  • 21. Data: 2009-05-22 21:36:25
    Temat: Re: canon d350
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Wasilewski" gv6jt8$res$...@n...task.gda.pl

    > Te dwie ostatnie, to zapewne podbicie programowe, które:

    > a) nie będzie działać w RAW-ie,

    Nie rozumiem. Co to znaczy -- działać? :)
    RAW to typowy format w tym wypadku.
    Jeśli już -- nie będzie działało w JPG, nie w RAW.

    Ale może źle pojmuję. :)

    > b) to samo możesz osiągnąć robiąć zdjęcie na ISO3200 i podbijając na kompie o +2EV,

    Chyba nie, ale może źle pojmuję. :)

    > Jedyne co bym chciał mieć to te filmy w HD, szybszy procesor też dobra rzecz.
    Ale nie za taką cenę.

    A po co Ci ten szybszy procesor?

    > Jak cena body zejdzie bliżej granicy 2000 zł, to wtedy przemyślę ponownie temat.

    Zejdzie, jeśli złotówka wejdzie. ;) Na razie wchodzi, ale powoli.

    > Co ciekawe cena body i tak zjechała już prawie 500 zł, od czasu pojawienia się tych
    aparatów w PL.

    Bo nowinki zazwyczaj kosztują. :) No i złotówka nieco wchodzi. :)
    Nie wiem, czy akurat złotówka wdrapuje się po plecach jena, ale jakoś się wspina. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 22. Data: 2009-05-22 21:46:06
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr M" gv6a5s$pgo$...@i...gazeta.pl

    do JPG? :)

    > Jak skonwertujesz z powrotem JPG do RAW to będzie to można nazwać konwersją :)

    JPG to stratna kompresja, więc nie można jej konwertować
    w przeciwnym kierunku -- do TIFF, BMP, PNG czy RAW...
    Zwłaszcza do RAW, bo RAW to ogólna nazwa jak ,,mapa bitowa'',
    podczas gdy co producent, to jego własny format RAW.

    Oczywiście można konwertować JPG do CR2, ale po co? :)
    Można JPG konwertować do BMP czy do TIFF lub PNG, ale -- w jakim celu? :)

    Z CR2 przechodzi się do TIFF czy do JPG tak samo, jak się przechodzi z TIFF do JPG...

    -=-

    Wywołuje się duchy, a RAWki się konwertuje do innych formatów.
    Można też widzieć miniaturki CR2 pod Winzgrozą lub oglądać na
    własne oczęta (jak JPG czy TIFF) w przeglądarkach...

    -=-

    Do obróbki CR2 fajne jest oprogramowanie dołączane z puszkami Canona.
    Można tam coś obrabiać w RAWce i zapisać efekt w RAWce, TIFFie (na
    dodatek dużym -- 48 bitów na piksel) czy JPG...

    Można też posłać efekt obróbki wprost do fotograficznej szopy, która nie trawi CR2.
    :)
    Niby trawi, ale najpierw zamienia je w TIFFki... Gdy człek obrabiając takiego TIFFka,
    dojdzie do wniosku, że warto coś zmienić w obróbce RAWki, jest za późno na powrót...
    Można powrócić, ale trzeba zapomnieć o tym, co się robiło z TIFFkiem...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2009-05-22 21:48:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof L" gv6cfm$41t$...@n...wp.pl

    > w photoshopie ;)

    W szopie fotograficznej robi grafik... ;)
    Fotograf jedynie naciska spust migawki...
    Na dodatek od wieków już nie ma spustu... ;)
    Są różne wyzwalacze, ale spuszczanie nie jest stosowane... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 24. Data: 2009-05-22 21:53:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Polon" gv6eia$j1$...@n...onet.pl

    > *** to po co fotografowi aparat? :-)

    Fotograf robi zdjęcia aparatem. :)
    Młotkowy wbija gwoździe młotkiem. :)
    Pielęgniarka robi zastrzyk strzykawką.
    Człowiek jedzie samochodem...

    No dobra -- samochód też jedzie. ;)

    Ale uczeń pisze wypracowanie o twórczości i życiu Adama Mickiewicza... :)
    Pisze długopisem. Długopis nie pisze. Długopis jest wykorzystywany
    do pisania -- niecnie na dodatek. :)

    -=-

    Ostatecznie można by napisać, że zdjęcie robi obiektyw... ;)
    (że zdjęcie robione jest obiektywem)

    Może robi lampa błyskowa lub światło...
    Aparat... Hm... Aparat wręcz nie dopuszcza światła,
    którym malowany jest obrazek fotografią zwany... :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 25. Data: 2009-05-22 21:56:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    j...@a...at b...@o...goo
    glegroups.com

    : [..] mlotek , srubokret , lutownica co tam jeszcze ?

    Ja posługuję się kombinerkami, nie młotkiem.

    : Jesli chcialbys robic zdjecia i miec z nich pocieche to najnizszym
    : godnym w tej chwili uwagi jest 40d.

    No... Ale ja mam C 450 D, nie C 40 D... ;)

    Gdzieś czytałem, że C 40 D ma mocniejszą obudowę niż C 450 D. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 26. Data: 2009-05-22 23:01:02
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    napisał w wiadomości news:gv75ta$o9v$2@inews.gazeta.pl...

    > Nie rozumiem. Co to znaczy -- działać? :)
    > RAW to typowy format w tym wypadku.
    > Jeśli już -- nie będzie działało w JPG, nie w RAW.
    > Ale może źle pojmuję. :)

    To znaczy, że czułość ta nie jest uzyskiwana sprzętowo, lecz programowo
    poprzez podbicie
    ekspozycji. Pewnie, że lepsze to niż JPEG rozjaśniony o +2EV, ale daje to
    dokładnie tyle samo,
    co wywołanie RAW-a na +2EV.

    A przerabiałem ten temat przy okazji FUJI S5500, który niby miał czułość
    do ISO400, ale jak włączyłeś tryb RAW,
    to automagicznie maksymalna czułość malała do ISO200. W 500D jest
    prawdopodobnie tak samo - włączysz tryb RAW, to
    nagle automagicznie okaże się, że max. czułość to ISO3200.

    > Chyba nie, ale może źle pojmuję. :)

    Jeśli mamy na myśli RAW-a to właśnie tak to będzie wyglądać.

    > A po co Ci ten szybszy procesor?

    Większa szybkostrzelność zdjęć seryjnych (BTW. ile bym dał za opcję z
    aparacie umożliwiającą konfigurowanie tego parametru), szybsze i być może
    lepsze odszumianie.

  • 27. Data: 2009-05-22 23:07:04
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    napisał w wiadomości news:gv76iu$r16$1@inews.gazeta.pl...
    > "Piotr M" gv6a5s$pgo$...@i...gazeta.pl
    > JPG to stratna kompresja, więc nie można jej konwertować
    > w przeciwnym kierunku -- do TIFF, BMP, PNG czy RAW...
    > Zwłaszcza do RAW, bo RAW to ogólna nazwa jak ,,mapa bitowa'',

    Z tym, że RAW nie jest mapą bitową. RAW to zrzut nieobrobionych danych z
    matrycy + troszkę informacji nt. warunków ekspozycji + jakaś miniaturka w
    jpeg.
    Jakiekolwiek poddanie danych z pliku RAW obróbce, powoduje nieodwracalne
    zubożenie tych danych.
    Zrób eksperyment - wygeneruj sobie z RAW-a plik TIFF, a potem obrób go na
    +/-3EV. To samo zrób bezpośrednio z pliku RAW i wyciągnij wnioski.

  • 28. Data: 2009-05-22 23:57:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Wasilewski" gv7ar0$5da$...@n...task.gda.pl

> [...]

    tak samo - włączysz tryb RAW, to
    > nagle automagicznie okaże się, że max. czułość to ISO3200.

    Może nich wypowiedzą się ci, którzy mają C 500 D.

    > Większa szybkostrzelność zdjęć seryjnych (BTW. ile bym dał za opcję z aparacie
    umożliwiającą konfigurowanie tego parametru),
    > szybsze i być może lepsze odszumianie.

    Odszumienie w RAWkach? :)

    Ile chcesz osiągać przy JPG, odszumianiu itd.?

    C 450 D daje maksymalnie ze 2 fotki w serii z pełnymi bajerami...
    Bez tych bzdetów :) daje co najmniej 5 w serii i prawie 4 na sekundę. :)

    -=-

    Wiesz, do czego przydaje się JPG? Do skasowania. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 29. Data: 2009-05-23 00:06:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Wasilewski" gv7b6b$7jg$...@n...task.gda.pl

    > Z tym, że RAW nie jest mapą bitową.

    Nie jest. A musi być? :)

    > RAW to zrzut nieobrobionych danych z matrycy + troszkę informacji nt. warunków
    ekspozycji + jakaś miniaturka w jpeg.

    Do czego Ci ta obróbka? :) To format jak każdy
    inny bezstratny, ale oszczędniejszy od TIFFa.
    I co producent, to format. W TIFFie masz 24 lub
    48 bitów na piksel, ale nie wykorzystujesz ich
    wszystkich. RAWka ma jakby skompresowane dane,
    dzięki czemu starcza na przykład 14 bitów na piksel. :)
    Nigdy zdjęcie nie potrzebuje aż tylu bitów, ile daje
    TIFF czy BMP, choć rozpiętość kolorów może tego wymagać.

    To jak z alfabetem -- trzeba 26 par liter (plus ewentualnie 9 par)
    aby pisać, ale bywa tak, że w jakimś liście wszystkich liter nie
    wykorzystujesz i możesz zapisać wszystko nie 26 parami (35) ale
    mniejszą liczbą liter. Oczywiście nie można tego wprost odczytać,
    ale z wywoływaniem [duchów] taka konwersja ma niewiele wspólnego.

    > Jakiekolwiek poddanie danych z pliku RAW obróbce, powoduje nieodwracalne
    zubożenie tych danych.

    Obrabiałeś? :)

    > Zrób eksperyment - wygeneruj sobie z RAW-a plik TIFF, a potem obrób go na +/-3EV.
    To samo zrób bezpośrednio z pliku RAW i
    > wyciągnij wnioski.

    Wyciągnij za mnie, bo obawiam się, że będę wyciągał z pustego kapelusza. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 30. Data: 2009-05-23 00:23:17
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    napisał w wiadomości news:gv7ega$m06$1@inews.gazeta.pl...
    > "Marcin Wasilewski" gv7ar0$5da$...@n...task.gda.pl

    > Odszumienie w RAWkach? :)

    Ja taki wygodny jestem, że mam ustawiony tryb RAW+L.

    W 90% przypadków ze zdjęcia zapisanego w JPEG jestem zadowolony, a rawy
    męczę w pozostałych 10% przypadków.

    > Ile chcesz osiągać przy JPG, odszumianiu itd.?
    > C 450 D daje maksymalnie ze 2 fotki w serii z pełnymi bajerami...
    > Bez tych bzdetów :) daje co najmniej 5 w serii i prawie 4 na sekundę. :)

    Z pełnymi bajerami również jest to 5 fotek, tyle że wolniej.

    > Wiesz, do czego przydaje się JPG? Do skasowania. ;)

    Rozumiem, że fotki typu "u cioci na imieninach też obrabiasz z RAW-a"?
    Wbrew pozorom w moim przypadku JPEG sprawdza się w 9/10 przypadków.