  • 1. Data: 2013-01-08 14:15:15
    Temat: Przetwornica w układzie przeciwsobnym - jak nawija się transformator?
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.spamu.poczta.fm>

    Witam
    Układ przetwornicy 12V na 18V znaleziony w internecie ale z pominięciem
    opisu wykonania transformatora impulsowego. Jedynie sugestia żeby
    używać 'twardego' rdzenia np z zasilacza ATX oraz, że uzwojenie pierwotne
    musi być symetryczne bo inaczej rdzeń będzie 'się nasycał'. Jeśli wezmę dwa
    przewody i przylutuję je do 'środkowego' wyprowadzenia na karkasie,
    następnie jednocześnie oboma przewodami zrobię 10 zwojów, koniec jednego z
    przewodów przylutuję do 'lewego' wyprowadzenia a drugiego do 'prawego'
    wyprowadzenia to czy uzyskam właściwy transformator? Czy taki transformator
    jest 'przeciwsobny'?
    A może trzeba nawijać zupełnie inaczej. Pierwszy przewód przylutować
    do 'prawego' wyprowadzenia, nawinąć 10 zwojów, koniec przylutować
    do 'środkowego' wyprowadzenia. Następnie biorę drugi przewód, zaczynam
    od 'środkowego' wyprowadzenia, nawijam 10 zwojów i kończę na 'lewym'
    wyprowadzeniu. Tyle że te uzwojenia na pewno nie mieszczą się na jednej
    warstwie i czy są symetryczne?
    Transformator 'na środku' podłączony jest do +12V, a jego skrajne
    wyprowadzenia po przez tranzystory MOS i sterownik TL494 na przemian
    zwierane są do masy.

    To co jakieś sugestie? Ktoś litościwie coś podpowie?

    pozdrawiam MArek

  • 2. Data: 2013-01-08 14:52:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 08 Jan 2013 14:15:15 +0100, ToTylkoJa napisał(a):

> [...]
    > wyprowadzenia to czy uzyskam właściwy transformator? Czy taki transformator
    Nie :)

> [...]
    > od 'środkowego' wyprowadzenia, nawijam 10 zwojów i kończę na 'lewym'
    > wyprowadzeniu. Tyle że te uzwojenia na pewno nie mieszczą się na jednej
    Tak, o ile zachowasz ten sam kierunek nawijania. No i można tak
    pokombinować z nawijaniem by symetria była pełniejsza. Nawet można nawinąć
    uzwojenie bifilarnie, tak jak chciałeś w pierwszym przykładzie, tylko
    należy inaczej połączyć końce nawojów. Lewe wyprowadzenie - początek nawoju
    A. Środk. wyprow. - koniec nawoju A i początek nawoju B. Prawe - koniec
    nawoju B.

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2013-01-08 15:10:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToTylkoJa,

    > Układ przetwornicy 12V na 18V znaleziony w internecie ale z pominięciem
    > opisu wykonania transformatora impulsowego.

    Do czego ma być ta przetwornica? Jesli do laptopa lub innego
    urządzenia o mocy max. rzędu 80W lub mniej, to nie ma sensu męczyć się
    z nawijaniem transformatora, szczególnie, gdy nie rozumie się jak to
    działa. Jest wiele projektów prostych przetwornic do tego celu
    opartych o dławik, choćby ta:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=145
    6458#1456458 (na
    schemacjie brakuje kondensatorów blokujących 100n pomiędzy Vcc a GND i
    Vref a GND UC3843)

    Bardziej zaawansowana:

    I jeszcze jedna:

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2013-01-08 15:31:07
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.spamu.poczta.fm>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Do czego ma być ta przetwornica? Jesli do laptopa lub innego

    Do nauki jak działa transformator impulsowy + tl494. Tak mnie naszło uczyć
    się na stare lata.

    MArek

  • 5. Data: 2013-01-08 16:15:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToTylkoJa,

    > Do nauki jak działa transformator impulsowy + tl494. Tak mnie naszło uczyć
    > się na stare lata.

    To zacznij raczej od tego:

    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2013-01-08 17:15:13
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.spamu.poczta.fm>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > To zacznij raczej od tego:
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1132079.html

    Właśnie zobaczyłem wątek z elektrody. Mnóstwo książek które pewnie
    powinienem przeczytać, tyle że ja nie będę zawodowo projektował ani
    naprawiał zasilaczy impulsowych. Chyba szybciej nawinąć testowy
    transformatorek przy pomocy porady p. Jacka i przy pomocy oscyloskopu
    zobaczyć co jest na wejściu a co na wyjściu.

  • 7. Data: 2013-01-08 17:18:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToTylkoJa,

> [...]
    > transformatorek przy pomocy porady p. Jacka i przy pomocy oscyloskopu
    > zobaczyć co jest na wejściu a co na wyjściu.

    Pisałeś cos o nauce...

    --
    Best regards,
    RoMan