  • 1. Data: 2010-11-16 16:27:54
    Temat: często przepalające sie halogeny
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Mam pytanie, noga jestem z elektryki i mam następujący problem.
    Wynajmuje mieszkanie, które w salonie ma halogeny, halogeny te bardzo
    często się przepalają, ciekawi mnie co może być przyczyną tego, czy
    jest coś co mógłbym w swoim zakresie zrobić aby tak szybko sie nie
    przepalały?
    Z góry dziękuje za pomoc.

  • 2. Data: 2010-11-16 16:33:24
    Temat: Re: często przepalające sie halogeny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w
> [...]
    >czy
    >jest coś co mógłbym w swoim zakresie zrobić aby tak szybko sie nie

    Zmienic marke zarowek, albo kupic sobie lampe ze swietlowkami a ich
    w ogole nie wlaczac.

    Warto by zmierzyc napiecie jakie tam masz - ale to pewnie zbyt
    trudne.

    Jesli to dekoracyjne, to mozna jeszcze sprobowac kupic wklady
    diodowe [LED].

    J.

  • 3. Data: 2010-11-16 16:47:54
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    On 16 Lis, 16:33, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > trudne.
    >
    > Jesli to dekoracyjne, to mozna jeszcze sprobowac kupic wklady

    Te halogeny pełnią rolę oświetlenia, nie są dekoracyjne. Próbowałem
    różnych marek, te najtańsze jak i te z wyższej półki i zawsze to samo.
    Napięcia nie sprawdzałem, jesli okaże sie za wysokie w jaki sposób
    powinno sie je porawić. Jeszcze raz sory za te lamerskie pytania ale
    naprawde nie mam pojęcia jak sie za to zabrać, zanim poprosze o pomoc
    fachowca chciałbym sie upewnić, że to konieczne.

  • 4. Data: 2010-11-16 17:01:45
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    bobofrut pisze tak:

    > Napięcia nie sprawdzałem, jesli okaże sie za wysokie w jaki sposób
    > powinno sie je porawić.

    To zależy o ile za wysokie i jaki jest tam transformator, duży ciężki
    toroid czy mały lekki transformator elektroniczny.

    Najpewniejszy sposób to wymiana tranformatora na toroidalny i ew
    odwinięcie części drutu z uzwojenia wtórnego.

    --
    mariusz

  • 5. Data: 2010-11-16 17:01:56
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Nov 2010 08:47:54 -0800 (PST), bobofrut wrote:

    > Napięcia nie sprawdzałem, jesli okaże sie za wysokie w jaki sposób
    > powinno sie je porawić [...]

    Rozumiem, że wynajmujesz wyposażone?
    To niech właściciel zajmie się problemem - poważnie. Bo jak zaczniesz
    majstrować (w najlepszej wierze i nawet jak byś miał uprawnienia i
    umiejętności odpowiednie), to potem możesz sobie tylko biedy napytać, bo to
    nie Twoje.

    Jak się przepalają, to zapewne się przegrzewają (niekoniecznie, ale jest to
    jedna z możliwych przyczyn). Jak się przegrzewają, bo zabudowa jest
    zrobiona źle, to jak się to kiedyś zapali i ktoś dojdzie, że Ty przy tym
    grzebałeś, to prokurator. Podobnie może trafo jest uszkodzone i Ty
    poprawisz przy żarówkach, a trafo się sfajczy i coś podpali. Jak wyżej - Ty
    robiłeś, Ty odpowiadasz, a robiłeś bez zezwolenia właściciela ani
    uprawnień, więc podwójnie źle.

    Jak się właściciel będzie opierał przed poprawieniem fuszerki, to zajrzyj w
    swoją umowę najmu, zapewne jest tam zastrzeżenie, że o usterkach w lokalu
    masz informować właściciela bezzwłocznie. Taka klauzula zazwyczaj figuruje
    tam, żeby uniknąć dodatkowych szkód spowodowanych zignorowaniem jakiejś
    usterki, ale stanowi broń obosieczną - dzwoń przy każdej przepalonej
    żarówce i proś o wymianę...

    Marek

  • 6. Data: 2010-11-16 17:07:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w
    >Te halogeny pełnią rolę oświetlenia, nie są dekoracyjne.
    >Próbowałem

    No to o LED zapomnij - ciagle za slabo swieca.

> [...]
    >pomoc
    >fachowca chciałbym sie upewnić, że to konieczne.

    Halogeny jak rozumiem na 12V ?

    Za zasilanie odpowiada transformator - moze byc zwykly, moze byc
    elektroniczny.
    Zwykly jesli daje za duze napiecie, to albo jest obciazony mniej
    niz projektowano, albo w sieci masz za duze napiecie.
    Elektroniczny powinien byc od sieci mniej zalezny, ale pewnie tez
    sie nie daje regulowac.

    Tak czy inaczej - moze byc trudne do poprawienia, moze wymagac
    inwestycji w nowy transformator - a przeciez nie twoje.

    J.

  • 7. Data: 2010-11-16 17:20:11
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Marek Lewandowski wrote:

> [...]
    > majstrować (w najlepszej wierze i nawet jak byś miał uprawnienia i

    > jakiejś usterki, ale stanowi broń obosieczną - dzwoń przy każdej

    popieram. nawet tak trywialna sprawa jak wymiana zarowki moze byc fatalna w
    skutkach. dajmy na to transformator tam dobral jakis 'magik' , biorac pod
    uwage spadek napiecia na przewodach , i zeby to chodzilo ok. musza byc
    wsadzone wszystkie zarowki, i to o mocy np. 50W.
    jesli zmienisz np. polowe na LED'y, napiecie pojdzie w gore. pozostale
    halogeny beda sie grzac wtedy nadmiernie, i (zanim sie spala) spowoduja
    zaplon np. szafy. mieszkanie pojdzie z dymem ... kto winny?

    ew. inny scenariusz -
    zmienisz wszystkie diodki na led'y, a okaze sie ze masz tam 'elektroniczny
    transformator' . niby bedzie wszystko dzialac, z tym ze nie obciazony dosc
    transformator bedzie oscylowal przy kilku mhz , i zaczniesz np. zaklocac
    jakies wazne urzadzenie wojskowe. przyczlapie UKE , znajdzie przyczyne i
    wystawi rachuneczek na kilkanascie tys pln.... kto winny?

    ew. najbezpieczniejsza metoda bez powiadamiania 'administratora' byloby
    chyba kupic jakas zwykla lampke (lub kilka) , wtykana do gniazdka , a tego
    co jest w mieszkaniu nie uzywac.

  • 8. Data: 2010-11-16 17:20:32
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w wiadomości

    Jeżeli są na 230V wymienić na 12V.

  • 9. Data: 2010-11-16 17:21:56
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...

    > Wynajmuje mieszkanie, które w salonie ma halogeny, halogeny te bardzo
    > często się przepalają

    pewnie na 230V...
    nic z tym nie zrobisz. Możesz próbować lepszych firm, ale ten typ
    generalnie tak ma.

    e.

  • 10. Data: 2010-11-16 17:23:15
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > pewnie na 230V...
    > nic z tym nie zrobisz. Możesz próbować lepszych firm, ale ten typ
    > generalnie tak ma.

    Matka, do nowej lampy, kupila zarowki ala swieczki, z halogenkiem w srodku
    sprytnie umieszczonym (banka w bance, wiecie o co chodzi). Po tygodniu ponoc
    juz polowa z 6 zarowek nie swiecila, nastepna padla kilka dni pozniej.

    Wzialem opakowanie, super malym drukiem (ona nie zobaczy bez okularow) Made in
    PRC. Takie no name importowane przez jakas pieprzona firme z polski -> import
    smieci chyba nie jest tak latwo sobie urzedowo zalatwic a tu prosze...