  • 21. Data: 2012-02-06 15:54:42
    Temat: Re: filtr
    Od: "wacek" <roman221@ poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał:
    > Jaką wiedzę? Masz podaną indukcyjność i rezystancję szeregową.
    > Parametry do obliczeń są, a wiedzę to ty powinieneś mieć jeśli
    > chcesz policzyć.

    mam na myśli wiedzę trochę większą niż podstawową, bo z mojej podstawowej
    wiedzy wynika że taki dławik powinien przepuszczać tylko składową stałą, a
    składową zmienną powinien tłumić, niestety ze znanych mi charakterystyk
    wynika że taki dławik ma szpilkę impedancji gdzieś w MHz, czy ma jedną czy
    kilka też nie wiem i nie wiem z czego te szpilki wynikają.

    > Chcesz liczyć nie mając podstawowej wiedzy? Cewka, rezystor, kondensator.
    > Robisz dzielnik i liczysz jego transmitancję zespoloną.

    jak wyżej, moja podstawowa wiedza nie zgadza się z charakterystykami, a
    pytam tylko dlatego że dostępne w handlu albo nie mają podanych
    charakterystyk (sprzedawca mówi że nie ma), a te co mają podaną to w mało
    interesującym mnie paśmie, tak więc gdybym mógł kupić gotowca to bym już to
    zrobił, ale nie mogę więc chcę wiedzieć jak sobie taki filtr zbudować

    > http://www.tme.eu/dok/T/TALEMA-CAF.pdf
    > Sam dławik ma podaną tylko wartość L i Rs. Charakterystyka się
    > pojawi dopiero gdy dodasz pojemności i zbudujesz z dławika filtr.

    nieprawda!
    każdy element ma charakterystykę, nawet taki idealny rezystor (praktycznie
    idealnych nie ma), każdy pojedynczy kondensator, czy cewka jest już filtrem,
    tym bardziej jest nim dławik sprzężony i czasem ich charakterystyki podają
    producenci.

  • 22. Data: 2012-02-06 16:00:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello wacek,

    > hm... skoro to nie tajny patent to proszę znajdź mi jakąś konkretną wiedzę
    > do jego obliczania?

    Jeszcze mało napisano? Powtórzę: nikt tego nie liczy.

    > bo ja niestety nie mogę, jeszcze się okaże że ACTA powie że to
    > chiński patent i każe ferysterowi płacić 10euro od sztuki za prawa
    > autorskie. co do strony ferystera to w książce kucharskiej jest
    > więcej teorii, na dodatek żadnych charakterystyk do produkowanych
    > przez siebie dławików nie zamieszczają (widocznie tną kaszta),

    Po co te kłamstwa?

    > oraz jak zwykle u tego typu producentów, nie mają na stronie żadnego
    > sklepu, czyli jak by co to nie wiadomo w jakich cenach to mają,

    I po co kolejne kłamstwo?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 23. Data: 2012-02-06 16:03:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello wacek,

    > ale ja nie chcę niczego modelować, chcę normalnie policzyć na kartce pod
    > kreską!

    Jesteś symulant a nie elektronik.

    > no ludzie, takich rad na TEJ elitarnej grupie się nie spodziewałem, gdzie
    > ten wysoki poziom i fachowość wypowiedzi, gdzie ta wiedza najwyższych lotów
    > i merytoryczne odpowiedzi?
    > czy jak bym się spytał jak policzyć opornik do leda to bym usłyszał że się
    > tego nie liczy bo nie ma czasu i się nie opłaca, znajduje się jakiś z
    > szuflady wstawia i jak działa to jest ok?

    Ale co porównujesz?

    > pomiary to kosztowna sprawa, więc jeśli chodzi o minimalizację kosztów to
    > wystarczy mi wyłącznie znajomość pasma przepustowego i zaporowego i cena(o
    > takich rzeczach jak prąd i podobne duperele nie wspominam bo to oczywista
    > oczywistość) i wykonanie (zakup) elementu w zadanej cenie, to wszystko, da
    > się prościej i taniej?
    > jedyną sensowną odpowiedź jaką uzyskałem to nazwa dławika, niestety pod
    > nazwą "dławik skompensowany" nic konkretnego w sieci nie ma, albo ja kiepsko
    > szukam, albo faktycznie jest to jakaś wiedza tajemna siakiegoś chińskiego
> [...]

    Faktycznie - ponad 6000 linków w góglach to jest "nic".

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 24. Data: 2012-02-06 16:30:50
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-06 16:54, wacek pisze:

> [...]
    > mi charakterystyk wynika że taki dławik ma szpilkę impedancji gdzieś w
    > MHz, czy ma jedną czy kilka też nie wiem i nie wiem z czego te szpilki

    Dławik ma około kilka do kilkunastu pF pojemności pasożytniczej. Daje na
    razem z indukcyjnością rezonans równoległy dający szpilę na
    charakterystyce Z(f). Dla dławika 100mH będzie to około 200kHz, a dla
    pojedynczych mH może być kilka MHz.

> [...]
    > mało interesującym mnie paśmie, tak więc gdybym mógł kupić gotowca to
    > bym już to zrobił, ale nie mogę więc chcę wiedzieć jak sobie taki filtr

    Nie pisałeś jakie pasma cię interesują. Z reguły ważne są te pasma,
    które są istotne z punktu widzenia odporności na zaburzenia przewodzone.
    I takie są w handlu.

> [...]
    > (praktycznie idealnych nie ma), każdy pojedynczy kondensator, czy cewka
    > jest już filtrem, tym bardziej jest nim dławik sprzężony i czasem ich

    Nie napisałem, że nie ma ale, że nie jest podawana. Ale kolega znalazł i
    ci podał. Tylko, że nie wiem co ty na ich podstawie chcesz policzyć
    skoro nie wiesz, że maksima na charakterystyce wynikają z pojemności
    pasożytniczych. Sprzedawca nie podaje wszystkich parametrów tylko
    najważniejsze. Podałem ci namiary na modele zastępcze. W nich masz ujęte
    wartości elementów głównych i pasożytniczych. I jeśli coś chcesz liczyć
    to tylko taką metodą - na programie do symulacji. Do modelu dławika
    dodajesz resztę elementów filtra i oglądasz wyniki.
    Jestem pewien, że nie policzysz ołówkiem układu w formie nawet
    najprostszego dzielnika impedancyjnego LC gdzie L ma szeregową
    rezystancję i pojemność rozproszoną a C ma upływność wynikającą ze
    stratności i indukcyjność doprowadzeń.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 25. Data: 2012-02-06 16:40:24
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    A propos, nie chcę zakładać osobnego wątku, ale potrzebuje filtr sieciowy do
    zailsenia PC plus drukarka itd , gotowej listwy nie chcę, bo często "listwa z
    filterm" zawiera w środku jedynie warystor, czyli żaden filtr. Jest do kupienia
    sporo gotowych filtrów, większośc jak widzę to chińczyki. Może macie
    doświadzcenia, co są warte ? Czy kupić taki gotowy ? Czy też kupić elementy i
    zrobić ? Filtr na ociążenie 4-6 A będzie dla mnie w sam raz.
    PP

  • 26. Data: 2012-02-06 16:58:33
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "wacek" <roman221@ poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wynika że taki dławik ma szpilkę impedancji gdzieś w MHz, czy ma jedną czy
    > kilka też nie wiem i nie wiem z czego te szpilki wynikają.

    Szpilka nie jest cechą dławika CM, zwykły też ją ma:
    http://www.epcos.com/inf/30/db/ind_2008/b82475a1.pdf

> [...]
    > interesującym mnie paśmie, tak więc gdybym mógł kupić gotowca to bym już
    > to zrobił, ale nie mogę więc chcę wiedzieć jak sobie taki filtr zbudować

    Podają ch-ki w tym paśmie w którym elementy pasożytnicze mają istotny wpływ.
    Tam gdzie nie mają wpływu dławik jest wystarczająco idealnym dławikiem aby
    nie było potrzeby podawania innych ch-yk niż L.
    P.G.

  • 27. Data: 2012-02-06 17:07:13
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > wynika że taki dławik ma szpilkę impedancji gdzieś w MHz, czy ma jedną czy
    > kilka też nie wiem i nie wiem z czego te szpilki wynikają.

    Popatrz jeszcze tu:
    http://www.epcos.com/inf/30/db/ind_2008/b82793c0_s0.
    pdf
    Jak zrozumiesz różnice (patrz na wykresy) między parami elementów o tej
    samej indukcyjności (są dwie pary 0.025 i 0.051) to jesteś w domu.
    P.G.

  • 28. Data: 2012-02-06 20:01:00
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-02-06 14:38, wacek pisze:

    > ale ja nie chcę niczego modelować, chcę normalnie policzyć na kartce pod
    > kreską!

    Tym bardziej. Szkolne zadania są tak dobrane, żeby dało się je
    relatywnie prosto rozwiązać. To czego się nie da ładnie policzyć (czyli
    większość problemów świata rzeczywistego) pomijało się milczeniem
    (przynajmniej "za moich czasów").
    Zapomnij, że w EMC policzysz sobie wszystko od A do Z na starej
    kopercie. W zasadzie mało co sobie policzysz, co będzie miało coś
    wspólnego z rzeczywistością.

    > no ludzie, takich rad na TEJ elitarnej grupie się nie spodziewałem,
    > gdzie ten wysoki poziom i fachowość wypowiedzi, gdzie ta wiedza
    > najwyższych lotów i merytoryczne odpowiedzi?

    Skąd takie domniemania???

    > czy jak bym się spytał jak policzyć opornik do leda to bym usłyszał że
    > się tego nie liczy bo nie ma czasu i się nie opłaca, znajduje się jakiś
    > z szuflady wstawia i jak działa to jest ok?

    To, że istnieją problemy które rozkłada się jednym prostym wzorem, to
    nie znaczy, że nie ma problemów trudnych dla narzędzi analitycznych.

    Istnieją różne podejścia: jeden konstruktor zagłębi się w datasheety,
    poszuka zależności mocy promieniowania leda od prądu, odszuka też
    charakterystyki widmowe diody (być może dokona jakiejś interpolacji owej
    charakterystyki) i charakterystykę widmową odpowiedzi modelowego
    ludzkiego oka, scałkuje iloczyn charakterystyk widmowych...bla, bla,
    bla... i otrzyma wartość rezystancji.
    Inny konstruktor weźmie wstawi potencjometr zamiast rezystora, odpali
    ustrojstwo, pokręci potencjometrem aż uzyska satysfakcjonującą jasność
    (albo "na oko" albo innym przyrządem pomiarowym), wylutuje potencjometr,
    zmierzy jego rezystancje i już wie co wstawić.

> [...]
    > cena(o takich rzeczach jak prąd i podobne duperele nie wspominam bo to
    > oczywista oczywistość) i wykonanie (zakup) elementu w zadanej cenie, to

    Dream on!
    Moi księgowi też by tak chcieli.

    Dobieranie konfekcji EMC ma więcej wspólnego z kucharzeniem niż z
    liczeniem całek czy to na kopercie czy innym symulatorze. Dosala się,
    dopieprza i testuje organoleptycznie, czasem trzeba zupę wywalić...

    common mode choke
    Google: 1,7 mln wyników.

    pzdr
    mk

  • 29. Data: 2012-02-06 20:04:02
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-02-06 17:40, PL(N)umber_One pisze:
> [...]
    > doświadzcenia, co są warte ? Czy kupić taki gotowy ? Czy też kupić elementy i
    > zrobić ? Filtr na ociążenie 4-6 A będzie dla mnie w sam raz.

    Nasuwa mi się następujące pytanie:
    Co ma ten filtr wnieść swym ciałem?

    pzdr
    mk

  • 30. Data: 2012-02-07 16:59:17
    Od: "wacek" <roman221@ poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał:
> [...]
    > na charakterystyce Z(f). Dla dławika 100mH będzie to około
    > 200kHz, a dla pojedynczych mH może być kilka MHz.

    rozumiem że chodzi pewnie o pojemności między zwojowe, ale w rezonansie
    równoległym impedancja równa się R, co nie tłumaczy wysoko impedancyjnej
    szpilki

    > Nie pisałeś jakie pasma cię interesują. Z reguły ważne są te
    > pasma, które są istotne z punktu widzenia odporności na
    > zaburzenia przewodzone. I takie są w handlu.

    interesuje mnie filtr sieciowy do zasilacza, więc od tych 10-200Hz do
    megaherców

> [...]
    > L ma szeregową rezystancję i pojemność rozproszoną a C
    > ma upływność wynikającą ze stratności i indukcyjność

    takie rzeczy to liczę w przerwie na kawę i rysuję w 3D wykres transmitancji
    zespolonej;)