  • 1. Data: 2012-04-10 23:42:33
    Temat: dobra lutownica do smd?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Witam
    Mam hotaira i czasem używam. Mam transformatorówkę ;) A do małych smd
    mam stację Xytronixa z kolbą, wiele grotów różnych włącznie z minifalą
    itp... ale ta stacja ma jeden duży mankament - słabe przenoszenie ciepła
    z grzałki (albo słaba pojemność cieplna?) przy cieńkich grotach. Przy
    najcieńszym grocie - na jego czubku jest utrzymywana temperatura tylko
    pod warunkiem że nie lutuję, odpływ ciepła przez zwykły laminat FR4 i
    ścieżki powoduje że temperatura w miejscu lutowania spada poniżej
    topienia cyny! Lutuje się jak patykiem. Problem wystepuje gdy muszę
    grzebać w rzeczach mniejszych niż tqfp144 itp, gęste smd <0805 itp.

    Potrzebuję dobrą lutownicę do takich prac, myślałem o wellerze, bo
    grotów różnych dużo dostępnych, tylko który (bo modeli narobili jak
    mrówek), ale może coś innego zaproponujecie? Budżet tak gdzieś do około
    1kzł + groty itp osprzęt.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2012-04-11 06:39:01
    Temat: Re: dobra lutownica do smd?
    Od: "PP" <p...@w...pl>

> [...]
    > różnych dużo dostępnych, tylko który (bo modeli narobili jak mrówek), ale
    > może coś innego zaproponujecie? Budżet tak gdzieś do około 1kzł + groty

    Myślę że Weller każdy, tylko groty oprócz wymiarów mają jeszcze literki
    oznaczające temperaturę, lutuję ponad 20 letnim TCP-S i sprawuje się
    świetnie, co do tqfp to zmień technikę, to się lutuje grubymi grotami,
    dosłownie kilka sekund na układ.
    Piotr

  • 3. Data: 2012-04-11 08:20:04
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2012-04-10 23:42, BartekK pisze:
> [...]
    > topienia cyny! Lutuje się jak patykiem. Problem wystepuje gdy muszę
    > grzebać w rzeczach mniejszych niż tqfp144 itp, gęste smd <0805 itp.

    Po prostu nie używaj cienkich grotów. Ja obudowy tqfp208, 0603, drabinki
    smd itp. lutuję właśnie xytronixem ze spłaszczonym grotem o szerokości
    ~1,5mm.

> [...]
    > grotów różnych dużo dostępnych, tylko który (bo modeli narobili jak
    > mrówek), ale może coś innego zaproponujecie? Budżet tak gdzieś do około

    Jak dołożysz jeszcze parę stówek to kup RX-802AS. Ma grzałkę
    zintegrowaną z grotem, więc nic nie powinno zamarzać.

  • 4. Data: 2012-04-11 19:15:59
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-11 06:39, PP pisze:

> [...]
    > oznaczające temperaturę, lutuję ponad 20 letnim TCP-S i sprawuje się
    > świetnie, co do tqfp to zmień technikę, to się lutuje grubymi grotami,
    Tak, wiem, tqfp scalaki itp tak robię - używam past z cyną albo dużo
    topnika i cyna, grot "do rynien" albo minifala (jak mi się chce zmienić)
    i jednym płynnym pociągnięciem jadę na raz całą stronę scalaczka. Ale są
    rzeczy których tak nie mogę - np mam takie mikro-gniazdka do taśm
    foliowych, próbowałem - obudowa przegrzewa się i plastik im się
    odkształca, folia źle wtedy przylega, trzeba lutować pin-po-pinie. W
    dodatku lutuje (wymieniam) je w urządzeniu, gdzie druga strona PCB (w
    dodatku bardzo cienkiego) jest zapaćkana czymś mniejszym niż 0603, jak
    podgrzałem za bardzo - to tamto poodpadało ;/

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-04-11 19:27:35
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-11 08:20, Zbych pisze:
    > Po prostu nie używaj cienkich grotów. Ja obudowy tqfp208, 0603, drabinki
    > smd itp. lutuję właśnie xytronixem ze spłaszczonym grotem o szerokości
    > ~1,5mm.
    a ja często grotem jak do rynien, najgrubszy jaki xyz posiada, bo ma
    ogromną pojemność/bezwładność cieplną, i robie nim od razu pół układu ;)
    ale są miejsca gdzie to mi się po prostu nie mieści, mechanicznie, a
    obok są elementy plastikowe nieodporne na temperaturę.

    > Jak dołożysz jeszcze parę stówek to kup RX-802AS. Ma grzałkę
    > zintegrowaną z grotem, więc nic nie powinno zamarzać.
    Nie ma sprawy, ale czy to nie jest jakaś wydumka dziwna (może i
    porządna, ale niezbyt popularna?), z wellerem przynajmniej wiem, że
    kupię groty na allegro/ebay/na końcu świata, i za 4 lata też, a do tego
    czegoś? Jak widzę to chyba jakiś chiński wynalazek
    http://goot.ocnk.net/product/121 ? Wolałbym nie wyrzucić 1200zł netto
    (plus groty po ~100zł) w coś co nie jest sprawdzone ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2012-04-11 21:21:34
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 11.04.2012 19:27, BartekK wrote:
> [...]
    > kupię groty na allegro/ebay/na końcu świata, i za 4 lata też, a do tego
    > czegoś? Jak widzę to chyba jakiś chiński wynalazek

    Japoński. W PL handluje tym renex:
    http://www.renex.com.pl/pokaz_produkt.php?id=2393

    > http://goot.ocnk.net/product/121 ? Wolałbym nie wyrzucić 1200zł netto
    > (plus groty po ~100zł) w coś co nie jest sprawdzone ;)

    A ile osób na tej grupie jest w stanie (albo chce) wydać tyle kasy na
    gołą lutownicę i kupować groty po kilkadziesiąt zł?
    W firmie, w której pracowałem po przejściu na bezołowiówkę kupiono
    właśnie te lutownice, bo z testów wyszło, że pace ma straszne niedoróbki
    (np. kiepskie mocowanie grota, który powoli sam się wysuwał).
    Sam mam też ją w domu. Jak na razie nie mam powodów do narzekania.

  • 7. Data: 2012-04-11 21:51:14
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik BartekK napisał:
> [...]
    > itp... ale ta stacja ma jeden duży mankament - słabe przenoszenie ciepła
    > z grzałki (albo słaba pojemność cieplna?) przy cieńkich grotach.

    Nie piszesz jaki to Xytronic. Ja mam 136, czyli z grzałką ceramiczną,
    wsuniętą do wnętrza grota a termistor znajduje sie na czubku grzałki,
    czyli najbliżej końcówki grota. Przenoszenie ciepła jest perfekcyjne ale
    i tak prawie do wszystkiego używam grota typu śrubokręt. Szpilę od razu
    wymieniłem. Jeżeli musisz stoswać tak ostry grot i Twoja lutownica źle
    przenosi ciepło, to może ustaw większą temperaturę? Jest jescze jedno
    możliwe wyjaśnienie - ustawiasz 350 stopni a lutownica stabilizuje
    znacznie niżej, czyli domaga się regulacji.

  • 8. Data: 2012-04-11 22:00:00
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-11 21:21, Zbych pisze:
> [...]
    > (np. kiepskie mocowanie grota, który powoli sam się wysuwał).
    > Sam mam też ją w domu. Jak na razie nie mam powodów do narzekania.

    A ten odsłonięty grzałko-grot - nie grzeje w otoczenie (i rękę) zbyt
    mocno? W stworach typu xytronic grzałka jest jednak osłonięta, choćby
    cieńką blaszką-rurką, wentylowaną, ale główne ciepło wychodzi tylko
    grotem, a powyżej stożka - jest już osłona termiczna.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2012-04-11 22:09:59
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-04-11 21:51, Maciek pisze:

> [...]
    > możliwe wyjaśnienie - ustawiasz 350 stopni a lutownica stabilizuje
    > znacznie niżej, czyli domaga się regulacji.
    Używam 168/169, ten model z wskaźnikiem analogowym temperatury. Gdy
    lutuję "śrubokrętem do rynien" - wystarczy że ustawię 280'C, idzie
    pięknie ołowiówką, ~320 na bezołowiówke.
    Przy grocie szpilkowym - mogę ustawić nawet 400'C, lutownica zaczyna w
    spoczynku dymić, a po przyłożeniu - rozpuści mi cynę na padzie o
    rozmiarze 0.1x0.1mm, a po sekundzie ta sama cyna mi stygnie i robi się
    krupą i dalsze lutowanie przypomina grzebanie patykiem w mokrym piasku.
    Odstawiam na 5s lutownicę - widzę że się grzeje, nagrzewa się - i znów
    przez sekundę wynikającą z bezwładności termicznej - coś lutuje a potem
    nic. Tylko palę topnik, a nie lutuję

    W ramach desperacji - aby poprawić przepływ ciepła użyłem pasty
    termo-przewodzącej miedzianej, pomiędzy grot a grzałkę, nic nie pomogło,
    poza zapachem przy pierwszym włączeniu...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2012-04-11 22:37:09
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 10/04/2012 22:42, BartekK wrote:
> [...]
    > grotów różnych dużo dostępnych, tylko który (bo modeli narobili jak
    > mrówek), ale może coś innego zaproponujecie? Budżet tak gdzieś do około

    Weller tez ma duza bezwladnosc termiczna, czyli swojego problemu nie
    zlikwidujesz.

    Jesli wyrobisz finansowo to sprobuj kupic JBC. Na Ebay jest akurat
    starszy model (jesli Ci nie starczy na nowy sprzet):
    http://www.ebay.co.uk/itm/JBC-ADVANCED-AD2200-SOLDER
    ING-SOLDER-STATION-HAND-PEICE-TIP-/380422600713?pt=U
    K_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item5892f43809

    Do normalnej pracy patrz na kolby 2245 (czyli taka jak z linka), do
    naprawy nowoczesnych komorek patrz na kolby 2210 (sa bardzo male).
    Nagrzewa sie blyskawicznie, ma tryb standby, groty starczaja na bardzo
    dlugo.

    Aha, nie ma zadnych z wad Wellera. Odkad kupilismy to do firmy, to nikt
    nic innego do lutowania nie uzywa - niedlugo bedziemy mieli 10 Wellerow
    do sprzedania ;-)

    --
    Jerry1111