  • 1. Data: 2010-07-05 10:14:03
    Temat: gorące piksele
    Od: adamb <b...@a...gda.pl>

    Witajcie,
    Zamierzam kupić Nikona D90; czy gorące piksele (np. przy 5 sek
    naświetlania, ISO 800) w momencie zakupu są podstawą do reklamacji? Czy
    są w ogóle jakieś normy typu czas naświetlania i ISO przy których się
    sprawdza?
    Będę wdzięczny za pomoc
    Pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2010-07-05 15:57:44
    Temat: Re: gorące piksele
    Od: Macka <m...@U...vip.server.pl>

    W dniu 05.07.2010 12:14, adamb pisze:
> [...]
    > naświetlania, ISO 800) w momencie zakupu są podstawą do reklamacji? Czy
    > są w ogóle jakieś normy typu czas naświetlania i ISO przy których się

    Kupowalem Canona 50D grubo ponad pol roku wlasnie z powodu goracych
    pikseli. Przetestowalem kilka jak nie kilkanascie korpusow w kilku
    sklepach. Trzeba zyczajnie trafic na dobry egzemplarz. Jesli kupujesz
    przez Internet to zwyczajnie mozesz odeslac aparat. Kupujac w sklepie
    przetestuj go dokladnie przed zaplata (ja chodzilem z notebokiem robilem
    testowe zdjecia i sprawdzalem m.in. w DeadPixelTest).
    Reklamowac zawsze mozna, ale to czy uwzglednia twoja reklamacje to inna
    sprawa. Zalezy od sklepu i producenta sprzetu.

    Przy pierwszym egzemplarzu, ktory nabylem w internecie w normalnych
    zdjeciach nocnych "z reki" 0,5s i ISO1600 wylazily wyraznie swiecace na
    czerwono 3 kropki. Przy dluzszych czasach i iso robilo sie gwiezdziste
    niebo:( Nawet przy 8sek i ISO100 wylazily swiecate punkty. Oddalem go. Z
    serwisu napisali, ze mam zrobic test przy 1sek, ISO1600 i zamknietym
    deklu. Teoretycznie nie powinno byc sladow pikseli. Podobno w serwisie
    moga to usunac w ramach gwarancji przez mapowanie matrycy, choc nie wiem
    na czym dokladnie polega ta operacja. Kolejne proby nabycia nie byly lepsze.

    Teraz mam egzemplarz, ktory przy ISO100 i 30sek daje czysty obraz (takie
    polaczenie czasami wykorzystuje oczywiscie ze statywem w nocy). Przy
    wysokim ISO i czasie, ktory moze byc stosowany z reki - do 1sek tez jest
    czysto. Piksele zaczynaja wychodzic przy dlugich czasach i wysokich iso
    1600-6400, ale kto uzywa takich kombinacji:)) W duzej czesci mozna to
    nazywac juz zwyklym szumem.

    Musisz szukac. I to osobiscie w sklepach (choc troche drozej i nie
    zawsze maja na polce), a nie przez internet, no chyba ze chcesz placic
    podwojne oplaty transportowe:)

    pozdrawiam
    macka

  • 3. Data: 2010-07-05 18:11:38
    Od: adamb <b...@a...gda.pl>

    > pozdrawiam
    > macka
    Dzięki za podpowiedzi i za opis swoich przypadków. Ja też nabrałem
    ostrożności po tym jak 3 lata temu kupiłem D80, który na dzień dobry
    miał zawsze świecący piksel, widoczny jak diabli, niezależnie od czasu.
    Wtedy nie wiedziałem, że jest to podstawą reklamacji, teraz wolę po
    prostu nie wbić się na taką minę. Wczoraj sprawdzałem D80 mojej
    znajomej, przy 10s na ISO 800 jest 9 gorących pikseli, przy 3s nie ma w
    ogole, co chyba nie jest złym wynikiem. Co ciekawe, a dla mnie
    niezrozumiałe widać je było tylko przy wyłączonej redukcji szumów dla
    czasów długich robiąc w rawach - zawsze myślałem, że na rawy nie
    działają w ogóle zadne odszumiania i inne tym podobne zabiegi bo z
    definicji jest to tylko surowy zapis sygnału.
    Pozdrawiam
    Adam

  • 4. Data: 2010-07-06 15:18:14
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    adamb pisze:

> [...]
    > działają w ogóle zadne odszumiania i inne tym podobne zabiegi bo z
    > definicji jest to tylko surowy zapis sygnału.

    Czy przypadkiem owa "redukcja szumów dla czasów długich" to nie po prostu
    odjęcie dark frame? To nic złego - samo dobro :) Wtedy RAW jest (w uproszczeniu
    pisząc) różnicą dwu klatek: naświetlonej i ciemnej, przez co usuwane są niepożądane
    stałe składowe zakłóceń, m.in. hoty.
    Nie ma to nic wspólnego z typowym odszumianiem obrazu, nic nie tracisz,
    poza ew. odczuwalnie dłuższym czasem dla podwójnej ekspozycji.