  • 1. Data: 2010-03-19 12:17:51
    Temat: Przepolaryzowanie baterii alkalicznej
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Mam sobie w urządzonkach dwa 'paluszki' alkaliczne połączone w szereg.
    Urządzenia spory czas żyją w uśpieniu. Po jakimś czasie 5 na 100 nie działa.
    Okazało się, że w tych przypadkach jedno z ogniw ma napięcie ujemne w
    granicach -0,4 do -0,7V (po wyjęciu z urządzenia). Niestety nie miałem
    możliwości sprawdzenia wydajności prądowej, amperomierzem nie próbowałem.
    Na ile jest to normalne zjawisko dla tych baterii? W domowym użytku jeszcze
    nie zdarzyło mi się coś takiego, a przynajmniej nie wyłapałem.

    Michał

  • 2. Data: 2010-03-19 12:23:53
    Temat: Re: Przepolaryzowanie baterii alkalicznej
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > Na ile jest to normalne zjawisko dla tych baterii? W domowym użytku
    > jeszcze nie zdarzyło mi się coś takiego, a przynajmniej nie wyłapałem.

    Normalne w przypadku jeżeli jedno ogniwo jest słabsze. jak mu się "skończy
    prąd" to zostaje ładowane przez to drugie - oczywiście w drugą stronę, więc
    rozładowywane poniżej zera.
    Częściej można to zaobserwować podczas używania akumulatorów (pakietów)
    Do obejścia przypadłości służy tzw balanser.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-03-19 17:46:26
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Normalne w przypadku jeżeli jedno ogniwo jest słabsze. jak mu się "skończy
    > prąd" to zostaje ładowane przez to drugie - oczywiście w drugą stronę,
    > więc rozładowywane poniżej zera.

    Czyli może się naładować odwrotnie...

    > Częściej można to zaobserwować podczas używania akumulatorów (pakietów)
    > Do obejścia przypadłości służy tzw balanser.

    Chyba nie stosuje się w prostych urządzeniach, nawet aparatach cyfrowych.
    Może nie ma sensu, jeśli komplet siada, wymienia się na nowy.

    Michał

  • 4. Data: 2010-03-20 08:54:47
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Czyli może się naładować odwrotnie...

    Tak, może

    > Chyba nie stosuje się w prostych urządzeniach, nawet aparatach cyfrowych.
    > Może nie ma sensu, jeśli komplet siada, wymienia się na nowy.

    Odwrotnie, w aparatach fotograficznych - urządzeniach pobierających większy
    prąd, rozładowanie się jednego ogniwa powoduje wyłączenie urządzenia.
    Ładujemy pakiet, wkładamy do aparatu, dwa zdjęcia, znowu świeci "low bat",
    ładujemy i dochodzimy do wniosku że jeden (conajmniej) akumulator jest do
    wymiany.
    Przy małych prądach przepolaryzowanie wystąpi częściej. Pomimo rozładowania,
    rezystancja szeregowa ogniwa nie przeszkadza w poborze prądu rzędu 1mA.

    Jeżeli w tym urządzeniu są baterie (nie akumulatory) to proponuję
    selekcjonować przed włożeniem. Chociaż 5szt na 100 to wynik do przyjęcia bez
    dodatkowych zabiegów. No chyba że od tego zasilania zależy coś bardzo
    ważnego.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-03-20 09:59:01
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Jeżeli w tym urządzeniu są baterie (nie akumulatory) to proponuję
    > selekcjonować przed włożeniem. Chociaż 5szt na 100 to wynik do przyjęcia
    > bez

    Na czym może polegać to selekcjonowanie świeżych baterii?

    Michał

  • 6. Data: 2010-03-20 13:13:23
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Na czym może polegać to selekcjonowanie świeżych baterii?

    Sprawdzać ich kondycję. Data produkcji/ważności.
    Mierzyć napięcie pod obciążeniem. Jeżeli to setki sztuk to warto zrobić
    jakiś tester.
    Wydaje mi się, że wystarczyłby pomiar napięcia pod obciążeniem rzędu 1A w
    czasie 3-5sek.
    Proponuję pogooglać. Ja osobiście sprawdzam baterie poprzez pomiar napięcia
    i potem zwieram przez amperomierz. Jak mam powyżej 1,5V i prąd powyżej 1A to
    uznaję baterię za dobrą.
    Pomiar prądu zależy od miernika (każdy ma prawo pokazywać inną wartość).

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2010-03-20 13:34:00
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

> [...]
    > powyżej 1A to uznaję baterię za dobrą.
    > Pomiar prądu zależy od miernika (każdy ma prawo pokazywać inną wartość).

    Są to Energizer Industrial. Zakładane były nówki kupione w opakowaniach
    zbiorczych. Jestem ciekaw ile ładunku zostało w tych drugich ogniwach. Jeśli
    niewiele, to znaczy, że różnice między sztukami są niewielkie. Może
    pomierzę, gdy dostanę sprzęt w swoje łapy.

    Michał