-
1. Data: 2016-12-19 09:03:46
Temat: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Czołem,
Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
wstecznym.
Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
-
2. Data: 2016-12-19 09:54:09
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: Artur Miller <n...@n...com>
W dniu 2016-12-19 o 09:03, Maciek pisze:
>
> Czołem,
>
> Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
> sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
> Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
> sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
> wstecznym.
>
> Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
> napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
> przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.
>
a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :)
a.
-
3. Data: 2016-12-19 11:10:05
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:54:09 +0100, Artur Miller napisał(a):
> a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :)
Ha, no coż - czasem jest tak, że np. przodem nijak, a tyłem jakoś idzie.
Albo auto jest na granicy utrzymania przyczepności i tylko kierowca dobrze
znający warunki i dany samochó wjedzie.
--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl
-
4. Data: 2016-12-19 12:11:13
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: Marek <m...@g...pl>
On 19.12.2016 09:03, Maciek wrote:
>
> Czołem,
>
> Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
> sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
> Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
> sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
> wstecznym.
>
> Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
> napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
> przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.
>
Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
W takiej sytuacji wjezdzam tylem - wtedy z wielkim bolem dam rade wjechac.
--
Marek
echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z
-
5. Data: 2016-12-19 12:34:35
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:i...@4...n
et...
>Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
>sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
>Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się
>gazem i
>sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę
>na
>wstecznym.
IMO - troche daja.
Raz widzialem w akcji ... w sytuacji, gdy przewidujac trudnosci przy
wyjezdzie zaparkowalem z po drugiej stronie, zeby przy ruszaniu miec
"z gorki",
auto z przeciwka po prostu ruszylo.
Ale moze przecenilem sytuacje, moze mial lepsze opony.
Ta kontrola trakcji w aucie z napedem na jedna os to pomaga glownie,
gdy z jednej strony masz lod.
Wtedy jedno kolo sie slizga, a drugie nie ciagnie i TCS/ASR moze
troche pomoc.
Bardziej zaawansowane systemy wymagaja napedu na 4 kola, a to jednak
inna klasa.
Ale tu faktycznia malo zaawansowany system moze popsuc trakcje takiej
"terenowki".
J.
-
6. Data: 2016-12-19 14:17:02
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$...@g...aioe.org...
>Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za
doplata ?
(a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)
>rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
Masz tam jeszcze jakis automat ?
Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.
J.
-
7. Data: 2016-12-19 15:09:57
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: "Axel" <n...@s...mu>
"J.F." wrote in message news:5857ddd4$0$15200$65785112@news.neostrada.pl...
>>Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
>>rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
Vectra z ESP też nie dawała rady pod górkę na zbrylonym śniegu. Bez ESP
wyjechałbym na buksujących kołach.
> Masz tam jeszcze jakis automat ?
> Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.
Powiedz to głośno, może je jakoś przekonasz i nie będą się zatrzymywały ;-P
Samochód pod górkę zwalniał i zwalniał, aż się zaczynał zsuwać w dół
tyłem...
Natomiast ESP się kiedyś przydał, jak mi na mokrym zakręcie tyłem bujnęło na
nierówności. Samochód sie wyprostował, zanim zdązyłem zareagować.
--
Axel
-
8. Data: 2016-12-19 16:34:28
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: cef <c...@i...pl>
W dniu 2016-12-19 o 14:17, J.F. pisze:
>> rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
>
> Masz tam jeszcze jakis automat ?
>
> Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.
Ja nie mogą jak mogą?
Stoją w miejscu w odniesieniu do drogi a jedynie
się obracają wokół własnej osi.
-
9. Data: 2016-12-19 23:06:42
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:03:46 +0100, Maciek napisał(a):
> Czołem,
>
> Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
> sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
To zależy co rozumiesz pod pomocne.
Można np. trzymać gaz do dechy, a samochód już sam na tyle będzie dozował
mocy (przejmując tak naprawdę kontrolę nad gazem), żeby koła nie buksowały.
A nawet w warunkach nierównej przyczepności między kołami napędzanymi może
za pomocą hamulca przyhamować to mniej przyczepne koło, powodując zgodnie z
zasadą działania dyferencjały przenieść moment obrotowy na to bardziej
przyczepne koło.
Natomiast nadal pozostają warunki w których buksowanie kół daje lepszy ciąg
niż niebuksowanie i taki system raczej tego nie zrozumie.
-
10. Data: 2016-12-20 08:27:07
Temat: Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Od: Marek <m...@g...pl>
On 19.12.2016 14:17, J.F. wrote:
> Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$...@g...aioe.org...
>> Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
>
> oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za
> doplata ?
> (a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)
>
>> rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
>
> Masz tam jeszcze jakis automat ?
>
> Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.
Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga.
Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.
--
Marek
echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z