-
1. Data: 2013-05-28 11:59:06
Temat: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: "Tomek" <m...@o...pl>
Witam,
poza ciagnikami siodłowymi majacymi obie "pełne" osie (podwójny most, obie
osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
- tylną osią (czasem podnoszoną) z pojedyńczym ogumieniem do zmniejszenia
nacisku na oś podczas jazdy z obciązeniem
- tylną oś napędzajcą, środkową- odciążającą, nienapędzaną.
Ten drugi przypadek mnie ciekawi odnośnie jego zalet- bo wydaje mi się
bardziej skomplikowany niż poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a moze
one są??)
Rozumiem to rozwiązanie w samochodach ciężarowych (np.dużych śmieciarkach)
gdzie środkowa oś jest dodatkowo skręcana i co poprawia zwrotność podczas
jazdy tyłem.
Ale jakież to moze mieć zalety w ciągniku siodłowym?
A moze mnie oczy zmylily i źle się dopatrzyłem??
T.
-
2. Data: 2013-05-28 12:29:33
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:
> Witam,
> poza ciagnikami siodłowymi majacymi obie "pełne" osie (podwójny most,
> obie osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
> - tylną osią (czasem podnoszoną) z pojedyńczym ogumieniem do
> zmniejszenia nacisku na oś podczas jazdy z obciązeniem
> - tylną oś napędzajcą, środkową- odciążającą, nienapędzaną.
> Ten drugi przypadek mnie ciekawi odnośnie jego zalet- bo wydaje mi się
> bardziej skomplikowany niż poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
> moze one są??)
Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na
zwiększenie liczby osi. Wiec można wjechać tam, gdzie bez tej 3ciej osi
nie wolno.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
3. Data: 2013-05-28 13:51:33
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: "Tomek" <m...@o...pl>
Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
news:ko21gk$pg2$1@mx1.internetia.pl...
> Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na
> zwiększenie liczby osi. Wiec można wjechać tam, gdzie bez tej 3ciej osi
> nie wolno.
Mnie nie chodzi o samą zaletę trzeciej osi, a zaletę dodatkowej osi
przed osią napędzaną w stosunku do układu 3 osiowego z osią wleczoną.
T.
-
4. Data: 2013-05-28 15:29:09
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Tue, 28 May 2013 13:51:33 +0200 osobnik zwany Tomek napisał:
> Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
> news:ko21gk$pg2$1@mx1.internetia.pl...
>> Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na
>> zwiększenie liczby osi. Wiec można wjechać tam, gdzie bez tej 3ciej osi
>> nie wolno.
>
> Mnie nie chodzi o samą zaletę trzeciej osi, a zaletę dodatkowej osi
> przed osią napędzaną w stosunku do układu 3 osiowego z osią wleczoną. T.
lepszy rozkład obciążeń przy jeździe z 1 osią z tyłu. Bo jest bardziej
cofnięta.
--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett
-
5. Data: 2013-05-29 00:20:02
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Tue, 28 May 2013 12:29:33 +0200, BartekK napisał(a):
> W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:
>> Witam,
>> poza ciagnikami siodłowymi majacymi obie "pełne" osie (podwójny most,
>> obie osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
>> - tylną osią (czasem podnoszoną) z pojedyńczym ogumieniem do
>> zmniejszenia nacisku na oś podczas jazdy z obciązeniem
>> - tylną oś napędzajcą, środkową- odciążającą, nienapędzaną.
>> Ten drugi przypadek mnie ciekawi odnośnie jego zalet- bo wydaje mi się
>> bardziej skomplikowany niż poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
>> moze one są??)
> Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na
> zwiększenie liczby osi.
Nie jestem pewien czy formalnie cokolwiek się zmienia.
Te dwie tylne osie to chyba jest "oś zespolona" i formalnie jest jedną osią
przy liczeniu nacisków.
-
6. Data: 2013-05-31 20:24:14
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: WildS <f...@n...pl>
On 2013-05-28, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:
>> W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:
>>> Witam,
>>> poza ciagnikami siodłowymi majacymi obie "pełne" osie (podwójny most,
>>> obie osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
>>> - tylną osią (czasem podnoszoną) z pojedyńczym ogumieniem do
>>> zmniejszenia nacisku na oś podczas jazdy z obciązeniem
>>> - tylną oś napędzajcą, środkową- odciążającą, nienapędzaną.
>>> Ten drugi przypadek mnie ciekawi odnośnie jego zalet- bo wydaje mi się
>>> bardziej skomplikowany niż poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
>>> moze one są??)
>> Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na
>> zwiększenie liczby osi.
> Nie jestem pewien czy formalnie cokolwiek się zmienia.
> Te dwie tylne osie to chyba jest "oś zespolona" i formalnie jest jedną osią
> przy liczeniu nacisków.
Przy odległości pomiędzy osiami pomiędzy 1,0 a 1,3m jest do 16t a
powyżej 1.3m do 19t.
W UK gdzie normalnie jest 44t DMC z podwojną ośką nie ma problemu z
przewaleniem napędowej. Można ładunek 28t równomiernie na paletach od
początku do końca załadować.
Przy pojedynczej osi trzeba uważać bardzo na obciążenie osi. Na pierwsze
1/4 naczepy nie powinno w skrócie przypadać więcej niż ok. 5t (a tam
spokojnie zmiesci się 6 europalet po np. 1.2t każda).
Jak dla mnie - im większy rozstaw osi tym lepiej - mniej rzuca w kabinie
;) Może też to kwestia zużywania się opon na napędowej (w przypadku
jazdy z podniesioną drugą). Do tego jak podniesiona ośka jest z tyłu to
można jej kołami zahaczać o progi zwalniajace i inne przeszkody przy
zjeżdzaniu z nich.
--
WildS
-
7. Data: 2013-05-31 21:00:33
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:
> Witam,
> poza ciagnikami siodłowymi majacymi obie "pełne" osie (podwójny most,
> obie osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
> - tylną osią (czasem podnoszoną) z pojedyńczym ogumieniem do
> zmniejszenia nacisku na oś podczas jazdy z obciązeniem
> - tylną oś napędzajcą, środkową- odciążającą, nienapędzaną.
> Ten drugi przypadek mnie ciekawi odnośnie jego zalet- bo wydaje mi się
> bardziej skomplikowany niż poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
> moze one są??)
Na pewno nie jest bardziej skomplikowane, bo jedyna różnica jest taka,
że w drugim przypadku wał między mostami jest dłuższy.
-
8. Data: 2013-06-01 12:17:39
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Tue, 28 May 2013 11:59:06 +0200, Tomek napisał(a):
> poza ciagnikami siodłowymi majacymi obie "pełne" osie (podwójny most, obie
> osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem.
Teraz ciagnik ma jedna tylna os, a naczepa 3 ..
J.
-
9. Data: 2013-06-01 12:47:54
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: "Tomek" <m...@o...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:ty93d0rgbdul.j7hcn6fp3veu.dlg@40tude.net...
> Dnia Tue, 28 May 2013 11:59:06 +0200, Tomek napisał(a):
>> poza ciagnikami siodłowymi majacymi obie "pełne" osie (podwójny most,
>> obie
>> osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
>
> Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem.
> Teraz ciagnik ma jedna tylna os, a naczepa 3 ..
Firma
http://www.polzug.de/pl/terminale/pruszkow.html
używa sporo ciągników siodłowych 3 osiowych, ale
praktycznie żaden z tego co widziałem (a widuję codziennie) nie ma
tylnego "pełnego" mostu.
T>
-
10. Data: 2013-06-01 15:03:16
Temat: Re: ciągnik siodłowy 3 osiowy
Od: "cef" <c...@i...pl>
Tomek wrote:
>> Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem.
>> Teraz ciagnik ma jedna tylna os, a naczepa 3 ..
>
> używa sporo ciągników siodłowych 3 osiowych, ale
> praktycznie żaden z tego co widziałem (a widuję codziennie) nie ma
> tylnego "pełnego" mostu.
Bo to nic nie daje.
Większość ładunków spokojnie realizują ciagniki 4x2
czasem przy jakichś tam wymaganiach nacisków
jest oś wleczona 6x2.
Napęd na most tandem (6x4) jest praktycznie tylko w wywrotkach
a w ciągnikach bardzo rzadko ma zastosowanie.