  • 121. Data: 2010-09-15 13:45:48
    Temat: Re: kolejne wprawki do oceny
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jakub Witkowski" i6prfk$2dn5$...@n...ipartners.pl

    >>> http://eneuel.comyr.com/dawno_temu_w_Bialymstoku/w_D
    ruskiennikach/_MG13509.jpg

    > Masz rację, ta glaca-akwarelka to jest coś gorszego od zwykłego blurowania.
    Zgaduję, że nazywasz to odszumieniem ew. wygładzeniem.

    Proponuję ci zajęcie się dokształtami własnej osoby -- o obróbce
    wiesz mniej ode mnie. Kiedyś była piosenka pewnej lady. ;) Aby
    tradycji stało się za dość, mógłbym Ci postawić RAWkę, ale obawiam
    się, że niewiele byś z niej wyczytał tego, co ja zrobiłem z tym
    zdjęciem. :) Wolałbym rozmawiać z ludźmi mądrzejszymi ode mnie,
    zamiast... No... Tego... Hm... Ten... No... Prawda... ;)

    Od Ciebie dowiem się co najwyżej o istnieniu blurowania zwykłego,
    niezwykłego... Głupi powinien słuchać i pytać, zamiast zgadywać:

    -- zwykłe blurowanie
    -- niezwykłe blurowanie
    -- wygładzanie
    -- odszumianiem

    BTW... Co to jest to całe wygładzanie? :) Odszumianie to pozbawianie
    fotki artefaktów związanych dawanych przez nadmiernie eksploatowaną
    (na przykład na krańcach jej tkliwej możliwości) matrycę, ale wygładzanie? :)

    Poza tym... Hm... Ponoć CS5 słynie właśnie z bardzo dobrego odszumiania. :)

    Zgaduj dalej -- co tam jest... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 122. Data: 2010-09-15 15:31:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jakub Witkowski" i6ngqu$1d9m$...@n...ipartners.pl...

    > Pomaga kontrolny podgląd zdjęcia na tle w miarę szerokiej, białej ramki.
    > Jak się ogląda całe zdjęcie bez ramek lub z małymi, ew. szarymi,
    > to wzrok się dostosuje do średniego poziomu jasności zdjęcia, i zupełnie
    > już brakuje punktu odniesienia, aby stwierdzić że jest za ciemne.
    > Zwłaszcza na dzisiejszych monitorach, generalnie zbyt jasnych.

    Te ,,punkty odniesienia'' to czytelność zdjęcia -- na
    przykład szczegóły w cieniach i w światłach. :) Z ramką
    białą, czarną, kwiecistą i jakąkolwiek inną zdjęcie pokazuje
    coś lub nie -- ramka może dać jakieś ogólne wrażenie, na
    przykład może przeszkodzić/rozproszyć/zmęczyć. :)

    Może też być elementem kompozycji zdjęcie-ramka-cośtam. :)

    Kłopotem może być ramka w TV dobierającym kontrast
    dynamicznie -- odpowiednio do tego, co wyświetlane
    jest właśnie teraz na całym ekranie.

    Monitory komputerowe samoistnie nie zmieniają swych
    ustawień -- pomijam fakt psucia się czy niewydolności
    monitora lub wchodzenie w tryby oszczędzania energii. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 123. Data: 2010-09-16 09:50:00
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

> [...]
    >
    > Proponuję ci zajęcie się dokształtami własnej osoby -- o obróbce
    > wiesz mniej ode mnie. Kiedyś była piosenka pewnej lady. ;) Aby

    Nie wiem zbyt wiele i co więcej - nie mam najmniejszego zamiaru dowiadywać
    się czegokolwiek o TAKIEJ obróbce. Nie jestem przecież masochistą.

  • 124. Data: 2010-09-16 10:19:13
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

> [...]
    > coś lub nie -- ramka może dać jakieś ogólne wrażenie, na
    > przykład może przeszkodzić/rozproszyć/zmęczyć. :)

    Jeśli oglądasz normalne zdjęcie (z bielą dochodzącą niemal do krańca histogramu)
    na fullscreenie monitora ustawionego np. na 100cd/m2, to będzie ono wyglądało
    praktycznie tak samo *), jak zdjęcie przyciemnione o połowę, oglądane na monitorze
    podkręconym do 200cd/m2. Bo 1 * 0.5 * 2 = 1

    A odbitki wyjdą niestety mocno różne. I różnicę tę można wyłapać na pierwszy
    rzut oka, bez konieczności jakichś wielkich kalibracji monitora do otoczenia,
    jeśli tylko na monitorze ma się porównanie z kawałkiem "czystej bieli".

    Aha - ja nikomu nie proponuję oglądania zdjęć na bałym tle non stop.
    Przeciwnie - wystarczy moment.

    *) niemal, bo to ciemniejsze będzie miało ciut gorszą jakość - mniej bitów
    użytych efektywnie do zakodowania wartości, a i monitor, jeśli nie jest idealny,
    to troszkę różni się charakterystyką w zależności od podświetlenia.

  • 125. Data: 2010-09-16 10:26:23
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

> [...]
    > praktycznie tak samo *), jak zdjęcie przyciemnione o połowę, oglądane na monitorze
    > podkręconym do 200cd/m2. Bo 1 * 0.5 * 2 = 1

    Ba! nie musisz nawet podkręcać jasności. Wystarczy że zgasisz światło, źrenica ci
    się rozszerzy, i wystarczy. Nijak nie zobaczysz że zdjęcie jest "za ciemne", bo nie
    będzie z czym go porównać. Możesz to ćwiczenie wykonać nawet na obrzazku który
    komentujemy...

    Inny przykład. Ślubna suknia ufarbowana na szaro w idealnie ciemnym pomieszczeniu
    widoczna jako jedyny oświetlony obiekt wydaje się śnieżnobiała. To jest dokładnie
    to samo zjawisko.

  • 126. Data: 2010-09-16 18:19:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jakub Witkowski" i6sp88$jik$...@n...ipartners.pl

    > Nie wiem zbyt wiele i co więcej - nie mam najmniejszego zamiaru dowiadywać
    > się czegokolwiek o TAKIEJ obróbce. Nie jestem przecież masochistą.

    Ciekawe, co ma seks do kamiennych postaci.

    MASOCHIZM, rodzaj --> dewiacji seksualnej polegającej na uzyskiwaniu
    podniecenia seksualnego i rozkoszy seksualnej na skutek
    całkowitego podporządkowania się i uległości wobec partnera,
    prowokowaniu sytuacji upokarzających seksualnie, przynoszących
    cierpienie i poniżenie; masochizm jest przeciwieństwem
    --> sadyzmu i stanowi znacznie mniejsze zagrożenie społ.
    niż sadyzm, chociaż skala ,,cierpienia wewnętrznego''
    jest równie wielka i destrukcyjna, jak w przypadku
    sadyzmu; termin pochodzi od nazwiska pisarza austr.
    L. Sacher-Masocha.

    Ponoć panie masturbują się figurkami Obamy. Nie wiem, czy to sadyzm czy masochizm.

    Glaca jest jaka jest i bez obróbki, bo to glaca z kamienia.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 127. Data: 2010-09-16 18:23:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    Ponoć panie masturbują się figurkami Obamy. Nie wiem, czy to sadyzm czy masochizm.

    Glaca jest jaka jest i bez obróbki, bo to glaca z kamienia.

    Postscriptum: Poprawiłem pisownię jednego słowa w tej definicji. :)
    Jeśli PWN tak niechlujnie pisze w swoich dziełach,
    czego żądać od młodych pokoleń? :)

  • 128. Data: 2010-09-16 18:45:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jakub Witkowski" i6sqv2$kl1$...@n...ipartners.pl

    > Aha - ja nikomu nie proponuję oglądania zdjęć na bałym tle non stop.
    > Przeciwnie - wystarczy moment.

    Ponoć dobre zdjęcie można oglądać codziennie przez pięć lat -- za
    każdym razem odnajdując na nim coś ciekawego. :) Ale trochę racji
    masz w swoich wywodach -- wyłączony monitor nie ukaże detali fotki. ;)

    Proponuję (aby przekonać się o możliwościach wiadomych momentów)
    rzut oka na nieznaną ścianę z książkami czy czasopismami -- ja
    tak czynię w ,,czytelniach'' (księgarniach, galeriach handlowych
    itp. miejscach) więc doskonale wiem, jak długo trzeba przeszukiwać
    fragment ściany po fragmencie, choć wydaje się, że jednym rzutem
    oka ogarnąć można wszystko. :)

    Ponoć niektórzy jednym rzutem oka ogarniają cała stronę zapisaną literami.
    Są różne stopnie wprawności -- jedni literują, inni sylabizują, inni
    czytają całymi zdaniami, akapitami lub nawet stronami... A są i tacy,
    którym starczy rzut oka na okładkę lub nawet na spis w katalogu...
    Są ponoć i tacy, którzy wiedzę pozyskują poprzez samo studiowanie
    katalogów bibliotek. ;) (spisu bibliotek)

    Już nieraz zwracałem tutaj (na tej grupie) uwagę na wąski kąt widzenia
    oka. Pisałem, cytowałem ,,dzieła'' innych ludzi... Rzut oka niewiele
    daje. Ten kąt widzenia ludzkiego oka jest niemal żaden. Poza tym kątem
    ostrego widzenia wprawdzie coś widzimy, ale na tyle nieostro, że widzimy
    jedynie ruch -- zdecydowana większość tego, co ,,widzimy'' pochodzi z pamięci
    i z wyobraźni, nie z oka. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'