  • 1. Data: 2013-10-09 22:07:09
    Temat: co w zamian fotorezystora?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Mam potrzebę emulacji czujnika rezystancyjnego (termistora) i wymyśliłem
    to w ten sposób, że na taki typowy fotoopór (starego typu) świecę diodką
    sterowaną z pwm. Zakres i rozdzielczość są bardzo dobre, tylko... trochę
    pływa - jak ustawię np 30k to po paru minutach mam 31...32 i końca nie
    widać. Nie chciałem robić tego na jakimś tranzystorze, bo nie jestem
    pewny metody pomiaru, no i tutaj mam od razu separację i niewrażliwość
    na polaryzację.

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2013-10-10 18:21:53
    Temat: Re: co w zamian fotorezystora?
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 09.10.2013 22:07, Mirek wrote:

    > na taki typowy fotoopór (starego typu) świecę diodką
    > sterowaną z pwm.

    Hmm, a czemu wymyślać od nowa koło? Weź po prostu transoptor.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2013-10-10 19:42:44
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 10.10.2013 18:21, Jakub Rakus pisze:

    > Hmm, a czemu wymyślać od nowa koło? Weź po prostu transoptor.

    A robią takie z fotorezystorem?
    Kiedyś szukałem, ale nie znalazłem.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2013-10-10 19:59:54
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.10.2013 19:42, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > A robią takie z fotorezystorem?
    > Kiedyś szukałem, ale nie znalazłem.

    Ja też nie widziałem, ale faktycznie - zwykły transoptor z tranzystorem
    powinien mi zadziałać o ile tam na wejściu jest po prostu dzielnik
    napięcia i mierzone jest napięcie.
    Nie wiem dlaczego ten fotorezystor mi tak pływa - zrobię jeszcze test z
    pomiarem na dzielniku z fotorezystorem i z transoptorem i zobaczę co
    będzie stabilniejsze.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2013-10-10 20:11:57
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > widać. Nie chciałem robić tego na jakimś tranzystorze, bo nie jestem
    > pewny metody pomiaru, no i tutaj mam od razu separację i niewrażliwość

    Fajny pomysł, tylko zastanawiam się, dlaczego nie użyjesz
    DIGITAL POTENTIOMETER

    "The AD511x series of non-volatile DigiPOTs continue ADI's commitment to
    provide high performance digital potentiometers in small packages (2 mm × 2
    mm LFCSP) over extended industrial temperature ranges."

    Może rozdzielczość 8-bitowa jest za mała,
    ale zawsze po i2c możesz podłączyć 2 sztuki szeregowo.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2013-10-10 21:02:22
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.10.2013 20:11, Sylwester Łazar wrote:

    > Fajny pomysł, tylko zastanawiam się, dlaczego nie użyjesz
    > DIGITAL POTENTIOMETER
    >
    > "The AD511x series

    No raczej nie w tym projekcie ;)
    Żeby jeszcze można to było normalnie w sklepie kupić sztukę i ręcznie
    przylutować...
    8 bitów powinno wystarczyć o ile wstrzelę się z wartością.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2013-10-10 21:18:30
    Od: "KS" <...@o...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
> [...]
    > widać. Nie chciałem robić tego na jakimś tranzystorze, bo nie jestem pewny
    > metody pomiaru, no i tutaj mam od razu separację i niewrażliwość na

    A potencjometr nie może być?
    Za mało dokładny? Moze dekadowy?

    K.S..

  • 8. Data: 2013-10-10 21:22:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2013 20:11:57 +0200, Sylwester Łazar napisał(a):
> [...]

    Warto by sprawdzic skad ta zmiana - FR wrazliwy na temperature, czy
    dioda - moze dac drugi FR do sprzezenia zwrotnego.

> [...]
    > provide high performance digital potentiometers in small packages (2 mm × 2
    > mm LFCSP) over extended industrial temperature ranges."

    Z tym ze one:
    -to potencjometry, jako zmienna rezystancja sa gorsze - np dochodzi
    rezystancja suwaka.
    -napiecia robocze musza byc w odpowiednich granicach.

    Dosc prosto mozna zrobic taki zmienny rezystor na przekaznikach.
    Albo skorzystac z jakiegos potencjometru z motorkiem.

    J.

  • 9. Data: 2013-10-10 23:12:34
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.10.2013 21:22, J.F. wrote:

    > Warto by sprawdzic skad ta zmiana - FR wrazliwy na temperature, czy
    > dioda - moze dac drugi FR do sprzezenia zwrotnego.

    Hmm... FR reaguje na temperaturę... od diody? ;) raczej nie.
    Dioda... no tutaj może być dobry trop - czyli przyłożenie go do wstępnie
    wygrzanej diody już nie powinno dać tego efektu.
    Dioda jest zasilana normalnie prosto z PWM procka przez rezystor. Teraz
    jest 5V i 560om (diodka czerwona), ale docelowo będzie jeszcze gorzej bo
    z 3,3V. Zakładając, że to właśnie to - trzeba by jakoś diodę ze źródła
    prądowego... sterowanego z PWM. A miało być tak prosto.

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2013-10-10 23:17:00
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.10.2013 21:18, KS wrote:

    > A potencjometr nie może być?
    > Za mało dokładny? Moze dekadowy?

    To ma być sterowane z mikrokontrolera. Potencjometrem już dawno jest
    obtestowane.

    --
    Mirek.