  • 1. Data: 2010-09-24 09:09:08
    Temat: bios sam zmienia kolejność startową dysków
    Od: robot <"robot[adres-falszywy]"@onet.pl>

    Dzień dobry.
    Mam w kompie 2 dyski twarde sata samsnung.
    Na jednym z nich jest system windows 7.
    Mniej więcej co drugie odpalanie kompa bios
    bezczelnie zmienia mi kolejność startową dysków
    i próbuje startować system z dysku na którym go nie ma.
    Wtedy zmieniam w bisie ręcznie tak, żeby startował
    z tego dysku co trzeba no i system się odpala.
    ale potem znowu se zmienia i czynność trzeba powtórzyć.
    Czy to jest normalne? Co z tym zrobić?
    Aha, dodam że inne ustawienia biosu nie ulegają zmianie
    samoczynnie. Tylko ta kolejność startowa.

    --
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-09-24 10:03:51
    Temat: Re: bios sam zmienia kolejność startową dysków
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    robot pisze:

    > Aha, dodam że inne ustawienia biosu nie ulegają zmianie
    > samoczynnie. Tylko ta kolejność startowa.

    Podepnij dysk z OSem pod gniazdo SATA_0 - BIOS raczej domyślnie bedzie
    przestawiać na nie właśnie kolejność. Normalne to nie jest i kojarzy mi
    sie, ze słabą baterią podtrzymującą BIOS, z drugiej strony skoro tylko
    ta jedna opcja ulega zmianie to raczej odpada. Tak czy siak, na wszelki
    zrobiłbym upgrade do najnowszej wersji i wymienił jednak baterie (to sa
    grosze).

    Pzdr, OMSON

  • 3. Data: 2010-09-24 10:14:16
    Od: robot <"robot[adres-falszywy]"@onet.pl>

    W dniu 2010-09-24 12:03, OMSON pisze:

    > Podepnij dysk z OSem pod gniazdo SATA_0 - BIOS raczej domyślnie bedzie
    > przestawiać na nie właśnie kolejność.

    No, to może być dobry trop, bo właśnie dysk bez systemu jest podpięty do SATA0.

    Dzięki

    --
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-09-24 10:22:54
    Od: ikov <i...@t...pl>

    > To może być takie łopatologiczne rozwiązanie ale normalnie tak nie
    > powinno sie dziać. :)

    Ja stawiałbym na baterię która nie podtrzymuje ustawień BIOSu, wtedy
    faktycznie może brać dyski po kolei. W dyskach IDE ustawiało się zworki
    na master/slave i nic się nie gubiło :)

  • 5. Data: 2010-09-24 10:25:18
    Od: OMSON <o...@o...pl>

  • 6. Data: 2010-09-24 10:45:36
    Od: robot <"robot[adres-falszywy]"@onet.pl>

    W dniu 2010-09-24 12:22, ikov pisze:

    > Ja stawiałbym na baterię która nie podtrzymuje ustawień BIOSu, wtedy
    > faktycznie może brać dyski po kolei. W dyskach IDE ustawiało się zworki
    > na master/slave i nic się nie gubiło :)

    Jeżeli przepięcie dysku nie pomoże, to sprawdzi się i bateryjke.
    Ale to dopiero jak zwrócę z pracy.

    Dzięki

    --
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2010-09-24 12:01:36
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-24, o godz. 12:25:18
    OMSON <o...@o...pl> napisał(a):

    > To może być takie łopatologiczne rozwiązanie ale normalnie tak nie
    > powinno sie dziać. :)

    Chyba że to serwerowa płyt Tyana chyba któryś z Tempestów - tak koło 4
    lat ma. Po odłączeniu i podłączeniu dysków (te same i tak samo) próbuje
    startować z każdego innego niż ten który ustawiony jest w BIOS-ie.
    Trzeba wejśc ręcznie do BIOS-u, zresetować ustawienia i ustawić od
    nowa. Objaw na 3 egzemplarzach identyczny. Najnowszy BIOS nei pomaga.
    Przyjąłem że ten typ tak ma a na tyle rzadko mam potrezbe odłaczania
    dysków że mi to nie przeszkadza. ;-)

    Zdrówko

  • 8. Data: 2010-09-24 12:13:37
    Od: robot <"robot[adres-falszywy]"@onet.pl>

> [...]
    > nowa. Objaw na 3 egzemplarzach identyczny. Najnowszy BIOS nei pomaga.
    > Przyjąłem że ten typ tak ma a na tyle rzadko mam potrezbe odłaczania

    O, akurat mam jeden komputer na płycie tyana, ale to nie w nim
    się ten bios przestawia :)

    --
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-09-24 17:57:37
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <4c9c8150$0$22811$65785112@news.neostrada.pl>, robot napisał(a):

    > Jeżeli przepięcie dysku nie pomoże, to sprawdzi się i bateryjke.
    > Ale to dopiero jak zwrócę z pracy.

    To ja jeszcze dorzucę inną możliwą przyczynę, z którą sam się spotkałem.
    Jeśli dysk zgłaszał się zbyt szybko, bez ustawienia statusu gotowości,
    wówczas detekcja dysku przechodziła poprawnie, ale przy próbie
    uruchomienia z niego systemu, BIOS stwierdzał, że urządzenie nie jest
    jeszcze gotowe i ignorowało je (szukało następnego urządzenia).
    W BIOSie zmieniłem wówczas opcję opóźnienia oczekiwania na dysk
    (zwiększyłem czas oczekiwania) - od tej pory skuteczność 100%.
    Ale to było ze starszym dyskiem i starszą płytą główną - w nowszych
    płytach nie widziałem już takiej opcji.

    Jacek

  • 10. Data: 2010-09-24 21:00:56
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "robot" <"robot[adres-falszywy]"@onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy to jest normalne? Co z tym zrobić?
    > Aha, dodam że inne ustawienia biosu nie ulegają zmianie
    > samoczynnie. Tylko ta kolejność startowa.

    Czy ten drugi dysk jest ustawiony w biosie jako drugi w kolejce bootowanych
    napędów? Bo jesli tak to wyłącz go z tej kolejki, tak żeby jedym napędem z
    którego może bootowac komp był pierwszy dysk. Wtedy, jak znów komp strzeli
    focha, to nie mając na liście bootowanych napędów drugiego dysku będzie
    raczej musiał zastartować z pierwszego.
    A jesli to nie pomoże, to całkiem wyłącz w biosie wykrywanie drugiego dysku,
    wtedy komp będzie musiał zabootować z pierwszego (bo o istnieniu drugiego
    nawet nie będzie wiedział skoro jego autodetekcja będzie wyłączona), a
    windows sam sobie znajdzie drugi dysk.