  • 51. Data: 2009-06-08 21:17:40
    Temat: Re: jesli nie Hoya to co?
    Od: "d...@v...pl" <d...@v...pl>

    On 8 Cze, 12:49, "adam"
    <j...@o...maile.com> wrote:

    > Faktycznie, miałem ten sam problem z Tokiną 535 i B+W MRC. Przy ogniskowych
    > 100 - 135 obecność filtra ewidentnie psuła obraz.
    > Tylko dlaczego ?

    Nasunął mi się taki pomysł...
    Można by na obiektyw nakręcić jakiś filtr delikatnie zmiękczający , i
    sprawdzić efekt ( siłę) zmiękczenia dla rozmaitych ogniskowych.
    Jeżeli siła nędzie rosła wraz z ogniskową , to będzie to jakiś trop.
    Pozdro Marcin

  • 52. Data: 2009-06-08 21:20:38
    Od: "d...@v...pl" <d...@v...pl>

    On 8 Cze, 12:49, "adam"
    <j...@o...maile.com> wrote:

    > Faktycznie, miałem ten sam problem z Tokiną 535 i B+W MRC. Przy ogniskowych
    > 100 - 135 obecność filtra ewidentnie psuła obraz.

    A czy ten B+W to nie był slim przypadkiem ?
    Czy normalne "koło od wozu" ew wersja pro ?
    Slim Pl produkowało dla B+W Marumi , a to są filtry dobre , ale jednak
    klasę niżej niż B+W
    Pozdro Marcin

  • 53. Data: 2009-06-08 21:54:50
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik <dagon> napisał
> [...]
    Czy normalne "koło od wozu" ew wersja pro ?
    Slim Pl produkowało dla B+W Marumi , a to są filtry dobre , ale jednak
    =================================

    F-PRO.

    adam

  • 54. Data: 2009-06-09 00:35:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 08.06.2009 JA <marb67> napisał/a:
    > No więc nie jest to dziwne.
    > Mogę Ci pokazać przynajmniej kilka obiektywów o podobnym kącie widzenia
    > jaki dają obiektywy 17 mm na cropie, które to obiektywy winietują już
    > przy jednym filtrze.

    Jest to kurna dziwne albo czegoś nie rozumiem - przecież sprawę dałoby się
    w większości przypadków załatwić... większym rozmiarem filtra. Mylę się?
    Jesli nie, to dlaczego się tego nie robi? Jakoś w krótkowzroczność
    producentów mimo sugestii Gotfryda nie wierzę.

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2009-06-09 14:43:29
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-06-09 02:35:48 +0200, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> said:

    > Jest to kurna dziwne albo czegoś nie rozumiem - przecież sprawę dałoby się
    > w większości przypadków załatwić... większym rozmiarem filtra. Mylę się?
    Raczej się nie mylisz.

    > Jesli nie, to dlaczego się tego nie robi? Jakoś w krótkowzroczność
    A to już pytanie do konstruktorów obiektywów.
    Może wychodzą z założenia, że mało się filtrów używa, a skoro ktoś
    używa to sobie slima kupi? Nie wiem.

    > producentów mimo sugestii Gotfryda nie wierzę.
    No to uwierz.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 56. Data: 2009-06-09 15:09:29
    Od: "Maciej K. aka Sesjusz" <posesjusz@_spam_gazeta.pl>

    Witam!

    W liście datowanym 6 czerwca 2009 (15:25:29) napisano:

    > Skreśliłeś info o obiektywie :)
    > Proste - skoro obiektyw na cropa, to nie ma "zapasu", jak dzieje
    > się to przy używaniu obiektywu do FF na cropie.

    Tym bardziej dziwne, ja mam np. obiektyw KIT EFs (czyli tylko pod body
    z cropem) 18-55, nakrecam polarka, system cocin z filtrem, daje 18mm i
    nie ma winiety nawet jak cocina dam na ukos.

    --
    Pozdrowienia,
    Maciej Kurkiewicz aka Sesjusz

  • 57. Data: 2009-06-09 22:10:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Jun 2009, Marcin Debowski wrote:

    > Jest to kurna dziwne albo czegoś nie rozumiem - przecież sprawę dałoby się
    > w większości przypadków załatwić... większym rozmiarem filtra. Mylę się?

    Nie mylisz się, do tego tak się robi. Po stronie użyszkodnika.
    Również w aparatach z niewymiennymi obiektywami z magazoomem - m.in.
    w hybrydach z szerokimi kątami stosuje się "redukcję" (hm... jak
    nazwać "kontrredukcję" na większą średnicę? :)) na średnice o kilka
    mm większe.
    O takie (przykład, aukcja nie moja):
    http://allegro.pl/item650354920_redukcja_filtrowa_52
    _62_mm_faktura_vat.html

    Grubość "wystającej" części to jakieś pół milimetra, więc "nic"
    w porównaniu z najcieńszym filtrem (extra slim polar to chyba min. 3 mm),
    a cała reszta jest (z redukcją) znacznie "szerzej" (mimo, że filtr jest
    nieco odsunięty, usuwa to problem winiety - jak kąt *bardzo* szeroki
    można dać redukcję na 82 mm :|).

    > Jesli nie, to dlaczego się tego nie robi?

    Aby obiektyw mógł być mniejszy.
    Moje rozeznanie w zakresie obiektywów od lustrzanek jest takie sobie,
    więc nie rzucę z kapelusza przykładem, ale hybrydę o takiej konstrukcji
    owszem, znam ;)
    Otóż KM A200 (mam) ma filtr gwintowy 49 mm.
    Pic w tym, że powierzchnia SZKŁA w obiektywie (czyli maksymalna aktywna
    powierzchnia z której może zbierać światło) to >40 mm (41mm zdaje się).
    I jest ona wykorzystywana zarówno przy max tele (dla naszych rozważań
    bez znaczenia, ale ciekawostka - w tym obiektywie jasność od 150mm eq
    do 200 mm eq *rośnie*) jak i max wide.

    Istnieją inne aparaty, które przy porównywalnej jasności (f:2,8
    dla 28 mm eq) mają gwint filtrowy 55 mm.
    Ale czynna powierzchnia przedniej soczewki to też ok. 40 mm śrenicy.

    Sam sobie odpowiedz, jak przekłada się to na "filigranowość" konstrukcji :D

    > Jakoś w krótkowzroczność
    > producentów mimo sugestii Gotfryda nie wierzę.

    IMO to nie krótkowzroczność - czegoś takiego nie sugerowałem.
    Jak obiektyw ma się zaliczać np. do "specerzoomów", czyli ma być
    możliwie *mały i lekki*, to 10% średnicy filtra gwintowego gra
    rolę i tyle.
    Chce ktoś na szerokim kącie wydziwiać z filtrami - niech
    sobie założy "redukcję rozszerzającą" (bardzo niewygodną, jeśli
    do obiektywu istnieją osłony i inne dodatki) i tyle.
    "Gospodyni z Gdańska" chce mieć "mały i lekki" i basta :D

    pzdr, Gotfryd

  • 58. Data: 2009-06-10 00:32:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 09.06.2009 JA <marb67> napisał/a:
    > A to już pytanie do konstruktorów obiektywów.
    > Może wychodzą z założenia, że mało się filtrów używa, a skoro ktoś
    > używa to sobie slima kupi? Nie wiem.
    > No to uwierz.

    Nie mogę, bo znam trochę kulturę pracy korporacyjnych R&D i wiem, że tam
    nie pracują idioci. Takie rzeczy, tym bardziej jesli jak sugerujecie dość
    powszechne, nie dzieją się przypadkiem. Jestem zwyczajnie ciekaw powodów.
    Powyższe, które podajesz do końca mi nie brzmią.

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2009-06-10 02:05:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 09.06.2009 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
    > Aby obiektyw mógł być mniejszy.

    No widzisz, o tak podstawowym powodzie nie pomyslałem - przecież mocowanie
    tego filtra musiałby wystawać poza obiektyw lub sam obiektyw musiałby być
    jak napisałeś faktycznie większy.
    --
    Marcin

  • 60. Data: 2009-06-10 08:52:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Jun 2009, Maciej K. aka Sesjusz wrote:

    > Tym bardziej dziwne, ja mam np. obiektyw KIT EFs (czyli tylko pod body
    > z cropem) 18-55, nakrecam polarka, system cocin z filtrem, daje 18mm i
    > nie ma winiety nawet jak cocina dam na ukos.

    Z czystej ciekawości podaj trzy średnice:
    - zewnętrzną obiektywu przy gwincie filtrowym
    - gwintu filtrowego
    - widocznej części soczewki (załóżmy, że cała jest wykorzystywana,
    a przynajmniej przyczynia się do ograniczenia winiety)

    IMVHO powinno wyjść dlaczego możesz "zaszaleć" :) - wygodne
    filtry "kosztują" średnicą obiektywu.

    pzdr, Gotfryd