    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: co robię źle
    Date: Sun, 29 Aug 2010 23:28:47 +0200

    "Tadeusz Smal" <s...@s...pl> napisał:

> [...]
    > ale zgodnie z sugestia wpier dokupiłem do Konica Minolta dimage 10z
    > konwertor .
    > Mam mozliwość oddania i zwrotu gotówki ( z piercieniem redukcyjny,
    > 145zl) go jeśli efekt mnie nie zadowoli
    > Znajomy , ktory mi sprzedał ten konwertor strzelił kilka fotek
    > i na jego fotkach był niby ten efekt, ze gąszcz roslin za fotografowaną
    > się trochę rozmywał.
    > Dzis probowałem sam robic fotki i pogubiłem sie w ustawieniach
    > Wiem, ze mam robic fotki z tym kowertorem ustawiajac głowne pokretło na
    > program "P" a dotychczas uzywałem tylko AUTO

    Ja bym raczej poszukał trybu automatyki ekspozycji z preselekcją przysłony
    (zwykle oznaczany na pokrętle wyboru trybów ekspozycji jako Av lub A) i
    ręcznie ustawiał przysłonę - będziesz miał wtedy wpływ na głębię ostrości -
    im większa liczba przysłony tym większa głębia ostrosći, mniejsze rozmycie
    tła i dłuższy czas ekspozycji (ryzyko poruszenia zdjęć przy zbyt długich
    czasach).

    > Dalej w MENU mam kilkanascie opcji i nie bardzo wiem co jak ustawic.
    > W podgladzie niewiele widac a dopiero w domu mam komputer i mozliwosc
    > sprawdzenia
    > Nie wiem jak wstepnie ustawic
    > Jak ustawiłem na swoje wyczucie to zakragliło mi sie zdjecie
    > i tyle,ze ciut ostrzejsze wyszło
    > Ponizej jedna z fotek
    > http://trawki.pl/images/trawy/PICT2455.JPG

    Na moje oko ustawiłeś za krótką ogniskową obiektywu (czyli powinieneś
    podzoomować bardziej w stronę 'tele'). To spowodowało winietowanie (czyli
    zaczernione rogi zdjecia).

    Nie miałem nigdy Minolty 10z, ale spróbuję trochę podpowiedzieć.

    > W MENU mam ponizsze opcje
    >
    > 1.DRIV MODE:
    > -single,
    > -self-timer,
    > -continuos
    > -progressive
    > -bracketing

    Powyższe opcje odnoszą się do pracy migawki (zdjecia pojedyńcze, seryjne,
    bracketing itp) - ustaw na single.

    > 2.Image size tu to wiem
    > 3.QUALITY :
    > -fine
    > -standard
    > -economy

    Jakość zdjęcia (wielkość kompresji plików jpg) - zostaw na 'fine' i nie
    ruszaj (pozostałe opcje miały sens w dawnych czasach, gdy karty pamięci byly
    małe i drogie).

    > 4WHITE BALANCE
    > -cust.set
    > -cust.recall
    > - AUTO
    > -Present

    - chyba raczej Preset?

    Tu masz wpływ na kolory zdjęcia (dominanty barwne). na początek ustaw na
    'auto'. Jeśli sie okaże, ze masz na zdjęciach w danych warunkach
    oświetleniowych dominantę barwną - będziesz musiał inaczej poustawiać.
    Kiedyś w pzryszłości będziesz pewnie częściej używał trybu 'preset', ale to
    dopiero Ci z czasem przyjdzie. Na podczątek zacznij od 'auto'.

    > 5 KEY FUNC. daje sie wybrac tylko FLash mode

    Jeśli flash mode to dotyczy to pracy z lampą blyskową.

    > 6.FOCUS MODE
    > - single AF
    > -cont AF
    > -manual

    Tryby ustawienia ostrości - AF pojedyńczy (single), ciągły (cont) lub
    ręcznie (manual). Najlepiej ustawisz ręcznie - z makrokonwerterem ostrzysz
    zbliżając/oddalając się od motywu.

    > 7.FLASH MODE
    > - autoflash
    > - auto red eye
    > - fill flash
    > -slow sync
    > - cancel

    Te ustawienia dotyczą lampy błyskowej. Na razie rób zdjęcia w dobrych
    warunakch oświetleniowych bez lampy - (cancel lub autoflash) - na opanowanie
    pracy z lampą przyjdzie czas później.

    > 8 METERING MODE
    > -Ctr Weighted
    > -Multisegment
    > -Spot

    Tryb pomiaru światła (centralno-ważony, matrycowy, punktowy) - zostaw na
    początek na matrycowym (multisegment).

    > 9SENSITIVITY
    > -ISO 400
    > -ISO 200
    > -ISO 100
    > -ISO 64
    > - AUTO

    Czułość matrycy - im mniejsza tym mniejsze szumy i lepsze oddanie kolorów,
    ale i dłuższy czas ekspozycji - a więc i większe ryzyko poruszenia zdjęcia.
    Na początek zostaw na 'auto'. Jeśli będziesz miał duze szumy - spróbuj
    przestawić an ISO64 lub ISO100.

    > 10.DIGITAL ZOOM
    > - On
    > -off

    Zoom cyfrowy - bezsensowny gadżet marketingowy. Ustaw na off i zapomnij.

    > 11. COLOR MODE
    > -natural color
    > - vivid color
    > - B&W
    > - Sepia

    Sposób oddania kolorów - naturalne, podbite (dla zwolenników cukierkowych
    kolorów), czarno-białe, sepia. Sugeruję 'natural' ale są różne gusta i
    guściki:-)

    > 12.SHARPNESS
    > -HARD
    > -normal
    > - soft

    Podostrzanie software'owe zdjeć. W większości apaerató najlepiej jest to
    wyłączyć (czyli 'soft') i potem ewentualnie jeśli tzreba podostrzytć w
    komputerze. Ale - nie wiem, jak to jest akurat w Z10 - poeksperymentuj
    między 'soft' i 'normal'. 'Hard' bym raczej omijał - przeostrzone zdjecia
    dość sztucznie wyglądają.

    > 13 CONTRAST -
    > - Hight
    > - normal
    > - low

    Ustawienia kontrastu - zacząłbym od 'normal', przy ostrym swietle (np. w
    słoneczne dni) może się okazać, zę 'low' będzie lepsze. Ale generalnie w
    ostrym świetle słonecznym zdjęcia zwykle niezbyt łądnie wychodzą - nadmierny
    kontrast sceny powoduje. ze w cieniich mamy czerń bez szczegółów, zaś w
    światłach - wypalenia.

    Tak najprosszym językiem na początek to tyle, mam nadzieję, ze trochę
    pomogłem, ale... sądząc po pytaniach jakie zadajesz, to dość dużo będziesz
    się musiał o fotografii nauczyć aby dojść do dobrych rezultatów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)