  • 41. Data: 2009-03-12 10:30:32
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 11:12, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Pytanie było bardzo jednoznaczne i proste.

    > Za to nie wiemy co to są formaty graficzno/obrazowe.
    >
    > --
    > pozdrawia Adam
    > różne takie tam:www.smialek.prv.pl
    > /boję się wejść do toalety albowiem wydaje mi się, że siedzi tam
    > terrorysta.../

    graficzne to wektorowe
    obrazowe to niewektorowe.

  • 42. Data: 2009-03-12 10:35:32
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 11:30, j...@a...at wrote:

    > graficzne to wektorowe
    > obrazowe to niewektorowe.- Zitierten Text ausblenden -
    >
    > - Zitierten Text anzeigen -

    ups wlasciwie napisal mi sie nieprecyzyjnie

    formaty graficzen moga byc wektoroe lum niewektorowe ( obrazowe)
    mam wiec na mysli formaty graficzne niewektorowe.
    czyli do nich naleza te uzywane zdjec fotograficznych , ale mozna
    robic przeciez HDR nie tylko ze zdjec.

  • 43. Data: 2009-03-12 10:36:17
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at wrote:

    > formaty graficzen moga byc wektoroe lum niewektorowe ( obrazowe)

    Rastrowe...

  • 44. Data: 2009-03-12 10:38:46
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 11:36, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

    > Rastrowe...
    > --
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    o , o dzieki braklo mi slowa , nie chcialem uzywam bmp czy cos w tym
    rodzaju bo zaraz ktos sie przypieprzy.
    rastrowe to ladne slowo , ale mowi sie tez o grafice niewektorowej.
    dzieki.

  • 45. Data: 2009-03-12 10:58:10
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:
    > tutaj jest zlozone bez zadnych manipulacji :
    >
    > http://picasaweb.google.de/fotografie25/DivTesty?aut
    hkey=Gv1sRgCJKdxK7Ip_GFfA#5312232446060614770

    > jak widzisz miekko wiernie oddane przejscia tonalne , ale to nie jest
    > to o czym w zasadzie myslalem , ze robisz kilka wyciagow o roznej
    > gestosci optycznej z jednego rawa

    wKF: mam do ciebie wielką prośbę - tnij cytaty!

    A w meritum sprawy - nie bardzo wiem, o co ci chodzi. Różnica jest taka,
    że ja zdecydowałem się bardziej wyciągnąć cienie. Owszem, kolory będą
    bardziej "wypłowiałe", ale jak się wyciąga z głębokich cieni to tak
    będzie też w rawie.

    Porównanie:
    http://images36.fotosik.pl/78/acba43c48073cbf8.jpg

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 46. Data: 2009-03-12 10:59:53
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Wydaje mi się, że różne pojęcia, które w wątku się pojawiają nie do końca są
    dobrze interpretowane.
    Pierwsza sprawa - to liczba bitów przypadająca na składową koloru - czy to
    jest 8, czy 12 - co to tak naprawdę zmienia?
    Jeśli czerń odpowiada poziomowi 0, a biel poziomowi maksymalnemu - zmienia
    się "rozdzielczość", tzn. na ośmiu bitach mamy skalę szarości podzieloną na
    256 kawałków, a na 12 bitach - na 4096. Zarówno jedną skalę, jak i drugą -
    można zobrazować na monitorze (ośmio-bitowym). W pierwszym wypadku będzie to
    odwzorowanie 1:1, czyli każdemu poziomowi szarości z oryginału będzie
    odpowiadał ten sam poziom szarości na monitorze. W drugim wypadku nastąpi
    "kompresja" poziomów (będą one dzielone przez 16, bo 12 bitów daje skalę
    0-4095, a osiem - 0-255), tzn. poziomom od 0 do 15 w oryginale - będzie
    odpowiadał poziom 0 na monitorze, poziomom 16-31 - poziom 1, itd.
    Czy to zmienia "zakres tonalny"? Strata jakości polega na tym, że subtelne
    odcienie szarości w skali 12-bitowej staną się mniej subtelne w skali
    8-bitowej.
    Żeby zwiększyć rzeczywiście zakres tonalny, trzeba mieć przynajmniej dwa
    zdjęcia. Jedno naświetlić tak, żeby czarny odpowiadał poziomowi zero, a
    poziomowi maksymalnemu (255 - w skali 8-bitowej lub 4095 w skali 12-bitowej)
    odpowiadal poziom np. 50% szarości. I drugie zdjęcie - w którym poziomowi 0
    odpowiada 50% szarości, a poziomowi maksymalnemu - odpowiada biel.
    I teraz następuje złożenie tych dwóch zdjeć. W skali ośmiobitowej dostajemy
    zdjęcie, w którym czarnemu odpowiada 0, a białemu - 511, w skali
    dwunastobitowej - czarnemu odpowiada 0, a białemu 8191.
    Oczywiście - można teraz podzielić to przez dwa (wziąć co drugą próbkę) i
    znów mamy 0-255 lub 0-4095. To w czym problem, czemu nie zrobić zdjęcia od
    razu w dostępnej skali? Dzielenie przez dwa - to nic innego jak zmniejszenie
    kontrastu. Matryca musiałaby mieć możliwość rejestracji obrazu z mniejszym
    kontrastem (czyli, żeby czarnemu odpowiadał poziom 0, a białemu - poziom
    maksymalny, tymczasem - matryca osiąga poziom maksymalny już przy np. 50%
    szarości, a jeśli przesuniemy skalę - to z kolei wartość maksymalna
    odpowiada białemu, ale brakuje czerni). Prawdziwym ograniczeniem zakresu
    tonalnego są fizyczne ograniczenia matrycy, a nie skala w jakiej
    zarejestrujemy to, co z niej wyjdzie.

    I druga sprawa - tak sklejona skala szarości podzielona przez odpowiedni
    współczynnik da się zobrazować na monitorze 8-bitowym, a straty będą
    polegały na utracie liczby dostępnych poziomów.
    Tak wygląda most na tym etapie:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/most_1.jpg
    Jednak uzyskany obraz nie jest "dobry". Tzn. - tu pewnie będą dyskusje.
    Jedni będą uważali, że tak ma być, że dalsza ingerencja powoduje
    nienaturalność, itp. Inni z kolei będą "podkręcali" obraz. To jest kwestia
    uznania, co się komu podoba.
    W grę zaczyna wchodzić mechanizm widzenia. Nie odbieramy kolorów czy
    szarości jako wartości bezwzględne, ale jako wzajemne relacje. I tu zaczyna
    działać "mapowanie tonów", które powoduje lokalne podnoszenie (lub
    obniżanie) nasycenia kolorów (lub szarości), aby wywołać odpowiednie
    wrażenie u widza. Mapowanie tonów można przeprowadzić dla jednego zdjęcia,
    jednak mając kilka zdjęć i przeprowadzając mapowanie na etapie konwersji z
    "większej" skali na "mniejszą" program mapujący ma więcej danych do
    "mapowania" i może to zrobić "lepiej" (choć jest to pojęcie względne, bo wg
    niektórych - taki "zmapowany" obraz jest właśnie "gorszy" - co było widać w
    wypowiedziach wyżej w tym wątku).

    Tak ja to widzę - oczywiście - chętnie podyskutuję, jeśli ktoś ma inne
    zdanie.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl

  • 47. Data: 2009-03-12 11:07:20
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Statyw, tryb manualny, ręczny wb, bierzesz dane ze światłomierza,
    > odejmujesz 6EV, pstrykasz co dwa w górę do +6 (-6, -4, -2, 0, 2, 4, 6).
    > W przypadku bardzo dynamicznych scen możesz wyjechać poza zakres. Skok
    > 3EV na bidę też może być.

    Masz jakiś przykład tak zrobionego HDR? Bo ciężko mi sobie wyobrazić
    sceny wymagające aż takiej rozpiętości. To co mi przychodzi do głowy to
    wnętrze ciemnego kościoła zrobione tak, jakby był bardzo mocno
    oświetlony wewnątrz i jednocześnie widoczne witraże. Drugi przypadek -
    zdjęcie krajobrazowe pod słońce tak, że w cieniach widoczne szczegóły i
    na Słońcu - plamy ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 48. Data: 2009-03-12 11:08:39
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Stefan Nawrocki wrote:
> [...]
    > jest 8, czy 12 - co to tak naprawdę zmienia?
    > Jeśli czerń odpowiada poziomowi 0, a biel poziomowi maksymalnemu

    W HDRI nie ma poziomu maksymalnego - to jest jedno z podstawowych założeń tego
    typu obrazów. Dodatkowe bity idą i w rozdzielczość i w zakres, bo odcienie
    opisuje się liczbami zmiennoprzecikowymi.

> [...]
    > współczynnik da się zobrazować na monitorze 8-bitowym, a straty będą
    > polegały na utracie liczby dostępnych poziomów.

    Nieprawda, to nie jest obraz powstały przez odrzucenie nadmiarowych bitów z
    HDRI. Te cienie są powyciągane przez tonemapping.

> [...]
    > niektórych - taki "zmapowany" obraz jest właśnie "gorszy" - co było widać w

    Inaczej - mając więcej danych niż te 8 bitów trzeba przeprowadzić takie
    mapowanie żeby wyświetlić obraz na zwykłym monitorze który nie potrafi
    przedstawić kontrastu np. 10000:1.

  • 49. Data: 2009-03-12 11:09:39
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Tym razem suwak saturacji jak sadze spadl z prawej strony monitora ;-)

    Nie spadł :-), ale może rzeczywiście przesadziłem. Jak wiesz - moim głównym
    zajęciem jest programowanie - poznawanie ograniczeń programów (czyli tych
    wartości maksymalnych) jest niejako wbudowane w to co robię.
    Ale dzięki za uwagę - czyli co byś zmienił? - zmiejszyłem nasycenie i nieco
    gammę. Tak jest lepiej wg Ciebie?
    http://www.3n.com.pl/Nikon/most_3.jpg - nowy
    http://www.3n.com.pl/Nikon/most.jpg - stary
    (jest jeszcze kwestia kalibracji monitora - Ty masz z pewnością
    profesjonalnie skalibrowany, ja mam taki zwykły :-).

    Pozdrawiam
    Stefan

  • 50. Data: 2009-03-12 11:16:24
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Paweł W. wrote:

> [...]
    > oświetlony wewnątrz i jednocześnie widoczne witraże. Drugi przypadek -
    > zdjęcie krajobrazowe pod słońce tak, że w cieniach widoczne szczegóły i

    Jezdnia oświetlona lampami ulicznymi w nocy.
    Pokój oświetlony żarówką.
    Słońce na niebie.