  • 11. Data: 2013-10-10 23:31:47
    Temat: Re: co w zamian fotorezystora?
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    Są w DIPie też.
    Zadzwoń do Alfine.
    Bez problemu sprzedadzą nawet 1 szt.

    --
    -- .
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl Systemy elektroniczne.
    i projektowania PCB.

  • 12. Data: 2013-10-11 02:29:08
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Hmm... FR reaguje na temperaturę... od diody? ;) raczej nie.
    > Dioda... no tutaj może być dobry trop - czyli przyłożenie go do wstępnie
    > wygrzanej diody już nie powinno dać tego efektu.

    a) oświetlić fotorezystor swiatłem o stałym, kontrolowanym natężeniu.
    Może to być LED zasilany z zasilacza o dobrej stabilizacji, lub
    akumulatora o dużej pojemności (oczywiście rezystor + led).
    Sprawdzić, jaka jest stabilność rezystancji fotorezystora przy takim
    oświetleniu.

    - Wystarczająca - punkt (b)
    - Niewystarczająca - punkt (x)

    b) sprawdzić stabilność rezystancji fotorezystora z diodą zastosowaną w
    układzie, ale zasilaną normalnie - via rezystor a nie PWM.

    - Wystarczająca - punkt (y)
    - Niewystarczająca - punkt (z)

    x) to jest imho najbardziej prawdopodobna opcja.
    Ostatni raz stosowałem osobiście fotorezystory 25 lat temu. I myślę,
    że wtedy był właśnie na to czas. Po prostu należy stosować
    współczesne elementy, dające odpowiednie parametry. Czyli po prostu
    potencjometry cyfrowe.

    y) wychodzi na to,że problem może tkwić w użyciu fotorezystora jako
    układu całkującego (PWM) ? trudno znaleźć opis pracy fotorezystora w
    takim układzie. W ogóle trudno znaleźć informacje o parametrach
    czasowych fotorezystorów. Niestety - wynika to z tego co w punkcie (x)...

    Przypuszczalnie jednak, nawet jeśli układ z fotorezystorem będzie miał
    do przyjęcia stabilność samą w sobie, to fotorezystor nie jest liniowy,
    zatem regulowanie też będzie nieliniowe, itp.

    Wniosek - wywalić, dać potencjometr cyfrowy.

    z) czyli, że problemem jest tym LED? Myślę, że to raczej
    niemożliwe...ale kto wie. Próbować z innym LED ?

    ____________

    Z tego co pamiętam (słabo) z czasów stosowania fotorezystorów, to one są
    w miarę dobre przy dynamicznej regulacji wzmocnienia (wtedy były
    oświetlane raczej żarówkami). No ale myślę, że stabilność była właśnie
    taka, że szło to w parze z stabilnością emisji żarówki, czyli niewielka.

    Jednym słowem, stawiam na to, że nie da się uzyskać stabilnej ,
    określonej rezystancji, niezależnie od rodzaju źródła światła...

  • 13. Data: 2013-10-11 07:24:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2013 23:12:34 +0200, Mirek napisał(a):

    > Hmm... FR reaguje na temperaturę... od diody? ;) raczej nie.

    FR byc moze reaguje na temperature (nie przypominam sobie takiej
    zaleznosci, ale to polprzewodnik, dziwne jakby nie bylo),
    a dioda niewatpliwie sie grzeje.

    > Dioda... no tutaj może być dobry trop - czyli przyłożenie go do wstępnie
    > wygrzanej diody już nie powinno dać tego efektu.
    > Dioda jest zasilana normalnie prosto z PWM procka przez rezystor. Teraz
    > jest 5V i 560om (diodka czerwona), ale docelowo będzie jeszcze gorzej bo
    > z 3,3V. Zakładając, że to właśnie to - trzeba by jakoś diodę ze źródła
    > prądowego... sterowanego z PWM. A miało być tak prosto.

    FR niby wolny jest, ale mysle ze to PWM jakos na niego wplywa.
    I moze sie ciekawie zdudnic z probkowaniem dalszego ukladu.

    Niestety - symulacja rezystancji nie jest prosta.
    A moze da sie zapodac cos innego - z reguly uklady i tak jakies
    napiecie mierza, konwersja bedzie nieliniowa, ale mozliwa.

    P.S. rezystancje ciekawie symuluje sie na "switched capacitor", ale to
    raczej dla teoretykow.

    J.

  • 14. Data: 2013-10-11 08:21:33
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-10-10 23:17, Mirek pisze:

    > To ma być sterowane z mikrokontrolera. Potencjometrem już dawno jest
    > obtestowane.

    To może weź alpsa z motorkiem? ;)
    Albo na poważniej parę przekaźników i pomiar konkretnych wartości.
    Zobacz - już na 4 masz już trochę wartości - może wystarczy?
    Pytanie co i jak bardzo interesuje i jakie są ograniczenia?

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2013-10-11 09:06:27
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 9 października 2013 22:07:09 UTC+2 użytkownik Mirek napisał:
    > Mam potrzebę emulacji czujnika rezystancyjnego (termistora) i wymyśliłem
    >
    > to w ten sposób, że na taki typowy fotoopór (starego typu) świecę diodką
    >
    > sterowaną z pwm. Zakres i rozdzielczość są bardzo dobre, tylko... trochę
    >
    > pływa - jak ustawię np 30k to po paru minutach mam 31...32 i końca nie
    >
    > widać. Nie chciałem robić tego na jakimś tranzystorze, bo nie jestem
    >
    > pewny metody pomiaru, no i tutaj mam od razu separację i niewrażliwość
    >
    > na polaryzację.
    >

    > --
    >
    > Mirek.

    Z fusów nikt tutaj wróżyć nie umie. Szklanej kuli raczej też nikt nie posiada. Walnij
    schemat części analogowej, zapewne ktoś coś konkretnie doradzi.

  • 16. Data: 2013-10-19 22:33:43
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 11.10.2013 07:24, J.F. wrote:

    > FR byc moze reaguje na temperature (nie przypominam sobie takiej
    > zaleznosci, ale to polprzewodnik, dziwne jakby nie bylo),
    > a dioda niewatpliwie sie grzeje.

    Nie, od diody to się raczej nie grzeje, bo diodka mała, mały prąd i
    nawet go nie dotykała. Dałem 1uF równolegle z diodką i o dziwo się
    polepszyło - jeszcze się zastanawiam, czy nie interferowało to z moim
    miernikiem... ale gdzie... toż on wolniutki jest i nigdy mi nie robił
    takich numerów - z resztą czyste PWM z pinu procka pięknie uśrednia i
    podaje stabilną wartość.
    Ostatecznie i tak zrezygnowałem z tego fotorezystora na rzecz zwykłego
    transoptora (cny17), bo się okazało, że tam gdzie mam to dopiąć jest
    normalny dzielnik 3k3 / termistor - zasilany z 5V (można się było tego
    domyślać). Zrobiłem oczywiście symulację i charakterystyka jest co
    prawda całkiem do d. (połowa zakresu PWM się marnuje), ale stobilność
    jest bardzo dobra. Przy 10-cio bitowym PWM powinno się wszytko udać.

    --
    Mirek.