-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!news.supermedia.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.internetia.pl!no
t-for-mail
From: Michoo <m...@v...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: legendy o uruchamianiu auta na pych / zaciąg:-)
Date: Thu, 31 Jan 2013 11:53:56 +0100
Organization: Netia S.A.
Lines: 48
Message-ID: <kediub$vmg$1@mx1.internetia.pl>
References: <ke6bje$qau$1@node2.news.atman.pl>
<1b61mdzislf$.177skq4d0tpjs$.dlg@40tude.net>
<ke6ncn$66v$1@node2.news.atman.pl>
<5vtt00gl4o6z$.124qs0hbbwgks.dlg@40tude.net>
<ke6pjc$kp5$1@mx1.internetia.pl>
<q55mwgfngpe6$.b0nyfjw3cge8.dlg@40tude.net>
<9306720689$20130129020931@squadack.com>
<ked9bh$oh0$1@news2.ipartners.pl>
NNTP-Posting-Host: 83.238.197.12
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: mx1.internetia.pl 1359630091 32464 83.238.197.12 (31 Jan 2013 11:01:31 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 31 Jan 2013 11:01:31 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <ked9bh$oh0$1@news2.ipartners.pl>
X-Tech-Contact: u...@i...pl
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux i686 on x86_64; rv:10.0.11) Gecko/20121123
Icedove/10.0.11
X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2481568
[ ukryj nagłówki ]On 31.01.2013 09:17, Jakub Witkowski wrote:
> W dniu 2013-01-29 02:09, RoMan Mandziejewicz pisze:
>
>> Jeśli masz klasyczne sprzęgło, to masz w nim coś takiego, co nazywa
>> się tłumikiem drgań wzdłużnych (te sprężynki w tarczy).
>
> Skrętnych
>
>> On złagodzi impet uderzenia.
>
> Zwłaszcza, że jego zakres pracy to jakieś 1/10 obrotu ;)
> A w czasie rozpędzania silnik wykona obrotów kilkanaście/dziesiąt.
> Czyli to sprzęgło może zmniejszyć przyspieszenie o... góra 1% (bardzo
> optymistycznie patrząc)
Właśnie takie "delikatne" tłumiki redukują siły-przyspieszenia o rzędy
wielkości.
Wyjaśnienie praktyczne:
W CNC używa się w tym charakterze bloku sztywnej gumy, która ma naprawdę
minimalną swobodę i to wystarcza:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pliki/sprzegla/ktr/
rotexgs03.jpg
(A momenty w cnc bywają dość monstrualne.)
Wyjaśnienie fizyczne:
Uderzasz młotkiem 2kg z prędkością 1m/s. Jeżeli uderzasz bezpośrednio w
cegłę i przekazanie siły zachodzi na drodze 0.1mm (deformacja sprężysta
cegły i młotka) to działająca siła wynosi:
20kN - odpowiednik obciążenia statycznego 2 ton
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%282kg*1m%2Fs%2
9%2F%280.5mm%2F%281m%2Fs%29%29
Natomiast gdy użyjesz podkładki 1mm siła spada do odpowiednika 20kg -
1/100 początkowej
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%282kg*1m%2Fs%2
9%2F%2810mm%2F%281m%2Fs%29%29
A w każdym z tych 2 przypadków (pomijając opory) transfer energii i
uzyskana prędkość cegły będą identyczne. W praktyce identyczne nie będą,
bo w 1 przypadku cegła zużyje całą energię na ucieczkę równomiernie we
wszystkich kierunkach a w 2 się zacznie przemieszczać.
Teraz w miejsce młotka i cegły podstaw układy po 2 stronach sprzęgła:
bez tłumika masz przekazanie siły jedynie na drodze odkształceń
okładzin(skręcenie), zębatek(zgniecenie) i wałów (skręcenie). Co da może
milimetr luzu. Z tłumikiem jest to kilkanaście-kilkadziesiąt mm.
--
Pozdrawiam
Michoo
Najnowsze wątki z tej grupy
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
Najnowsze wątki
- 2024-11-11 Wyważanie kół rowerowych
- 2024-11-11 Kosz, gdzie??
- 2024-11-11 Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- 2024-11-11 Opole => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=
- 2024-11-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-11 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-11 Marki => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-11 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-11 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-11 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-11-11 Marsz niepodległości
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa