  • 1. Data: 2010-08-29 11:56:36
    Temat: co robię źle
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    Witam
    Pare dni temu na grupie pytałem o Nikona 70D
    ale zgodnie z sugestia wpier dokupiłem do Konica Minolta dimage 10z
    konwertor .
    Mam mozliwość oddania i zwrotu gotówki ( z piercieniem redukcyjny,
    145zl) go jeśli efekt mnie nie zadowoli
    Znajomy , ktory mi sprzedał ten konwertor strzelił kilka fotek
    i na jego fotkach był niby ten efekt, ze gąszcz roslin za fotografowaną
    się trochę rozmywał.
    Dzis probowałem sam robic fotki i pogubiłem sie w ustawieniach
    Wiem, ze mam robic fotki z tym kowertorem ustawiajac głowne pokretło na
    program "P" a dotychczas uzywałem tylko AUTO
    Dalej w MENU mam kilkanascie opcji i nie bardzo wiem co jak ustawic.
    W podgladzie niewiele widac a dopiero w domu mam komputer i mozliwosc
    sprawdzenia
    Nie wiem jak wstepnie ustawic
    Jak ustawiłem na swoje wyczucie to zakragliło mi sie zdjecie
    i tyle,ze ciut ostrzejsze wyszło
    Ponizej jedna z fotek
    http://trawki.pl/images/trawy/PICT2455.JPG

    W MENU mam ponizsze opcje

    1.DRIV MODE:
    -single,
    -self-timer,
    -continuos
    -progressive
    -bracketing
    2.Image size tu to wiem
    3.QUALITY :
    -fine
    -standard
    -economy
    4WHITE BALANCE
    -cust.set
    -cust.recall
    - AUTO
    -Present

    5 KEY FUNC. daje sie wybrac tylko FLash mode

    6.FOCUS MODE
    - single AF
    -cont AF
    -manual

    7.FLASH MODE
    - autoflash
    - auto red eye
    - fill flash
    -slow sync
    - cancel

    8 METERING MODE
    -Ctr Weighted
    -Multisegment
    -Spot

    9SENSITIVITY
    -ISO 400
    -ISO 200
    -ISO 100
    -ISO 64
    - AUTO

    10.DIGITAL ZOOM
    - On
    -off

    11. COLOR MODE
    -natural color
    - vivid color
    - B&W
    - Sepia

    12.SHARPNESS
    -HARD
    -normal
    - soft

    13 CONTRAST -
    - Hight
    - normal
    - low
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
    sklep: http://trawki.pl/
    http://www.facebook.com/pages/Trawkipl/1175387782846
    39

  • 2. Data: 2010-08-29 20:02:13
    Temat: Re: co robię źle
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

> [...]
    > Znajomy , ktory mi sprzedał ten konwertor strzelił kilka fotek
    > i na jego fotkach był niby ten efekt, ze gąszcz roslin za fotografowaną

    Czyli chcesz uzyskać ostry pierwszy plan i rozmyte tło? Jeśli tak to trudno
    to zrobić na kompakcie ale jeśli już to musisz ustawic aparat w tryb Av i
    wybrać najmniejszą przysłonę jaka tylok jest możliwa. Do tego ogniskową na
    max.. Obiekt powinien byś również możliwie blisko a drugi plan który ma byc
    rozmyty możliwie daleko.

    > Dzis probowałem sam robic fotki i pogubiłem sie w ustawieniach
    > Wiem, ze mam robic fotki z tym kowertorem ustawiajac głowne pokretło na
    > program "P" a dotychczas uzywałem tylko AUTO

    Program P, jeśli nic nie zmienisz w ustawieniach to właściwie to samo co
> [...]

    > sprawdzenia
    > Nie wiem jak wstepnie ustawic
    > Jak ustawiłem na swoje wyczucie to zakragliło mi sie zdjecie

    Nie wiem czy tak ma działać ten konwerter ale te czarne kółko dla mnie
    byłoby nie do przyjęcia.

  • 3. Data: 2010-08-29 20:50:10
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Tadeusz Smal" <s...@s...pl> wrote:

    [...]
    > Jak ustawiłem na swoje wyczucie to zakragliło mi sie zdjecie
    > i tyle,ze ciut ostrzejsze wyszło
    > Ponizej jedna z fotek
    > http://trawki.pl/images/trawy/PICT2455.JPG

    Przyznam, że nie czytałem. ;-)

    A czy czasem nie chodziło o konwerter do makro? Bo tu chyba tele-
    widać? Wspomnę jeszcze tylko, że zapinając konwerter trzeba dać znać o
    tym aparatowi - w kompaktach była specjalna opcja do włączenia.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2010-08-29 21:28:47
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Tadeusz Smal" <s...@s...pl> napisał:

> [...]
    > Wiem, ze mam robic fotki z tym kowertorem ustawiajac głowne pokretło na
    > program "P" a dotychczas uzywałem tylko AUTO

    Ja bym raczej poszukał trybu automatyki ekspozycji z preselekcją przysłony
    (zwykle oznaczany na pokrętle wyboru trybów ekspozycji jako Av lub A) i
    ręcznie ustawiał przysłonę - będziesz miał wtedy wpływ na głębię ostrości -
    im większa liczba przysłony tym większa głębia ostrosći, mniejsze rozmycie
    tła i dłuższy czas ekspozycji (ryzyko poruszenia zdjęć przy zbyt długich
    czasach).

> [...]
    > sprawdzenia
    > Nie wiem jak wstepnie ustawic
    > Jak ustawiłem na swoje wyczucie to zakragliło mi sie zdjecie

    Na moje oko ustawiłeś za krótką ogniskową obiektywu (czyli powinieneś
    podzoomować bardziej w stronę 'tele'). To spowodowało winietowanie (czyli
    zaczernione rogi zdjecia).

    Nie miałem nigdy Minolty 10z, ale spróbuję trochę podpowiedzieć.

    > W MENU mam ponizsze opcje
    >
    > 1.DRIV MODE:
    > -single,
    > -self-timer,
    > -continuos
    > -progressive
    > -bracketing

    Powyższe opcje odnoszą się do pracy migawki (zdjecia pojedyńcze, seryjne,
    bracketing itp) - ustaw na single.

    > 2.Image size tu to wiem
    > 3.QUALITY :
    > -fine
    > -standard
    > -economy

    Jakość zdjęcia (wielkość kompresji plików jpg) - zostaw na 'fine' i nie
    ruszaj (pozostałe opcje miały sens w dawnych czasach, gdy karty pamięci byly
    małe i drogie).

    > 4WHITE BALANCE
    > -cust.set
    > -cust.recall
    > - AUTO
    > -Present

    - chyba raczej Preset?

    Tu masz wpływ na kolory zdjęcia (dominanty barwne). na początek ustaw na
    'auto'. Jeśli sie okaże, ze masz na zdjęciach w danych warunkach
    oświetleniowych dominantę barwną - będziesz musiał inaczej poustawiać.
    Kiedyś w pzryszłości będziesz pewnie częściej używał trybu 'preset', ale to
    dopiero Ci z czasem przyjdzie. Na podczątek zacznij od 'auto'.

    > 5 KEY FUNC. daje sie wybrac tylko FLash mode

    Jeśli flash mode to dotyczy to pracy z lampą blyskową.

    > 6.FOCUS MODE
    > - single AF
    > -cont AF
    > -manual

    Tryby ustawienia ostrości - AF pojedyńczy (single), ciągły (cont) lub
    ręcznie (manual). Najlepiej ustawisz ręcznie - z makrokonwerterem ostrzysz
    zbliżając/oddalając się od motywu.

    > 7.FLASH MODE
    > - autoflash
    > - auto red eye
    > - fill flash
    > -slow sync
    > - cancel

    Te ustawienia dotyczą lampy błyskowej. Na razie rób zdjęcia w dobrych
    warunakch oświetleniowych bez lampy - (cancel lub autoflash) - na opanowanie
    pracy z lampą przyjdzie czas później.

    > 8 METERING MODE
    > -Ctr Weighted
    > -Multisegment
    > -Spot

    Tryb pomiaru światła (centralno-ważony, matrycowy, punktowy) - zostaw na
    początek na matrycowym (multisegment).

    > 9SENSITIVITY
    > -ISO 400
    > -ISO 200
    > -ISO 100
    > -ISO 64
    > - AUTO

    Czułość matrycy - im mniejsza tym mniejsze szumy i lepsze oddanie kolorów,
    ale i dłuższy czas ekspozycji - a więc i większe ryzyko poruszenia zdjęcia.
    Na początek zostaw na 'auto'. Jeśli będziesz miał duze szumy - spróbuj
    przestawić an ISO64 lub ISO100.

    > 10.DIGITAL ZOOM
    > - On
    > -off

    Zoom cyfrowy - bezsensowny gadżet marketingowy. Ustaw na off i zapomnij.

    > 11. COLOR MODE
    > -natural color
    > - vivid color
    > - B&W
    > - Sepia

    Sposób oddania kolorów - naturalne, podbite (dla zwolenników cukierkowych
    kolorów), czarno-białe, sepia. Sugeruję 'natural' ale są różne gusta i
    guściki:-)

    > 12.SHARPNESS
    > -HARD
    > -normal
    > - soft

    Podostrzanie software'owe zdjeć. W większości apaerató najlepiej jest to
    wyłączyć (czyli 'soft') i potem ewentualnie jeśli tzreba podostrzytć w
    komputerze. Ale - nie wiem, jak to jest akurat w Z10 - poeksperymentuj
    między 'soft' i 'normal'. 'Hard' bym raczej omijał - przeostrzone zdjecia
    dość sztucznie wyglądają.

    > 13 CONTRAST -
    > - Hight
    > - normal
    > - low

    Ustawienia kontrastu - zacząłbym od 'normal', przy ostrym swietle (np. w
    słoneczne dni) może się okazać, zę 'low' będzie lepsze. Ale generalnie w
    ostrym świetle słonecznym zdjęcia zwykle niezbyt łądnie wychodzą - nadmierny
    kontrast sceny powoduje. ze w cieniich mamy czerń bez szczegółów, zaś w
    światłach - wypalenia.

    Tak najprosszym językiem na początek to tyle, mam nadzieję, ze trochę
    pomogłem, ale... sądząc po pytaniach jakie zadajesz, to dość dużo będziesz
    się musiał o fotografii nauczyć aby dojść do dobrych rezultatów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2010-08-30 02:42:11
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Cóż to za konwerter? Jeśli dobrze pamiętam, to była mowa o konwerterze
    MAKRO vel. MACRO i miał służyć fotografowaniu szczegółów, a nie planów
    ogólnych, a to chyba nie to, czego używasz.
    Co do rozmycia - nawet aparatem średnioformatowym możesz mieć problemy z
    rozmyciem tła, jeśli obiekty są tak blisko siebie(jeden obiekt zaraz za
    drugim, a właściwie to jeden na drugim). Rozmycie będzie, ale nie
    gwałtowne. Żeby takie było, to obiekt fotografowany musi znajdować się w
    pewnej odległości od pozostałych obiektów sceny. Na przykład czerwone
    drzewko po lewej raczej nigdy nie da się rozmyć przy tym ujęciu, bo jest
    w tej samej odległości, co trawy.
    Długa ogniskowa, o której mowa, też nie jest rozwiązaniem, bo nie zawsze
    jest jak odejść, a efekt rozmycia powstaje w trochę inny sposób* niż w
    aparatach z dużymi matrycami, ale nie ma się tu co nad tym w tej chwili
    rozwodzić.

    * - skrót myślowy. Proszę o nierozwijanie tego wątku i niepotrzebne
    bicie piany. ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --

    http://www.prawnicydlabiznesu.pl/

  • 6. Data: 2010-08-30 13:54:50
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > pomogłem, ale... sądząc po pytaniach jakie zadajesz, to dość dużo będziesz
    > się musiał o fotografii nauczyć aby dojść do dobrych rezultatów.
    :))))))
    Bardzo , bardzo dziekuję
    O takie własnie "wytłumaczenie" Menu mi chodziło
    Zaraz sobie to wydrukuję i jak tylko przestanie padać deszcz
    poprobuję
    :)

  • 7. Data: 2010-08-30 20:45:59
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-08-29 13:56, Tadeusz Smal pisze:
    > Witam
    > Pare dni temu na grupie pytałem o Nikona 70D

    A ja stwierdziłem do Muzykanta:
    Przypuszczam tak jak Ty że cała sprawa rozłoży się o szopa ;). W końcu
    trzeba coś podkręcić, wyostrzyć i ładnie z resamplować do webowej
    rozdzielczości. Nie jest to jakaś wiedza tajemna ale autor zastrzegł że
    nie chce się uczyć a jego partner strzela mądrościami "Inne marki
    lustrzanek cyfrowych w podobnej cenie (canony i inne takie) nazywa
    kupowaniem gadzetów do fotografowania a nie porzadnej lustrzanki w
    rozsądnej cenie"
    I jak widać nie myliłem się zbytnio bo w ogóle nie postanowiłeś zgłębić
    tematu tylko kupiłeś w ciemno bo ktoś coś tam ;).
    Jak zwykle proponuje lekturę szerokiego kadru.
    Tu masz artykuł o wyodrębnianiu planów za pomocą głębi ostrości:
    http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/glebia_os
    trosci
    http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/mala_gleb
    ia_ostrosci
    Teraz powinieneś wiedzieć dlaczego do Twoich celów wystarczy byle jaka
    lustrzanka z jasnym szkłem. W Twoim przypadku ten Nikon to wcale nie tak
    głupi pomysł szczególnie że za grosze możesz mieć Nikkor 35mm f/1.8G
    AF-S DX który da znacznie wygodniejszy kąt widzenia niż ta 50, która
    może być za wąska do ogrodu i dużych obiektów.
    Twój nowy zakup tak jak napisano, bardziej nadaje się do detalu niż
    rozległych planów z których byś chciał coś wyodrębnić głębią ostrości.
    Tu masz więcej o makro:
    http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/makrofoto
    grafia

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 8. Data: 2010-08-30 20:50:59
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 30 Aug 2010 22:45:59 +0200, cichybartko napisał(a):

    > Przypuszczam tak jak Ty że cała sprawa rozłoży się o szopa ;). W końcu
    > trzeba coś podkręcić, wyostrzyć i ładnie z resamplować do webowej
    > rozdzielczości. Nie jest to jakaś wiedza tajemna ale autor zastrzegł że

    Oczywiście, że cyfrowa fotografia kończy się obróbką w fotoszopie czy innej
    pikasie, tak samo jak analogowa fotografia kończyła sie w ciemni.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 9. Data: 2010-08-30 21:50:54
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-30 22:45, cichybartko pisze:

> [...]
    > AF-S DX który da znacznie wygodniejszy kąt widzenia niż ta 50, która
    > może być za wąska do ogrodu i dużych obiektów.

    Oj coś mam wrażenie, że do takiego wyodrębnienia o jakie chodzi
    pytającemu, to na przykładzie zaprezentowanego przez niego kadru to i MF
    z jasnym szkłem by nie wystarczył. Popełniłem zdjęcie swojego samochodu
    (4,5m długości) na tle drzewek stojących za nim jakieś 2 metry. Użyłem
    właśnie obiektywu 50mm na APS-C z przysłoną 1.4. Rozmycie było takie
    sobie. Dopiero jak zasymulowałem obiektyw średnioformatowy(podszedłem na
    jakieś 2-3m do samochodu i zrobiłem panoramę na f/1.4) to rozmycie było
    całkiem-całkiem. Ale jaki znacie średnioformatowy obiektyw z kątem
    widzenia 32 stopnie i f/1.4 ;)

    Do Tadeusza - reasumując - nie ominie cię jednak poczytanie o teorii
    fotografii, albo zatrudnienie fotografa.

  • 10. Data: 2010-08-31 01:11:44
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    Paweł W. pisze:
> [...]
    > rozwodzić.
    >
    > * - skrót myślowy. Proszę o nierozwijanie tego wątku i niepotrzebne

    :)))
    Jaki konwerter?
    Mam go przed sobą i jedyne co pisze na nim ,
    że 43-52 Japan
    :))))
    Caly czas lało dzis po południu i nie było warunków pofocić
    Ze zrobionych dzis fotek dwie dla Ciebie
    Pierwsza ma ilustrowac o co chodzi mi z tym tłem
    Wiesz chodziłoby mi aby przy robieniu fotek
    w rodzaju tej
    http://trawki.pl/images/trawy/Kaskada.JPG
    nie było widac np tych cieniówek i foliowcow z tyłu
    Nie zdobia one planu a są w tym przypadku kilkanascie czy dwadziescia
    pare metrów za

    Jedyne zdjecie jakie z dzisiejszych podobalo mi sie to strzelone prawie
    po ciemku wiec właczyła sie lampa
    http://trawki.pl/images/trawy/Kaskade%20kwiatostan.J
    PG

    Tak sobie wiec mysłe czy zamiast nie prosciej zamiast kombinowac z
    obiektywami nie zrobic odpowednio duzego czarnego tła
    i nim zastawiac reszte roslinek
    Zdjecia pojedynczych kwiatostanów , lisci tez mozna by robic wycinajac
    je z gestwiny sekatorem a nie obiektywem
    :)
    To moj ogrod i wszystko moge w nim robic a dobra fotka warta jest
    pewnych poswiecen
    :)