  • 41. Data: 2015-03-11 21:25:56
    Temat: Re: fotolab odm?wi? zrobienia odbitek
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-03-10 o 02:34, d...@v...pl pisze:
    >(...)
    > Patrząc na to co ludzie przynoszą jako zdjęcia do dokumentów to chyba jest to
    bardzo trudne- 99% tego co widzę nie nadaje się nawet na zdjęcie do KKM- np pliki 18
    kb z zerowym kontrastem czy zdjęcia do prawa jazdy z fryzurą zajmującą trzy czwarte
    twarzy w tym ucho, prawe profile lub zdjęcia w CMYK... (...)

    Przepraszam, piszesz, że materiał przyniesiony do wydrukowania _nie_
    może być w CMYK?
    Przecież chyba nie w RGB?
    Możesz wyjaśnić?

    P.S.
    Coś Ci się wiersze nie zawijają.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 42. Data: 2015-03-11 23:55:23
    Od: d...@v...pl

    W dniu środa, 11 marca 2015 21:26:00 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    twarzy w tym ucho, prawe profile lub zdjęcia w CMYK... (...)

    > Przepraszam, piszesz, że materiał przyniesiony do wydrukowania _nie_

    Maszyny fotograficzne- printery nie obsługują CMYK, tak samo drukarki fotograficzne.
    Tylko RGB i pochodne. Co prawda programy je obsługujące mogą
    dokonać konwersji, ale wypada to raczej paskudnie.
    Oczywiście tak naprawdę nie jest to wydruk tylko naświetlenie lub termotransfer,
    ale jak kilkadziesiąt razy dziennie słyszy się "proszę wydrukować zdjęcia"
    to się łapie to nieprawidłowe określenie.
    Pozdrawiam Marcin
    PS Piszę przez stronę, więc mogą się takie efekty pojawiać

  • 43. Data: 2015-03-12 00:34:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-03-11 o 23:55, d...@v...pl pisze:
> [...]
    > to się łapie to nieprawidłowe określenie.
    > Pozdrawiam Marcin
    > PS Piszę przez stronę, więc mogą się takie efekty pojawiać

    To się nie zgadza z moim stanem wiedzy. Pomijam szkolne definicje
    substraktywnego czy addytywnego mieszania barw , w tym temacie chodzi o
    operowanie na kolorach.
    Monitory wyświetlają zwykle RGB, i od czasów Corela 2 lub 3, fotki do
    oglądania na monitorze obrabiałem w przestrzeni RGB, aby nie było
    niepotrzebnej konwersji i przekłamań.
    Podobnie, od zarania dziejów, drukarki (i naświetlarki, i offsety, itd)
    korzystają z barwników CMY czy CMYK. Stąd też OIDP przygotowywało się
    materiały do naświetlania/druku w CMYK-u, aby wydruk był podobny do
    wglądówki - aby nie było przekłamań podczas konwersji RGB->CMYK.
    Coś się ostatnio zmieniło?

    Aż muszę jutro wykonać jakiś test. Ale czy w ogóle zauważę różnicę na
    zwykłym biurowym "laserze"?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 44. Data: 2015-03-12 13:44:19
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 10.03.2015 o 02:34, d...@v...pl pisze:

> [...]
    > zdjęcie do KKM- np pliki 18 kb z zerowym kontrastem czy zdjęcia do
    > prawa jazdy z fryzurą zajmującą trzy czwarte twarzy w tym ucho, prawe

    Ale czy to jest twoja sprawa, klient chce zdjęcie ty mu je drukujesz.
    Nawet nie powinieneś na nie patrzeć. Jak przyniesie zdjęcie gołej żony,
    to też mu nie wydrukujesz, bo uznasz, że jest gruba i brzydka?

    > Zdjęcie do dokumentów - paszport,
    > dowód, prawko- da się wykonać w warunkach domowych- trzeba mieć tylko
    > wiedzę oraz sprzęt. Sprzęt licząc lekko to jakieś 2,5 Kzł.

    Sprzęt dużo osób ma, jak nie ma to może pożyczyć. Jak nie może, to
    używaną starszą lustrzankę, typu D80 można kupić za grosze

    > Miałem dziś klienta który od fotografa dostał gotową formatkę. Chciał
    > zdjęcia dyplomowe. Teoretycznie mógłbym mu je puścić jako zwykłą
    > odbitkę.. ale ponieważ jestem uczciwy, to po zwykłym podglądzie pod
    > systemem, uświadomiłem go że 4,5 na 6,5 to on z tego nie dostanie-
    > maks co można było wyskrobać to 37x52... i tak dalej. I tej wiedzy w
    > necie nie znajdziesz- to trzeba znać specyfikację konkretnej maszyny
    > stojącej w punkcie- przy czym ten sam typ maszyny w zależności jak ją
    > skonfigurowano, może dawać całkiem inne odbitki. I nie mam tu na
    > myśli niuansów kolorystyki.

    Ale co to ma za znaczenie? Jak nie przejdzie, to klient wróci i zrobi za
    30 zł. A może on nie chce do paszportu, tylko żonie do portfela?

> [...]
    > koszt że o matulu bo ZUS pensja i tak dalej) plus środki trwałe. Plus
    > licencjonowane oprogramowanie. Plus materiały- akurat koszt gówniany.
    > Czyli żeby zarobić na chlebuś bez szyneczki to trzeba najpierw sporo
    > wydać. Koszt samej odbitki z laba- 23 grosze. Koszt zakupu laba-
    > minimum 30 tyś ( takiego co podziała kilka lat, nie czegoś co się do
    > skanibalizowania nadaje).. Koszt lokalu takiego sobie- powyżej
    > tysiąca miesięcznie. Za eksploatację- media, oświetlenie, jakaś
    > reklama zewnętrzna, utylizacja... To co, te punkty foto to jest jakiś

    Ale co mnie to obchodzi. Przynoszę gotowe, zdjęcie do wydruku, dokładnie
    tak samo jakbym fotografował kota. Nie potrzebuje tu wiedzy i mądrości
    'fotografa' z labu. Nie prosiłem go o udostępnienie wiedzy wartej 30zł
    sztuka, tylko o wydrukowanie tego co przyniosłem.

    > Oczywiście w wypadku domowej aranżacji koszty są niższe-
    > drukarka termo z wkładem, tło, trzy lampy z modyfikatorami- no niech
    > będzie , zakładając że aparat i tak jest, dwa tysiaki styknie.

    Paczpan, a mi wystarczył aparat z lampą i jasna ściana. Paszport się
    dało, dowód też właśnie dziś odebrałem. Z tym samym zdjęciem zrobionym
    dwa lata temu. Aparatem w domu. Z ręki.

    > tych zdjęć za tą kasę mieć będziesz ? Wolisz unosić się ambitem ?
    > Twoja sprawa i twoje koszty- ale nie wymagaj żeby ktoś robił za
    > darmochę.

    Cenę za wydruk sobie ustalił. Wymagam by ta cena była niezależna od tego
    co jest na zdjęciu. To dużo?

    > Pozdrawiam Marcin PS W czasie jaki zajmuje zrobienie jednej
    > typowej główki, typowy laborant wypuszcza około 80 zwykłych odbitek w
    > formacie 10x15. Dobry- ponad 200.

    JW. Nie prosze o przygotowanie zdjęcia. Plik jest gotowy, jego wydruk
    zajmuje dokładnie tyle samo co wydruk każdego innego.

    maricn

  • 45. Data: 2015-03-12 14:24:13
    Od: d...@v...pl

    W dniu czwartek, 12 marca 2015 00:34:48 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    > Coś się ostatnio zmieniło?
    >
    > Aż muszę jutro wykonać jakiś test. Ale czy w ogóle zauważę różnicę na

    Nic się nie zmieniło- printery zawsze pracowały w RGB, CMYK był zawsze stosowany w
    wydruku pigmentowym. Też mi się nie chce opisywać wszystkiego od Adama i Ewy, ale to
    wynikało z pracy w fotografii na negatywie o odwróconej skali barw, i tak zostało.
    Natomiast drukarki np atramentówki "wolą" CMYK.
    To są po prostu inne metody druku.
    Drukarka, ploter, drukarnia offsetowa- CMYK
    Powiększalnik, minilab, nawet termosublimacja- RGB
    Pozdrawiam Marcin

  • 46. Data: 2015-03-12 14:50:43
    Od: d...@v...pl

    W dniu czwartek, 12 marca 2015 13:44:30 UTC+1 użytkownik Chocobo napisał:

    > Ale czy to jest twoja sprawa, klient chce zdjęcie ty mu je drukujesz.
    > Nawet nie powinieneś na nie patrzeć. Jak przyniesie zdjęcie gołej żony,
    > to też mu nie wydrukujesz, bo uznasz, że jest gruba i brzydka?

    Jeżeli przynosi gotowe, sformatowane zdjęcie to mu je wrzucam w kolejkę zleceń,
    obrabiam standardowo-tak żeby jego goła żona miała skórę w naturalnym kolorze a nie
    niebieskawo-zielonkawą- za to biorę te 90 groszy od sztuki. To czy na zdjęciu które
    chce użyć do paszportu ma na przykład okulary lustrzanki psinco mnie obchodzi, co
    najwyżej jak mam dobry humor to go o tym poinformuję.
    Co innego jeżeli przynosi pojedyncze zdjęcie portretowe i chce żebym mu z tego
    paszportowe zrobił- wtedy płaci zgodnie z cennikiem te 20 zł czy tam ile w cenniku
    stoi. I wtedy moim OBOWIĄZKIEM jest dopilnowanie żeby produkt końcowy spełniał
    określone wymagania. I za to biorę kasę.

    > Sprzęt dużo osób ma, jak nie ma to może pożyczyć. Jak nie może, to
    > używaną starszą lustrzankę, typu D80 można kupić za grosze

    Są tacy co mają potrafią i robią dobrze, nie przeczę.
    Może jakiś 1 % społeczeństwa. Reszta kalkuluje zdrowo- a lustrzanki i drukarki za 20
    zł nie kupisz.

    > Ale co to ma za znaczenie? Jak nie przejdzie, to klient wróci i zrobi za
    > 30 zł. A może on nie chce do paszportu, tylko żonie do portfela?

    Jeżeli klient chce do dyplomu to patrz co napisałem w pierwszym akapicie.
    Temu konkretnemu oszczędziłem po prostu dodatkowej wycieczki do dziekanatu.
    Sporo laborantów olało by sprawę i puściło tak jak jest, ale ja nie biorę kasy za
    siedzenie od dzwonka do dzwonka.

> [...]
    > 'fotografa' z labu. Nie prosiłem go o udostępnienie wiedzy wartej 30zł
    > sztuka, tylko o wydrukowanie tego co przyniosłem.

    Jeszcze raz- gotowa formatka czy pojedyncze zdjęcie ?

    > Paczpan, a mi wystarczył aparat z lampą i jasna ściana. Paszport się
    > dało, dowód też właśnie dziś odebrałem. Z tym samym zdjęciem zrobionym
    > dwa lata temu. Aparatem w domu. Z ręki.

    Teraz to zwyczajnie bujasz. Przez te dwa lata twarz nie zmieniła się ani na jotę ?
    Albo pani w urzędzie zapomniała okularów. Powinieneś usłyszeć krótkie "zdjęcie
    nieaktualne".

    > Cenę za wydruk sobie ustalił. Wymagam by ta cena była niezależna od tego
    > co jest na zdjęciu. To dużo?

    Za wydruk. Za zdjęcie do dokumentów też- to są dwie osobne pozycje w cenniku.

    > JW. Nie prosze o przygotowanie zdjęcia. Plik jest gotowy, jego wydruk
    > zajmuje dokładnie tyle samo co wydruk każdego innego.
    >
    > maricn

    No to powinieneś zapłacić cenę odbitki plus co najwyżej dopłata za ekspres jak ci się
    spieszyło. Teraz to ja przestaję rozumieć.
    Pozdrawiam Marcin

  • 47. Data: 2015-03-12 15:16:16
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 12.03.2015 o 14:50, d...@v...pl pisze:

    > Jeszcze raz- gotowa formatka czy pojedyncze zdjęcie ?

    Gotowe, mówię o zwykłym wydruku i o braniu większej kasy tylko dlatego,
    że w cenniku jest 'zdjęcie paszportowe - 30zł'

    > Teraz to zwyczajnie bujasz. Przez te dwa lata twarz nie zmieniła się ani na jotę ?
    Albo pani w urzędzie zapomniała okularów. Powinieneś usłyszeć krótkie "zdjęcie
    nieaktualne".

    Trochę się pewnie zmieniła. Teraz nawet mam brodę, a na zdjęciu nie. Ale
    obawiam się, że 2 letnie zmiany nie są czymś co na oko można szybko
    wypatrzeć na zdjęciu. Chyba, że różnica jest między 16 a 18 latkiem. Ja
    mam dwa razy tyle. Nie da się udowodnić, że takie foto jest nieaktualne
    jeśli nie ma jakichś wyraźnych zmian.

    > Za wydruk. Za zdjęcie do dokumentów też- to są dwie osobne pozycje w cenniku.

    Jw. Proszę o wydruk pliku który przyniosłem. Od tego się zaczęła
    dyskusja. Pan w labie nie wydrukował gotowego pliku, bo podpadał tematem
    pod zdjęcia do dokumentów. Powiedział, że owszem wydrukuje je, ale za
    30 zł, a nie za 1zł.

    marcin

  • 48. Data: 2015-03-12 16:50:18
    Od: d...@v...pl

    W dniu czwartek, 12 marca 2015 15:16:26 UTC+1 użytkownik Chocobo napisał:

    > Gotowe, mówię o zwykłym wydruku i o braniu większej kasy tylko dlatego,
    > że w cenniku jest 'zdjęcie paszportowe - 30zł'

    Bez sensu. Jak przynosisz gotową formatkę i nie czynisz zastrzeżenia że ma być "do
    dokumentów" to puszcza się "jak jest", jedynie z korektą kolorystyczną/gęstościową.
    Reszta to twoje zmartwienie.

> [...]
    > wypatrzeć na zdjęciu. Chyba, że różnica jest między 16 a 18 latkiem. Ja
    > mam dwa razy tyle. Nie da się udowodnić, że takie foto jest nieaktualne

    Pani w okienku miała dzień dobroci.
    Zdjęcie do dokumentów nie może być starsze niż 6 tygodni i ma być aktualne.
    Czyli np jeżeli klientka zrobiła sobie kolor na włosach to musi robić nowe zdjęcie. I
    nie ma znaczenia ( dla pań w okienku) że w okresie ważności dokumentu zmieni kolor
    jeszcze 50 razy a na zdjęciu w dowodzie i tak go nie widać.
    Ostatnimi dniami uwalają zdjęcia do dowodu za pojedynczy kosmyk dotykający brwi.
    Co więcej ( anegdotka) : miałem kiedyś , pod poprzednimi przepisami klientkę która
    zażyczyła sobie 8 sztuk do dowodu. Jak powiedziała, wyrabia dowód żeby wziąść ślub, a
    za chwilę ( po zmianie nazwiska) będzie musiała go wymienić, więc potrzebuje większą
    ilość. Proste i logiczne, prawda ? Po 2 tygodniach i jednym dniu dokładnie-
    sprawdzałem na backprincie- przychodzi i prosi o nowy komplet- zdjęcia zostały
    odrzucone, bo były TAKIE SAME jak składane do poprzedniego dowodu. Klientka nawet
    uczesanie miała takie samo, makijaż i w ogóle... Sprawdzałem potem u źródła-
    teoretycznie zdjęcie wymogi wszelakie spełniało, ale skoro było takie samo jak
    poprzednie, to nie było aktualne... paranoja trochę.
    PS Klientka oczywiście dostała na nowe zdjęcie solidny rabat, a co !

> [...]
    > dyskusja. Pan w labie nie wydrukował gotowego pliku, bo podpadał tematem
    > pod zdjęcia do dokumentów. Powiedział, że owszem wydrukuje je, ale za

    Przeczytałem twojego pierwszego posta jeszcze raz. Wynika z niego że nie wydrukował
    zdjęcia wcale, i powiedział że w innym labie wydrukują być może , ale w cenie zdjęć
    do dokumentów.
    Nie miał racji- w innych labach gotową formatkę zapewne puszczą- ale wtedy lab nie
    interesuje się czy przyjmą te zdjęcia do dokumentu czy wykleisz sobie nimi medalik.
    Nawet jeżeli na odbitce obetnie ci kawałek czoła. Se skleiłeś lepiej lub gorzej, to
    masz.
    Co innego, gdybyś w zamówieniu zastrzegł że ma być to zdjęcie do dokumentów- patrz
    wyżej.
    PS II Jak znam życie to właściciel laba musiał mieć wcześniej sporo do czynienia z
    drobnymi cwaniaczkami, którzy przynosili formatki, a potem składali reklamacje że
    zdjęcia nie zostały przyjęte. Więc uznał że po prostu za te parę złotych miesięcznie
    nie opłaca mu się awanturować z bałwanami.
    Pozdrawiam Marcin

  • 49. Data: 2015-03-12 21:39:19
    Temat: Re: fotolab odmówił zrobienia odbitek
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 11/03/2015 07:45, 2late wrote:

    > To nie klient ma problem tylko punkt uslugowy.
    > http://i.imgur.com/P5UMh0e.jpg
    > A ze ktos lamie prawo to juz inna sprawa.

    regulacje i wskazówki pomyliły ci się z prawem.

    B.

  • 50. Data: 2015-03-12 23:47:19
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 12/03/2015 20:39, Bronek Kozicki wrote:

    > regulacje i wskazówki pomyliły ci się z prawem.

    Skoro tak uwazasz...
    Tak czy owak, tego sie przestrzega.