  • 1. Data: 2010-03-19 13:14:55
    Temat: kondensator podtrzymania
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Do podtrzymania PCF8563T chciałbym zastosować kondensator dostępny w TME
    EECS0HD224V 0,22F.
    Z teorii wychodzi mi że podtrzymanie powinno trwać ponad 30dni.
    Założenie kondensator ładowany z 5V przez diodę 0,7V czyli 4,3V.
    Minimalne napięcie według noty katalogowej przy której zegar działa bez I2C
    to 1V przyjąłem 1,3V, a pobór prądu 25uA. No i wychodzi mi 30,5dni.

    Ile w praktyce mogę osiągnąć?
    Czy zależy to mocno od temperatury otoczenia?

    Jak długo może ładować się taki kondensator do tych 4,3V po maksymalnym
    rozładowaniu?

    Jaki jest czas sprawności takiego kondensatora? Czy realne jest 10lat.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2010-03-19 13:42:31
    Temat: Re: kondensator podtrzymania
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    pawel pisze:
> [...]
    > Minimalne napięcie według noty katalogowej przy której zegar działa bez I2C
    > to 1V przyjąłem 1,3V, a pobór prądu 25uA. No i wychodzi mi 30,5dni.

    Gdzieś się musiałeś dziabnąć. Przy założeniu 3V spadku, czas
    podtrzymania wychodzi 7h (3V * 0,22F / 25e-6A = 26400s).

  • 3. Data: 2010-03-19 15:09:53
    Od: "Pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Gdzieś się musiałeś dziabnąć. Przy założeniu 3V spadku, czas podtrzymania
    > wychodzi 7h (3V * 0,22F / 25e-6A = 26400s).

    Rzeczywiście się machnąłem ;-)

    Paweł

  • 4. Data: 2010-03-19 19:21:20
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "pawel" <p...@p...onet.pl> wrote in message
    > Założenie kondensator ładowany z 5V przez diodę 0,7V czyli 4,3V.

    Nie wiem czy to takie słuszne założenie... dioda jednak będzie
    "przeciekać" mikor-ampery które po jakimś tam długim czasie
    naładuje kondziorek do pełnych 5V... Jak długi to czas? Dłuuuugi...

  • 5. Data: 2010-03-19 19:54:56
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Nie wiem czy to takie słuszne założenie... dioda jednak będzie
    > "przeciekać" mikor-ampery które po jakimś tam długim czasie
    > naładuje kondziorek do pełnych 5V... Jak długi to czas? Dłuuuugi...

    Wolę przyjąc że zanik napięcia zasilania nastąpił w niedługim okresie od
    włączenie układu i kondensator
    nie "przeładował się" dużo wyżej niż 4,3V.

    Paweł

  • 6. Data: 2010-03-19 23:25:14
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Minimalne napięcie według noty katalogowej przy której zegar działa bez
    > I2C to 1V przyjąłem 1,3V, a pobór prądu 25uA. No i wychodzi mi 30,5dni.

    Przy takich dużych kondensatorach to pewnie jeszcze jakiś rezystor
    trzeba dać w szereg, żeby ścieżek prądem ładowania nie upalić, bo do PFC8563
    to pewnie ścieżki VCC nie masz zbyt grubej?

  • 7. Data: 2010-03-20 00:41:59
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Przy takich dużych kondensatorach to pewnie jeszcze jakiś rezystor
    > trzeba dać w szereg, żeby ścieżek prądem ładowania nie upalić, bo do PFC8563
    > to pewnie ścieżki VCC nie masz zbyt grubej?

    Ale przecież to nie jest zwykły kondensator! On ma bardzo dużą
    rezystancję wewnętrzną zapewne. Jasne, odsyłam do dokumentacji
    konkretnego modelu, ale kiedyś stosowałem podobny i podłączyłem wprost -
    nic się nie działo. I nie miało prawa... Producent deklarował, że po
    podłączeniu "wprost" naładuję się po ok 15 minutach (wartość piszę z
    pamięci). Maksymalny prąd podtrzymania wynosił 1mA ;)... Tak więc ampery
    tam nie płyną ;)...

    Konop

  • 8. Data: 2010-03-20 00:44:10
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Nie wiem czy to takie słuszne założenie... dioda jednak będzie
    > "przeciekać" mikor-ampery które po jakimś tam długim czasie
    > naładuje kondziorek do pełnych 5V... Jak długi to czas? Dłuuuugi...

    Hmmmm, kolega chyba piątkowo-sobotni był ;)... przecież ten kondensator
    ma podtrzymywać zasilanie układu zegara I2C, według Autora będzie to ok
    25uA. I taki prąd to będzie minimalny prąd płynący przez diodę. Przy
    takim prądzie dioda może mieć napięcie mniejsze od 0,7V, ale na pewno
    nie zejdzie to do zera ;)...

    Konop

  • 9. Data: 2010-03-20 13:42:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > I taki prąd to będzie minimalny prąd płynący przez diodę. Przy takim
    > prądzie dioda może mieć napięcie mniejsze od 0,7V, ale na pewno nie

    No tak, jeśli kondensator jest ładowany z jednej a rozładowywany
    z drugiej to rzeczywiście nic z tego - sorki.

  • 10. Data: 2010-03-21 21:02:15
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > Minimalne napięcie według noty katalogowej przy której zegar działa bez I2C
    > to 1V przyjąłem 1,3V, a pobór prądu 25uA. No i wychodzi mi 30,5dni.

    Przecież tam jest 0,25uA

> [...]
    > rozładowaniu?
    >
    > Jaki jest czas sprawności takiego kondensatora? Czy realne jest 10lat.

    Hmm, pamiętam z praktyki serwisu RTV, że takie kondensatorki się często
    wymieniało - a więc ogólnie są zawodne i nie specjalnie trwałe.

    Może rozważ baterię litową. One mają trwałości rzędu 10 lat bez problemu.
    --
    Pozdr
    EM