  • 1. Data: 2013-01-09 09:59:15
    Temat: [audio] cichy dźwięk przez złącze optyczne
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, może poratujecie: telewizor Samsung UE46EH5300W, podpięty przez optykę do
    amplitunera Yamaha RX-V440. Działa, ale cichutko. Poziom dźwięku jest o kilkanaście
    dB niższy od poziomu innych źródeł, w tym i od poziomu dźwięku z tego samego TV, ale
    podłączonego po analogu (L+P). Doczytałem w necie, że wyjścia optyczne tak mają, że
    zwłaszcza w samsungach to normalne.

    Pytanie: czy coś się z tym da zrobić? Pomijając kroki typu "wywal to, kup tamto"?
    Tak, wiem, że sygnału cyfrowego nie "wzmocnię", ale z informacji znalezionych w necie
    wyszło mi, że samsungi mają coś w stylu menu serwisowego, może któraś z nastaw tego
    menu pozwoli ten dźwięk podbić?

    Amplituner te z niestety nie ma możliwości wyrównywania poziomów sygnału z wejść, a
    przynajmniej nie ma tej możliwości podanej jawnie. Ktoś coś wie o niejawnych? W
    sumie, wystarczyłoby mi stłumienie sygnału z wbudowanego tunera, innych źródeł używam
    na tyle sporadycznie, że nie jest to duży problem, ale wściekły ryk za każdym razem w
    momencie przełączania z TV na radio wkurza trochę.

    Ewentualnie, może konwerter HDMI/Toslink by pomógł?

    J.

  • 2. Data: 2013-01-09 10:44:07
    Temat: Re: [audio] cichy dźwięk przez złącze optyczne
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    >znalezionych w necie wyszło mi, że samsungi mają coś w stylu menu
    >serwisowego, może któraś z nastaw tego menu >pozwoli ten dźwięk podbić?

    Mam model RXV-650. W nim też nie da się w nim korygować poziomu wyjść, ale
    za to w TV (Panasonic jakaś plazma nie pamiętam dokładnie modelu) jest
    korekcjia osobno każdego z wejść audio, czy to cyfrowego czy analogowego.
    Czasem jak widzisz dobrze jest przy zakupie TV zwrócić na takie rzeczy
    uwagę.

    Marek

  • 3. Data: 2013-01-09 11:15:42
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu środa, 9 stycznia 2013 10:44:07 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:

    > Czasem jak widzisz dobrze jest przy zakupie TV zwrócić na takie rzeczy
    > uwagę.

    Wiesz... zwracałem uwagę na wiele rzeczy, ale na to akurat w życiu nie przyszłoby mi
    do głowy nawet spoglądać.

    J.

  • 4. Data: 2013-01-09 11:54:05
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-01-09 09:59, Jarek P. pisze:
> [...]

    wkurza trochę.

    > Ewentualnie, może konwerter HDMI/Toslink by pomógł?

    Nie pomogę za bardzo, ale ciekawostka. Może gra "profesjonalnie" na
    -18dB, tzn. 0dBu to jest -18dBFS
    (http://www.soundonsound.com/sos/jun00/articles/metr
    ing.htm). Jest w nim
    możliwość zmiany wielkości próbki 24<->16 bitów? Przy 16 bitach jest
    większe prawdopodobieństwo grania na 0dBFS.
    Mamy rozumieć, że z innego źródła sygnału cyfrowego amplituner gra
    normalnie?

    Michał

  • 5. Data: 2013-01-09 14:11:49
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    A regulacja glosnosci nie dziala?
    W Samsungach chyba trzeba bylo wybrac w ustawieniach dzwieku wyjscie a
    nie glosniki telewizora, inaczej nie chcialo dzialac...

  • 6. Data: 2013-01-09 14:41:43
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu środa, 9 stycznia 2013 11:54:05 UTC+1 użytkownik Michał Lankosz napisał:

    > możliwość zmiany wielkości próbki 24<->16 bitów? Przy 16 bitach jest
    > większe prawdopodobieństwo grania na 0dBFS.

    Jawnie - nie zauważyłem. W menu serwisowym - być może, ale do tego menu nie dotknę
    się bez wiedzy, co chcę zrobić i bez pewności, że to na pewno jest to - naczytałem
    się wczoraj na elektrodzie rozpaczliwych postów od osób, którzy sobie uwalili
    samsungi grzebiąc w menu serwisowym, a "undo" ani "reset to factory" tam nie ma.

    > Mamy rozumieć, że z innego źródła sygnału cyfrowego amplituner gra

    Tak, używałem przez jakiś czas DVD podłączone przez optykę, do tego samego gniazdka w
    amplitunerze i wszystko grało jak trzeba. Obecnie mam audio z DVD podłączone przez
    gniazdko cyfrowe elektryczne i też jest OK, tak więc ewidentnie świadczy to o winie
    telewizora. Kusi mnie spróbowanie się z przejściówką HDMI/Toslink, ale to zdaje się
    parę stów kosztuje i też nie chciałbym na oślep.

    J.

  • 7. Data: 2013-01-09 14:44:48
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu środa, 9 stycznia 2013 14:11:49 UTC+1 użytkownik wchpikus napisał:

    > A regulacja glosnosci nie dziala?

    Działa. Ale jakoś nie chce się sama obracać w momencie zmiany źródła sygnału.

    > W Samsungach chyba trzeba bylo wybrac w ustawieniach dzwieku wyjscie a
    > nie glosniki telewizora, inaczej nie chcialo dzialac...

    Zgadza się, ale nie w tym problem. Przy złym ustawieniu tego wyjścia dźwięku nie ma
    wcale, u mnie jest, ale cichy.

    J.

  • 8. Data: 2013-01-09 16:37:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości grup
> [...]
    >źródeł, w tym i od poziomu dźwięku z tego samego TV, ale podłączonego
    >po analogu (L+P). >Doczytałem w necie, że wyjścia optyczne tak mają,

    Samsungi tak maja ?
    Na cyfrowym wyjsciu to chyba jedyna mozliwosc jest jakies zawirowanie
    z 16/20/24/32 bity .. ewentualnie jakies siupy z ambitniejszym
    formatem.

    Nie ma nic w menu ?

    J.

  • 9. Data: 2013-01-09 17:52:42
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-01-09 14:44, Jarek P. pisze:
    > Działa. Ale jakoś nie chce się sama obracać w momencie zmiany źródła sygnału.
    Ale nie regulacja głośności w ampitunerze, a w samym telewizorze (źródle
    sygnału).
    Też mam plazmę samsunga, mam podłączone głośniki (logitech g-5500 czy
    jakoś tak?) po toslink, i mam podobny objaw, ale jeszcze ciekawszy. Gdy
    źródło sygnału jest "po prostu stereo" (co widać w właściwościach
    kanału/sygnału) - to w telewizorze działa regulacja głośności (z
    pilota), i zależnie od tej głośności - jest inna głośność na głośnikach
    logitech.
    Ale gdy źródło sygnału ma znaczek dolbyD (np z Nki, albo z komputera,
    głośniki to wykrywają, bo pojawia się automatycznie na nich napis
    dolby-movie zamiast np 2xstereo), to od razu głośność w głośnikach
    logitech jest maksymalna, tzn taka jakbym na TV ustawił głośność maks.

    Oczywiście w obu sytuacjach regulacja głośności na samych głośnikach
    (czyli u ciebie w ampitunerze) działa cały czas i prawidłowo. Jedyne
    rozwiązanie, by mieć jednakową głośność niezależnie od źródła i typu
    sygnału, to mieć w TV ustawioną głośność na maks, i wyłączone jego
    głośniki wewnętrzne (ustawione wyjście zewnętrzne/słuchawkowe). Wtedy
    całą regulację głośności dokonuje się (niestety) pilotem od zestawu
    głośnikowego.

    Oczywiście również regulacja głośności w TV działa prawidłowo (dla
    sygnału stereo oraz dolbyD) jeśli chodzi o jego wbudowane głośniki. Na
    nich dla obu sygnałów - głośność jest taka jak w TV ustawiona z pilota.
    Tylko na wyjściu SPDIF dla dolbyD znika regulacja i ustawia się maks.

    > Zgadza się, ale nie w tym problem. Przy złym ustawieniu tego wyjścia dźwięku nie ma
    wcale, u mnie jest, ale cichy.
    U mnie w plazmie samsunga mam 2 ustawienia wyjścia audio - głośniki oraz
    wyjście zewnętrzne/słuchawkowe. Przestaw na wyjście słuchawkowe, ustaw
    głośność w TV na maks lub prawie maks, i zobacz wtedy jak to gra na
    ampitunerze?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2013-01-09 20:44:27
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu środa, 9 stycznia 2013 17:52:42 UTC+1 użytkownik BartekK napisał:

    > Przestaw na wyjście słuchawkowe, ustaw
    > głośność w TV na maks lub prawie maks, i zobacz wtedy jak to gra na
    > ampitunerze?

    Mam ustawione "wyjście zewnętrzne". Przełączenie na "głośniki TV daje tyle, że
    równolegle z amplitunerem pracują jeszcze głośniki TV i ich głośność (i tylko ich)
    mogę regulować z pilota TV, na głośność amplitunera to nie wpływa.
    W menu samego TV można jeszcze regulować głośność wyjścia cyfrowego, ale domyślnie
    jest max, można jedynie stłumić.

    Dzwoniłem dziś na wsparcie techniczne samsunga i ku mojemu zdumieniu, po drugiej
    stronie miałem technicznego człowieka, który potrafił coś więcej, niż automatyczne
    recytowanie "dziękuję za czas oczekiwania", pogadaliśmy sobie jak inżynier z
    inżynierem, dowiedziałem się od niego, że z TV wychodzi sygnał dwudziestobitowy.
    Powiedzcie mi, czy jest możliwa sytuacja, w której Yamaha oczekuje sygnału 24
    bitowego i w tym momencie, jeśli z TV wychodzi prosta PCM (o czym za moment),
    przetwornik amplitunera widzi po prostu sygnał, w którym cztery najstarsze bity są
    zawsze zerowe?
    Amplituner powinien mi sam rozpoznawać, czy sygnał jest typu PCM, czy DTS, odbiera
    zawsze tylko PCM, ręcznie przestawiony na DTS po prostu milczy. Jako źródło sygnału
    mam cyfrową naziemną, czy z tego wogóle odbiera się fonię z DTS?

    J.