  • 161. Data: 2009-02-05 18:17:38
    Temat: Re: ktore z "bezlustrzankowych" rozwiazan?
    Od: datarecky <g...@o...pl>

    m...@a...net.pl pisze:

    > (...)
    > Nie zauwazylem, zeby na prfc nikonowcy za specjalnie
    > sie wywyzszali nad canonowcami z powodu roznic
    > w zakresie kontroli nad GO.
    >
    > Rownoczesnie jednak, grube magabajty tekstu juz tutaj
    > wyslano na temat problemow systemu czterytrzecie,
    > w tym zakresie.
    >
    > Czy ktos moglby mi wytlumaczyc, z jakiego powodu
    > przy porownaniach nikona z kanonem zadna ze stron
    > nie podnosi tego jakze przeciez waznego argumentu?
    >
    > Michal Kukula

    To proste - brak kompleksów. ;-)

    Pozdrawiam,

    --
    A.G.

  • 162. Data: 2009-02-05 18:41:02
    Od: m...@a...net.pl

    >Dobrałeś sobie parametry tak, żeby wyszło Ci coś dziwnego :)

    Policzylem po prostu.
    Klatka nikona ma 6cio procentowa przewage rozmiarow nad
    klatka kanona. Klatka czterotrzeciowa ma kolei 13to
    procentowy dystans do klatki kanonowej, przy normalnym
    cieciu "do portretu", a wiec skracamy dlugosc a nie
    szerokosc.

    Dziwie sie ze nie zauwazylem zeby kontrola nad GO byla
    JAKIMKOLWIEK argumentem wymienianym pomiedzy kanonierami
    a nikoniarzami. Nie zauwazylem tez zeby ktos bral pod
    uwage ten parametr przy wyborze systemu.

    >Wybacz, ale nie będę wskazywał Ci błędu,

    Ale ja nalegam - wskaz.

    >A patrz teraz:
    >Canon: 50mm f/1.4 -> Olek: 40mm f/1.1
    >Albo
    >Olek: 50mm f/1.4 -> Canon: 62mm f/1.7

    No to gdzie jest ta jedna dzialka?

    Roznica miedzy 1.4 a 1.1 to jest 2/3 EV,
    a roznica miedzy 1.4 a 1.7 to 1/2 EV,
    Na przyklad wg tabelki z:
    http://en.wikipedia.org/wiki/F-number#Standard_full-
    stop_f-number_scale

    I to MIMO ze ten kalkulator porownuje po przekatnej, a nie
    tak jak sie powinno w portrecie - po szerokosci.

    >Cięcie do jakiegos
    >ustalonego formatu - np kwadratu jest sporym nadużyciem w porównaniu bo
    >z 2:3 wytniesz o wiele więcej niż z 3:4.

    Ja nie wiem czy jest naduzyciem czy nie - ja wiem ze tne.
    I ty tez. Robiles duize odbitki z hybrydy, robisz duze odbitki
    z lustrzanki - i sam dobrze wiesz ze z kadru o proporcjach
    3:2 przy duzej odbitce obcina sie dlugosc. :-)

    >Powtarzam raz jeszcze link do kalkulatorka:
    >http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-
    camera-sensor-size.htm

    Dzieki za linka - ladnie pokazuje jak wygladaja fizyczne roznice
    miedzy sensorami, i jak BLISKO ma czterytrzecie do canona, jesli
    chodzi o szerokosc sensora.

    Michal

  • 163. Data: 2009-02-05 19:09:30
    Od: thearti <t...@p...onet.pl>

    On 5 Lut, 15:36, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

    > Pokazałem już cztery zdjęcia, a ty na żadnym z nich nie potrafisz wskazać
    > widocznych ograniczeń 4/3. Nie interesuje mnie że "można więcej", ja chcę
    > usłyszeć czemu nie wystarcza tyle ile jest.

    Czego Ty wlasciwie oczekujesz? :) Nie wystarcza mu, bo nie. Tego nie
    da sie udowodnic, ani zdefiniowac wzorem matematycznym...

  • 164. Data: 2009-02-05 19:25:24
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze m...@a...net.pl:

    > Canonkowi wyjdzie GO na.... 8cm
    > Czterytrzeciowi wyjdzie GO na... 10 cm.
    >
    > W przypadku dystansow portretowania 1m i (odpowiednio) 1m 20cm
    > wyjdzie naszym aparatom...
    > policzmy...
    > 2 cm i 2 cm
    > (kurde, ten kalkulator zaokragla do centymetra, dran jeden)
    >
    > Wezmy wiekszy dystans, ta sama stalke,
    > i dalej to maksymalne otwarcie.
    >
    > 10m / 12m
    > Wychodzi odpowiednio...
    >
    > 2.16 metra i 2.46 metra
    >
    > No...
    > Ja nie wiem czy jest sens sie az tak ciskac,
> [...]

    Jest więcej? NO JEST WIĘCEJ!!!

    Więc "jakieś możliwości są, ale o wiele bardziej ograniczone niż lustrzanki
    APS-C". I to widać na zdjęciach, ale sam sobie ich poszukaj, bo Ninik
    jeszcze nigdy takich nie pokazał.

  • 165. Data: 2009-02-05 19:27:51
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Więc "jakieś możliwości są, ale o wiele bardziej ograniczone niż lustrzanki
    > APS-C". I to widać na zdjęciach, ale sam sobie ich poszukaj, bo Ninik
    > jeszcze nigdy takich nie pokazał.

    Bo pewnie on zdjęć nie robi, tylko kalkulatorkiem liczy! :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 166. Data: 2009-02-05 19:29:15
    Od: m...@a...net.pl

    >Jeżeli tej Sigmy faktycznie jeszcze nie ma,
    >to kto inny mija się tu z prawdą...

    Acha, dopiero teraz popatrzylem.
    Mowicie o stalce.

    A.

    To jeszcze inna sytuacja kiedy mowimy o stalce 50mm 1.4
    uzytej do portretu.

    Wezmy juz nawet liczmy po przekatnej.

    50mm stalka podpieta do canona daje 80mm ekwiwalentu.
    50mm stalka podpieta do czterytrzecia daje 100 mm ekwiwalentu.

    Jezeli chcemy tak samo objac obiekt pierwszoplanowy, to
    w przypadku czterytrzecia musimy sie stety/niestety cofnac bardziej.
    O ile bardziej?

    O 20% bardziej (bez dzielenia wlosa na czworo, dobra?)

    Dla niektorych to bedzie wada, ze tania 50tka odpowiada setce a nie
    80tce, dla niektorych z kolei zaleta.

    Wezmy wiec kalkulatorek, i policzmy jaka bedzie GO dla
    kanona robiacego zdjecie 50mm (80mm ekwiwalentem) z przyslona 1.4
    z dystansu dwu metrow, a jakia wyjdzie GO dla czterytrzecia
    robiacego zdjecie 50mm (ekwiwalentem 100mm), z 1.4 z
    dystansu 2m 40 cm.

    (Sam jestem ciekaw)

    O tutaj jest kalkulatorek:
    http://www.dofmaster.com/dofjs.html

[...]

    Ale jak kto chce.
    Dla jednego to bedzie duzo, dla drugiego malo.

    Jak dla mnie to koniec tematu, przepraszam ale juz
    sobie policzylem to co chcialem wiedziec.
    :-)

    Michal Kukula

  • 167. Data: 2009-02-05 19:43:24
    Od: m...@a...net.pl

> [...]
    >z dystansu dwu metrow, a jakia wyjdzie GO dla czterytrzecia
    >robiacego zdjecie 50mm (ekwiwalentem 100mm), z 1.4 z

    No dobra, mialem skonczyc, ale jeszcze wzialem ten
    kalkulator i wkleilem roznice miedzy Nikonem
    a Canonem.

    Przy omawianej stalce i dystansach:
    2m (Canon) / 1.875 (Nikon)
    GO wychodzi odpowiednio 8 cm / 7cm

    A przy dystansach 10m / 9.375 m
    GO wychodzi odpowiednio 2.16 m / 2.00 m

    Dziekuje za uwage.

    Michal

  • 168. Data: 2009-02-05 19:54:15
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze m...@a...net.pl:

    > No dobra, mialem skonczyc, ale jeszcze wzialem ten
    > kalkulator i wkleilem roznice miedzy Nikonem
> [...]

    No i co ten Ninik biedny teraz zrobi... Tak lubił ten kalkulatorek, a tu -
    zdrada.

  • 169. Data: 2009-02-05 19:58:52
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    m...@a...net.pl pisze:
> [...]
    > a nikoniarzami. Nie zauwazylem tez zeby ktos bral pod
    > uwage ten parametr przy wyborze systemu.

    Oj bywało, głównie przy szerokich kątach, gdzie ktoś wymieniał, że z
    canonem jest na np. Sigmie 10-20mm 16mm a na nikonie 15mm. Jeszcze
    większa różnica się robiła jak brałeś 11mm to o canon miał ponad 17mm, a
    przy ultra szerokim każdy mm ważny :)
    Crop 1,6x był też wymieniany w kontekście wizjerów co wiadomo jak
    skutkuje. Przykładowo amatorskie trzycyfrowe "D" miały te wizjery
    niegdyś najgorsze (poza olkiem rzecz jasna).
    Tyle, że canon oferował zawsze coś w zamian, jak np. małe szumy, więc
    ludzie wybierali tak naprawdę po innych parametrach.

    > Ale ja nalegam - wskaz.

    Kiedyś przy piwie :) Hyhy :)
    Dalej jesteś na wygnaniu czy wróciłeś do bazy?

    > No to gdzie jest ta jedna dzialka?
    > Roznica miedzy 1.4 a 1.1 to jest 2/3 EV,
> [...]

    Po pierwsze to pewne zaokrąglenie, powinno Cię zdziwić:
    Canon: 50mm f/1.4 -> Olek: 40mm f/1.1
    Nikon 50mm f/1.4 -> Olek: 38mm f/1.1

    Oczywiście sam pisałem o cropie 1.5x, gdzie różnica prawie sięga tej
    działki. Na canonie jest trochę mniej, na sigmie pewnie będzie gdzieś
    jeszcze mniej, a na 1.3x większa różnica.

> [...]
    > z lustrzanki - i sam dobrze wiesz ze z kadru o proporcjach
    > 3:2 przy duzej odbitce obcina sie dlugosc. :-)

    Wiesz jak robię odbitkę to z niej nic nie wycinam :)

    amera-sensor-size.htm
    > Dzieki za linka - ladnie pokazuje jak wygladaja fizyczne roznice
    > miedzy sensorami, i jak BLISKO ma czterytrzecie do canona, jesli
    > chodzi o szerokosc sensora.

    To jest ciekawy link, spójrz na inne podstrony, wiele zagadnień nieźle
    jest omówionych.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 170. Data: 2009-02-05 20:00:45
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > No i co ten Ninik biedny teraz zrobi... Tak lubił ten kalkulatorek, a tu -
    > zdrada.

    Jaka znów zdrada? :) Ty chyba nie doczytałeś, że to nie różnica
    olek-cokolwiek, a canon-nikon.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \