  • 31. Data: 2010-01-05 09:16:56
    Temat: Re: czy kto? ma zbędne stare klawiatury ps2 ?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Radosław Sokół pisze:
    > A wiesz, że lektor i napisy są czasem uważane za lepsze roz-
    > wiązanie, bo nie usuwają oryginalnej ścieżki mówionej?

    Po pierwsze primo: Klepiący beznamiętnym głosem lektor i tak zagłusza
    całą oryginalną ścieżkę i to nie tylko mówioną, ale i pozostałą. Napisy
    są lepsze, ale cóż -- one znów nie nadają się do telewizji, a i w kinie
    odejmują bardzo sporo z wrażeń wizualnych dla odmiany.

    Po drugie primo: Już z 15 lat temu z hakiem, jak wchodziło DVD to się
    recenzenci orgazmowali,
    że teraz będą filmy z wyborem ścieżki dźwiękowej i co? Jajco. Cyfrowe
    platformy też mają różne przełączniki i co? jajco.
    Wciąż słyszę burczącego lektora, który zagłusza wszystko i czyni film
    zupełnie nieprzyjaznym.

    > Aktor tworzy wizerunek postaci nie tylko swoim wyglądem, mi-
    > miką czy zachowaniem, ale również *głosem*. A Ty sugerujesz,
    > że usunięcie tego głosu i zastąpienie go innym (dubbing) jest
    > najlepszym rozwiązaniem.

    Oczywiście. Polski aktor też zagra. Np. osioł bez Sthura to nie to.
    Owszem, możesz być wielbicielem akurat głosu danego aktora, ale cóż --
    lektor i tak ci go zagłusza.

    > Mam w swojej pamięci kilka filmów oglądanych najpierw w wer-
    > sji z lektorem lub napisami, a potem z dubbingiem i zazwyczaj
    > po oglądnięciu wersji dubbingowanej stwierdzałem, że oryginal-
    > ne głosy aktorów były jednak o niebo lepsze.

    Kwestia wmówienia sobie. Znasz dany głos, potem patrzysz z podmienionym
    i mózg zgłasza, że coś nie gra. To tak jakby twoja żona nagle zaczęła
    mówić głosem najseksowniejszej i najwspanialszej twojej kochanki :-P.
    Mózg zgłosi różnicę. Nie można tak porównywać przez oglądanie jedno po
    drugim.

    Nie wiem, nie kojarzę takich.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 32. Data: 2010-01-05 09:16:57
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Ale jak się ma klawiatura z wygodnym układem klawiszy do piractwa? Ona w
    > pirackich programach też działa.

    Wygodnym? Ja osobiście uważam, że układ zdefiniowany w Pol-
    skiej Normie jest co najmniej daleki od wygody i powoduje
    problemy z obsługą komputera, bo nie przewiduje używania
    kilku znaków istotnych w wierszu poleceń wielu systemów ope-
    racyjnych.

    A co ma do piractwa? A kto miał wymuszać tworzenie narodo-
    wych wersji oprogramowania *i* sprzętu, skoro nikomu w
    Polsce nie opłacało się produkować ani jednego, ani dru-
    giego?

    Poza tym fala komputeryzacji w Polsce zaczęła się od importu
    gotowego, niemodyfikowalnego sprzętu. Przecież nie wymienia
    się klawiatury w ZX Spectrum, Commodore czy Atari. Na tym
    sprzęcie wykształciły się pierwsze pokolenia informatyków,
    "przyzwyczajac sie do pisania bez uzywania polskich znacz-
    kow".

    W tym samym czasie (mam ładną niemiecką książkę opisującą to),
    w tymże RFN powstawały własne konstrukcje, a użytkownicy -
    korzystając z praw rynku - wymuszali na dostawcach gotowych
    rozwiązań informatycznych (których u nas nie było!) pełne
    dostosowanie sprzętu i oprogramowania do lokalnych wymagań.
    Pamiętasz, ile było polskich baz danych w dBase III, które
    nie mogły być poprawnie sortowane *nawet* jeżeli akurat roz-
    wiązano problem wprowadzania i wyświetlania polskich znacz-
    ków? Tam ten problem został rozwiązany *oficjalną* niemiecko-
    języczną wersją programu, działającą na sprzęcie zmodyfikowa-
    nym tak, by wprowadzać i wyświetlać wszystkie potrzebne znaki.

    U nas oficjalnej wersji polskiej nie było i nie mogło być.
    W efekcie spiraconej anglojęzycznej używali głównie zapaleń-
    cy (którzy mieli głęboko gdzieś kwestię układu klawiatury
    zgodnego z przyzwyczajeniami sekretarek i jakimiś normami
    i chcieli pisać po polsku na istniejącym sprzęcie kupionym
    na Tajwanie).

    Krótko mówiąc, brak możliwości upowszechnienia komputerów
    spowodował brak możliwości przeforsowania przez producentów
    oprogramowania rozwiązań zgodnych z normami i historią i wy-
    muszenia na producentach sprzętu produkowania specjalnych
    wersji klawiatur. A gdy pojawiły się takie możliwości, nawet
    Microsoft nie dał już rady. Windows 3.1 CEE preferowało układ
    polski maszynistki (co powodowało nieco problemów), od Windows
    95 zaczęto dostosowywać się do realiów (czyli faktu, że nikt
    takich klawiatur nie zaczął produkować, bo ludzie byli już
    przyzwyczajeni do prowizorki).

    > A Niemcy sami produkowali?

    Tak, przemysł komputerowy i elektroniczny w RFN był bardzo
    rozwinięty. Gdy u nas wypuszczano pojedyncze sztuki Meritum
    i Elwro 800 Junior, Siemens-Nixdorf i inne korporacje nie-
    mieckie produkowały maszyny o własnej architekturze oraz
    ściśle dostosowane do niemieckiego rynku klony PC.

    > Wszystkie nota bene skopane.

    Trudno czegoś nie skopać mając 128 kodów i kilka języków,
    które należy obsłużyć w jednym zestawie. Dla obniżenia kosz-
    tów, oczywiście.

    PS. A swoją drogą, może układ z AltGr nie jest taki zły?
    Język polski ma dosyć sporo specjalnych znaków (w su-
    mie 20 powinno być dostępnych), a trudno sobie wyobra-
    zić dodanie do klawiatury 10 nowych klawiszy. Zresztą
    znak waluty euro dodano w ten sam sposób -- czysto pro-
    gramowo.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 33. Data: 2010-01-05 09:20:13
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Jwzw pisze:
    > Może się mylę, ale wydaje mi się, że CP852 i CP1250 M$ wprowadził w
    > czasie, gdy Polacy nie mieli własnego zdnia co do standardu jaki
    > chcieliby przyjąć. Jak zwykle byli niezdecydowani, a Bill już dłużej nie
    > mógł czekać.

    Mazovia była już od dawna uznana za standard większościowy.

    Co do "Billa", to Microsoft po prostu przyjął standardy ANSI,
    a nie międzynarodowe. W końcu to amerykańska firma...

    > Nie wiem kiedy zaklepnięto ostatecznie ISO, ale mam wrażenie, że było to
    > po CP852.

    ISO-8859-2 bodajże w 1993 roku stało się Polską Normą. CP852
    zdefiniowano chyba w 1991 roku, ale nie wiem, kiedy zostało
    przyjęte jako standard dla sprzętu i oprogramowania. Pamiętam,
    że w PC Kurierze czytałem coś o konferencji w Pradze, na któ-
    rej głównie Microsoft i Ashton-Tate przeforsowały CP852 jako
    standard dla Europy Środkowej.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 34. Data: 2010-01-05 09:26:02
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przemysław Adam Śmiejek"
    > Pisałeś po polsku na niemieckiej klawiaturze i było ci wygodnie?

    A czy ja postuluję aby w Polsce używać niemieckiej?

    > E, akurat home, czy end używa się rzadko.

    ja tam używam. Delete też nie używasz?

    >Jak dotąd jedyną klawiaturą,
    > która miała na tyle odbiegający od standardowego układ, żebym nie
    > trafiał w klawisze, była klawiatura od Altusenowego KVM-a.

    No niestety ja np. w Thinkpadzie mam całkiem inny układ niż w acerze i
    jeszcze inny niż w Dellu.

    > No właśnie nie ten sam, bo jednak chcesz coś pozmieniać.

    Dołożyć polskie znaki. To mniejsze perturbacje niż losowo rozmieszczane
    klawisze o których wspominałem. Jak się uprzesz, możesz ich nawet nie
    naciskać.

    > Jassssne. Gdzie? (nie zabierając przy okazji backslashów, podkreśleń
    > i innych takich).

    No na niemieckiej jakoś sie mieszczą.

    > ATSD, szczytem perwersji był dla mnie któryś układ, który wymagał
    > pisania cyfr z shiftem. O, znalazłem, to było francuskie AZERTY.

    No do cyfr jest alfanumeryczna, więc w czym problem?

    > "Rozważmy krowę sferyczną".

    Sam jesteś krowa. Może i jestem głupi, ale cię nie wyzywam od krów.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 35. Data: 2010-01-05 09:46:28
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Radosław Sokół pisze:
> [...]
    > problemy z obsługą komputera, bo nie przewiduje używania
    > kilku znaków istotnych w wierszu poleceń wielu systemów ope-

    Możliwe, nie znam układu zdefiniowanego w Polskiej Normie. Nie twierdzę,
    że powinien być akurat TEN układ.

    A jakich znaków brakuje?

    ATPO: Zrób coś z tymi nieszczęsnymi kreseczkami, bo koszmarnie się czyta
    to, co piszesz. Tekst niejustowany w małych blokach nie powinien być
    dzielony, bo tylko spowalnia czytanie.

    > A co ma do piractwa? A kto miał wymuszać tworzenie narodo-
    > wych wersji oprogramowania *i* sprzętu, skoro nikomu w
    > Polsce nie opłacało się produkować ani jednego, ani dru-
    > giego?

    Piracenie softu zwiększa popularność sprzętu, a nie zmniejsza.
    Więc raczej odwrotne wynikanie powinno być. Owszem -- co do narodowych
    wersji programów, to masz rację.
    Nietoperz przez wiele lat nie obsługiwał ą(bodajże), a producenci
    odpowiadali, że mają polskę w De, bo
    ja jeden z niewielu kupiłem licencję.

> [...]
    > rozwiązań informatycznych (których u nas nie było!) pełne
    > dostosowanie sprzętu i oprogramowania do lokalnych wymagań.

    Niestety poddańcza mentalność narodu zawsze będzie kulą u nogi.

> [...]
    > języczną wersją programu, działającą na sprzęcie zmodyfikowa-
    > nym tak, by wprowadzać i wyświetlać wszystkie potrzebne znaki.

    Ano.

> [...]
    > zić dodanie do klawiatury 10 nowych klawiszy. Zresztą
    > znak waluty euro dodano w ten sam sposób -- czysto pro-

    A dodano? Jak go uzyskać? W acerze miałem przycisk ze znaczkiem ojro,
    ale nie działał. W Thinkpadzie nie mam wcale i nie umiem tego znaczka
    uzyskać.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 36. Data: 2010-01-05 09:58:53
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przemysław Adam Śmiejek"
    >Po pierwsze primo: Klepiący beznamiętnym głosem lektor i tak zagłusza
    >całą oryginalną ścieżkę i to nie tylko mówioną, ale i pozostałą.

    Bzdura.

    >Napisy
    >są lepsze, ale cóż -- one znów nie nadają się do telewizji,

    Dobrze, że Skandynawowie tego nie wiedzą.

    >a i w kinie
    >odejmują bardzo sporo z wrażeń wizualnych dla odmiany.

    "Bardzo sporo"?
    No niestety, zawsze stracisz coś nieznając (dobrze!) języka oryginału.

> [...]
    >platformy też mają różne przełączniki i co? jajco.
    >Wciąż słyszę burczącego lektora, który zagłusza wszystko i czyni film

    Kupuj normalne płyty, a nie kastraty z gazetek, będziesz mieć możliwość
    ustawienia fińskich napisów i niemieckiego dubbingu.

    >Oczywiście. Polski aktor też zagra. Np. osioł bez Sthura to nie to.

    Owszem. Co nie zmienia faktu, że Shrek po polsku jest innym filmem niż
    Shrek po angielsku. I w tym wypadku można sobie na to pozwolić.
    W przypadku większości masówki to się po prostu nie opłaca.
    (ba, patrząc po wielu tłumaczeniach, w ogóle tłumaczenie na jakimkolwiek
    sensownym poziomie się nie opłaca, a ty byś jeszcze chciał wydawać na
    aktorów).

> [...]
    >mówić głosem najseksowniejszej i najwspanialszej twojej kochanki :-P.
    >Mózg zgłosi różnicę. Nie można tak porównywać przez oglądanie jedno po

    Przede wszystkim, mózg zgłasza, że mu się coś nie podoba jak ruch ust
    nie zgadza się z dźwiękiem.

    --
    Kruk@ -\ |
    }-> epsilon.eu.org |

  • 37. Data: 2010-01-05 10:04:57
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    januszek pisze:

    > Shrek PL ;) z lektorem czy z napisami - to nie byłoby to ;P

    1) Filmy animowane to zupełnie inna bajka ("pun intended").
    Nie ma w nich takiego związku miedzy postacią a aktorem,
    bo aktor tylko użycza głosu. Jest też często większa do-
    wolność intonacji, a czasem wręcz generuje się wersje
    filmu z ruchem ust dostosowanym do lokalnej wersji języ-
    kowej. W efekcie wersja z dubbingiem względnie łatwo mo-
    że być równie dobra, co wersja oryginalna, lub nawet lep-
    sza.

    2) Shrek to już w ogóle osobne zagadnienie, bo polonizacja
    tego filmu została zrobiona perfekcyjnie. Od etapu tłuma-
    czenia, aż po realizację.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 38. Data: 2010-01-05 10:06:17
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > narodowe, Francuzi mają, Czesi mają. A Polacy mają burczącego lektora,
    > który zagłusza cały klimat filmu. Albo w kinie napisy, które nie

    W Szwecji na przykład od dawna mieli napisy nawet w filmach puszczanych
    w TV i jakoś im to nie przeszkadza śledzić akcję filmu.

    > No pewnie po części też. Ale w tym zakresie chyba nikt nie ma.

    Żadne tłumaczenie, że nikt nie ma, taki "wolny" kraj jak Niemcy nie
    powinni sobie narzucać Amerykańskich klawiatur w telefonach.

  • 39. Data: 2010-01-05 10:07:54
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przemysław Adam Śmiejek"
    >A czy ja postuluję aby w Polsce używać niemieckiej?

    Postulujesz coś podobnego - używanie układu innego niż ten, do którego
    wszyscy są przyzwyczajeni.

    >ja tam używam. Delete też nie używasz?

    Odróżniasz "rzadko" od "nie używam"?

    >No niestety ja np. w Thinkpadzie mam całkiem inny układ niż w acerze i
    >jeszcze inny niż w Dellu.

    Współczuję. Nie miałem problemów z przesiadkami pomiędzy różnymi
    stacjonarnymi klawiaturami (ostatnio trochę mnie męczy klawiatura MS,
    ale to bardziej ze względu na ustawienie całego stanowiska pracy),
    laptopami Acera, HP, Asusa i paroma innymi wynalazkami. Podstawowy układ
    jest ten sam.
    OK, trochę problemów bywa jak musisz się przesiadać pomiędzy
    klawiaturami z dywersantami i bez. (mam jeszcze w domu sprawną BTC-53
    :->)

    >Dołożyć polskie znaki.

    Nie masz gdzie "dołożyć". Musisz coś zabrać żeby mieć na nie miejsce.

    >No na niemieckiej jakoś sie mieszczą.

    Radośnie ignorujesz poprzesuwanie części symboli na kombinacje Alt-owe.

    >No do cyfr jest alfanumeryczna, więc w czym problem?

    Rzeco? Piszesz normalnie tekst, a liczby w środek wpisujesz z prawego
    bloku???

    >Sam jesteś krowa. Może i jestem głupi, ale cię nie wyzywam od krów.

    Ja ciebie też nie wyzywam. Jakbyś nie zauważył, to był cytat (tak, do
    tego w polskim języku służą cudzysłowy). Z czego - możesz sobie
    wygóglać.
    A co do reszty twego stwierdzenia, kimże ja jestem żeby zarzucać ci
    kłamstwo w tym zakresie.

    --
    Kruk@ -\ |
    }-> epsilon.eu.org |

  • 40. Data: 2010-01-05 10:09:51
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Radosław Sokół"
    >wersji klawiatur. A gdy pojawiły się takie możliwości, nawet
    >Microsoft nie dał już rady. Windows 3.1 CEE preferowało układ
    >polski maszynistki (co powodowało nieco problemów),

    E, Windows 3.1PL miał jak najbardziej klawiaturę polską programisty.
    (chociaż owszem, domyślnie przy instalacji proponował maszynistkę).

    --
    `b K...@e...eu.org d'