  • 1. Data: 2013-01-10 12:25:14
    Temat: Jaka moc na 63A 400V?
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Dzień dobry, pytanie z dziedziny elektryki, nie elektroniki, ale na
    pewno ktoś tu będzie wiedział. Jakim obciążeniem można obciążyć gniazdo
    trójfazowe 63A 400V? Z moich dyletanckich obliczeń wynika, że nieco
    ponad 50 kW -> 63×400×2=50400. Czy dobrze liczę? Chodzi o obciążenie
    długotrwałe - kilka godzin. Zakładamy, że instalacja jest wykonana
    prawidłowo.

  • 2. Data: 2013-01-10 12:36:43
    Temat: Re: Jaka moc na 63A 400V?
    Od: Paweł Sujkowski <s...@a...com>

    > Dzień dobry, pytanie z dziedziny elektryki, nie elektroniki, ale na
    > pewno ktoś tu będzie wiedział. Jakim obciążeniem można obciążyć gniazdo
    > trójfazowe 63A 400V?

    Jeśli obciążenie symetryczne, rezystancyjne to około 44 kW.

    Paweł

  • 3. Data: 2013-01-10 12:37:07
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-01-10 12:25, Poldek pisze:
> [...]
    > ponad 50 kW -> 63×400×2=50400. Czy dobrze liczę? Chodzi o obciążenie
    > długotrwałe - kilka godzin. Zakładamy, że instalacja jest wykonana

    http://www.prs.pl/dzialalnosc-badawczo-rozwojowa/pro
    gramy-obliczeniowe/kalkulator-mocy-i-pradu-w-ukladac
    h-trojfazowych.html

  • 4. Data: 2013-01-10 13:23:45
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Poldek" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 50 kW -> 63×400×2=50400. Czy dobrze liczę? Chodzi o obciążenie
    > długotrwałe - kilka godzin. Zakładamy, że instalacja jest wykonana

    Namalowałem sobie sinus zaczynający się w 0 i drugi zaczynający się w 120.
    Nie wiem, czy jeszcze umiałbym policzyć pochodną ich różnicy aby znaleźć
    ekstremum, ale na szczęście na oko widać, że przy 60 mają takie samo
    nachylenie więc tam nachylenie różnicy będzie 0 zatem tam będzie max
    odległości.
    Z tego mi wyszło, że amplituda międzyfazowa jest sqrt(3) razy większa od
    jednofazowej.
    Czyli 400V oznacza 230V na jednej fazie.
    I teraz to już z górki - jeśli z każdej fazy można pobrać 63A to przy
    obciążeniu rezystancyjnym łączna pobrana moc wychodzi mi 3*230*63=43,47kW.
    P.G.

  • 5. Data: 2013-01-10 14:03:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

> [...]
    >I teraz to już z górki - jeśli z każdej fazy można pobrać 63A to przy
    >obciążeniu rezystancyjnym łączna pobrana moc wychodzi mi

    Oba podejscia powinny dac ten sam wynik :-)

    Rozumiem ze sie zgadzamy iz Poldek mowi o 400V "w trojkacie", czyli
    230V "w gwiazde", tylko punkt zerowy jest nie podlaczony/nas nie
    interesuje.

    Mierzyc mozna licznikiem trojfazowym wzgledem zera, i wtedy faktycznie
    3*230*63=43,47kW,
    albo dwufazowym wzgledem jednej z faz, i wtedy mamy 2*400V* .... hm,
    no nie ma sily, *63A, bo tyle w kazdym kablu plynie, ale
    dochodzi nam przesuniecie fazowe.
    Nawet jak to 3 rzeczywiste rezystory w trojkat, to czesc z tych 63A to
    jest prad do fazy odniesienia, o zerowym przesunieciu,
    ale czesc to do drugiej fazy roboczej, czyli przesuniety wzgledem
    napiecia do fazy odniesienia.
    I tego Poldek nie uwzglednil.

    W dodatku obie czesci dodaja sie wektorowo, wiec wcale to nie jest po
    31.5A :-)

    J.

  • 6. Data: 2013-01-10 14:25:18
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Czyli wychodzi, że maksymalne obciążenie plasuje się na poziomie gdzieś
    między 43, a 44 kW.

    Dzięki wszystkim za wypowiedzi!

  • 7. Data: 2013-01-10 17:36:03
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 10.01.2013 14:25, Poldek pisze:

    > Czyli wychodzi, że maksymalne obciążenie plasuje się na poziomie gdzieś
    > między 43, a 44 kW.
    >
    > Dzięki wszystkim za wypowiedzi!

    Ale po co w ogóle taka dywagacja? Gniazdo to nie jest kawałek drutu w
    powietrzu. Jeśli napisali na nim 63A/400V i nawet wychodzi z tego te
    44kW to nie znaczy, że można sobie puścić 18A przy 800V albo 120A przy
    120V (też wychodzi 44kW). Albo nie wytrzyma izolacja, albo gniazdko się
    rozpłynie jak czekolada w ustach.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2013-01-10 17:41:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości
> [...]
    >przy 120V (też wychodzi 44kW). Albo nie wytrzyma izolacja, albo
    >gniazdko się rozpłynie jak czekolada w ustach.

    Ale bylo zalozenie ze instalacja zrobiona porzadnie.
    gniazdo 63A, kable 63A (a niekoniecznie), bezpiecznik 63A (a
    niekoniecznie), napiecie miedzyfazowe 400V ... i jaki silnik, czy tam
    grzejnik mozna podlaczyc ? 50kW w trojkacie ?

    J.