  • 1. Data: 2012-04-11 02:11:06
    Temat: zmiana poziomu napięć sygnałów cyfrowych
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Co radzicie użyć do zmiany poziomu napięć 5V <=> 3V3 sygnałów cyfrowych
    pomiędzy prockiem zasilanym 5V a np. kartą SD, czy SPI w modułach radiowych
    na niższe napięcie? Wyguglałem ST2378 ale śladowa dostępność i cena na
    poziomie 6 zł/szt. skutecznie zachęca mnie do znalezienia innego
    rozwiązania.

    Dzielników rezystorowych chciałbym jednak uniknąć, a poza tym to ma być w
    miarę tanie ( 2 zł/szt. do przełknięcia), dwukierunkowe i w miarę dostępne.

  • 2. Data: 2012-04-11 02:31:52
    Temat: Re: zmiana poziomu napięć sygnałów cyfrowych
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 04/10/2012 08:11 PM, Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    >
    > Dzielników rezystorowych chciałbym jednak uniknąć, a poza tym to ma być
    > w miarę tanie ( 2 zł/szt. do przełknięcia), dwukierunkowe i w miarę

    Patrzyłeś u TI? Tak na szybko, z kostek dedykowanych do SD i ręcznie
    lutowalnych znalazłem TXS02612RTWR. W digikey jest tańszy od ST2378
    ($1.7 za sztukę v.s. $3 za ST).
    Ew. translator na mosfecie, przy prędkościach rzędu setek kbps powinien
    się jeszcze wyrabiać.

    pzdr.
    j.

  • 3. Data: 2012-04-11 18:41:27
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 11.04.2012 02:11, Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    >
    > Dzielników rezystorowych chciałbym jednak uniknąć, a poza tym to ma być
    > w miarę tanie ( 2 zł/szt. do przełknięcia), dwukierunkowe i w miarę

    Najtaniej będzie jak obniżysz zasilanie uC do 3V :-)
    A konwersję poziomów musisz robić tylko w dół (5->3V), bo w drugą stronę
    poziom wysoki jest zazwyczaj wystarczający (trzeba sprawdzić kartę
    katalogową uC). Wystarczy ci do tego jakakolwiek bramka tolerująca 5V na
    wejściu przy zasilaniu 3V np. LVC125.

  • 4. Data: 2012-04-12 00:23:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    >
    > Dzielników rezystorowych chciałbym jednak uniknąć, a poza tym to ma być w
    > miarę tanie ( 2 zł/szt. do przełknięcia), dwukierunkowe i w miarę

    Do SPI i I2C używam translatorów na piechty zrobionych. Konkretnie na
    mosfecie plus pull-up na 3.3 i 5V. Tanie i małe. Wychodzi poniżej złotówki
    na drut, powierzchnia porównywalna z ICkiem. Jedynym "problemkiem" są te
    pullupy jak masz więcej niż 2-3 przewody obok siebie, bo potrzebujesz mieć
    co kawałek oba napięcia i masę.

    Waldek

  • 5. Data: 2012-04-12 10:09:44
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    On Apr 11, 11:23 pm, Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    wrote:

> [...]
    >
    > Waldek
    >
    > --
    > My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.

    też tak dłubie ;) czasem używam gotowców jak np. kości z NXP z rodziny
    GTL2000

  • 6. Data: 2012-04-12 14:48:41
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9umeidF9gaU1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > "problemkiem" są te pullupy jak masz więcej niż 2-3 przewody obok
    > siebie, bo potrzebujesz mieć co kawałek oba napięcia i masę.

    Ale z tranzystorem to raczej to już dwukierunkowe nie jest?
    Widziałem rozwiązanie z samym dzielnikiem i podobno działa:

    http://and-tech.pl/EvB4.3/EvB4.3v4_manual.pdf

    A na dodatek niczego poza masą i sygnałami ciągnąć nie trzeba.

    Swoją drogą niesamowite to jest, takich scalaków na zdrowy rozum powinno być
    zatrzęsienie
    i to w cenach poniżej złotówki, a wygląda na to, że wszyscy "rzeźbią w
    gów...". :(

  • 7. Data: 2012-04-12 15:07:40
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.04.2012 14:48, Marcin Wasilewski wrote:
    > Swoją drogą niesamowite to jest, takich scalaków na zdrowy rozum powinno
    > być zatrzęsienie
    > i to w cenach poniżej złotówki,
    Ale po co? Urządzenia na 5V akceptują 3V jako stan wyskoki, więc w tę
    stronę działa bez problemu. W drugą stronę:
    - sporo urządzeń 3.3V ma wejścia obsługujące 5V
    - prawie wszystkie mają diody zabezpieczające na pinach, więc wystarczy
    dodać szeregowy rezystor ograniczający prąd płynący przez tę diodę
    - jeżeli nie ma diody zabezpieczającej (są takie?) to wystarczy ją dodać
    na zewnątrz, blisko scalaka (nadal nie trzeba 2 poziomów napięć ciągnąć
    do konwertera, no i dioda+rezystor kosztują grosze a nie "złotówkę")

    Dopiero jeżeli rezystora nie można dodać bo komunikacja jest za szybka i
    zbytnio spłaszczą się zbocza to dodaje się konwerter.

    a wygląda na to, że wszyscy "rzeźbią w
    > gów...". :(
    Raczej "stosują wiedzę elektroniczną w praktyce" a nie wszystko robią na
    dedykowanych kostkach.

    Michoo

  • 8. Data: 2012-04-12 15:30:30
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 12.04.2012 14:48, schrieb Marcin Wasilewski:
    > Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    > wiadomości news:9umeidF9gaU1@mid.uni-berlin.de...

    > Ale z tranzystorem to raczej to już dwukierunkowe nie jest?
    Jest. I2C jest dwukierunkowe i Phillips nawet taki układ dla swoich
    kości I2C zaleca.

    Waldek

  • 9. Data: 2012-04-12 15:37:55
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Raczej "stosują wiedzę elektroniczną w praktyce" a nie wszystko robią na
    > dedykowanych kostkach.

    No patrząc w ten sposób to kostki typu bramki not też powinny wyginąć bo
    przecież
    sobie można taką wyrzeźbić bez trudu na tranzystorach. Zysk z kostki jest
    oczywisty - lepiej mieć jedną kostkę dla ośmiu linii, niż 16 elementów
    luzem, choćby to tylko miał być 8x rezystor + zenerka. No chyba, że to ta
    dzisiejsza moda na technologie green - pełno rezystorów podciągających,
    zenerek i urządzenia chodzące 24h/dobę. Ale w końcu czymś trzeba te
    pomieszczenia ogrzewać. :) Ale ok. już widziałem switch super green, który
    to niby miał zużycie energii uzależniać nie tylko od ilości podpiętych
    urządzeń, ale nawet od długości linii między nimi. A na wejściu miał
    stabilizator liniowy.

  • 10. Data: 2012-04-12 15:45:14
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9uo3ocF984U2@mid.uni-berlin.de...

    > Jest. I2C jest dwukierunkowe i Phillips nawet taki układ dla swoich kości
    > I2C zaleca.

    Możesz to narysować choćby odręcznie i gdzieś wrzucić. Albo jakiś link
    podsunąć do schematu z takim rozwiązaniem, bo jakoś sobie nie mogę wyobrazić
    jak na jednym tranzystorze zrobić linię dwukierunkową.