 32464 83.238.197.12 (31 Jan 2013 11:01:31 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 31 Jan 2013 11:01:31 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <ked9bh$oh0$1@news2.ipartners.pl>
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux i686 on x86_64; rv:10.0.11) Gecko/20121123
    Icedove/10.0.11
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2481568
    [ ukryj nagłówki ]

    On 31.01.2013 09:17, Jakub Witkowski wrote:
    > W dniu 2013-01-29 02:09, RoMan Mandziejewicz pisze:
    >
    >> Jeśli masz klasyczne sprzęgło, to masz w nim coś takiego, co nazywa
    >> się tłumikiem drgań wzdłużnych (te sprężynki w tarczy).
    >
    > Skrętnych
    >
    >> On złagodzi impet uderzenia.
    >
    > Zwłaszcza, że jego zakres pracy to jakieś 1/10 obrotu ;)
    > A w czasie rozpędzania silnik wykona obrotów kilkanaście/dziesiąt.
    > Czyli to sprzęgło może zmniejszyć przyspieszenie o... góra 1% (bardzo
    > optymistycznie patrząc)

    Właśnie takie "delikatne" tłumiki redukują siły-przyspieszenia o rzędy
    wielkości.

    Wyjaśnienie praktyczne:
    W CNC używa się w tym charakterze bloku sztywnej gumy, która ma naprawdę
    minimalną swobodę i to wystarcza:
    http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pliki/sprzegla/ktr/
    rotexgs03.jpg
    (A momenty w cnc bywają dość monstrualne.)

    Wyjaśnienie fizyczne:
    Uderzasz młotkiem 2kg z prędkością 1m/s. Jeżeli uderzasz bezpośrednio w
    cegłę i przekazanie siły zachodzi na drodze 0.1mm (deformacja sprężysta
    cegły i młotka) to działająca siła wynosi:
    20kN - odpowiednik obciążenia statycznego 2 ton
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=%282kg*1m%2Fs%2
    9%2F%280.5mm%2F%281m%2Fs%29%29
    Natomiast gdy użyjesz podkładki 1mm siła spada do odpowiednika 20kg -
    1/100 początkowej
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=%282kg*1m%2Fs%2
    9%2F%2810mm%2F%281m%2Fs%29%29

    A w każdym z tych 2 przypadków (pomijając opory) transfer energii i
    uzyskana prędkość cegły będą identyczne. W praktyce identyczne nie będą,
    bo w 1 przypadku cegła zużyje całą energię na ucieczkę równomiernie we
    wszystkich kierunkach a w 2 się zacznie przemieszczać.


    Teraz w miejsce młotka i cegły podstaw układy po 2 stronach sprzęgła:
    bez tłumika masz przekazanie siły jedynie na drodze odkształceń
    okładzin(skręcenie), zębatek(zgniecenie) i wałów (skręcenie). Co da może
    milimetr luzu. Z tłumikiem jest to kilkanaście-kilkadziesiąt mm.

    --
    Pozdrawiam
    Michoo

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: